The East (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Zal Batmanglij
met Alexander Skarsgård, Ellen Page en Brit Marling

Sarah (Brit Marling) is een agente die werkt voor een meedogenloos beveiligingsbedrijf. Ze heeft de opdracht gekregen, om te infiltreren bij een anarchistische groep genaamd "The East". Sarah slaagt erin om bij de groep te komen, ondanks het verzet van Izzy (Ellen Page). Izzy is een zeer uitgesproken lid van de groep. Vervolgens voelt Sarah zich steeds meer aangetrokken tot de charismatische leider Benji (Alexander Skarsgård), wat haar leven en prioriteiten nogal beïnvloedt.

avatar van Filmkriebel
Saaie infiltratie bij een groep eco-warriors met geitenwollen-sokken mentaliteit. De slaperige prestaties van Marling en Sarsgaard zorgen voor weinig entertainment. Enkel Page kon me nog wakker houden. Nochtans vond ik het uitgangspunt niet slecht en het kon zeker wat worden; maar erg ongeloofwaardig hoe Marling van zijde gaat wisselen . Er zijn reeds veel betere films rond de milieu-problematiek gemaakt die de behoefte niet hadden om dit in te bedden in een kleurloze undercover-operatie. Ik denk aan The Constant Gardener en Silkwood.

Film was te lang om boeiend te blijven. Het steekpunt voor het milieu is zeker duidelijk gemaakt. Dat red deze film van een flop.

Aardige film waarin een jonge vrouw voor een beveiligingsbedrijf infiltreert bij een groepje milieuactivisten. Een aantal spannende momenten (voornamelijk als de groep een actie uitvoert). Echter komen de personages niet allemaal even geloofwaardig over, en dat ligt niet aan de cast want die doen het verder prima.

avatar van LOTR-lover
Uitstekende thriller die je een inkijk geeft in de links radicale wereld en de grote corporaties die een vrijbrief lijken te hebben om alles te doen wat ze willen zolang het maar geld oplevert. De cast is prima in elkaar gezet en de wisselwerking tussen Benji en Sarah is geloofwaardig en sleept je daardoor als kijker makkelijk mee in het verhaal. Heb me er prima mee vermaakt en vind Alexander Skarsgard echt een prima acteur! Na zijn rol als Eric in True Blood pakt hij gelukkig meer fijne rollen aan.

7/10 (IMDB)

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Brit Marling speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging!

Film gaat ervan uit dat de overheid de ogen sluit als multinationals, uit winst bejag, op grote schaal, de gezondheid van de bevolking in gevaar brengen.
Is het dan niet beter als protestbeweging de goedkeuring van de bevolking af te dwingen en openlijk te handelen ipv de stempel "anarchistisch" mee te krijgen ?
Maar goed, onafgezien daarvan is deze "The East" zeker geen hoogvlieger. Het begin is verwarrend en het blijft oppervlakkig, zonder enige diepgang in de karaktertekening, zelfs niet als er een plotse romance uit de lucht komt vallen en tenslotte vind ik geen enkele van de acteurs echt overtuigen.
Er is toch veel meer te doen met een thema als misdadige misbruiken die mens en milieu in gevaar brengen.

avatar van oemoemenoe
Undercover in een milieu-actiegroep is de rode draad die Brit Marling bewandelt.
Bijna 2 uren gespannen meewandelen in dit sterk verhaal.
Heel mooi vertolkt en in beeld gebracht.
Een aanrader. Ook al kent deze film geen hoogtepunten.

Hij duurt misschien iets te lang, maar toch een prima drama film. Goede cast.

avatar van VincentL
The East

Ik had werkelijk geen idee wat ik hierbij kon verwachten. Hij stond al een tijdje op mijn pc stof te vangen dus ik besloot hem toch maar op te zetten. Wat blijkt: een ietwat ongeloofwaardige film die op zich best te pruimen is, al had het zeker beter gekund.

Feit is vooral dat het plot ontzettend simpel, zelfs voorspelbaar is en een tikkeltje ongeloofwaardig. In mijn ogen voeren studenten acties uit waar Al-Qaeda nog een puntje aan kan zuigen. Zeer geraffineerd en haast vlekkeloos vergaat het. Tevens is de motivering voor mij een beetje simpel. Stel eco-hippies die onrecht met onrecht gaan bestrijden. Komt mij nogal hypocriet over, maar a la, wie ben ik? De ontwikkelingen tussen de personen zijn ook vrij doorsnee. Zoals ik al zei: vrij voorspelbaar. Het einde kan je dan ook al van ver zien aankomen en brengen niets nieuws onder de zon. Jammer, want er had meer in gezeten denk ik.

Brit Marling leek mij niet helemaal van deze wereld. Haar oogschijnlijke gedegen opleiding lijkt ze totaal overboord te gooien met een magere empathie voor de actievoerders. Tevens blijkt ze in de intiemere scènes als flesjedraaien bijzonder mager. Van haar had ik meer professionaliteit verwacht, zowel van haar karakter als persoon.
Daarnaast komt dat haar romance met Skarsgard flinterdun en behoorlijk zwak is. Skarsgard speelt zelf overigens vrij aardig. De liefde tussen hen is echter lachwekkend. Ellen Page vond ik een betere toevoeging aan de film. Een stukje volwassenheid voegt ze denk ik toe. Tevens is haar einde ook iets dat de film meer karakter geeft. Mede dankzij haar dus.

Visueel valt er niet veel op aan te merken, zowel positief als negatief. Het bos rondom het clubhuis, want zo leek het bijna, met de puur natuur stijl van elkaar wassen in het meer kon me nu niet heel erg bekoren, maar storend was het niet. Met gewoon een goed gevulde beurs kon Batmanglij hier wat aardigs neerzetten. Niet bijzonder dus.

Helaas valt The East een beetje tegen. Het komt op alle vlakken allemaal wat te kort. Een iets te doorzichtig verhaal, met acteurs die vrij doorsnee spelen komt niet tot een voldoende.

Redelijke film, met wel heel goede vertolkingen.
Het verhaal is misschien een beetje langdradig maar wel realistisch en vooral hedendaags.
Ondanks dat er weinig vaart in de film zit, vond ik hem wel bijzonder interessant.

avatar van flaphead
Aardige thriller rondom een groepje milieu-activisten die maatschappij-schokkende wraak-acties uithaalt, waarin een jonge agente infiltreert. Niet een origineel, maar ook geen onaardig uitgangspunt. Het eerste uur is sterk, spannend en houdt je moeiteloos in het verhaal. Daarna wordt het wat gezaperig en de overbodige romance komt weer om de hoek kijken.
Sfeer en beeldwerk is prima, acteerwerk vrij standaard. Het eindigt uiteindelijk prima. Vermakelijk tussendoortje.

Thriller en drama worden prima gecombineerd met een redelijk genuanceerde kijk op milieuactivisme. De kijk op de kapitalistiche bedrijven die dubieus acteren is vrij simpel (onderbelicht), maar goed het is dan ook geen documentaire.
Marling, die ook meeschreef aan het script, probeert meestal iets te zeggen met haar films. Daarbij speelt ze een prima rol en ook de bijrollen worden aardig ingevuld, waarbij de karakters ook wat aandacht krijgen. Hierbij leef je mee en blijft de film boeiend.

Aardige thriller over de infiltratie van een groep radicale eco-activisten. Had best wat spannender mogen zijn. Film heeft vooral aandacht voor de personages en naar mijn smaak te weinig voor de gevolgen voor het milieu, in Amerika al decennia lang een ondergeschoven kindje en dat wordt er onder de huidige president Trump beslist niet beter op.
Ondanks het matige acteerwerk met wat goede wil toch nog wel een ruime voldoende.

avatar van mrklm
Goed geregisseerde thriller met verzorgd camerawerk van Roman Vasyanov, evenals sterke karakteriseringen en vertolkingen, zeker van Brit Marling als een agent in dienst van een private inlichtingendienst die infiltreert in een groep van eco-terroristen. Maar het scenario, waarin Marlings toenemende sympathie voor de groepsleden met wie ze werkt haar voor verschillende dilemma's stelt, is niet bijzonder origineel en daardoor is het verhaal niet verrassend genoeg om je een kleine 2 uur geboeid te houden.