The Resident (2011)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Antti Jokinen
met Hilary Swank, Jeffrey Dean Morgan en Christopher Lee

Dr. Juliet Dermer (Hilary Swank) betrekt een nieuw huurappartement in Brooklyn. Al snel voelt ze echter dat ze wel érg in de gaten wordt gehouden door haar huisbaas, Max (Jeffrey Dean Morgan). Wanneer duidelijk wordt dat Max een griezelige obsessie voor Juliet heeft, begint een gevaarlijk kat- en muisspel.

avatar van PEN15
Viel best naar te kijken. Wat werd die vent op het laatst toch ongekend beresterk zeg, kon een hele metalen schuifdeur zo uit zijn voegen rukken en het kettingslot eraf breken. Idem dito voor die doctor Juliet die na een serie ferme bitchslaps telkens weer fris en fruitig opstond.

avatar van mikey
De film begon als een aardige Apartment mystery. De kuise Swank die een nieuwe plekje betrekt van 3800 dollar per maand. Dat bijzonder goedkoop is. Noem het goedkoop. Wanneer ze zeggen dat een woning goedkoop is moet je oppassen, ondanks de uiterst sympathieke huurbaas. Toch voelt ze zich ... unheimlich, maar waarom? Denk aan de trio van Roman Polansky maar natuurlijk van mindere kwaliteit.

Maar na een half uur krijg je de raarste flashback ooit, en dan is het een hele andere film: een Mientras Duertes/ Sleep Tight rip off. Die nogal onbehoorlijk, kinderachtig (met van die suffe geluideffectjes) en schaamteloos is.

avatar van IH88
“You get to be awake this time. This time, you get to remember.”

Dit was niet al te best. Een vrouw gaat in een nieuw appartement wonen en wordt vanaf dat moment geterroriseerd door de eigenaar van het appartementencomplex. In het begin is hij nog vriendelijk en charmant maar hij gaat zich steeds vreemder gedragen.

Het verhaal kent geen enkele verassing en van spanning is geen sprake. Vanaf het begin is al duidelijk wie haar de hele tijd begluurt en elk thrillercliché wordt afgevinkt. Swank is goed en weet nog wat van haar personage te maken. Jeffrey Dean Morgan is sterk als charmante en vriendelijke Max maar zodra hij de psychopaat moet spelen gaat het mis. Fysiek is hij nog wel een tegenstander voor Juliet maar echt dreiging gaat er niet van hem uit. Christopher Lee wordt schandalig weinig gebruikt en kan met dit materiaal ook weinig anders dan dreigend kijken en “creepy” zijn. The Resident is een verspilling van zoveel talent en uiteindelijk een inspiratieloze mispeer.

Nee vond dit geen goede film, over de acteerprestaties heb ik niks te klagen.
Maar het kan aan mij liggen, ik kon geen sympathie op brengen voor Mw Swank. Daarentegen wel voor Mr Morgan. Eerst wil ze hem en zoekt ze toenadering en daarna dumpt ze hem gewoon... Daardoor leefde ik eigenlijk meer mee met hem, dan met haar en dat terwijl hij toch de badguy moet zijn.

Kwa spanning miste ik wel iets en eigenlijk ging het allemaal een beetje traag. Niet echt een film die ik nog een keer hoef te zien.