5 Days of War (2011)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Renny Harlin
met Rupert Friend, Emmanuelle Chriqui en Richard Coyle

De film vertelt het verhaal van een Amerikaanse journalist die in Irak een tip krijgt over de spanningen in de Kaukasus: een oorlog tussen Rusland en Georgië. Een Georgische soldaat wil hem helpen 'de waarheid' naar boven te brengen.

Komt als ik het goed zag komende maand bij Film 1 en dan kun je hem zien. Was best een meevaller in positieve zin deze film.

dat klopt bij Film1

orbit
Best een aardige oorlogscorrespondentenfilm. Geen klassieker of enorm verrassende toevoeging aan het genre, maar helemaal niet slecht gemaakt en met een paar heftige draaien tegen het einde toe waardoor de boel steeds uitzichtlozer lijkt. Wel weer een beetje Hollywoodachtig einde, maar dan heb je er wel een paar uur prima vermaak op zitten.

avatar van Mars4i
Er wordt wel redelijk goed geacteerd in deze film. En de actiescenes zien er ook wel goed uit. Maar het scenario komt zeer ongeloofwaardig over. Ik weet niet welk stuk op waargebeurde feiten is gebaseerd. Maar zoals zij al het geweld overleven en steeds op het laatste moment gered worden lijkt me niet reëel.

Een goede oorlog/dramafilm...
Wat een waargebeurd verhaal...
Wat een drama dat onschuldige mensen doodschiet...
Wel een spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Andy Garciaen en Val Kilmer...
Uitstekend achtergrond muziek en geluid (Dolby Digital, perfect)...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Af en toe mooi landschap en perfect opname...

Het enige wat waargebeurd is in deze film is de korte oorlog tussen Rusland en Georgië, het hele verhaal rond deze oorlog was gewoon fictie.

fictie?

Ja, gewoon een verzonnen cliché verhaaltje.

avatar van DDT
DDT
Inderdaad fictie,behalve 1 ding : de russen zijn barbaren , olympische winterspelen in 2014 is eigenlijk in Georgisch gebied maarja de russen hebben dat ook komen stelen jaren terug,trek het maar na.............

avatar van oemoemenoe
Aangrijpend en ontroerend oorlogsrelaas vanuit journalistiek oogpunt.
Vind het erg goed gelukt en geeft een schokkend beeld van de Russische oorlogsmisdaden tegen de Georgische bevolking tijdens de korte strijd van 8 aug-12 aug 2008 .
De opmaak van deze film zelf zal fictie zijn , de waarheid waarschijnlijk nog veel gruwelijker dan hier verfilmd.

avatar van frolunda
Misschien niet geheel volgens de waarheid maar welke film is dat wel.Technisch een prima film met mooi camera werk en goede regie,extra pluspunt de rollen van Richard Coyle en Rade Serbedzija.Sterke film die de moeite meer dan waard is.................Dat de film anti-russisch is is niet zo gek met een Fin op de regie stoel(wat trouwens niks afdoet aan de kwaliteit van de film).Dat ie maar eens een film maakt over de Fins-Russische oorlog,hier nog zo'n bijna vergeten maar daarom niet minder erge oorlog

avatar van Fran
Ik vond dit zeker wel een goede film om naar te kijken. Het geeft een blik in het leven en de gedachtengang van journalisten en correspondenten die in een oorlogsgebied het nieuws proberen te verslaan. De gedrevenheid om toch een goed verhaal te kunnen verkopen en de manier waarop ze hiervoor hun leven op het spel durven te zetten kwam wat mij betreft wel overtuigend over. Ik geloof wel dat het behoorlijk gedramatiseerd is maar dat maakt het voor mij niet minder om.

De manier waarop de oorlog zelf werd neergezet vond ik ook heel indrukwekkend. Al met al een behoorlijk goede oorlogsfilm.

avatar van popcorn en cola
Lees hier net dat buiten het kortstondige oorlogsgeweld het hele verhaal fictie is, tegenvaller. Ik had al het gevoel dat het waargebeurde verhaal wel heel erg spannend gemaakt werd, kreeg weer even het hollywood-gevoel, niet onterecht blijkt. Jammer, maar toch een mooie film. Het is er daar hard aan toe gegaan, en vanwege allerlei belangen van hogere orde is dit geweld zeker onderbelicht gebleven, en volgens mij is het nog steeds een kruitvat daar. Wel goed dat getracht is om daar aandacht voor te krijgen evenals de ode aan omgekomen oorlogsjournalisten.

avatar van Moviestar1979
Heftig, keihard en confronterend.
Meer valt er over 5 Days Of War niet te zeggen.
De kijker krijgt een duidelijk beeld hoe de oorlog tussen Rusland en Georgië verloopt.
Dat deze oorlog minder media-aandacht krijgt, maakt de film niet slechter.
Tijdens het kijken viel het me al snel op dat niet alles gebaseerd is op feiten.
De oorlog zelf is alles behalve fictie.
De ellende wat niemand wil meemaken.
Ik vond Andy Garcia sterk als president Mikheil Saakashvili.
Vooral oorlogsfilms blijven een diepe impact op me achterlaten.

3,5 *

avatar van Awake78
Hmmm snap de lage gemiddelden (zeker op IMDB) niet helemaal. Toch wel een kwaliteitsproduct. Zeer geweldadig en vooral de aanvallen zijn zeer vakkundig uitgevoerd.

Helaas moet er dan ook altijd weer een (is ie weer) overbodige lovestory inzitten, maar omdat het nog wel enige relevantie had met het verdere verloop van de film kon ik dit nog wel behappen. Alleen het zinnetje 'je bent voor me teruggekomen!' schoot me even in het verkeerde keelgat. Verder ook een wat gimmicke barbaar van een huurling maar voor de rest alles prima in orde.

Vooral de openingsscene was heftig, vloog me direct naar de keel.

avatar van ORIGIN
Vond het een prima film met goede actie momenten!

avatar van JacoBaco
Iets bevalt me niet aan de poster, maar zo te lezen is dat misleidend.

avatar van qwatje
Wat een tegenvallende film was dit. Ik snap alle lovende recensies hier niet zo. De minpunten: slecht geacteerd, slecht script, ongeloofwaardig verhaal, cinematografisch ver onder de maat. Nee weinig goeds te melden over deze film. 2*

avatar van Nitti74
Ik vond het ook geen topfilm. Niet vervelend om naar te kijken en van wat ik mij kan herinneren klopt het politiek gezien ook allemaal. Val Kilmer deed plichtmatig zijn ding, Garcia idem, al krijg ik eerlijk gezegd nog steeds geen genoeg van Garcia tijdens een woede uitbarsting. Of het nou Godfather, Internal Affairs, Things to do in Denver when you're dead of deze 5 days of war is, het blijft top.

Ik vond de sfeer en de beelden prima, ik neem aan dat het Georgie was, maar het verhaal was niet best als je er licht kritisch naar keek. Ik herhaal, licht kritisch. Beperkte karakter uitdieping, op zich wel aardige acteurs...Maar goed, 2.5 voor de moeite..Er zaten wel wat aardige scene's in..

Maar sjezus, doet die Val Kilmer nog wel is ergens zijn best of komt ie gewoon knaken ophalen?

avatar van schram101
Matige prent die vanwege een aantal sterke actiescene's een lagere beoordeling weet te ontlopen. Die zien er over het algemeen namelijk erg sterk uit. De film lijkt dan ook een aardig budget te hebben gehad. Echter had men dit beter (deels) in de leading actors kunnen investeren want Rupert Friend is maar erg matig namelijk. De bijrollen zijn hier en daar wel sterk. Ik heb niet veel met Andy Garcia maar de man laat hier toch wel zien wel degelijk een goed acteur te zijn. Sterke rol van zijn kant.

Plot is erg matig hoewel het mits anders ingevuld wel degelijk boeiend had kunnen zijn. Dat is het nu echter niet waardoor de film leunt op een aantal actiescene's en dat lijkt me nu juist niet het punt geweest waar de focus zou moeten liggen in 5 Days of War.

avatar van arno74
Goede oorlogsfilm, waar ik me filmtechnisch alleen een enkele keer aan het matige acteerwerk stoorde. Het wrange van een oorlog komt ook duidelijk naar voren. Op zich is de film prima, en toont een interessant verhaal van journalisten in een oorlog.

Maar helaas is de film allesbehalve op waarheid gebasseerd, de film kiest duidelijk de kant van Georgie en toont een fictief, subjectief, verhaal over de oorlog. In werkelijkheid stoomden Georgische tanks Zuid-Ossetië binnen, een voormalige Georgische provincie die zich enkele jaren eerder tijdens een burgeroorlog had afgescheiden. Daar begon het mee als we wikipedia mogen geloven. Twee sterren er af voor het als waargebeurd tonen van de eenzijdige Georgische blik op een oorlog tussen Georgië en een afgescheiden voormalige provincie. Zonde om zo het publiek te misleiden.

Russia?Georgia war - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van arno74
Awake78 schreef:

...

avatar van Noodless
Goed oorlogsrelaas vanuit journalistiek oogpunt. De film vertoont hoe wreed oorlog is en hoe mensen het beest bij zichzelf naar boven kunnen halen. De actiescènes zien er gelikt uit. Ook een pluim voor het camerawerk. Het acteerwerk viel wel mee. De rol van Val Kilmer heeft weinig om het lijf. Blijf ook kijken na de aftiteling.... toch wel om gewone mensen met hun verdriet te zien door de gevolgen van de oorlog. Punten geven vind ik nu wel een beetje moeilijk omdat arno74 en anderen hier hebben aangegeven dat de film de waarheid redelijk vertekent.
Dat vind ik wel heel jammer. Filmtechnisch en het concept zit wel goed. Onder voorbehoud een 6/10, zou zeker meer geven als het verhaal niet zo verdraaid weergegeven werd.

Omdat deze productie voor een belangrijk deel gefinancierd is vanuit Georgië is deze prent niet meer en niet minder een propagandafilm. De ene partij is goed en de andere slecht in een strijd om de macht. Wanneer je de waarheid niet zo belangrijk vindt, dan is deze film absoluut het bekijken waard: een goed oorlogsdrama met fantastische special effects en gedetailleerd camerawerk. Echter het is zoals arno74 hiervoor al aangaf: "de film is alles behalve op waarheid gebaseerd". Er is geen spoor van enige subtiliteit te ontdekken; niets maar dan ook niets rechtvaardigt deze (domme) propagandabioscoop.

avatar van Piratje
Als ode aan de 500 verslaggevers die hun leven lieten om de wereld nieuws te brengen is deze prent al meer dan waardevol.

Of dit nu waarheid is of niet. Dagelijks worden we overgoten met halve waarheden en leugens van wereldnieuws tot lokaal nieuws. Het is gewoon wat je zelf hiervan wil slikken en geloven.
Propaganda speelt hier helemaal geen rol. Oorlog is altijd slecht. Punt! Ook al houd ik van zulke aktieprenten. Het slot met getuigenisen van familie van slachtoffers accentueert duidelijk het vreselijke van zo'n gebeuren.

Deze prent. Of het nu Rusland of Georgië is laat je duidelijk merken hoe waanzinnig oorlog voeren en onwetend regeren, met een glas wijn in de hand, is. Van welke kant je het ook bekijkt.

De klemtoon ligt hoofdzakelijk op de verslaggever die afhankelijk is van de zijde die hij ontmoet en moet verslaan om zelf te overleven. Zelfs de vrouwelijke verslaggever(s) geven hier kleur aan deze film.

Zeer goede vertolking en weergave vanuit de burgerbevolking, de goede militair, de leiding en de reactie vanuit de wereld. Vergaderen en nog eens vergaderen, maar ondertussen vallen er tientallen doden.

Een aanrader voor wie tegen oorlog en voor informatie is.

Prachtig.

Vermits er toch duidelijke boodschappen liggen in deze prent mag een score van 4.0* niet misstaan.

avatar van braft
Het acteerwerk vond ik nog wel meevallen maar de film zelf viel serieus tegen. Zoals velen hierboven al zeiden dat het ongeloofwaardig is ga ik volledig mee eens. De scene waar Anders een geweer tegen zijn hoofd krijgt en de "badguy" wordt dan juist neergeschoten is echt zo cliché. Als ik zoets zie heb ik direct zin om de film uit te zetten.

avatar van Goodfella_88
goede andy garcia!

avatar van DDT
DDT
...
4* [/quote]

Dat komt dus waarschijnlijk doordat het de geschiedenis probeert te herschrijven. De oorlog was door Georgië begonnen, die vredestroepen in de bufferzone aanviel en Ossetië binnentrok, waarop vervolgens Rusland reageerde. De film vertekent de waarheid dus volledig. [/quote]

Op verzoek van de Amerikanen wel te verstaan...........

avatar van Le Professionnel
Alleen de oorlog tussen Rusland en Georgie is waargebeurd de rest is een simpel fictie anti Rusland verhaaltje past wel een beetje in het sfeertje van nu alles wordt er aan gedaan om Rusland nu ook weer zwart te maken , de Navo en EU rukken steeds meer op naar de grenzen van Rusland , EU vertegenwoordigers staan mensen op te hitsen in Kiev tegen een rechtmatige regering , de USA bomdardeert al 10 jaar lang het halve midden oosten plat en heeft eigenlijk alle ellende die we nu hebben in het midden oosten veroorzaakt , martelt gevangenen in Guantanomo bay die veelal onschuldig zijn maar Rusland is de badguy yeah right.

avatar van witboek
5 Days of War pfffffffff Vijf dagen van hersenverwaarlozing.

avatar van Phantasm
Prima oorlogsdrama dat goed in elkaar is gezet.