The Lincoln Lawyer (2011)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Brad Furman
met Matthew McConaughey, Ryan Phillippe en Marisa Tomei

Mickey Haller (Matthew McConaughey) is een populaire advocaat met een opvallende werkplek. Vanaf de achterbank van zijn Lincoln sedan houdt hij contact met zijn louche clientèle. Het gaat prima met zijn carrière en zijn dubieuze klantenkring, maar hij wacht op die ene grote zaak. Dan ontmoet hij Louis Roulet, een vermogende, knappe vastgoedhandelaar uit Beverly Hills. Roulet wordt beschuldigd van verkrachting en poging tot moord. De schijnbaar eenvoudige zaak ontwikkelt zich tot een lastig complot...

avatar van david bohm
Onderhoudende film met Matthew McConaughey als advocaat van een slinkse jongeman. Het verhaaltje is behoorlijk standaard maar door de cast en aankleding is het geheel goed te pruimen.

avatar van Maxie Fields
Goed uitgewerkte rechtbankthriller met uitstekend acterende McConaughey. Alleen jammer dat de film op het eind net te kang duurt, teveel plotwendingen heeft en daardoor lijkt te ontsporen. Desondanks een hele spannende film.

avatar van wendyvortex
Even schrikken als we bang zijn de hele tijd naar een soort van yuppie-advocaat/snelle jongen te moeten gaan zitten kijken , maar het plot geeft al gauw een stevige twist en dan wordt het karakter Matthew McConaughey ook meteen wat interessanter.
Uiteindelijk wordt alles in de rechtszaal uitgespeeld, maar vanwege mijn normale onthouding van dat soort films mag dat een keertje.
Behalve een bovengemiddeld plot wijkt het verder niet zoveel af van vergelijkbaar TV-voer, maar blijft tot het einde boeiend en als extra bonus nog een kleine rol van William H. Macy met Johan Derksen-look.

avatar van panax
ijzersterke film, spannend vanaf begin tot eind
mcConaughey speelt geweldig ,ryan phlillippe ook sterk !!

wat een kat en muis spel
macy en tomei waren ook goed!!!

McConaughey die weer eens een advocaat speelt en hier voor de zoveelste keer ook weer mee wegkomt. Hij doet dit niet in zijn eentje, want Tomei, Macy en zelfs Philippe zetten ook leuke rollen neer in een film die verder op visueel vlak weinig voorstelt (lijkt vrij goed op een tv-serie aflevering), maar best een intrigerend script heeft. Dit is niet in de laatste plaats door het personage van McConaughey die telkens op het randje van goed en kwaad balanceert, maar het werkt zodoende allemaal wel. In een bepaald opzicht maakt dit ook dat The Lincoln Lawyer een beetje een movie by numbers is, maar echt deren doet dat ook weer niet. Kijkt gewoon prima weg.

avatar van skip
Geweldig misdaaddrama, zag hier iemand zeggen standaard verhaaltje, nou geenszins dit is gewoon een steengoed geacteerde spannende film met boeiende plotwendingen.

avatar van des1
skip schreef:

Mee eens, skip! Goed verhaal, goed geacteerd, spannend... Wat wil je nog meer?

Redelijk voorspelbare film, 13 in dozijn type.
Maar verdorie wat wordt alles in deze film sterk neergezet!
Je hebt bij tijd en wijle het idee naar een aflevering van Matlock aan het kijken te zijn maar dat stoort nergens. Kan niet wachten op een eventueel vervolg (zal wel niet, maar tot die tijd kan ik niet wachten zeg maar).

avatar van Sketchead
Tegenvaller. Ik dacht dat dit het begin was van de 'ommedraai' in McConnaugheys filmkeuze, maar daar zit ik denk ik wat naast. Ryan Phillipe heb ik nooit een interessant acteur gevonden en hier heeft hij mij weer niet weten te overtuigen. Het intro met de motorbende was een uiterst flauwe expositie en...nouja, gewoon een tegenvaller.

avatar van Glennekeeeee
puike thriller met een schitterende Matthew McConaughey. Hoewel het opzet nogal redelijk doorsnee klinkt voor een rechtbankdrama is de film best nogal commercieel ingesteld maar wil het wel meer zijn dan simpel vermaak. De film heeft een topcast ter beschikking en hoewel er niemand echt slecht is, is dat wel het enige minpunt aan de film. Langs de ene kant leuk dat je zelfs voor de domste bijrollen een goede, best bekende acteur/actrice kan strikken, maar anderzijds denk je dan dat met die acteur of actrice hun personage meer om het lijf zou kunnen hebben. Dit komt vooral omdat er toch vooral gefocust word op het kat-en muis spel tussen advocaat en cliënt. Zowel McConaughey als Phillipe spelen hun rol overtuigend. Ook leuk is dat de kijker niet als dom word beschouwd. zoals het feit dat McConaughey's personage gewoon de zaak blijft voordoen etc, dat is duidelijk maar in vele films moet dat toch nog eens in dialoog verschijnen om de kijker nog eens te verduidelijken en dan word alles nogal vaak voorafgezegd , bij deze laten ze dat achterwege en dat geeft ook een goed gevoel als kijker. De film heeft wel even een zwak moment net over de helft en dat is jammer want anders had hier écht éen van de beste rechtbankthrillers ingezeten. Nu is het allemaal zeer vermakelijk, is McConaughey écht in superdoen in deze film, en is het verhaal meer dan onderhoudend in een goed hard tempo voor dit genre, maar het had nog net iets meer de puntjes op de i kunnen zijn.

The Lincoln Lawyer is geen gezapig rechtbankdrama maar een sterke kat-en muisthriller met een wervelende McConaughey in de hoofdrol.

avatar van Noodless
Doorsnee misdaadfilm die eigenlijk nergens weet te verrassen. Het kabbelt allemaal wat voort zonder enige spanningskracht. Qua opzet en cast zit het wel goed, maar het probleem is vooral dat het verhaal niet echt kon boeien. Gemiddeld. 6/10

avatar van SmackItUp
Uitstekende misdaadfilm met een bijna geniale McConaughey. De film wordt nergens saai en de toffe plot twists zorgen ervoor dat je constant in het ongewis blijft over het einde van de film. Absoluut de beste en sfeervolste rechtbankdrama die ik tot nu toe heb gezien.

McConaughey.

Je kan er moeilijk omheen, hij is wat deze film maakt. Vond het leuk om hem in een gladdere rol te zien. Gaat hem wat mij betreft veel beter af dan de bum-rollen waar hij tegenwoordig vooral mee weet te scoren. Meer van dit soort rollen voor McConaughey graag.

De film zelf is verder een redelijke rechtbank thriller, met een fijne aanvulling van de cast, een plotje dat vlot loopt en wat aardige dialogen. Alleen begon ik hoe langer hoe meer het gevoel te krijgen dat ik naar een uitgerokken versie van één of andere TV serie zat te kijken. Vooral nadat de case eigenlijk afgelopen is en de film nog net iets te lang doorgaat, zodat je als kijker weet dat er nog wat komt, met dan dat afsluitertje met de moeder van Phillippe. Echt van hoogst bedenkelijk niveau. Je kan je verder ook meteen bedenken dat hier nog een paar vervolgen op komen. Rechtzaken genoeg.

't Is wat jammer, want de soundtrack is ook wel aardig (en ietwat atypisch) en visueel is er ook wel aandacht aan de afwerking besteed. Niet zo enorm speciaal allemaal, maar wel met een duidelijke visie en genoeg eigenheid gebracht.

Het maakt een redelijk vermakelijk filmpje, dat het op het einde toch wel wat laat afweten. Gelukkig is er McConaughey nog, waardoor het nooit echt wegzakt.

avatar van nadrin
Knappe onderhoudende spannende thriller. Die goed geacteerd en met de nodige vaart gebracht wordt

avatar van Vinokourov
Je vreest dat deze rechtbankthriller uitdraait op een gedrocht met allerlei gekunstelde twists, maar phew, dat viel nog wel mee. Vond het toch nog wel aardig verhaaltje met Matthew McConnaughey die de hele boel draagt. William H. Macy vond ik ook een geinige toevoeging met zijn shabby uiterlijk .

avatar van Rosicky
Zit aardig in elkaar, maar heeft te weinig te melden om écht te beklijven

avatar van IH88
“I checked the list of people I trust and your name ain't on it.”

Vlotte rechtbank/misdaadthriller. De film heeft een aantal aardige twists en het verhaal zit goed in elkaar. Regisseur Furman houdt de vaart erin en de film is op momenten best spannend. Ik heb het boek gelezen en toch blijft de film interessant, ondanks dat je al weet welke twists eraan zitten te komen.

En de film heeft veel bekende acteurs die het allemaal goed doen. McConaughey heeft dit soort rollen vaker gespeeld, maar is dan ook gemaakt voor de rol van gehaaide en arrogante advocaat.

Ge moet er niet aan twijfelen, Amerikaanse advocaten zijn ook sterke detectives.
"The Lincoln Lawyer" is een goede misdaad-rechtbankfilm waarbij het hoofdpersonage onverbeten op zoek gaat naar de waarheid.
Goed opgebouwd en boeiend, maar het einde leek me toch niet vóór tijd te komen.
Prima McConaughey en Marisa Tomei ontgoochelt nooit.

avatar van Miszmi
Deze film is over het algemeen vrij sterk, het verhaal is goed uitgewerkt en de acteerprestaties zijn goed, geweldig af en toe! Toch miste er iets, iedereen hier heeft het over spanning, maar dit had wat mij betreft veel beter gekund. Het gaat dan om kleine dingen, bijvoorbeeld wanneer Martinez de foto’s voor zich krijgt. Die foto hadden ze ons helemaal niet moeten laten zien. Ons in het ongewis laten wie er op de foto stond, want ik zat op dat moment nog in de fase dat ik Roulet het voordeel van de twijfel gaf. Dat hij niet 100% eerlijk was, was wel duidelijk, maar toch had ik nog het idee dat het een andere kant op kon gaan. Ik dacht namelijk eerst dat hij een foto vast had van de man die ook in de bar was.. Dat moment was voor mij dan ook de ommekeer en kon ik verhaal al deels uitstippelen. Wat daarna nog volgde vond ik dan ook een stuk minder spannend. Het waren dat soort kleine dingen die de film nóg beter hadden kunnen maken. Er kwamen hier en daar gelukkig nog wel twists die ik niet helemaal had ingecalculeerd, waardoor het toch nog goed wegkijken was.

Dit is overigens ook het enige negatieve wat ik over deze film kan vertellen. Voor de rest is het gewoon zeer goed uitgewerkt. De gehele cast doet het uitstekend, eigenlijk niemand die echt buiten de boot valt of juist iemand die de kar moet trekken. Ik lees veel recensies over ‘standaard verhaaltje’, dit kan best, ik kijk eigenlijk maar weinig misdaadfilms, voor mij was het dus allemaal vrij vernieuwend.

Waar ik dus met name over val, is dat de spanning echt beter opgebouwd had kunnen worden. Nu volgde een scene, met gelijk een ontknoping van die scene erbij. Dit was onnodig en ook jammer, het had de film zoveel sterker kunnen maken. Misschien ligt dat ook deels aan mij, hou wel van films waarbij je zelf ook je hersens nog even moet laten kraken. Alsnog krijgt deze film een ruime voldoende, het is immers verder goed uitgewerkt. 4*.

TMP
Aardige film, die het toch met name moet hebben van het prima acteerwerk van Matthew McConaughey. Het plot biedt voldoende spanning om tot het eind geboeid te blijven, maar heel erg bijzonder is het qua verhaal nu ook weer niet.

avatar van Boneka
Nog maar eens bekeken na een paar jaar. Geef hem nu een half puntje meer. Blijft wel lastig te volgen wie wie is. Vooral met al die namen is dat wel eens lastig. Voor de rest vond ik het een prima film met een verassend einde. Goed in elkaar gezet mooie beelden lekkere soundtrack met een prima Matthew McConaughhey.