The Homesman (2014)

Frankrijk / Verenigde Staten
Western / Drama

geregisseerd door Tommy Lee Jones
met Tommy Lee Jones, Hilary Swank en Grace Gummer

Het is 1855 en een vrouwelijke pionier besluit samen met een man op te trekken om een wagen met een aantal vrouwen van Nebraska naar Iowa te leiden. De meereizende vrouwen zijn gek geworden van de gruwelheden die ze aan de bijna onbewoonde grens hebben moeten doorstaan en moeten daarom zo snel mogelijk terug naar de bewoonde wereld, richting het oosten. Ze blijken echter niet zomaar meteen van alle ellende te zijn verlost.

avatar van trebremmit
Veel te lage score hier.

Een western die gaat over een tocht van het westen naar het oosten, dat zie je niet vaak, en dat met vrouwen die gek zijn geworden van de barre omstandigheden, een unieke film in het western genre dus. Ik vond het een prachtige en ontroerende film, het geheel wordt naarmate de film vordert ook steeds beter met mooi camerawerk, interessante personages en een aantal indringende scenes.
Tommy Lee Jones ontpopt zich tot een uitstekende western regisseur, benieuwd wat hij nog meer gaat maken.

Wat onevenwichtige film, die rommelig begint, een goed middengedeelte heeft, maar dan weer wat zwak eindigt. Het karakter van Tommy Lee Jones kwam niet helemaal uit de verf, er werd geen keuze gemaakt of hij nou deugt of niet. Zal wel een bewuste keuze zijn geweest, maar was niet helemaal geslaagd. De krankzinnige vrouwen waren ook wel erg gelijkwaardig in hun gekte, en de uiting daarvan, dat vond ik niet erg geloofwaardig.

Hilary Swank is het stoere eendje onder de Hollywood Babes (cfr "Million Dollar Baby" e.a. en ik ga zeker niet beweren dat ze het lelijkste is), en nu steelt ze toch weer de show in haar "mannelijke" pioniesrol, evenwel samen met de onvolprezen Tommy Lee jones als de nuchterdenkende trapper in een film die me vooral om zijn gevarieerdheid kon bekoren.
Opvallend vooral is het beeld van de voor velen ondraaglijke hardheid van het bestaan in het wilde westen, maar er is ook plaats voor emotie en humor, doorgaans gebracht in echt levendige dialogen en gezegden, terwijl toch vele clichétoestanden uit westerns worden vermeden en er echt aanvaarbare scènes ontstaan, zoals het contact met de Indianen (zonder woorden a.u.b. !).
De mooie fotografie en beeldcomposities en soundtrack vervolledigen de film naar een voor mij echt genietbare western.

avatar van the hustler
Een half uurtje minder gekrijs van al die krankzinnige wijven had wel gemogen. Om koppijn van te krijgen op den duur. Verder prima.

avatar van Master Blaster
Vond het maar een vreemde film.
Laatste half uur had wel anders gemogen. Gebeurd verder maar weinig
Acteren was wel oke