The Reluctant Fundamentalist (2012)

Thriller

geregisseerd door Mira Nair
met Riz Ahmed, Kiefer Sutherland en Kate Hudson

In een café in Lahore raakt een Pakistaanse man aan de praat met een vreemdeling. De Pakistaan, Changez, is de beste van zijn klas op Princeton. Hij wordt opgemerkt door een vooraanstaand bedrijf in New York. Niets lijkt hem in de weg te staan om het te maken in Manhattan. Maar in de nasleep van 11 september verandert dit dramatisch.

avatar van jarno1975
Verfilming van het gelijknamige boek van Mohsin Hamid.
The Reluctant Fundamentalist - Mohsin Hamid (2007) - BoekMeter.nl

avatar van jarno1975
Openingsfilm van het Venice Film Festival.

Voor een openingsfilm op het filmfestival van Venetië is deze film hier weinig bekeken.

Al weer een verhaal dat voort borduurt op de elfde september, waarin mensen enkel door hun Oosterse uiterlijk verdacht worden vijand van de USA te zijn en neerbuigend worden behandeld.
De kat en muis thriller is sluw opgebouwd en geeft de ingewikkelde situatie op een relevante wijze weer, inclusief de gevolgen op het terrein van politiek en identiteit. De personages zijn complex en de situaties gecomplrimeerd en (emotioneel) gecompliceerd. Het einde van de film werkte voor mij onbevredigend; kwan niet af over.
Vooral Riz Ahmed (ik had hem ook in 'Ill Manors' gezien), speelt een sterke rol.

avatar van totkijkdanmaar
Heel soms komt je een film tegen die je compleet uit je sokken blaast, en dit is er zo een. De film geeft niet alleen een prachtige genuanceerde inkijk in de wereld waarin de hoofdpersoon leeft, maar schetst ook een erg mooi beeld van de manier waarop zijn levensvisie zich ontwikkelt. Het acteerwerk van Riz Ahmed is geweldig, maar de overige acteurs overtuigen evenzeer. Het is dat het geen Hollywoodfilm is (gelukkig maar), anders zou deze film minstens de helft van alle Oscars wegkapen.

avatar van perceived
Tegenvaller.

Verhaal is interessant, vertelling minder. Het heen en weer geflits van plek en tijd werkte voor mij niet zo best. Haalt de vaart er nogal uit.

Het ligt er ook allemaal net iets te dik bovenop. De ontwikkelingen en beweegredenen zijn begrijpelijk, maar worden te voor de hand liggend in beeld gebracht.

Acteerwerk kan ermee door maar vond het niet super. Vooral Kate Hudson vond ik niet heel overtuigend.

Al met al een kleine (on)voldoende. 5.5/10*

avatar van Brabants
Heerlijke zwoele film met een schitterende setting vol van folklore. Wat betreft het verhaal is het een mooie uiteenzetting over een jongeman van Pakistaanse afkomst die het na 9-11 zwaar te verduren krijgt. De waanzin, achterdocht, onderhuidse spanningen en de alles over een kam scheren retoriek zijn na de aanslagen diep geworteld in de VS. Afghanistan en Pakistan waren immers de bewakers van het terroristisch bolwerk Al Qaeda, die door de Taliban aldaar onderdak kregen. Ondanks dat we hier weinig van te zien krijgen, is het een zeer geslaagde film. Er wordt diep in de huid gekropen van de Pakistaanse Changez, die na de aanslagen over de zin van zijn bestaan gaat nadenken. Een sterke en overtuigende cast ligt hier aan ten grondslag, en maakt het plaatje helemaal af.

avatar van Pazmaster
Goede film met een zeer interessant verhaal dat laat zien hoe Amerika na 9/11 in haar paniek om zich heen begint te meppen naar alles wat moslim is en daarbij eigenlijk alleen maar meer vijanden creëert. Wat we vooral te zien krijgen is de kant van een onschuldige? moslim die daar de dupe van wordt. Deze film bleef me van begin tot eind boeien. 3,5 ster

avatar van Oliveri
Helemaal eens met Pasmaster, de film is behoorlijk boeiend. De broeierige sfeer, fraaie locaties en de puike acteerprestaties maken het geheel helemaal af. 8/10

Realistisch drama . Goed verhaal en prima geacteerd. De beelden in Pakistan zijn sfeervol en zoals al eerder gezegd hier, broeierig.
Hoe 9/11 de toekomst van een emigrant en een compleet land veranderen.

De film begint heel standaard, maar weet naar mate de film vordert steeds meer te pakken en word dan ook interessant, spannend en verloopt anders dan je bij het begin verwacht.
het acteerwerk is prima,
De film gaat over een pakistaanse man die een goeie baan begint te krijgen in america, promotie en alles.. Maar dan gebeurt 9/11.. en dat veranderd zijn leven......

Aardige film over een Pakistaanse man die komt studeren in Amerika en succesvol is totdat twee vliegtuigen gekaapt worden. Een goed en boeiend verhaal dat ook onderhoudend verteld wordt met lange flashbacks. Hier en daar valt het wat in de herhaling en het personage dat gespeeld wordt door Kate Hudson komt nogal ongeloofwaardig over. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van des1
Hm, mixed feelings. Het beste was de film in de kleinere verhaallijnen. Met name de vriendin (gespeeld door Kate Hudson) die met haar bohemien-opvattingen over kunst en politiek onbedoeld door de porceleinkast heenwalst. Er zullen ongetwijfeld mensen op basis van hun Arabische uiterlijk omheus zijn bejegend na 9/11. Aan de andere kant is zoiets meer voor ergens in de MidWest, niet in NY. Want... na 9/11 zijn incidenten tegenover moslems en moskees grotendeels achterwege gebleven. Reken maar dat als er echt grote incidenten (zoals bijv. in Ferguson) waren geweest, dat door de media was opgepikt. M.a.w. dit verhaal lijkt sterk op een geconstrueerd narratief om de ironie en de bitterheid van "op je uiterlijk worden beoordeeld en bejegend" boven water te halen. Trots terugkomen van een bruiloft en je baard laten staan helpt natuurlijk ook niet. Amerikanen met hun uitstraling dat zij het beste volk zijn ter wereld, is irritant. Maar Amerika er op aankijken terwijl in Pakistan van alles verschrikkelijk mis is, zorgt ervoor dat ik weinig met de hoofdrolspeler kon meevoelen. Als we met het beschuldigende vingertje naar de VS willen wijzen, ligt het meer op het vlak van de Patriot Act en het Gung Ho gedrag van Bush-Cheney-Rumsfeld.