Crawl (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Alexandre Aja
met Kaya Scodelario, Barry Pepper en Ross Anderson

Haley Keller is een jonge vrouw die zich in een levensgevaarlijke situatie bevindt, nadat een orkaan van categorie 5 het land heeft bereikt. Ze zit vast in een huis dat stilaan overstroomd wordt en krijgt het onaangename gezelschap van alligators. Haley moet vechten om haar eigen leven en dat van haar vader te redden.

avatar van FillumGek
Door de jaren heen zijn er toch een aantal redelijke krokodillenfilms verschenen. Black Water en Rogue waren geen onverdienstelijke pogingen, maar Aja weet met deze Crawl het concept te verbeteren. De verwachtingen waren na het geweldige Piranha 3D hoog, en hoewel er niet heel veel voor hoeft te gebeuren, is dit de beste crocodile movie out there.

Aan de ene kant is het jammer dat schitterende natuurbeelden plaats maken voor een zeer somber Florida dat wordt geteisterd door een orkaan. Aan de andere kant maakt het plaats voor een enorme schuilkelder die langzaam maar zeker volloopt met water én reusachtige alligators. Het zorgt in elk geval voor een beklemmende sfeer. Het begin duurde wel een beetje lang, en het hele familieverhaaltje is verwaarloosbaar, maar nochtans redelijk geacteerd. Leuk om Barry Pepper weer eens te zien, toch al zeker vijftien jaar geleden dat ik een film van hem zag.

Aja weet een bijna perfecte balans te creëren tussen spanning en geweld. De eerste ontmoeting met de alligator was een fijne. Niet zozeer vanwege de animatie, die was niet continu overtuigend, maar het geluid wat van het beest kwam maakte alles goed. Het stampvoeten, het klappen van de kaken, het gesis en vooral het gebrul door de speakers. Dan wordt het totaalplaatje toch in één keer een stuk strakker, waardoor je soms toch vergeet dat de alligator uit de computer komt.

De film staat bol van de actie waarbij een handjevol slachtoffers tussen de kaken van de alligators belanden. Aja weet als geen ander hoe je dit in beeld moet brengen, al ontbreekt het aan memorabele scenes die Piranha 3D wel had. Ondanks dat zien wonden er weer erg goed uit en worden open botbreuken en afgebeten ledematen niet geschuwd. Hierdoor is Crawl grotendeels erg vermakelijk, en hoewel een loopje met de waarheid niet veel uitmaakt in een genrefilm als deze wil ik het toch even benoemen. Haley mag dan zwemster zijn, sneller zwemmen dan een alligator kan natuurlijk niet, behalve als je goede editors hebt. Daarbij wordt er bijna volledig aan voorbij gegaan aan het feit dat ze zwaargewond is. Het zal de adrenaline wel zijn, denk ik dan maar. En dan die douchewand die net zo sterk is als de deur van het geldpakhuis van Dagobert Duck. Wauw.

Al met al zet Aja weer een geslaagde killer animal film neer. Het beest is erg geslaagd, het geweld is sterk aanwezig en de spanning is voldoende. Voor mijn gevoel is alleen het intro wat te lang, heeft de film net wat te weinig afwisseling qua decor en zijn er geen scenes die er echt bovenuit springen. Doordat het genre over het algemeen bol staat van de prutsfilms is dit met gemak een bovengemiddeld werkje.

verdient een dikke 5 sterren was echt spanned van begin tot het einde had niet gedacht dat ze het zoude halen. ze hebben wat meegemaakt. nu was het eens geen haai maar een stel smeerlappen van alligators.
87 minuten mogen genieten van de spanning want die zat er dik in.meisje gaat op zoek naar vader komt vast te zitten tijdens een orkaan en moeten vechten voor hun leven tegen een stel grote alligators.

avatar van Rickyman
Ja Aja weet het weer aardig sfeervol in beeld te brengen de krokodillen in de kruipruimte, weliswaar een riante, maar verder is het allemaal niet zo bijzonder. Nogal ééntonig en te gemakkelijk, te Amerikaans ook.

avatar van huiguh
Teleurstellend.

Had meer verwacht dan een standaard hollywood animal-horror, maar helaas...

Gelukkig is het geen 12+ film, dus met de gore zit het wel goed. Vooral de scene met de plunderaars springt er positief uit. Ander pluspunt is de speelduur, waardoor de film lekker vlot, en vol alligator-actie zit.

Maar de film zit bomvol ongeloofwaardigheden, fouten en slechte CGI. (en nu hoeft van mij echt niet alles geloofwaardig of wetenschappelijk onderbouwd te zijn bij zo'n soort film)
De hoofdrolspeelster is onverwoestbaar. Waar de rest van cast uit elkaar word gescheurd lijkt zij ledematen van staal te bezitten, en zwemt ze sneller dan een horde alligators.
Erg consequent met de kracht/sterkte van de alligators zijn de makers ook niet, de ene keer beuken ze alles omver, maar een douche-wandje is te sterk voor ze...
De CGI is ronduit slecht, veel beelden zien er "opgeplakt" uit, en in de orkaan waait niet alles (naar verhouding) mee.

Om maar te zwijgen over de dramatische band van vader en dochter...

Slaapverwekkend was het niet, maar wel 87 minuten lang ergeren.

avatar van filmsjefke
Ik vond de film behoorlijk tegen vallen, erg veel cliche's en werd voor mij persoonlijk nergens echt boeiend... 2,5*

avatar van filmsjefke
huiguh schreef:
Teleurstellend.

Had meer verwacht dan een standaard hollywood animal-horror, maar helaas...

Om maar te zwijgen over de dramatische band van vader en dochter...

Slaapverwekkend was het niet, maar wel 87 minuten lang ergeren.

Volledig mee eens.

avatar van xKoSai
Viel wel mee, geen hoogvlieger. Het begon allemaal mooi maar daarna begon het wat ééntonig te worden. Veel onrealistische stukken ook. Zij wordt tot 3x toe gebeten en lijkt amper iets te hebben. Vader loopt doodleuk rond met een open been breuk en een afgerukt arm alsof het een schrammetje is.

avatar van macrobody
Respect voor de hoofdrolspelers. Ik weet niet hoeveel dagen ze hebben gefilmd maar elke dag zijn ze zeiknat, doorweekt of gewoon onder water geweest. Lijkt me best een opgave om dat vol te houden.
Ik vond de CGI eigenlijk best goed. De krokodillen waren goed en realistisch. De rest van de film dus niet, maar dat heeft iedereen al opgemerkt.

avatar van fred1946
TJonge tjonge
Hoe geloofwaardig is MM nog als ik deze stemmen zie.
Voor knappe films geven ze minder dan hier voor deze achtelijke film.

ongeloofelijk wat een zuren mensen zitten hier toch een goeie film af te kraken!dit was een zeer zeker prima film ,mooi gefilmd,spannend,geen moment saai.jullie kijken het zeker op een beeldbuis tv op dvd en verwacht grootste effecte die er realistisch uitzien of zo? beeld en effecte waren gewoon goed en mooi gedaan

avatar van Ajax&Litmanen1
fred1946 schreef:
TJonge tjonge
Hoe geloofwaardig is MM nog als ik deze stemmen zie.
Voor knappe films geven ze minder dan hier voor deze achtelijke film.

Gelukkig heb jij 5 sterren aan Sniper: Reloaded uitgedeeld. Jij zal het weten.

avatar van fred1946
Ajax&Litmanen1 schreef:

Gelukkig heb jij 5 sterren aan Sniper: Reloaded uitgedeeld. Jij zal het weten.

Weet helemaal niets,zal wel een kwestie van smaak zijn,en waard zijn.
Ga ook zo een film maken in me huiskamer vol water met eendjes er in kijken wat dat opleverd.

Ben het 1000% met sjefke007 eens :

vaak kijk ik juist naar een film die hier door de 'deskundigen' de grond in wordt geschreven. Na het kijken blijkt dan dat het een vermakelijke of goede film betrof. Daarnaast word ik argwanend als een film de hemel in wordt geprezen door diezelfde deskundigen, vaak vind ik er dan geen bal aan.

Ik weet 't, over smaak valt niet te twisten, maar het valt mij iig wel op dat vermakelijke films niet zelden op de MM worden afgekraakt, daar waar (bijv.) Franse 'praat' films (twee mensen zitten gedurende 40 minuten aan een keukentafeltje met elkaar te praten) de hemel in worden geschreven.

Ik zou 2 voorbeeldjes willen geven van films die op de MM redelijk de grond in werden geboord, maar die ik juist wel leuk wegkijken vond : The Martian en Pompeii.

Allebei lekkere wegkijkers en idd. niet van het niveau van bijv. Schindler's list of Saving private Ryan, maar ik kijk films om mijzelf te laten amuseren en niet om zoals veel azijnz****** allerlei zogenaamde deskundige meningen te geven.

Niet echt bijzonder deze. Regisseur Aja levert eens in de drie jaar een film af, en probeert het normaliter altijd wel memorabel te maken, maar dit is vrij standaard en risicoloos. Verstand op nul is hier gewenst, terwijl Aja je meestal toch prikkelt om je hersens te gebruiken. Goed gemaakt kermisvermaak, maar ik werd er niet door geraakt. Voelde een beetje leeg aan, hetzelfde gevoel als ik destijds had bij Jan de Bonts Twister: gericht op actie en spektakel(special effects) en weinig verhaal. Nadeel van Crawl is dat de spanning valt te verwaarlozen omdat de film zich vooral richt op twee hoofdpersonages en je als kijker al vlug aanvoelt dat beide de aftiteling echt wel gaan halen. Scodelario speelt bijna ongemerkt trouwens een erg goede rol. Al met al gevalletje volgende keer beter.

avatar van IH88
“Apex predator all day!”

Leuk. Van dit soort kleinschalige, korte en zeer effectieve horrorfilms zouden er meer gemaakt moeten worden, want Crawl is zeer fijn om naar te kijken. De film is spannend, ijzingwekkend en met een simpel maar zeer effectief vader/dochter verhaal.

Regisseur Alexandre Aja weet in kort tijdsbestek zijn personages te introduceren, en Haley is een personage waar je gelijk sympathie voor hebt. Scodelario doet het uitstekend, en het is altijd fijn om Barry Pepper weer eens in een film te zien acteren. Het weer (veel regen, wind en een orkaan) speelt ook een grote rol, en gelukkig zien de alligators er ook realistisch uit. Het verhaal is voorspelbaar en sommige plotontwikkelingen zijn wel heel toevallig, maar dat stoort geen moment.

Regisseur Aja heeft een goede sfeer weten neer te zetten, claustrofobisch in de kruipruimte en
later ook buitendeurs bij de elementen en het kolkende water. En behalve enkele serieuze gesprekken tussen vader en dochter voor een poging tot uitdiepen van de karakters, wordt wie met een voorkeur
voor spanning en vaart op de wenken bedient, want gaat de film vol voor de actie. Al eerder opgemerkt
het een en ander nogal ongeloofwaardig, maar neem je de film niet al te serieus dan is dat amper
bezwaarlijk te noemen. Puur een actiefilm, en de krokodillen levensecht die voor de horror zorgen.

avatar van Thomas83
Behoorlijk doorsnee horrorfilmpje eigenlijk, hoe kundig gemaakt ook. Het persoonlijke verhaal is me wat te klunzig. Er wordt gepoogd je wat te doen geven om Haley en haar vader, maar het is wel bijzonder afgezaagd allemaal, met slechte dialogen. "Yes, Daddy, yes! Yes!" is misschien ook niet de best gekozen tekst om een personage te laten roepen nadat ze net haar vader heeft gereanimeerd .

Zo spannend is de film uiteindelijk ook niet eens. Dit soort horrorfilms hebben altijd wel een paar duidelijke spelregels nodig, maar zo duidelijk en goed worden ze hier niet gebruikt. Zelfs met dat stijgende water wordt weinig goeds gedaan. In de opbouw is het ook wel wat standaard allemaal, met mogelijke redders die dan natuurlijk weer door de beesten worden aangevallen.

Ook vader en dochter zijn een paar keer de pineut, maar omdat ze er altijd relatief makkelijk vanaf komen (vooral in die belachelijke scène waarin Haley met heel haar arm in de bek van een alligator zit) weet je op een gegeven moment wel dat ze het zullen redden
. Hoewel de film nog wat ranzige momenten bevat heeft Aja ze wel bruter gemaakt. Scodelario vond ik best goed. Ook met het tempo en de sets is niets mis. 2.5*.

avatar van mcdaktari
Ach voor zo'n Alligator film was ie nog best wel te doen. Het is natuurlijk niet al te geloofwaardig maar daar moet je maar niet op letten. Voor een saaie regenavond is het best wel vol te houden. De film duurt gelukkig ook niet te lang. Normaal gesproken vind ik het wel fijn als een film lekker lang duurt, maar bij dit soort films is het op een gegeven moment mooi genoeg geweest.

avatar van weerwolf79
blackwolves schreef:

Geen idee welke film jij hebt gezien, maar crawl verdient echt geen 5 sterren of je moet nog nooit een film hebben gezien.

avatar van Ajax&Litmanen1
weerwolf79 schreef:

Ik vind jouw 2 sterren anders net zo stom als jij zijn 5 sterren noemt

avatar van weerwolf79
sjefke007 schreef:

Goeie film? Er is weinig goeds aan, slap verhaal slechte cgien slecht geacteerd

avatar van Macmanus
Aja

Had hier iets meer van verwacht. Probleem zit hem vooral in de wat simpele manier van vertellen. We zien eerst dat zij zwemster is, haar vader hard tegen haar is, daarna komen we aan bij het gevecht tegen de alligators en moet ze haar vader redden. Nu kun je zeggen, who cares, maar van Aja verwacht ik toch zelfs na wat mindere films ietsjes meer. Op zijn minst dat hij het verhaal iets slimmer in elkaar weeft. Nu zijn het van die set-upjes die zo voorspelbaar zijn.

Alligators zien er behoorlijk uit en de acteurs zijn verder prima. Maar ook qua kills en look mocht het allemaal wat rauwer. Nu was het allemaal te duidelijk studio Servie met blue screen.

Het vermaakte nog wel redelijk als ze moeten ontsnappen maar ik denk echt dat dit survival genre veeel beter kan dan wat we meestal krijgen. Shallow tijdje terug deed ook zo veel fout wat op het oog zo makkelijk op te lossen lijkt.

3 sterren.

Macmanus schreef:
Aja
Nu zijn het van die set-upjes die zo voorspelbaar zijn.

Haha ja dat zei ik tijdens het kijken ook al tegen mijn kijkgenoten. Je kon het plotje echt compleet voorspellen, inclusief hoe. Op een gegeven moment heb je gewoon echt te veel films gezien.

avatar van Grindhouse62
klara schreef:
Prima omschreven. Kan hier niets aan toevoegen. Een 3.0

avatar van ikkegoemikke
You're not my coach anymore, dad.
Crap the top predator doesn't help.

Vond je de laatste “Lake Placid” episode uit de gelijknamige franchise ronduit waardeloos, stupide en onzinnig (zoals ik)? Wel, dan kan ik je geruststellen. Ondanks enkele lachwekkende feiten is de reptielenhorror “Crawl” helemaal niet zo slecht. Je kan het zelfs spannend noemen bij momenten. En in vergelijking met “Lake Placid” zijn de bijtgrage ondieren veelvuldig in beeld en zorgt de CGI ervoor dat ze er angstaanjagend realistisch uitzien. Alleen moet je bij deze film hetzelfde ritueel hanteren als bij “Hobbs & Shaw”. Namelijk je hersenen in bewaring geven bij het binnentreden van de filmzaal. Het is weliswaar niet van hetzelfde absurde niveau als “Sharknado”, maar als je dat niet doet, ga je je mateloos ergeren over veelvuldige onzinnigheden.

Lees verder hier

avatar van mixmaster
Vermakelijke film met spanning en een aantal aardige ''Kills'' .
De alligators zijn leuk gedaan en de film is van begin tot eind spannend.
Natuurlijk zitten er ook scenes in wat totale onzin is maar ach...... het is tenslotte maar film. (hahaha )

avatar van Collins
Een film met angstaanjagende alligators. Met een budget van 13,5 miljoen dollar, kun je in dat opzicht leuke dingen doen. Dat laat Alexandre Aja in Crawl dan ook zien. De CGI waarmee de alligators tot stand komen is goed gelukt. De beesten ogen levensecht. Dat is natuurlijk ook een vereiste, want het wezen van de film wordt immers gevormd door die horde reptielen. De authenticiteit van die beesten is essentieel voor de beleving. Erg goed gedaan. Ze zien er vals genoeg uit om te begrijpen waarom de belaagde personages de gehele filmduur zo onder de indruk zijn.
De film richt zich bijna alleen op de bedreigende situatie en is spannend. Vreemd genoeg zonder enige vorm van humor. Een gemis, vind ik. Relativering onder spanning vind ik altijd wel leuk. Nou ja, mits een beetje scherp gebracht en niet te infantiel.
De personages krijgen weinig emotionele en psychologische showtime. In de weinige rustige momenten van de film wordt de kijker heel globaal op de hoogte gebracht van de levensgesteldheid en de onderlinge verhoudingen. Dat gebeurt aan de hand van wat flashbacks en korte, bondige dialogen. Niet meer dan het hoogstnodige. Net genoeg om je het lot van de personages aan te trekken.
Fijne sfeer. De film speelt zich af in de kruipruimte (crawl) van een huis. Er is weinig bewegingsruimte en er is een laag plafond. Een ruimte met een benauwende werking. Er is maar weinig voor nodig om de gevoelens van beklemming en claustrofobie die al sluimerend aanwezig zijn, helemaal te laten ontwaken. Het fijne camerawerk legt de spannende basis. Voor een horde beweeglijke reptielen is het vervolgens een koud kunstje om de laatste puntjes te zetten.
Crawl heeft een aangename speelduur van 88 minuten en eindigt ook precies op het juiste moment. Geen emotionele interacties. Geen ontlading van de spanning. Zelfs geen epiloog. Slechts de eindcredits.
Het is goed zo.

avatar van Kondoro0614
“We can defeat these pea-brained lizard shits.”

Met vrij lage verwachtingen deze film in gerold. Het bioscoopbezoek heb ik aan mij voorbij laten gaan en ik heb hem maar binnen gehaald om vanuit mijn eigen bank er eens te voor gaan zitten. En zoals verwacht is het niks bijzonders, een film zoals duizenden. De mensheid die geterroriseerd word door meerdere dieren en moeten overleven. En dan kunnen we al vele titels uit de kast trekken die een soort gelijk concept voeren met ook grote namen als een ‘Jaws’. Maar dit keer is het toch anders, en is het voor mij de eerste keer dat ik een film zie met krokodillen in de hoofdrol. Ik heb er al velen gehad: haaien, slangen, spinnen, wolven, beren en piranha's maar krokodillen stond nog niet echt in die lijst.

De film is vrij doorsnee, een echte typische blockbuster zoals we gewend zijn uit Hollywood. Het overleven van vele aanvallen dat waarin ik toch denk als zo’n beest je eenmaal te pakken heeft je het niet zo makkelijk wint zoals in de film. Een leuke setting, zo onder dat huis die de spanning toch wat weet op te krikken. Maar ook veel dingen waarvan je ziet dat het eigenlijk gewoon een vermakelijke film is, zonder dat je het serieus moet gaan nemen. Bloederig was het zeker, spannend niet heel erg. Je kon eigenlijk van te voren wel voorspellen wat er zo al ging gebeuren. Prima zit, die voor als nog helemaal niet lang duurt waardoor je er zo door heen bent, zeker omdat we na zo’n tien minuten niet stil zitten en er constant wel wat gebeurd. Vlotte film, daar hou ik van zeker als ze zo mainstream zijn als deze.

avatar van Filmkriebel
Ondanks het helemaal geen originele film is en een variant op enkele andere bekende films ... ik zou het simpelweg een "Jaws met krokodillen" noemen, kent de film voldoende spannende momenten. Het snelle tempo en de korte speelduur zorgen er ook voor dat niemand zich snel gaat vervelen. Het scenario is niet meer dan een velletje A4 en de FX van de nep-orkaan zijn ook niet van de beste... Leuk entertainment, meer niet.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Spannende film, goed gemaakt, duurde mij allemaal net even te lang

avatar van Spoelworm
Ik had continu de wens deze in fast forward te zetten. Ik geef geen sterren want dan zou ik voor de 2 gaan. Het was allemaal totaal niet spannend namelijk, en dat is toch wel een vereiste voor een film als deze. Ik zat er helemaal klaar voor, Creature films mogen mij altijd wel bekoren, alhoewel het meer en deel altijd weer neerkomt op bagger. Deze leek bij voorbaat een klein toppertje in het genre, helaas zat ik echt nergens op het puntje van mijn stoel. Dat gezegd zagen de krokodillen er wel geweldig uit, en de hoofdrol werd ook goed en niet overdreven vertolkt. Dus als jij hem wél spannend vind, en dat is natuurlijk in the eye of the beholder, dan is dit een 3,5 misschien zelfs 4 sterren film. Het is nl zeker geen b film , zoals menig collega in dit genre. Daarmee zou ik de film te kort doen.

Aardige film waarin een jonge vrouw op zoek gaat naar haar vader tijdens een zware storm. Een simpele opzet die ondanks de relatief korte lengte er niet aan ontkomt wat eentonig te worden. Ook is het soms wat voorspelbaar. Maar het ziet er allemaal best goed uit en vooral tijdens de tweede helft wordt het soms best spannend.

avatar van UrbanDjampa
Ze negeert alle waarschuwingen. Eenmaal binnen bij haar vader doet ze alles tergend langzaam. Ik vroeg me af wanneer ze koffie ging zetten. Buiten woedt een orkaan, maar hey neem je tijd.

Krokodillen zagen er goed uit.