The Debt (2010)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Madden
met Helen Mirren, Sam Worthington en Jessica Chastain

'The Debt' vertelt het verhaal van drie Mossad-agenten die tijdens de jaren zestig jacht maken op een nazi-oorlogsmisdadiger. Met gevaar voor eigen leven sporen ze hem op in Oost-Berlijn, maar moeten hem dan nog zien te pakken. Tevens moeten ze hem nog over de grens zien te krijgen. Verteld vanuit het heden, door de ogen van de vrouwelijke agente, leren we hoe hun operatie verliep.

avatar van nadrin
Dragqueen perfect omscreven

Niet helemaal geslaagde film; net niet spannend en net niet voldoende diepgang in het trauma. De scenes met de oorlogsmisdadiger duren veel te lang en zijn niet boeiend. Daarnaast weer zo'n totaal niet uitgewerkte liefdesrelatie die volkomen uit de lucht komt vallen. Verder een vrij matige rol van Worthington en een flauw einde.
Toch jammer, er zit voldoende potentie in de film met het verhaal en de cast.

Indertijd op basis van de nogal lauwe recensie in de Veronica-gids met weinig enthousiasme begonnen aan deze film. Al gauw vond ik de film veel beter uitpakken dan ik had verwacht. Verhaal is origineel en best spannend te noemen. Goede acteerprestaties van de cast waarbij vooral Chastain en Christensen me in positieve zin zijn opgevallen.
Basis-idee van het script lijkt te komen van de ontvoering van oorlogsmisdadiger Eichmann uit Argentinië door de Mossad. Waarna hij berecht en ter dood veroordeeld werd in Israël.
In deze film echter, achterhaald de leugen waarmee de hoofdrolspelers al die jaren geleefd hebben ze, en noopt zo de allang gepensioneerde Mossad-agente Rachel ertoe nog een keer in actie te komen om een en ander recht te zetten.
Verrassend goed! 3.5*

Uitstekende film waarin drie Mossad-agenten midden jaren 60 een oorlogscrimineel voor het gerecht proberen te krijgen. Het plot zit goed in elkaar en bevat genoeg spanning (vooral de psychologische momenten tussen de drie agenten en hun gijzelaar). Jessica Chastain en Hellen Mirren doen het meer dan goed in dezelfde rol. Een kleine 4.0 sterren.

Leno schreef:
Toch jammer, er zit voldoende potentie in de film met het verhaal en de cast.

Ben het wel met Leno eens. Het is het allemaal net niet. Zitten ook nogal wat onwaarschijnlijkheden in. Het gaat natuurlijk om de jacht op Mengele, niet die op Eichmann. Betwijfel of die agenten van de Mossad destijds met zo'n fakeverhaal waren weggekomen. Nog vreemder is het dat een oude vrouw (Mirren) weer op pad wordt gestuurd 'om het karwei af te maken'. Zo werken die dingen niet. Vreemd dat we niet horen hoe het met haar afloopt. Vreemd dat ze vloeiend Oekraïens blijkt te spreken. Vreemd dat ze haar dochter een boek laat schrijver over een gebeurtenis, waarvan ze weet dat het niet klopt.

Verder heb ik altijd wat moeite met personages, die door verschillende acteurs worden gespeeld. Kan me daar dan nauwelijks nog mee identificeren.

Ach, het is wel te kijken hoor. Zijn wel beroerdere films.

avatar van panax
spannende film
over de jacht op een nazi
mooie locaties ,goeie acteurs!
bijzondere film!

avatar van IH88
“Maybe it's not always a blessing to survive.”

Sterke film. Het heden en verleden lopen niet altijd even vloeiend in elkaar over, maar spannend en sfeervol is het zeker. Vooral het gedeelte in Berlijn met de gijzeling van Dieter Vogel levert vuurwerk op. Het zijn overigens wel de vrouwen die deze film kleur geven. Chastain en Mirren zijn zulke fantastische actrices, dat acteurs als Worthington, Csokas en Wilkinson erbij verbleken.

Ze lijken allemaal totaal niet op elkaar, maar dat vergeet ik gemakshalve maar even. De verhaallijn in het Berlijn van de jaren 60 is trouwens wel een stuk sterker dan de verhaallijn die plaatsvindt in het heden. De spanning is soms om te snijden en Chastain en Christensen zijn weergaloos samen. Het einde komt wat geforceerd over, maar voor de rest is dit een vakkundig gemaakte thriller.

Beetje flauwe thriller.

Voor een film van bijna 2 uur is het allemaal iets te veel bekend terrein en leeft het veel te weinig. Qua opzet wordt er wel gepoogd wat animo in de film te brengen, met een flashback vertelling, een mysterie in het heden en een epiloog die nog wat spanning poogt te brengen, maar echt baten doet het niet.

De regie laat deze film wat in de steek en maakt dat het een nogal doods gebeuren is, vreemd genoeg niet de eerste spionage thriller die daaronder te lijden heeft. Je zou nochthans verwachten dat het qua genre één van de makkelijkste soort film is om spannend te maken, maar de realiteit spreekt dat vaak tegen.

Acteerwerk is nog redelijk, al steekt er ook niemand echt positief bovenuit. Visueel is het saaiig en ook de soundtrack voegt maar weinig toe. Beetje loze filler dus, niet rampzalig slecht en het oogt ook zeker niet overdreven goedkoop, maar veel meer valt er niet te halen.

avatar van missl
Redelijke film over agenten die een boef pakken. Het psychologische daaraan is wel interessant, de rest van de film een baby, liefdesverhaal, rolstoel is niet voldoende uitgewerkt en hangt er daardoor maar wat bij. Topcast maar weet niet te overtuigen. Spanning word zeker richting het einde wat opgevoerd.