Crawl (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Alexandre Aja
met Kaya Scodelario, Barry Pepper en Ross Anderson

Haley Keller is een jonge vrouw die zich in een levensgevaarlijke situatie bevindt, nadat een orkaan van categorie 5 het land heeft bereikt. Ze zit vast in een huis dat stilaan overstroomd wordt en krijgt het onaangename gezelschap van alligators. Haley moet vechten om haar eigen leven en dat van haar vader te redden.

• Vanaf 11 juli in de bioscoop

avatar van rep_robert
BlueJudaskiss schreef:

Paar minpuntjes: als er hier en daar in de hoofdpersonages gebeten wordt heeft dat heel weinig effect op hun doen en laten; Haley vindt krokodillen-eieren (hoe komen die daar zo snel trouwens?) maar wie een grote boze moeder krokodil verwacht komt bedrogen uit .

Tijdens het kijken dacht ik dat ze er al langer lagen en die alligators dus al langer in die kelder vertoefden. Ze zaten ook al in die kelder voordat de boel overstroomt raakte en ze de vader hadden gegrepen. Dus my guess is dat die alligators een nestje in die verlaten kelder hadden gebouwd voordat er überhaupt een overstroming was. Het komt vaak genoeg voor dat die beesten zich in bewoonde gebieden bevinden.

jeroentjuhhhhh schreef:
Sla Annabelle Comes Home, Annabelle Goes to College en Annabelle gets Married de komende jaren gewoon over.

Wat een geruststelling om hier positieve reacties terug te vinden (van de horrorfans)! Ik krijg er spontaan nóg meer zin in.

avatar van BlueJudaskiss
Vergeten te zeggen: de krokodillen zagen er bijna levensecht uit!

avatar van Basto
Mwah, viel toch wat tegen. Heb me wel vermaakt hoor, maar er valt zoveel meer mee te doen. Het ontbrak ook vrijwel volledig aan humor. Wel paar leuke schrikeffecten, maar verder vooral heel veel middelmaat.

3je en dat is eigenlijk zwaar onvoldoende voor dit genre.

avatar van John Milton
Ik heb me er uitstekend mee vermaakt, echt heel spannend. Afgerond naar boven vind ik het zelfs wel 4* waard.

BlueJudaskiss schreef:
Vergeten te zeggen: de krokodillen zagen er bijna levensecht uit!

Ik vond ze juist behoorlijk nep. Ze bewogen veel te soepel, volgden ze alle ‘regie aanwijzingen’ tot in de perfectie en hadden allemaal dezelfde maat.

avatar van Zwolle84
Verrassend sterk inderdaad, al vond ik Aja sowieso al een fijne regisseur. Het mag dan allemaal flink over the top en ongeloofwaardig zijn, maar spannend is het. En niet zo'n beetje ook; ik zat toch wel met flink klamme handjes in de zaal. Het is bovendien weer op z'n Aja's lomp, met lekker expliciet in beeld gebrachte verwondingen.

En vooruit, laat ik het ook maar gewoon hardop zeggen: beter dan Jaws.

avatar van dutchtuga
En vooruit, laat ik het ook maar gewoon hardop zeggen: beter dan Jaws.

Oei.

dutchtuga schreef:

Oei.

Maakt wel weer duidelijk hoezeer het hedendaagse bioscooppubliek de weg kwijt is....

avatar van horizons
Basto schreef:

Lol, 1 persoon, die ik niet eens doorsnee bioscoop bezoeker zou noemen, maakt zo'n opmerking en dan krijg je zo'n generaliserende opmerking.

horizons schreef:

Die opmerking is natuurlijk niet enkel op deze persoon gebaseerd. Maar het is wel kenmerkend voor het hedendaagse publiek die vooral op simplistische recycle cinema als Aladdin, Endgame en The Lion King 2.0 lijkt af te komen.

Mag hopen dat dit beter is dan Jaws. 't Is in ieder geval korter, dus zelfs al is het even saai dan nog is deze minder vervelend waarschijnlijk.

horizons schreef:

Basto is gewoon beter dan de gemiddelde bioscoopbezoeker. Kunnen we het lang of kort over hebben, maar het is gewoon zo. Ooit hoop ik zelf een Basto te worden, maar ik heb nog een lange weg te gaan.

avatar van remorz
We might be stubborn, but we don’t give up!

Ik ga proberen objectief te blijven, maar überhaupt een oordeel vellen over eender welke film is bijna niet te doen als je ‘m in 4DX hebt moeten kijken. Of nee: beleeeeeeven. Wát een aanfluiting.

Helft van de tijd zat ik op een rodeostier van een bioscoopstoel mijn evenwicht te bewaren, zorgen dat mijn ice tea niet uit de bekerhouder sprong en ondertussen proberen scherp te stellen op wat er op het scherm gebeurde. Tussen de bedrijven door wordt er (met luid gesis) mistregen in je gezicht gesproeid of komt er (met luid gesis) een windvlaag in je oor. €16,50 om je filmervaring te laten vergallen. Dit dus nooit meer.

Dat terzijde, voor zover dat gaat: toch iets meer verwacht van Crawl. Of gehoopt. De gruwelijkheden vinden veelal onder water plaats, dus verwacht vooral wild gespetter en rood kleurend water. Het moet Aja z’n ding zijn, volgende keer misschien toch landdieren in de hoofdrol?

De verwondingen komen wel veel in beeld, maar die blijven tevens langer op je netvlies dan in de pijnzone van de karakters. Nadat je opengeklauwd bent nog effe lekker zwemmen of traplopen joh, als het maar een bietje afgebonden is, toch?

Qua spanning zitten er wat goede momenten in, al zet Aja de regeltjes wel érg makkelijk naar de hand. Eerste uur moet iedere misstap gevreesd worden, maar later wel lekker door het water waden, zolang je niet spettert. Sure.

Visueel wisselend met af en toe sfeervolle shots maar ook lelijke CGI. Verhaal is minimaal en dat is prima, maar die cosmetische psychologie en aanhangend drama (inmiddels toch typisch Aja) mag volgende keer achterwege gelaten worden.

Ware het niet dat de 4DX het een misselijkmakende en meligstemmende “experience” had gemaakt, had dit best een fijne wegkijker geweest. Het gehoopte toppertje was het sowieso niet. Dat klinkt zuurpruimerig, maar al met al was het niet verkeerd. Toch mis ik Aja. Hij zat er ooit zó dichtbij. 2,5*

avatar van Basto
remorz zit dat nu een beetje vol zo’n 4dx zaal?

avatar van mrklm
"Is er een orkaan in de buurt? Nou, als iedereen toch wordt geëvacueerd lijkt het mij een goed idee om eens wat reparatiewerkzaamheden te verrichten in de kruipruimte van mijn huisje waar toch niemand is die me kan helpen." Een weinig logische redenering, maar wel ééntje die je als kijker wordt geacht te slikken in deze vrij idiote horrorfilm waarin begaafd zwemster Haley Keller na een verontrustend gesprek met haar zus [Morfydd Clark] besluit alle waarschuwingen te negeren om haar vader [Barry Pepper] te redden. En ja, die bevindt zich dus in een kruipruimte waar hij gezelschap heeft gekregen van een paar alligators die zich daar om eveneens vrij vage redenen bevinden. Goed, we hebben onderweg naar huize Keller een bordje met "Alligator Farm" gezien en daar moeten we het blijkbaar mee doen. Let ook eens op het effect dat de orkaan heeft op Haleys haar - verwaarloosbaar - en verwonder je over het antwoord op de vraag hoe snel je nog kunt zwemmen als een alligator je in je been, je arm én je schouder heeft gebeten. Ik weet wat The Black Knight in zo'n situatie zou zeggen, maar diens uitspraken moet je óók met een flinke korrel zout nemen.

Basto schreef:
remorz zit dat nu een beetje vol zo’n 4dx zaal?

Zaal zat ruim halfvol. Late voorstelling. Maar met de Vierdaagse in de stad weet ik niet of het dan rustiger in de bios is of gevulder (met mensen die het gedruis ontvluchten). Het was drukker dan ik verwacht had in ieder geval.

mrklm schreef:

Dat plus Florida plus orkaan plus overstromingen is toch wel voldoende, niet?

remorz schreef:

Dat plus Florida plus orkaan plus overstromingen is toch wel voldoende, niet?

Dat verklaart nog niet waarom uitgerekend twee van zulke reusachtige joekels in hun kelder zaten. Waarom waren al die alligators zo enorm groot?

Basto schreef:

Ja ik denk dan altijd: bij de buren zaten ze niet. Daarom gaat de film ook niet over de buren. Maar is dit serieus een film/het genre waarbij je die verklaring wilt?

remorz schreef:

Ja, dat maakt het vaak wel leuker. Een of andere foute corporate die schuldig is en op het eind zelf gepakt wordt.

En was het nu één krokodil geweest, maar alle krokodillen waren plots 6 meter. Dat is gewoon te raar om zonder verklaring te laten. Had nog een kleintje langs laten komen. Die had je dan ook weer fijn kunnen laten opslokken.

avatar van dutchtuga
Basto schreef:

Die waren er toch omdat de vader daar bezig was?

avatar van JacoBaco
En weet niet hoe groot een alligator kan worden. Haar vader verklaard hoe ze binnen zijn gekomen. Maar waarom? Nou, alligators gaan blijkbaar ook weleens op onderzoek uit. Wellicht vanwege de storm misschien. Zo vaak films gezien waarin niet alles verklaard wordt. In een film als dit, zit ik daar echt niet op te wachten. Sowieso zit de film helemaal vol met rare dingen. Maar vaak wanneer een film slaagt in wat het moet doen, dan zien we het graag door de vingers.

dutchtuga schreef:

Die waren er toch omdat de vader daar bezig was?

Maar waarom waren ze allemaal zo groot?
Bovendien waren ze er al eerder, want ze hadden daar een nest. Dat het een prima nestplek was had een verklaring kunnen zijn. Maar met dat nest werd ook verder helemaal niks gedaan.

Ik vond het wel vermakelijk en spannend allemaal, maar er had zo veel meer mee gedaan kunnen worden. Alle kills waren saai en zo duidelijk digitaal gedaan. Terwijl vader en dochter van elke bijtwond nauwelijks last leken te hebben.

Nee dat vind ik Alligator met de fotograaf-, het zwembad- en de serveerster in bek scene vele maken inventiever.

Beetje Snakes on a plane niveau dit.

avatar van Zwolle84
Wat verwacht je dan van zo'n film vraag ik me af, als je er met het vergrootglas in de hand in duikt. Zulk soort vragen zouden werkelijk nooit in me opkomen als ik naar een dergelijke film ga.

Zwolle84 schreef:

Film is een kunstvorm, die roept juist dat soort vragen op bij mij. Waarom heeft de regisseur bepaalde keuzes gemaakt? En waarom ook bepaalde keuzes juist niet?

Hier vind ik dus dat hij veel kansen op en rijkere en originelere vertelling heeft laten liggen.