Red Dawn (2012)

Actie / Thriller

geregisseerd door Dan Bradley
met Chris Hemsworth, Adrianne Palicki en Josh Hutcherson

Een Amerikaanse stad ontwaakt bij de surrealistisch aanblik van buitenlandse parachutisten die uit de lucht vallen. De Verenigde Staten blijkt binnengevallen te zijn en hun stad het aanvankelijke doelwit. Al snel worden de burgers gevangen genomen en is de stad door vijandelijke troepen bezet. Vastbesloten om terug te vechten zoekt een groep jonge patriotten hun toevlucht in de omliggende bossen, waar ze zich reorganiseren tot een guerrilla groep. Geïnspireerd door hun middelbare school mascotte noemen ze zichzelf de Wolverines, met als doel om elkaar te beschermen, hun stad te bevrijden en hun vrijheid terug te nemen.

Goede remake van de film uit 1984 (Met Patrick Swayze).
Toen ook al een spannende oorlogsfilm en nu ook, waarbij het verhaal zich afspeelt in deze tijd.
Goede cast ook... niets op aan te merken...
En je hebt ook niet het gevoel dat je alles al eens eerder hebt gezien, ook niet wanneer je het origineel al had bekeken.

Wat een oerstom ding. Een stel pubers die het halve Noord Koreaans leger uitroeien.
En ze stonden erbij en keken er naar.

OK, het is fantasy, maar het mag iets hebben
Dumbo is geloofwaardiger

avatar van RuudC
Ik zou niet weten wat ik dommer moet vinden. Het feit dat veel mensen de achterliggende boodschap niet willen zien of maar roepen dat dit onrealistisch of fantasy is. Ik ben geeneens een doemdenker, maar kom toch gauw uit die bubbel van je. De wereld is de laatste jaren een stuk instabieler geworden en Red Dawn is vrij luchtig, maar slaagt er wel in om dat duidelijk te krijgen. Beetje jammer van de 335 experts, waarvan een goed deel er niet verder naast kon zitten.

So far het serieuze gedeelte dan, want verder is Red Dawn een prima actiefilm waarin het voor de verandering de Amerikanen zijn die een guerilla-oorlog voeren. Maar ach, het is niet realistisch en de mensen hier zitten overduidelijk te wachten op een film van een kwartier, omdat de hoofdpersonen het toch niet kunnen redden tegen een Koreaans bezettingsleger. Prima rol van Chris Hemsworth, die verder weinig ruimte krijgt om zijn karakter wat kleur te geven. Het draait dan ook niet echt om de personages, maar eerder om de actie. Popcornvermaak met een serieus randje. Zo gek is het idee van een ineenstorting van ons veilige wereldje niet, lieve mensen. De makers hadden daarin wel wat meer mogen investeren. Dan had ik wellicht meer sterren gegeven.

avatar van DragQueen
Erg onrealistisch en nogal patriottisch aanvoelend, maar toch zeer vermakelijk om te kijken. Best een aardige remake, die genoeg actie bezit om het leuk te houden. De cast acteert verder ook naar behoren. 3 Sterren.

avatar van DjFrankie
Houdt je aandacht vast, maar geen hoogvlieger. Amusant dat wel.

avatar van jippie2010
Kort, snel en vermakelijk. Waar een doorsnee actiefilm aan moet voldoen.
Maar probeer maar echt in het verhaal te komen als het zo ontzettend ongeloofwaardig is.
Het valt gewoon niet serieus te nemen.
Dan maar stemmen op het entertainmentgehalte, een krappe *2,5.

avatar van Sarasani
Minder dan het origineel, maar op zich een leuke film.

avatar van Daan258
Aardig voor tussendoor.

Een prima filmpje voor even snel tussendoor als je je verveeld.
Leuke cast die het ook zeker niet heel slecht deed. Ik denk dat dit wel het grootste pluspunt was aan de film want de actie was wel aanwezig al moet ik wel zeggen dat het op een gegeven moment wel erg eentonig werd en het verhaal vond ik nogal slap en saai. Dit had veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Maar voor even snel tussendoor was het allemaal wel aardig.

avatar van Richard_Voorhees
Verwacht geen diepgaand verhaal en het is ook geen ramp als je weinig medeleven krijgt met de personages.
Dit is gewoon een vlotte actiefilm waarbij je de hersenen lekker op nul kan zetten.
Ik ken het origineel niet en dat scheelt misschien wat. Daarnaast vind ik het stukje ongeloofwaardigheid wel bij dergelijke genrefilms passen.
Tof voor tussendoor.

avatar van Gang_Star
Aardig, maar zeker ook niet meer. Deed me in eerste instantie wat denken aan Tomorrow When the War Began, wat er op zich wel redelijk op leek. Het verhaal is eigenlijk vrij zwak (Amerika wordt binnengevallen waarna een aantal jongeren ontsnappen en terug beginnen te vechten) maar de film heeft genoeg vermakelijke actiescènes en een behoorlijk tempo, waardoor de film zeker niet tegen valt. Red Dawn doet wat het moet doen. Het vermaakt, maar hoogstaand wordt het ook nergens.

avatar van Timothyvdmeer
Redelijk maar echt geen hoogvlieger. Krap voldoende

avatar van Kondoro0614
Red Dawn

‘Vroeger’ toen ik net op deze site zat had ik eens ‘Red Dawn’ gezien. Ik denk dat, dat mijn eerste film is die ik heb gezien toen ik me mijn eigen heb aangemeld voor MovieMeter. Destijds was Red Dawn het helemaal voor mij, hij had een tien gekregen en bevond zich zelfs in mijn top 10 lijstje, ik was toen nog erg onervaren in de filmindustrie en had helemaal nog geen top films gezien die langer dan twee uur duurden want dat was in mijn ogen veeeeltste lang maar Red Dawn was de film! Nou een paar jaar later ben ik hier wel snel van afgezien en deze zoveelste herhaling maakt het er echt niet beter op, veel slechter zelfs.

Wat Red Dawn nu gewoon zo slecht maakt is de hele scenario. Noord-Korea en Rusland komen met een paar landen samen waarna Amerika aangevallen word, erg onrealistisch! Daarbij ook de uitwerking van lik me vestje en totaal niet spannend of speciaal. Ik moet zeggen dat ik door de herzieningen door erg ben gaan twijfelen aan Red Dawn en het eigenlijk gewoon een knetter slechte film vind geworden waar geacteerd word wat een kind van 5 nog kan en de actie niet meer was zoals ik het me ooit herinnerde.

Het verhaal is saai. We volgen twee broers Jed Eckert samen met Matt Eckert. Jed is marinier en is even thuis voordat hij weer uitgezonden gaat worden en Matt is een football speler die zijn tijd nog bij hun vader doorbrengt die seargant is bij de politie. Op een dag valt alle stroom uit en de dag erna volgen opeens allemaal explosies. Eenmaal buiten aangekomen om te kijken ziet Jed allemaal parachutisten, Noord-Koreaanse soldaten die de stad overnemen. Jed en Matt bedenken met een paar vrienden het ‘Wolverine’ verzetsgroep die de Noord-Koreanen proberen te vermoorden. Ook gewoon gelijk zo’n ontzettend slechte naam bedenken voor je groep. Ze vallen de Noord-Koreanen aan om vervolgens hun wapens af te pakken en gaan de strijd aan tegen de kapitein die daar in dat gebied de baas is. Ze moeten samen met drie soldaten er voor zorgen dat ze een apparaat in handen krijgen die communicatie aanbied met de soldaten en hun opdrachtgevers, een apparaat wat niet te hacken valt tenzij ze er eentje in hun handen kregen. Dit lukte en na een abrupt eind stopte de film met nogal veel boembarie en veel overtollig drama.

Nee, Red Dawn is in de re-make echt niet goed en zou het ook nooit meer worden, hij zou nooit meer de tien behalen die ik had sterker nog, hij haalt een ontzettend laag cijfer aangezien het gewoon een te saaie zit is, hij is niet spannend en stelt niks voor. De B-film van afgelopen vrijdag was nog leuker, dit was gewoon weer uit de duim gezogen actie waarbij de regisseur duidelijk een verhaal wil vertellen: ook al vallen ze aan, Amerika blijft het sterkst… Saaie vertoning.

avatar van Shadowed
Vermakelijk.

Ja, wat kan ik zeggen. Red Dawn is een film waarbij je niet moet nadenken, als je dat wel doet, dan verpest je het voor jezelf. Natuurlijk is Noord-Korea die samen met Rusland Amerika aanvalt niet realistisch, laat staan een kleine groep tieners die zo'n schade aanrichten.

Het blijft wel ergens in je achterhoofd zitten, maar ik heb me hier eigenlijk best goed mee vermaakt. Veel actie en spanning, veel kogels en lekker veel spektakel. Soms was het wat donker gefilmd en langdradig zelfs, maar puur voor de goede actie krijgt deze film gewoon een 3,0*.

Voor mij een goede uitkijker

een redelijk plausibel verhaal met wel een aantal ongeloofwaardige dingen, zoals dat dat groep je jongeren met hulp van die Irak veteraan ontsnappen, hunzelf binnen een paar dagen kunnen trainen tot betere soldaten(of rebellen) dan de Noord-Koreanen, die aan hun materieel te zien, niet onvoorbereid heirnaartoe kwamen, desalnietondanks een goed wegkijkend filmpje, 3*