
Basket Case (1982)
Verenigde Staten
Horror / Komedie
91 minuten
geregisseerd door Frank Henenlotter
met Kevin Van Hentenryck, Terri Susan Smith en Beverly Bonner
Duane Bradley is een jongen, die continu een grote mysterieuze rieten mand met zich meedraagt. In deze mand zit zijn gruwelijk misvormde tweelingbroer Belial, die na een operatie van Duane is gescheiden. Duane gaat nu samen met zijn monsterlijke broer op zoek naar de dokters die de twee hebben gescheiden om ze stuk voor stuk te vermoorden. Maar als Duane dan besluit om zijn leven te beteren en niet verder wil met moorden, is het monster kwaad en ontsnapt uit de mand.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Wyd5eaxjlzc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

- “Neen, het is mijn gruwelijk misvormde tweelingbroer Belial, die ongewenst na een operatie van mij is gescheiden. Maar geen zorgen, we nemen wraak.”
Frank Henenlotter... Ik kan niet in volle eerlijkheid zeggen dat ik voor mijn 35e ooit van de man had gehoord, ondanks al die filmboeken en horrorfilms. Blijkbaar niet van het juiste soort, want in het cultcircuit is Henenlotter helemaal geen onbekende; en niet onterecht. Fijn dat de 16mm kopie die jaren verloren gewaand was gerestaureerd is voor een blu-ray release, zodat de klassieke culthorror fans van nu er ook nog van kunnen genieten. Bovenstaande quote zegt eigenlijk al genoeg voor de beoogde doelgroep, hoop ik. Eighties horror met een heerlijk belachelijke premisse van het soort waar we als zestienjarigen van smulden. En laat ik me niet verfijnder voordoen dan ik ben: nog steeds.
Pretty awesome at times, wanneer je het kunt waarderen voor wat het is.
3,5*


Basket Case is een film die vooral opvalt door het belabberde verhaal ervan. Een jongen wordt gescheiden van zijn misvormde broer en die, of beter gezegd dat ding, besluit daarvoor wraak te nemen. Ook al komt de film uit 1982 en is het inmiddels flink verouderd, het monster in de rieten mand ziet er belabberd uit. Vooral wanneer het in beweging komt is het bijna lachwekkend om te zien. Was net of ik op dat moment naar 'Buurman & Buurman' of een 'Chicken Run' aan het kijken was, al moet ik zeggen dat ik die andere titels beter vind.
Qua sfeer was het redelijk gesteld met Basket Case, maar spannend werd het vrijwel nooit. Kills zijn grotendeels off screen waarna het bloed in de rondte vliegt, waardoor het op het gebied van horror ook zeer zeker niet kan overtuigen. En ook de humor was eerder tenenkrommend dan leuk.
Over het algemeen was het nog aardig maar het is en blijf een pulp-horror film.
Opgenomen in de collectie van het MoMa, dus het is inmiddels wel tot kunst verheven.

Basket Case is now part of the permanent collection at the Museum of Modern Art - google.com
Opgenomen in de collectie van het MoMa, dus het is inmiddels wel tot kunst verheven.




Ik typte kunst ook gewoon met een kleine k. Hou zelf juist erg van kunst: ‘de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding.’
Snap ook niet hoe je daar negatief over kunt zijn.
Hou zelf juist erg van kunst: ‘de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding.’ Snap ook niet hoe je daar negatief over kunt zijn.
Gaat niet om 'de kunst' op zichzelf maar om het elitaire groepje dat opeens gaat bepalen dat het kunst is? Eerst halen ze hun neus op voor dit soort exploitatiefilms om het vervolgens uit modezucht uit te roepen als kunstzinnig. Dit mag dan opeens 'kunst' heten, maar al die andere zijn voor hen dan nog steeds filmische rotzooi? Sorry maar zie daar niks anders in dan grote snobisme! Dus ja voor mij is het eerder iets negatief omdat ik geen clubje nodig heb om me te vertellen wat dan opeens 'kunst' mag heten. Beuh...
Ik typte kunst ook gewoon met een kleine k. Hou zelf juist erg van kunst: ‘de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding.’
Snap ook niet hoe je daar negatief over kunt zijn.
Ben het met joolstein eens. Ik vind het redelijk straf dat jij deze film, een trashfilm eigenlijk (met vermakelijke momenten dat wel maar toch net wat te weinig om leuk te zijn ) dan wel goed vindt gewoon omdat deze op een lijst van kunstzinnige films staat? Ik kan niet wachten tot films als The Wizard of Gore op die lijst komen

En Basket Case prijkt fijntjes op de lijst van Something Weird Video, een website met obscure waarvan veel exploitatie- en trashfilms...
Ben het met joolstein eens. Ik vind het redelijk straf dat jij deze film, een trashfilm eigenlijk (met vermakelijke momenten dat wel maar toch net wat te weinig om leuk te zijn ) dan wel goed vindt gewoon omdat deze op een lijst van kunstzinnige films staat? Ik kan niet wachten tot films als The Wizard of Gore op die lijst komen

En Basket Case prijkt fijntjes op de lijst van Something Weird Video, een website met obscure waarvan veel exploitatie- en trashfilms...
Ik beoordeelde deze film midden jaren 90 al met 4*, dus ben niet beïnvloed door deze acquisitie. Wel fijn, dat de snobs van het MoMa, nu ook zien welke schoonheid hier in schuilt.
Sluit niet uit dat (een deel van) het oeuvre van Herschell Gordon Lewis ooit een dergelijke status krijgt. Hij was wel een vernieuwer. De Jheronimus Bosch van de filmgeschiedenis.

Ik beoordeelde deze film midden jaren 90 al met 4*, dus ben niet beïnvloed door deze acquisitie. Wel fijn, dat de snobs van het MoMa, nu ook zien welke schoonheid hier in schuilt.
Sluit niet uit dat (een deel van) het oeuvre van Herschell Gordon Lewis ooit een dergelijke status krijgt. Hij was wel een vernieuwer. De Jheronimus Bosch van de filmgeschiedenis.

Wel als je dan al fan was voor die acquisitie dan heb je van jezelf vast betere argumenten waarom je het zelf zo goed vindt. Die lijst aanhalen maakt totaal geen indruk zoals je ziet.
Wel als je dan al fan was voor die acquisitie dan heb je van jezelf vast betere argumenten waarom je het zelf zo goed vindt. Die lijst aanhalen maakt totaal geen indruk zoals je ziet.
Maakt absoluut indruk gezien jullie reacties. Verder was het ook geen betoog m goed te vinden. Meer een leuk weetje en de bevestiging dat pulp ook kunst kan zijn.
Maakt absoluut indruk gezien jullie reacties. Verder was het ook geen betoog m goed te vinden.
Ja, je heb gelijk het heeft inderdaad veel indruk op me gemaakt. Het was ook heel goed van je, dat je het zonder bijbedoeling even postte dat dit volgens MoMa nu onder Kunst viel. Mijn dank daarvoor, ben ook helemaal om! Nu ik het weet dat één of andere staf van een museum dit tot kunst heeft verheven. Is er geen twijfel mogelijk! De woorden aardige pulp-horror film, moet ik terug nemen, jongens dit is natuurlijk niet anders dan Kunst. Je mag het ook best laag waarderen of zelfs een bericht plaatsen maar let op we moeten je er op wijze dit is natuurlijk ...KUNST!
Het was ook fout van mij dat ik het juist negatief vond, ze betichte van snobisme en dat ik twijfelde aan het groepje in geheel. Dit gaat natuurlijk alleen maar om de film in zijn totaliteit en niet omdat er toevallig een stukje New York in te zien is dat nu niet meer bestaat? Die toffe mensen bij het Metropolitan Museum of Modern Art dragen low-budget en, B-films ook zo'n warm hart toe! En uiteraard is het nooit de bedoeling om al die andere low-budget en B-films uit te sluiten maar ja daarvan is nog niet bepaald welke er Kunst is.
Absoluut helemaal mee eens! Fantastisch ook, dat er een clubje bestaat wat bepaald welke films er ook bij Kunst mogen horen. Het is maar goed dat deze goedkeuringscommissie bestaat?
Zonde, want ze hebben daar juist zo veel moois. Ook zaken waar je niks mee kan. Maar dat is dan weer het leuke van kunst. Iedereen ervaart het op z’n eigen manier.
Ter informatie, ze hebben daar 30.000 films in archief uit alle jaren en alle genres. Wees gewoon blij dat er een instantie is die zich inzet al dat ‘moois’ niet te laten vergaan of verdwijnen.

Ik kan er dan ook niet omheen dat trash niet meteen mijn genre is, alhoewel dit soort ideetjes er bij mij nog wel simpel in kunnen gaan. Bovendien zag ik al eerder scenes van deze Belial en die vond ik nog wel geinig. Maar helaas is Belial 1 van de weinige pluspunten.
Want het was allemaal wel heel erg simpel. De crew wordt er dan ook niet bij geholpen dat het budget uiteindelijk maar op 35,000 dollars lag, die ze ook in delen bleken te krijgen. Het resultaat is een ietwat simpele, schreeuwerige en vaak klunzige horrorkomedie die nooit helemaal werkt.
Ik weet wel ongeveer de stijl van Henenlotter en weet dat hij lak heeft aan de regeltjes, maar iets meer aandacht hier en daar mag wel. Alles is wel heel erg simpel gebracht. Handschoentjes als hand van Belial, off-screen kills die allemaal zowat hetzelfde zijn en een saai hoofdpersonage.
Pas als Belial even verschijnt leeft de film op, want dat soort dingen smaken me dan wel weer iets meer. Ik heb een paar beelden van de vervolgdelen gezien, en die kills zien er stukken leuker uit. Deze kills zijn wel bloederig maar allemaal hetzelfde, en dat smaakt me minder.
Die 91 minuten waren uiteindelijk redelijk vermoeiend, maar de laatste minuten doen het hem wel weer een beetje opleven. Acteerkracht is ook geweldig zwak. Alleen Smith is bij vlagen nog wel een beetje schattig, en dat was het hem weer.
De film leeft soms wel op, maar te weinig om alle minuten tot een goed einde te brengen. Helaas, want hier had ik dan nog wel vertrouwen op.