Crawl (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Alexandre Aja
met Kaya Scodelario, Barry Pepper en Ross Anderson

Haley Keller is een jonge vrouw die zich in een levensgevaarlijke situatie bevindt, nadat een orkaan van categorie 5 het land heeft bereikt. Ze zit vast in een huis dat stilaan overstroomd wordt en krijgt het onaangename gezelschap van alligators. Haley moet vechten om haar eigen leven en dat van haar vader te redden.

Karig... Beloofde in eerste instantie wel wat, aardig sfeertje en een leuke hoodrolspeelster, maar op den duur was ik er wel klaar mee. Kon mooi luidop in mijn uppie de film afzeiken in een (lege) Pathe-zaal

avatar van John Milton
Onchristelijk tijdstip dan, ichi? Of niet eens?

avatar van John Milton
Is iemand anders opgevallen of ik me dit ingebeeld heb?

"Wayne, DON'T come down!!!"

vertaling: "Wacht, NIET naar beneden komen!".

avatar van KritischVentje
Met heel lage verwachtingen de bioscoop in en dat dit voorgeschoteld krijgen; daar word ik blij van.

Ik heb mij enorm vermaakt met deze film. Lekker makkelijk. Geen geweldige acteerprestaties. Ook geen geweldige CGI, maar dat maakte mij allemaal (voor het eerst) niet zo uit. Het lukte Alexandre Aje namelijk om mij op het puntje van mijn stoel te krijgen met deze film.
De jumpscares waren best aardig en de aktie scenes waren best goed in beeld gebracht! Het jammere was alleen dat er nog genoeg ruimte voor extra suspense was. Mooi voorbeeld is de scene waarin de drie plunderaars te grazen genomen worden door de alligators. Dit had nog scarier gekund. Maar goed, is maar een kleine aanvulling.

Leuke bioscoopfilm! Heb mij oprecht vermaakt. De film creëerde op één of andere manier een draagvlak bij mij om de irritatiepunten door de vingers te zien. Ik denk dat ik minder enthousiast zou zijn wanneer ik hem thuis op de buis zou zien.

Ha John,

Ze hadden rond middernacht alle zalen open ivm voorstelling van Lion King om twaalf uur. Ben ook christen af, dus ik mocht zo laat op blijven

avatar van Shadowed
Toch wel leuk.

Niet verwacht, maar ergens ook weer wel. Aja blijft duidelijk 1 van mijn favoriete filmregisseurs en wederom bewijst hij hier weer best veel met het genre aan te kunnen. Het verhaal blijft wel erg simpel, maar de uitvoering is boven verwachting.

Acteerwerk is prima. Scodelario weet best goed te overtuigen, maar ook Pepper doet het leuk. Nadat ik de trailer had gezien zag ik dit vooral als simpel horrortussendoortje, maar uiteindelijk weet de film zelf ook nog behoorlijk spannend te zijn soms.

Uiteindelijk blijft het verhaal zelf best simpel. Het is duidelijk niet heel breed en vooral voor het grote publiek bedoelt denk ik zo. Aja weet het allemaal wel wat groter op te zetten en daarom dat de film ook nog een rampenfilm wordt soms. Hierdoor dus meer drukte en spektakel dan een algemene horrorfilm.

Echter gaat het pas los na 50 minuten, de eerste 50 minuten zij veel intenser en spannender. Nog niet heel druk, en Aja weet de schrikmomenten heel onverwacht te maken waardoor je je als kijker al snel onveilig voelt in de situatie. Alsof het noodlot plots kan toeslaan.

Wat wat minder is is dat het allemaal wel net iets te simpel blijft. De krokodillen zelf zien er niet zo briljant uit qua CGI maar het vermaakt. Lekker vermakelijke en simpele horrorfilm uiteindelijk die niet al te lang duurt en daarom goed als tussendoortje dient die net wat spannender is dan de algemene horrorfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanmiddag dan eindelijk bekeken in een vrij lege zaal, wat ik altijd fijn vind bij horrorfilms, aangezien het publiek daar meestal niet stil kan wezen. Crawl stond sowieso op mijn wenslijstje, omdat het een Aja film is. En dan weet je eigenlijk al wel dat het goed zit. De man is echt een meester in het opbouwen van spanning, maar schuwt ook niet snoeihard geweld en brengt dit ook nog eens vaak heerlijk rauw in beeld. Eigenlijk voldoet Crawl aan alle kenmerken die ik net noemde. Het verhaal is vrij simpel, de uitwerking is prima gelukt. Een vader en een dochter zitten vast in een ruimte die vol met grote alligators zit die wel zin hebben in een lekkere snack. De aanloop van de film duurde me iets te lang, maar als het eenmaal los gaat zit je wel op het puntje van je stoel. Er zitten een paar lekkere moordpartijen in, wat je ook wel aan ziet komen bij een reeks van oninteressante bijfiguren die gewoon als slachtoffer moeten dienen. Ik hou er wel van.

Aja maakt het allemaal niet gecompliceerder dan nodig is en daar heb je als kijker ook wel eens zin in. Perfect is de film ook weer niet. De CGI is van wisselend niveau. Zo vind ik de alligators best wel fraai geanimeerd, maar zo'n scène als met een overstroming nadat de dijken door zijn gebroken kwam heel wat minder over. Het script was ook wel een tikje makkelijk. Vader trainer dochter in zwembad -> dochter weet vader daarmee later te redden. Verder was het soms wel een tikje onrealistisch en even vergeten dat het vermoedelijk moeilijker zwemmen is met bijtwonden in je hele lichaam dan de film voor doet komen. Maar who cares, dit was gewoon fun. Niet Piranha 3D-achtige fun, want Crawl is vrij serieus en laat weinig ruimte over voor luchtigheid, maar het voelt wel als een ouderwetse animal-gone-wild film waar je er vroeger veel van had, met Jaws als beste voorbeeld natuurlijk. Dat niveau haalt Crawl niet, maar leuk is het zeker.

avatar van Graaf Machine
Lekkere animal-horror. De eerste minuten is de gewone introductie, maar vanaf het moment dat Haley bij het oude huis arriveert is er voortdurend spanning of actie of spanning en actie. De hele film kent twee hoofdrolspelers, en alle verder overbodige bijrolspelers worden gewoon opgevreten. Zo hoort dat !
Ook prima speelduur, met 85 minuten, hoewel er van mij zelfs nog wel een kwartiertje af had gekund, want tegen het einde begint het wat in herhaling te vallen. Maar nu was het ook nog wel te doen.

Spannende film die eigenlijk nergens saai word met een aantal leuke kills maar voor de rest een voorspelbare en voor de hand liggende film met alles.
blij dat het hondje bleef leven

avatar van Flat Eric
Krokodillentranen.
Een stukje drama en emotie in de familiesferen omdat het moet, maar voor de rest is het een prima hap slik-weg film geworden. De alligators zagen er angstaanjagend genoeg uit en het gerommel in de natte kelder geeft het wel een lekker claustrofobisch sfeertje. De spanning bleef er wel inzitten, het ging maar door, maar dat werd op een gegeven moment ook wel weer saai. Dan vond ik Jaws toch wel wat subtieler en fijner.

avatar van Duke Nukem
Leuk horror-fimpje met aardige kills die lekker hard in beeld gebracht worden. Het leukste deel vond ik met die plunderaars, toen die ene jongen niet eens zag dat zijn vriendin in het bootje achter hem door een krokodil werd gegrepen. Moest er wel om lachen! En dan het lied aan het einde van de film, daar kon ik ook wel om lachen. Voor de rest tamelijk goede special effects, de krokodillen zagen er overtuigend genoeg uit. De hoofdrolspeelster deed het goed, ook de interactie met haar vader kon me wel beroeren. Alleen is het wel erg overdreven hoe vaak zij gebeten wordt zonder enige gevolgen voor haar zwemprestaties en overlevingskansen. Terwijl anderen ledematen en sommigen er zelfs hun hoofd bij verliezen, blijft zij maar verder kruipen, lopen, springen en zwemmen.

avatar van Noodless
Heerlijk genrefilmpje, zo worden ze nog zelden gemaakt...maar met Alexandre Aja weet je dat het wel goed komt. Deze regisseur zorgt altijd wel voor vermakelijke spannende films. Ook hier weet hij zijn troeven goed uit te spelen. Het verhaal is heel simpel, maar de wijze waarop het gebracht wordt, is bijzonder effectief.
De locatie is goed gekozen en dat je met maar twee hoofdrolspelers de spanningsboog van begin tot eind zo hoog kan houden is een knap gegeven. Ook de onderlinge relatie wordt prima weergegeven zonder al te veel in meligheid te vallen. De alligators zorgen voor heel wat spannende en bloederige momenten. Iets wat de regisseur ook al bewezen heeft in films zoals de geweldige horrorfilm Haute Tension (2003), de uitstekende remake The Hills Have Eyes (2006) en de zeer vermakelijke prent Piranha 3D (2010). Andere bekende werken zijn nog Horns (2013) en Mirrors (2008). Een mooi lijstje zou ik zeggen. De gore ziet er goed uit net zoals de alligators. De onderwaterbeelden, de verschillende gangen die voor een claustrofobisch sfeertje zorgen, de actiescènes...het wordt allemaal knap in beeld gebracht. De scène met de douche is echt gaaf. Het acteerwerk is zonder meer overtuigend. Wel een film die in de bioscoop meer tot zijn recht gaat komen dan thuis. 8/10

avatar van SaintEye
Verstand op nul en een kleine anderhalf uur genieten van spanning en sensatie, in volle vaart. Geen poespas of onnodige content, gewoon gaan met die banaan. Zie je later alligater! Prima film om een keer te zien, iets meer en niets minder.

Leuk.

Verwachting lang sowieso laag. Komt enerzijds omdat Aja na Haute Tension nooit écht meer heeft kunnen overtuigen, anderzijds omdat die killer monster niche niet zo mijn ding is. Zeker in het alligator/krokodillen gebeuren nog niet veel echt leuke films gezien.

En dan valt een film als deze echt wel dubbel en dik mee. Niet te veel poespas, onzinnig tijdsverlies en onnodige vertragingen, gewoon wat stevige beesten in een beperkte en afgesloten setting en lekker spanning opbouwen. Dat én bij de actie steeds een tandje bijsteken, want is het eerste deel nog redelijk klein, dan wordt het wel steeds groter naarmate de finale dichterbij komt.

Acteerwerk is bovengemiddeld voor een film als deze, verder zien de alligators er best goed uit. Niet 100% overtuigend, maar dat zijn ze ook niet met klassieke effecten. Een paar strakke jump scares (de introductie van de eerste alligator is er echt eentje uit het boekje en wat gore momentjes. Aja is iemand die het genre wel onder de knie heeft.

Erg geloofwaardig is het niet, maar in plaats van geloofwaardigheid krijg je extra amusement. Een trade-off die ik altijd graag gemaakt zie worden. Een Aja meesterwerk is het niet, geen idee of dat er ooit nog komt, maar erg leuke filler is dit alleszins. Feestje voor de horrorliefhebber.