Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon (2006)

Horror / Komedie

geregisseerd door Scott Glosserman
met Nathan Baesel, Angela Goethals en Zelda Rubinstein

Documentairemaakster Taylor Gentry (Angela Goethals) is geïnteresseerd in seriemoordenaars en besluit om met haar filmcrew een documentaire te maken over Leslie Vernon (Nathan Baesel). Deze gloednieuwe psychopaat uit Amerika besluit de filmmakers om een kijkje te geven in zijn leven en laat stap voor stap zien hoe hij te werk gaat. En terwijl Vernon in het kleine stadje Glen Echo een ware golf van terreur veroorzaakt, draaien de camera's overuren.

avatar van Pistons
Horrorspoof met een uitermate leuk script dat naar behoren is uitgewerkt.

avatar van bisse
Echt een hele leuke en originele film en ben het helemaal met kungfuzombie eens..maar ja smaak van gemiddelde moviemeterganger is dan ook gewoon zwaar butt. Erg origineel allemaal en heel erg goed uitgewerkt voor een b-film moet ik zeggen. Ik vond vooral de hoofdrolspeler zeer goed en ook de hoofdactrice. Het was echt 'man bites dog' vs Jason idee en dan zeer goed geslaagd.

erg blij dat ik hem een kans gaf ondanks de lage rating en van mij krijgt ie 4 ster.....meer een film voor de kijker die verder kijkt dan het pijpje van zijn bierfles lang is

avatar van EliasZ
1e uur dacht ik wtf, ik wou de film bijna stoppen
vanaf dat ze bij dat huis waren, werd het interessanter en snapte ik de film eindelijk. eigenlijk was het begin dus ook geniaal want dat was deel van zijn plan, alleen was het wel saai toen je het nog niet wist

eigenlijk was het best wel een geniaal concept
alleen niet zo goed uitgewerkt
acteerwerk viel me ook tegen, behalve vd hoofdpersoon
spanning miste ook

2.5

avatar van Mr. Chiel
Het idee was beter dan de uitvoering. Totaal geen spanning. Begin erg saai. *2

Het verhaal is goed bedacht. maar super slecht uitgewerkt. slecht geacteerd. en als je logisch nadenkt kloppen er heel veel dingen niet in de film. Ik vind mega mindy nog beter,

avatar van fridaythe13th
Ik vond deze film speciaal omdat ze laten zien hoe deze moordenaar te werk gaat ( dat wil zeker niet zeggen dat alle moordenaars dit doen ).
Het 1ste uur leek wel een documentaire , dat duurde mischien iets te lang.

Wat ik ook spijtig vond was dat leslie doodging op het laatst , waarom konden ze hem niet laten leven ? het is tenslotte ook een horror film geen "happy-ending-thriller".

avatar van Boeikens
Matige docu-horror.

Beetje hommage aan "Nightmare", "Helloween" en "Friday" met aan het begin camerawerk als bv. in Rec, Paranormal Acitvity en Diary of the Dead. Voor de laatste 20 min krijgen we een verwachtte plotwending die dan de film doet overgaan van docu naar typische slasher waar slechts enkele betere gore momenten in voorkomen, met een redelijk goed acteerwerk van de 2 hoofdpersonnages en een kleine bijrol van Robert Englund, die waarschijnlijk de film wat faam moest geven.

Al bij al op zich niet zo slecht maar met een hoog "reeds gezien effect".

avatar van Vascago
Eindelijk weer eens een originele slasher. De docu stijl waarin de killer uitlegt hoe je een slachtpartij beraamd en de plotwending geven deze slasher net iets extra's ten opzichte van al die hapklare, slecht geacteerde rotzooi van de laatste tijd (uitzonderingen daargelaten). Acteerwerk is niet goed te noemen, maar beter dan bij de meeste genregenoten. Alleen de kills hadden wel wat origineler en bloederiger gekund, verder een prima slasher.

CaptainTwisted
Vascago schreef:

Had in mijn hoofd om precies hetzelfde te posten. Ik kan me niks anders, als aansluiten bij deze mening. Ik geef ook 4 *

avatar van Keane1983
Het begin is zeer sterk en ook erg leuk gedaan. Wel is het verwarrend dat ze soms van de hand-cam overschakelen naar de "kijkers" perspectief en niet vanuit de intervieuw camera. Dit komt erg verwarrend over.
vooral in de bibliotheek-scene...ik had het leuker gevonden als ze het echt bij de hand-cam hadden gehouden
Acteerwerk vond ik van de hoofdpersoon erg goed gedaan.De intervieuwster heb ik me echter dood aan lopen de iriteren. Het was gewoon heel haar houding en een uiterlijk als een boomer/shitshu hondje (met een flinke overbeet).
In mijn ogen is ze zowel niet op uiterlijk als acteerprestaties gecast.
Maargoed dat over haar...nu terug naar de film.

Zoals ik net al zei, het eerste gedeelte is erg leuk gedaan...maar het tweede gedeelte dat de kills echt gaan beginnen is een heel stuk minder goed uitgewerkt. Heel erg slordig, kills niet origeel (je zag er overigens geen een), voorspelbare plotwending (dit weet je overigens vanaf de tweede helft van de film al), nauwelijks tot geen schrik effecten (althans dat ik ben geschrokken), en wederom een einde (aftiteling) dat schreeuwd naar een vervolg!!!

Voor mij was dit geen geslaagde film. Wel leuk geprobeert en als ze een beetje meer moeite erin hadden gestoken kwam het geheel ook zeker beter uit de verf.

Van mij een 2.5*

Meneer Bungel
Paradise Lost? Found It!

Vascago schreef:
Acteerwerk is niet goed te noemen, maar beter dan bij de meeste genregenoten.
Gemiddeld genomen redelijk mee eens, en het tweede is eveneens waar, maar die Nathan Baesel: wat een fantastisch spel als happy slasher Leslie!

De film bouwt voort op een soort van Scream, maar met de nodige extra twists and turns die me geregeld deden glimlachen... die virgin.

'Helaas' valt de film een beetje uiteen in twee delen: beginnend als docu-komedie en uiteindelijk omslaand naar een slasher met twists. Op zich geen probleem, maar zorg dan dat dat einde dan ook echt lekker bloederig is en spannend blijft, want dit was te karig.

Een ander punt is dat al vrij snel, onder toeziend oog (of op z'n minst met medeweten van) van de filmcrew een bibliothecaresse wordt afgeslacht. Om het verhaal enigszins realistisch te kunnen houden, had de crew dan natuurlijk meteen afgehaakt en de politie ingeschakeld. Erg grove fout.

Dan is er het vreemde echtpaar dat Leslie bezoekt voor ''spiritueel en praktisch advies'', dat er alleen lijkt te zijn voor een (deels mislukte) komische noot en de mogelijkheid om met allerlei kennis over oude horrorfilms te kunnen strooien. Ook qua realisme een brug te ver.

Het idee op het einde, waar blijkt dat de crew part of the show is, flitste eerder in de film al eens door mijn hoofd, maar het blijft een mooie vondst.

Dus blijft over een absurd komische slashervariant die me toch een stuk blijer maakt dan de gemiddelde Amerikaanse horror die ik de laatste tijd zag. MOH*, eat your hearts out:

4,0*.

* Zie de laatste films die ik uit die reeks zag, er zit ook zeker wel wat beters tussen.

BS
Leuke mengelmoes van meerdere ideen maar het blijft een beetje op het bekende niveau.
Daarintegen is het wel een keer iets anders. Leuk om een keer gekeken te hebben.

avatar van Daan258
in het begin vond ik het erg leuk docu horror, erg leuk hoe die alles uitlegd hoe hij te werk gaat.
maar later op de helft van de film werd het behoorlijk saai.
als die leslie gaat beginnen met killen werd het een stuk minder leuk, de kills zagen er niet uit en het was toen gwoon geen duco / horror film meer maar een hele simpele slasher film.

(iets wat ik niet snap mischien is het heel dom maar waarom gaat die groep ducomakers met die leslie mee als ze weten dat het een echte killer is. ik heb een klein stuk van het begin van de film gemist mischien licht het daar wel aan.)

Meneer Bungel
Ik denk dat je het moet zien als een filmcrew die erg ver gaat voor hun onderwerp. Het is in mijn ogen ook veel meer een horrorkomedie dan een horrorthriller zoals hier aangegeven staat, niet al te serieus nemen dus.

avatar van Noodless
Het idee van de film is zeker voor zijn genre best origineel en interessant te noemen.
De film heeft wat tijd nodig , maar op een bepaald begint het concept je toch te boeien.
De kills weten helaas niet te overtuigen : je ziet er weinig van of de bloederige scènes komen te simpel over. Ook weet de film geen spanning of schrikmomenten te creëren. 5/10

avatar van zombie
Zoals te verwachten viel, komt er een vervolg. In dit geval een prequel 'B4TM' (before the Mask).

avatar van Shinobi
Op zich wel een goed concept om een cameraploeg een moordenaar te laten volgen en zo te zien wat hem ertoe drijft. Alleen graag iets minder gepraat en meer actie, want het kon me niet echt geboeid houden met uitzondering van het laatste halfuur. Waarbij opeens van ook van camerastand gewisseld wordt, opmerkelijke keus.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Skrean
Vermakelijk en orgineel.

avatar van Bottleneck
Gaaf scenario met die knipoog naar Halloween en vooral de standaard-slashers die erna kwamen. Het is vreemd dat Behind the Mask zo onbekend is want het concept is geweldig. Denk alleen dat m'n hersenen een tijdje op stand 0 draaiden want zag totaal niet aankomen dat de crew al vanaf het begin onderdeel uitmaakte van het plan.

Eigenlijk is het een ideale bodem voor lompe visuele grappen maar de humor is grotendeels wat zwakjes en flinke gore zou ook niet misstaan hebben, daar zie je helaas niets van. Het oogt verder allemaal te amateuristisch en de vertolking van Leslie vind ik te lauw, maar de vrouwelijke reporter doet het erg leuk.

Moet wel zeggen dat het op zich al grappig is dat ze de moordenaar stap voor stap volgen en er toch wel geinige stukjes tussen zitten. Bijvoorbeeld als Leslie uitlegt hoe moeilijk het is voor een serial killer om overal heel snel op weten te duiken, maar als je dan toch gezien wordt moet je kalm en rustig lopen, ook bij achtervolgingen, flinke conditietraining dus

Best slim ook dat allerlei clichés op de hak worden genomen waarna de film op het einde diezelfde clichés gebruikt en dus ook zichzelf op de hak neemt. En als spoof vind ik Behind The Mask
- ondanks de mankementen - nog altijd leuker en natureller dan het overhypte Cabin in the Woods.

avatar van Friday the 13 th
Leuke slasher spoof waar de genre-elementen zoals de final girl, de "not done" dingen zoals seks, drugs gebruiken flink op de korrel worden genomen.

Leuk concept met degelijke uitwerking.

avatar van dutchtuga
Behind the Mask is vooral om het idee noemenswaardig, maar bij dit soort films heb ik toch altijd weer dat ik liever naar het materiaal kijk waar hier een ode/parodie op wordt gebracht. De 'behind the scenes' scènes zijn leuk en ook de verwijzingen (Elm Street huis, touwtje springende meisjes, het nummer uit The Shining) zijn genieten maar hetgeen waar de film naartoe werkt, de uiteindelijke film, is teleurstellend en niet heel anders dan de meeste moderne slashers. Dat haalt het hele idee toch wel wat onderuit. Leuk om een keer gezien te hebben, zeker als horrorfan, maar een blijvertje is Leslie Vernon niet.

avatar van Insignificance
C'est Arrivé près de chez Vous schoot al snel te binnen. Een variant, een mockumentary, een hommage aan de slasher met wat knipoogjes hier en daar; het klinkt allemaal reuze interessant, maar flauw schiet ook al snel te binnen en daar ontsnapt het eigenlijk nergens meer aan. Vervelend ventje, deze Leslie, en Goethals als documentairemaakster voelt vooral als miscast. Nog veel flauwer is wanneer Glosserman onderweg z'n concept loslaat en het zich als een slashertje gaat gedragen. Een nogal tamme. Dolle boel als je gek bent op twists, klooien met clichés en meer van dat, maar ik kon er op deze manier vrij weinig mee.

avatar van Macmanus
Aardig idee matige regie.

Bij het zien van de poster dacht ik gek genoeg aan een soort Hannibal prequel ofzoiets. Niets is minder waar. Man Bites Dog is inderdaad de film waar dit het meest aan deed denken. Hoewel dit veel meer on the nose grappig moest zijn en door de mix tussen fictie en mockumantary was het al snel niet realistisch meer.

Daar wringt de film ook gelijk. Het volgen is best ok, maar de moorden dan als een "mooie" fictie film afspelen werkte dan weer totaal niet. Het voelt ook meer aan als een idee dat gepitched is. Wat als de Mike Meyers en Jasons echt waren. Krijgt een beetje dat Cabin in the Woods idee. Super lachen bij de eerste pitch maar er echt een film omheen maken is dan toch net een te grote euvel. De echt grappige vonsten blijven beperkt, en het is ook net wat te sfeerloos verfilmd dat het uiteindelijk binnen het horror genre nogal tegenvalt.

2.5 sterren net aan.

avatar van Gang_Star
Qua uitgangspunt is het verhaal achter Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon vrij origineel, maar tegelijkertijd ook het beste wat de film te bieden heeft. Lijkt lang een documentaire totdat het plan in werking wordt gezet, waarna de film omslaat in een slasher. Dat er nog een wending aan komt is niet bepaald een verrassing en het is jammer dat er weinig met horror gedaan wordt. De film is ook niet spannend te noemen, waardoor de film tot het grote hoogtepunt traag en redelijk saai is. Het is vooral het verhaal wat deze film kijkbaar maakt, want de uitwerking is minder doeltreffend. Zonde, want er had zeker nog meer uitgehaald kunnen worden. Wat nog wel leuk was, was de aanwezigheid van Kane Hodder (Jason Voorhees) als bewoner op Elm Street en Robert Englund (Freddy Kruger) als doc Halloran. Helaas was hun rol echter niet noemenswaardig, maar de aanwezigheid was best leuk.

avatar van john mcclane 2
het heeft in sommige opzichten bijna alles in huis om er uiterst originele horror film te worden.
Het verhaal,de vorm, ( documentaire stijl ) .
En tenslotte de cameo's van wat horror legendes.
Soms zijn de vondsten en knip ogen best geinig.
Maar eigenlijk is het allemaal niet niet.Jammer maar het hield een andere regisseur niet tegen om een vervolg te maken.
B4TM - IMDb
ik moest zelf vooral aan denken aan alles wat Scream (1996) wel te bieden had,,,inclusief spanning en een cameo van Robert Englund .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sympathieke horrorkomedie. Tien jaar na Scream komt regisseur Scott Glosserman met een film die de clichés en regels van het slashergenre op de hak neemt. Beetje laat - dat wel -, maar alsnog is Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon amuserend genoeg. De stijl is grotendeels vergelijkbaar met de Belgische film Man Bites Dog, dus een seriemoordenaar die door een crew wordt gevolgd en alle geheimen van het moorden blootgeeft. Een ideale kapstok om een hoop grappen over het genre aan op te hangen, de vele clichés van het genre komen voorbij en de film is vooral in het begin dan ook het leukste, als deze formule nog fris voelt. Gaandeweg gaat het trucje een beetje vervelen. Nathan Baesel speelt een erg aardige hoofdrol als sympathieke killer en de bijrollen van een Scott Wilson en genre-iconen als Robert Englund en Zelda Rubinstein (en een cameo van Kane Hodder) getuigen ook van een grote liefde voor het genre. Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon is nergens ijzerscherpe satire of zelfs hele sterke horror, maar als horrorkomedie/parodie toch een erg charmant product.

3 sterren.

avatar van Phantasm
In het begin vond ik het redelijke docu horror, maar later op de helft van de film wordt het steeds beter, leuk om een keer gezien te hebben.i.

avatar van SmackItUp
Origineel filmpje, dat uiteindelijk, ondanks het concept, maar weinig indruk maakt. Grotendeels door toedoen van het belabberde acteerwerk, een saai slot en weinig verrassingen. Eenmaal gewend aan het plot kun je deze horrorkomedie wel afzetten.

Maar ach, het begin is nog wel intrigerend,.

avatar van Collins
Uiteraard is de eerste gedachte na lezing van de synopsis dat C'est Arrivé près de chez Vous (1992) een sterke inspiratiebron is geweest. Op zich niet erg, want leuk concept. Erger zou het zijn als de film er een tamme afgeleide van zou zijn. Na afloop kan ik eigenlijk alleen constateren dat de inspiratie voor het script er waarschijnlijk wel vandaan komt. Dat de film een afgeleide is, klopt nauwelijks en als het hier en daar wel eventjes klopt is het niet storend, want de film kiest in de grote lijn vooral zijn eigen weg.
Daar waar het eveneens als komedie te boek staande 'c’est arrivé', een serieuze, duistere en realistische aanpak heeft en de morele focus erg legt op de vriendschap en medeplichtigheid van de filmcrew die de seriemoordenaar volgt, is dat in deze film minder aan de orde. De humor in deze film is sowieso van een andere categorie. Thema's als medeplichtigheid en verantwoordelijkheid komen heus wel aan bod, maar de verpakking is stukken luchtiger. De humor ligt er dikker op. En zo er al sprake is van een boodschap (ik betwijfel het), dan kun je die heel gemakkelijk aan de kant schuiven.
Leuke film. De voorbereidingen van de seriemoordenaar zijn amusant kijkwerk. Op overdreven serieuze toon wordt een link gelegd met de echte professionele moordenaars in het vak, met de echte goden uit de business. Fictieve personages als Voorhees, Myers en Krueger komen vervolgens als rolmodellen voorbij als waren zij bestaande individuen met een echte kerfstok. Van die humor dus. Ik vond het wel grappig.
Ja, best leuk is het. Een combi van found footage, mockumentary en een ordinaire slasher. Het is even wennen aan de afwisseling in stijlen, maar eenmaal gelukt resteert een prettig filmpje. Er wordt redelijk geacteerd. Er vinden leuke kills plaats. Er ligt een fijne luchtige komische laag over het verhaal.
Het is niet hoogstaand, maar gewoon leuk vermaak. Grappig vanwege de onzinnige situaties en grappig vanwege de overdreven ernstige toon.
Geslaagd.

avatar van alexspyforever
Bij mij kwam de gedachte van C'est Arrivé près de chez Vous (1992) ook al snel op dus dat was even schrikken want ik vind laatstgenoemde een afschuwelijke boutfilm. Gelukkig liep dit anders, geen irritante filosoferende killer die werkelijk geen seconde zijn bek kon houden. Het leuke is dat Leslie Vernon geen kwade vent lijkt en je weet eerst niet of je hem wel serieus moet nemen als mogelijke seriemoordenaar ondanks zijn fysieke training en planning. De opbouw, ik moest er toch even inkomen met die docu stijl. Leuk zijn de verwijzingen naar welbekende slasherfiguren. Kleine rollen voor Robert Englund (Freddy Kruger) en Zelda Rubinstein (de psychic uit de Poltergeist films). Een spoof zoals Scream of The Final Girls wordt het gelukkig niet. Neen, in het laatste half uur komt de actie. Veel buiten beeld maar dat zijn we ondertussen wel gewoon in de 21ste eeuw dat het allemaal wat tammer is op grafisch vlak. De cameraploeg met de blondine voorop reageert uiteindelijk hoe je van een normaal mens kan verwachten in tegenstelling tot die van Man Bites Dog die net zo erg werden als de killer. Jammer dat het slashergedeelte toch redelijk cliché verliep maar toch wel vermakelijk. Denk wel dat dit iets is voor jou is Hollywood007.

avatar van Hollywood007
alexspyforever schreef: