Emperor (2012)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Peter Webber
met Tommy Lee Jones, Matthew Fox en Eriko Hatsune

Dit is een verhaal over liefde en begrip dat zich afspeelt tijdens de spanningen en onzekerheden van de dagen die onmiddellijk volgen na de Japanse overgave aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Binnen de staf van Generaal Douglas MacArthur (Jones), die de feitelijke leider van Japan is als opperbevelhebber van de bezettende macht, moet een Japan-expert, Generaal Bonner Feller (Fox), een beslissing van historisch belang nemen: moet Keizer Hirohito berecht en veroordeeld worden als oorlogsmisdadiger? Zijn beslissing wordt in grote mate beïnvloed door zijn herinneringen aan en de zoektocht naar Aya, een Japanse studente die hij jaren geleden ontmoet heeft in de VS.

avatar van sofripa
En een aardig clipje is het.

avatar van schram101
Weinig bijzondere trailer eerlijk gezegd.

avatar van JohnWilliams
Tommy Lee Jones is gemaakt voor dit soort films, wat een baas!
Aardige trailer hoor.

Dit is wel een goed linkje naar een trailer.

avatar van Freakshow79
Interessant stukje geschiedenis. Hopelijk is het wat.

Prima op waarheid berust stukje geschiedenis over een onderbelicht deel van en na de oorlog met Japan.

avatar van Onslaught
Goede film.

Geen grootste Hollywood film, achteraf ben ik daar blij om. Het verhaal wordt op een neutrale manier verteld en speelt zich af rond de begindagen van de bezetting van Japan door de Verenigde Staten. Laat ik maar gelijk zeggen dat deze film voor vele misschien een saaie bedoeling zal zijn. Er zitten geen grootste scenes die kijkers, die geen besef hebben van de Japanse geschiedenis en cultuur, kan bevredigen. Het is daarentegen juist interessant voor de liefhebbers. Recentelijk nog een boek gelezen over deze korte periode, en hoewel veel kleine feiten niet worden belicht in deze film, ben ik toch tevreden over het resultaat.

De goede cast en goede production value zorgen ervoor dat deze film niet in de vergetelheid zal raken. Het had hier en daar echter toch wel wat meer kunnen uitblinken.

avatar van Diederik58
Films die de geschiedenis toelichten vind ik bijna altijd interessant.
Twee door elkaar lopende verhalen. De love-story en de aanklager op zoek naar de waarheid.
De sympathie voor de Japanners blijft beperkt. Al krijg je zo wel meer zicht op hun beweegredenen en cultuur. Prima in beeld gebracht. Goed geacteerd. Vertederende Aya. Tommy Lee Jones is geknipt voor de rol van MacArthur.

Een historisch drama, gebaseerd op ware gebeurtenissen, gezien vanuit Amerikaans standpunt. De productie kan in de verste verte niet wedijveren met films als 'Flags of Our Fathers' en 'Letters from Iwo Jima' van Clint Eastwood. Het verhaal is, ondanks dat het verfraaid en opgeblazen (wat een bombastische soundtrack) overkomt, droog, levenloos, armoedig en saai. Dat had veel intrigerender gekund. Ook het spel van de cast is onnatuurlijk.

avatar van jundo
De film begint met real footage beelden van de atoombom die ontploft boven nagasaki, daarna is er een korte spanningsbouw die snel afneemt en overgaat in onbestemde romantische flashbacks en een research naar de rol van keizer Hirohito bij het starten van de oorlog.
Meerdere keren heb ik me tijdens de film afgevraagd hoe ze er op komen om Matthew Fox een rol te geven als generaal van de U.S Army. Van een generaal verwacht je op z'n minst een stoere personage die een generaal met ijzeren discipline kan vertegenwoordigen. Maar daar komt het niet in de buurt. Eerlijk gezegd komt hij nogal kneuzig over en heeft hij niet het karakter om Aplomb als een generaal te acteren.
Tommely Jones vervult in tegendeel prima de rol van MacArthur alleen komt hij weinig in beeld. Ik vind dat de film vooral tekort schoot in het brengen van de oorlogssfeer in 1945, hoe het toen die tijd was. Er had in deze film wel wat meer pit gekund en ze hadden beter kunnen kiezen voor een acteur als David Schwimmer als de generaal.
Verwacht geen helden verhaal, wel veel romantiek en niet al te sterke dialogen.
Als summun van de film wil ik toch wel even benoemen dat aan het einde van de film, het gesprek tussen de Emperor en MacArthur zeker intrigerend was en ook licht ontroerend.

Boeiend drama over afwikkeling van de Tweede Wereldoorlog m.b.t Japan. Sterke rol van T.L Jones en een onvoldoende voor Fox in de rol van generaal Feller. Ik weet niet of de love-story op waarheid berust,maar van mij had het er niet in gehoeven. Film die een kijkje neemt in de Japanse cultuur.,en de Vs het geweten van de 'beschaafde" wereld laat zijn, die op haar beurt zonder waarschuwing of gewetenswroeging in een flits 100000 onschuldige burgers dood, met als onderbouwing ,dat indien deze daad niet werd gesteld de oorlog nog zeker een paar jaar was voort gegaan en dat er dan miljoenen doden gevallen zouden zijn.....Tja. Uit gewetenswroeging en met zicht op de toekomst en Japan als interessante handelspartner heeft de VS er alles aan gedaan om het land weer op te bouwen....en met succes. Over het laatste wordt in de film niet gerept.

avatar van Pazmaster
Ik moest er even inkomen, het begin is best saai namelijk. Maar naar mate de film vorderde kwam ik er steeds meer in en werd het steeds interessanter. Het einde maakt veel goed. Acteerwerk kan ermee door. 3 sterren

avatar van Marvinleeaday
Aardig filmpje wat door de vele flash backs nooit een topper werd.

avatar van blurp194
Een interessant en ondertussen wat vergeten onderwerp.

De afloop van de oorlog tussen Japan en Amerika is natuurlijk in zeer hoge mate beïnvloed door de atoombom, maar buiten dat weten we er eigenlijk maar heel weinig van af - en dan bedoel ik de details over hoe het nou echt zat. Zelfs de verre familieleden die in Indie waren tijdens de tweede wereldoorlog hebben als regel weinig beeld van wat er in Japan zelf gebeurde - of willen en kunnen daar niet over praten. De naam van Hirohito is zeker niet een eenvoudige en onbelaste 'conversation starter', en het hoe en waarom van MacArthur's rol in de berechting van de Japanse oorlogsmisdadigers geen onderwerp voor tijdens het eten. Onmogelijk daardoor om er een objectief beeld van te krijgen, een neutrale mening over te vormen.

Wat een beetje jammer is is dat de film in de behandeling van het hoofdonderwerp toch erg teleurstellend aan de oppervlakte blijft, veel te veel de controverse vermijdt en op veilig speelt. Er ligt net iets teveel een 'gewoon' sausje over de film, met de hoofdpersoon Bonner Feller die zich in de kroeg zit te bezuipen of flashbacks krijgt naar zijn liefje. Interessant persoon overigens, die Bonner Feller - van die sluier had dan wel een klein tipje van mogen worden opgelicht. In plaats daarvan kiest de film meer een flauwe aanpak met romantiek - waarvan het me eigenlijk zal roesten of dat op waarheid gebaseerd was of niet. Het blijft een gemiste kans; met een wat hogere geschiedkundige nerd- of geek-factor was deze film tot iets echt bijzonders geworden, die een andere kijk op de materie had kunnen geven, had kunnen intrigeren.

De keuze voor Matthew Fox is in mijn ogen prima. Misschien wordt wat makkelijk vergeten dat niet elke 'generaal' een houwdegen is van het type Patton. Fox speelt een stafofficier, een inlichtingen- en communicatiespecialist, geen zandhaas, en doet dat wat mij betreft overtuigend. Tommy Lee Jones valt me in vergelijking wel wat tegen, lijkt niet goed in zijn vel te zitten.

Over de beelden zou ik dan nog een prijzend verhaal kunnen ophangen, maar daar gaat de film niet over. Het blijft bij een wat teleurstellend gebrek aan diepgang.

avatar van Boneka
quote=3994039]Goede film.

Geen grootste Hollywood film, achteraf ben ik daar blij om. Het verhaal wordt op een neutrale manier verteld en speelt zich af rond de begindagen van de bezetting van Japan door de Verenigde Staten. Laat ik maar gelijk zeggen dat deze film voor vele misschien een saaie bedoeling zal zijn. Er zitten geen grootste scènes die kijkers, die geen besef hebben van de Japanse geschiedenis en cultuur, kan bevredigen. Het is daarentegen juist interessant voor de liefhebbers. Recentelijk nog een boek gelezen over deze korte periode, en hoewel veel kleine feiten niet worden belicht in deze film, ben ik toch tevreden over het resultaat.

3.5* [/quote]

Zojuist gezien en kan helemaal aansluiten bij jouw review! De trailer doet meer geloven. It's not see what u get. Okay die fragmenten komen inderdaad voorbij, maar de film is veel rustiger gebracht en dat is maar goed ook. De film is op waarheid gebaseerd en dus past het "liefdes" verhaaltje in deze context. Zeker als blijkt dat hierdoor generaal Feller een passie heeft voor Japan gezien zijn geschiedenis. Hierdoor doe je zelfs je voordeel mee. Het geheel van Emperor ziet er zeer filmisch uit. Sowieso is Japan een pracht land om te bezoeken, maar de plaatjes zijn werkelijk schitterend. Het dagdromen in het bamboeveld bijvoorbeeld. Prachtig!

De film geeft zo ook weer een kijkje hoe het allemaal is verlopen. Natuurlijk wisten we dat Japan een olie embargo had en wellicht was dat de grootste reden van de oorlog. Al heb ik nooit begrepen waarom de macht zich ging uitbreiden naar andere landen zoals Indonesië. Wie tegen Japan was kreeg oorlog met ze. Daar gaat deze film echter niet over. De overgave was niet zo gemakkelijk als de meeste mensen dachten. Zo dacht ik altijd dat dit het gevolg was van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. Deze film toont juist aan dat de machthebbers juist wilde doorgaan. De strijd tussen hen en de keizer is vele malen groter dan we ooit hebben gedacht.

Ik denk dat deze film geschiedkundig heel aardig is neergezet. Daarbij zien de beelden er fantastisch uit. Meer halen uit de acteurs dan we hier nu zien lijkt me onlogisch. Dit komt veel natuurlijker over. Het is immers geen actie film.

Redelijke film waarin een Amerikaanse generaal moet onderzoeken of de Japanse Keizer berecht moet worden als oorlogscrimineel. Een interessant en wat onderbelicht stukje geschiedenis van de Tweede wereldoorlog. De romance is wat overbodig en leidt juist voornamelijk af. Mooi in beeld gebracht en Tommy Lee Jones heeft wat te weinig scenes.

jeffur
Zeer mooie film, prachtig verhaal en waargebeurd ook. Ik had er sowieso 5 sterren voor gegeven, maar ik doe ertoch maar 0,5 vanaf omdat er uiteindelijk vrij weinig met al die romantiek stukjes er tussen in wordt gedaan. Uiteindelijk blijkt ze dood en wordt er niks meer mee gedaan.

4,5 ster

jeffur
jundo schreef:

Deze opmerking vind ik niet op zijn plaats. Matthew Fox speelde geen generaal die het front op ging om te vechten, hij was meer een generaal die zich met het boekhouden en het administratieve bezig hield. Die stoere personages vind je alleen op het front.

Z

Een interessante historische film. Toch blijft het moeilijk uit te maken wat waar gebeurd is en wat geromantiseerd (en dan bedoel ik niet de romance die best goed was uitgebeeld).

(Er was weinig over van Tokyo volgens deze film, een gruwelijk beeld.)

avatar van Alathir
Een wat onbekendere oorlogsfilm deze Emperor. Desondanks is het zeker geen film die onder de maat is. Het begin verloopt wat stroef en ik en wellicht vele andere kijkers moeten er eventjes inkomen. Het is een niet alledaagse film, je kan hier niet spreken van clichés buiten de romance dan eventueel. Nu goed ik denk dat een romance niet slecht is omdat het de gedachtegang van Fellers beter verklaart.

Tommy Lee Jones vond ik wel een beetje op de autopiloot spelen maar Matthew Fox speelt een menselijke generaal die met zijn uitstekende mensenkennis deuren doet opengaan waar anderen er tegenaan zouden lopen. Het is dus geen oorlogsfilm waar je kijkt naar de ontberingen van mensen of waar je de grootste tijd van de speelduur op het slagveld doorbrengt. Emperor gaat over de naoorlogse ontwikkelingen tussen Japan en Amerika. Het is een authentieke film die meer kijkers verdient.