• 8.226.726 stemmen

Genre: Horror / Komedie

Geregisseerd door: Frank Henenlotter

Met onder meer: James Lorinz, Joanne Ritchie en Patty Mullen

Over Frankenhooker

"A terrifying tale of sluts and bolts."

Wanneer Jeffrey Franken, een oud-student medicijnen, zijn verloofde tijdens een tragisch auto-ongeluk verliest, besluit hij haar weer tot leven te wekken. Jeffrey doet dit door middel van het verzamelen van lichaamsdelen van prostituees, die hij natuurlijk eerst moet vermoorden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Gewoon gaan kijken met het verstand op nul, dan heb je een aardige gekke film op de buis.

Normaal zou ik dit uitzetten na een paar minuten maar deze humor en dubbelzinnigheden zijn zo knots dat we doorkeken allebei en er uiteindelijk ook nog redelijk vaak om konden lachen.

Informatie over de film zelf vind je hieronder b.v. bij "FillumGek" die een redelijk goede beschrijving van de inhoud geeft.

Echter, het einde vond ik afgezaagd en niet goed gevonden. Dit zie je in veel andere films ook als men geen goed einde kan bedenken. 'De schreeuw'.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Van die heerlijk morbide jaren ´80 horror. Ontzettend nep allemaal, maar ze gaan wel helemaal los met de meest krankzinnige creature designs en over the top-grappen. Ik heb de volle speelduur in een scheur gelegen om zoveel onzin.

avatar van Vascago

Vascago

Heerlijk bizar en fout werkje. Er gebeuren zoveel bizarre, onzinnige dingen dat je het enige minpunt van de film wel kunt vergeven. Namelijk het gebrek aan gore. Het einde is echt tof.

avatar van möök

möök

John Hughes (Weird Science) meets Peter Jackson (Bad Taste). Smakeloze kolder en dus cult met een hoofdletter C.

avatar van jipt

jipt

Ha ha geweldig einde! 3,5*

scorsese

Matige film waarin een jongeman zijn versnipperde vriendin weer opbouwt met lichaamsdelen van prostituees. Een leuk idee met een titel die eigenlijk al genoeg zegt. Lekker krankzinnig en (opzettelijk) slecht dat het uiteindelijk best vermakelijk is (wie wil er nou geen film zien met exploderende hoeren). Het acteerwerk is wat je mag verwachten van een film als deze (niet existent).

avatar van Boeikens

Boeikens

Bij het zien van Jeffrey Franken had ik onmiddellijk het beeld van Herbert West (re-animator) voor ogen. De film is echter van een heel andere orde.

De komedie is zeker geslaagd en de povere uitwerking en slechte fx mogen dan ook wel bedoeld geweest zijn, toch mankeerde ik hier wel een dosis gore. Haalt voor mij persoonlijk de punten naar beneden.

Toch vermakelijke 2,5*

avatar van goongumpa

goongumpa

Henenlotter .

avatar van namingway24

namingway24

Oh Frank Henenlotter, wat heb je toch leuke films gemaakt, en Frankenhooker is geen uitzondering.

Het concept alleen al is genoeg om mijn interesse te wekken, en gelukkig deed de geweldige uitwerking de rest. De speciale effecten zijn niet altijd overtuigend, maar dat vind ik juist de charme van low budget horror uit de jaren '80 (of in dit geval net '90); als je maar lol hebt is de rest net dat ietsje minder belangrijk.

En ik geef toe, ik vond de meeste vrouwen op hun eigen manier erg knap; niet echt de fotomodellen van vandaag de dag, maar zeker niet onaantrekkelijk. Veel shots van borsten en billen, wat wil je nog meer? Nou, ze allemaal opblazen in één van de meest knotsgekke scènes die ooit op film zijn vastgelegd. En het zag er nog erg vet uit ook!

Acteren kon absoluut beter, maar Lorintz is wel goed als Jeffrey Franken. Hij had veel solo-scènes in het begin,en hij leverde zijn monologen erg goed; hij was vreemd, ietwat gestoord, maar toch ook sympathiek. Patty Mullen is geweldig leuk als de Frankenhooker; haar maniertjes en gezichtsuitdrukkingen waren erg apart, en hoe ze haar zinnen leverde was hilarisch. Ook was ze als Hooker nog steeds knap en op een aparte manier sexy; ik zou zelf ook een beetje in de war zijn als ik haar zou zien lopen

De film heeft wat mij betreft een erg goed einde, en de aanblik van rare borstenmonsters blijft me nog wel even bij: een goede generale voor Basket Case 2 die vlak na deze film geschoten is. Voor de rest zijn de locaties lekker groezelig; zo ziet New York er zeker niet meer uit, en dat is jammer: net als in Basket Case is het fascinerend om te zien.

Henenlotter's output in de jaren '80 en begin '90 is absoluut uniek, en deze film mag zich wat mij betreft meten met Basket Case en Brain Damage. Topvermaak!

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1903 berichten

The 69 Eyes hebben ooit een nummer aan deze film opgedragen.

The 69 eyes - Frankenhooker - YouTube

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Ik ben het eens met namingway24: Dit is topvermaak! Waarom? Omdat de liefde van het maken van deze film er simpelweg vanaf spat! De film, als mede zijn acteurs nemen de film totaal niet serieus en dat is precies de juiste instelling voor deze film. De special effects zijn met zoveel aandacht en liefde gemaakt dat het bijna ontroerend word. Ik ken "Basket Case" en "Brain Damage" ook en eigenlijk doet deze regie me denken aan een vroegere Peter Jackson en dat is zeer zeker bedoelt als compliment. Ik heb erg genoten van deze film die ik voor 4 Euro op Blu Ray kocht. De Blu Ray uitgave is van DFW, dus zonder menu en zonder enige extra's, maar ach... Dat mag dit keer de pret niet drukken: 3,5 *

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19440 berichten

Basket Case vond ik best nog wel ok, Brain Damage vond ik bedroevend. Een goede portie vrouwelijk schoon is wat ik zeker in die films miste dus moest ik Frankenhooker maar eens proberen. INderdaad geen gebrek. Het verhaal is zoals de titel het al laat uitschijnen een re-adaptatie van Frankenstein maar deze keer creëert de gekke wetenschapper een vrouwelijk wezen. Neen het is geen Re-Animator maar de film is ontzettend vermakelijk, verschillende keren zei ik schitterend toch. Dat einde haha! En dat vrouwelijke naakt niet alleen zeer leuk, maar eigenlijk was het nog functioneel ook.

avatar van Collins

Collins

Opzettelijk niet heel goed en juist daarom zo leuk.

Objectief gezien deugt er niet veel van natuurlijk. Daarom kan deze film beter beschouwd worden met een goedwillende blik. De korte speelduur helpt wel. Veel langer goedwillend kijken, lijkt toch lastig na een bepaald aantal minuten van opzettelijke slechtheid. Nu lukt dat nog net.

De bordkartonnen decors zien er niet uit en zijn magnifiek. Heerlijk sleazy met veel kleur belicht en ingericht. Amateuristisch en humoristisch.

Het acteerwerk is niet goed. Hoewel Lorinz het er in de scènes waarin hij soleert nog redelijk afbrengt. De rest is erg over the top. Is dat irritant? Nee, het effect is juist grappig.

De sfx zijn zichtbaar van de categorie plastic en karton. Niet erg, want ze zijn zo overduidelijk nep en zien er zo grotesk uit, dat het effect erg komisch is. Er komen echt hele rare frutsels voorbij.

De dialogen zijn onzinnig maar juist daarom erg grappig. Zefs objectief beschouwd, vond ik ze wel van redelijk niveau.

Frankenhooker is heerlijk onzinnig en over the top vermaak met daarin een duidelijk verzadigingspunt.

Ik voelde de magie aan het eind van de film wat wegkwijnen. Er stak een nu-weet-ik-het-wel-gevoel op. Een andere Henenlotter zal derhalve even moeten wachten.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Heerlijke Henenlotter. Was nooit echt weg van zijn regiedebuut - en volgens velen zijn beste film - Basket Case. Maar Brain Damage is fantastisch en hetzelfde geld voor Frankenhooker. Het is allemaal overheerlijk fout, Henenlotter gooit alle vormen van subtiliteit overboord en maakt een kleurrijke, ranzige en heerlijk domme kermis. Hoofdrolspeler James Lorinz - die me nogal deed denken aan een jonge Michael Keaton - heeft de taak om bijna de gehele show op zijn schouders te dragen, met geregeld hele sequenties waarin hij de enige speler is. Maar het gaat hem erg goed af. De toon wordt in de openingsscène meteen gezet en vervolgens bereikt de film hoogtepunt na hoogtepunt. De sequentie met Jeffrey en een kamer vol vrouwen is niets minder dan hilarisch en dan moet het titelpersonage nog verschijnen. Na Brain Damage weer een overheerlijk Henenlotter pulpfeestje en een parel voor elke schlockfan met voorliefde voor horrorkomedies.

4 sterren.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19440 berichten

Dus ik heb de daad bij het woord gevoegd. Ook bij deze kijkbeurt vind ik deze nog ontzettend leuk en . De humor is hier al veel beter te pruimen juist omdat het niet zo over de top is en evenmin van die flauwe woordspelingen of toilethumor. De effecten daarentegen zijn een beetje Braindead stijl (al kwam die iets later uit). De film is eigenlijk niet vergelijkbaar met de eerdere Henenlotters Basket Case en Brain Damage. Deze waren ook goed qua effects maar het plot op zich zeker bij Brain Damage vond ik niet interessant. Frankenhooker heb ik dan ook op blu ray die ik en ben nu ook enkele extra's aan het bekijken. Vooral het gedeelte over de make-up effects is zeer interessant/leuk. Een film die met veel liefde is gemaakt en al komt ze pas echt in het laatste half uur echt in actie Patty Mullen speelt een fantastische Frankenhooker (de manier waarop ze zo een scheve mond kan maken!). Basket Case kreeg 2 sequels, jammer dat er geen kwam van Frankenhooker. Ik verhoog naar 4 sterren.

avatar van Basto

Basto

Brain Damage blijft zijn beste! Briljant juist hoe de verslaving perfect wordt vertolkt door een penisvormige alien. Echt vreemd dat die je niet bevalt...

avatar van Shadowed

Shadowed

Oliedom.

Maar soms dan ook wel weer leuk dom. De regisseur kende ik al, maar had nog niks van hem gezien. Wel enkele stukjes uit Basket Case en Brain Damage. Die maakte redelijk foute indruk, en daarmee dus leuke indruk. Dankzij de K.O. was het tijd voor de eerste film.

Dat blijkt dus Frankenhooker te zijn. En ja, zoals ik had verwacht, echt een behoorlijk foute film soms. Hoe verzin je het dan ook, een frankenstein-prostituee. Het is echt een idee dat gedoemd is te mislukken, maar misschien nog wel die foute momenten kan hebben die het memorabel maakt.

Maar daarvoor moet je te lang wachten, en eenmaal de fun begint, is het relatief snel over. Wel jammer, want deze films moeten nu juist scoren op dat foute, maar dat laat gewoon te lang op zich wachten hier waardoor de aanloop iets te vermoeiend is.

Acteerwerk is niet al te best. Combs was als gekke professor echt leuk in Re-Animator , maar Lorinz maakt echt weinig indruk als professor. Het acteren gaat er gewoon niet zo vlot uit, waardoor het gewoon een te houterige indruk maakt helaas.

Voor de rest is de fun ook echt weinig te bekennen. Wanneer het dan eindelijk eens zo ver is, komt het meestal niet verder dat een paar paspop-ledematen die tegen ramen en muren worden aangegooid. Ook redelijk fout, maar een iets te simpele en luie uitweg voor een film zoals deze.

Pas in de laatste 5 minuten is de film plots een andere film. Waar komen die geweldige designs van die ledematen met apart leven vandaan? Waar komt plots dat leuke plezier vandaan? En waarom pas in de laatste 5 minuten? Waarom, waarom, waarom. Echt heel jammer, want dat is juist wat deze film mist.

Voor de rest relatief kort. Dat idee met de ondode prosituee, (als ze dan na een uur eindelijk eens mag lopen...) is eventjes leuk, maar wordt iets te lang gemolken hier waardoor de humor er uiteindelijk vanaf is. Het is dus vooral een frustrerende film, want het had zo'n fout feestje kunnen worden. Maar die verschijnen dus pas in de laatste 5 minuten. Echt zo jammer. Cijfer is er dus ook naar.

avatar van joolstein

joolstein

Totaal niet bevallen! Heb een broertje dood aan dit soort films!

Deze film doet precies,(al werd bewezen door een paar latere films dat het soms wel kan) waarom ik komedie in een horrorfilm niet vindt werken. De film draait namelijk alleen maar om het leuk doen. Humor die voor mij ook nergens maar leuk wil worden en goede horror...tja die is er niet. Wat rest is een melig misbaksel die parodieert op Frankenstein en ondertussen met tiener-dijenkletsers grappig probeert te zijn. Zo zijn er neppe scènes met ontploffende hoertjes, en een man wiens hoofd getransplanteerd wordt op een vrouwenlichaam en flauw zinnenspelingen op seks. Ik heb dan ook nergens om deze zoutloze grappen en grollen hoeven lachen. Ik doe het bijna nooit maar binnen 15 minuten had ik de film een tandje sneller staan want anders was er geen doorkomen aan! Vermoedelijk is het alleen maar bekijkbaar als de alcohol inname hoog is. En tja, het helpt natuurlijk ook om wat mannen af te leiden met ontblote vrouwenborsten, het maskeert slim het slechte acteerwerk en nog slechtere special effecten. Deze troep is voor mij duidelijk eens maar nooit, nooit meer!