Pet Sematary (1989)

Horror

geregisseerd door Mary Lambert
met Dale Midkiff, Fred Gwynne en Denise Crosby

Omdat Louis Creed een baan heeft aanvaard als arts in een kleine stad in Maine, verhuist het hele gezin van Chicago naar hun nieuwe adres. Ze voelen zich onmiddellijk thuis in hun nieuwe, prachtige woning, maar het huis is wel gelegen aan een gevaarlijke snelweg. Talloze honden en katten werden al door vrachtwagens aangereden, en vonden daardoor de dood. Er is dan ook een echt dierenkerkhof, waar de kinderen uit de buurt al generaties lang hun trouwe viervoeters begraven. Op een dag wordt ook Church, de poes van Ellie Crandall, door een vrachtwagen gegrepen. Samen met buurman Jud gaat Louis het onfortuinlijke dier begraven op een plekje achteraan het kerkhof. De verbazing van Louis is groot, wanneer enkele uren later Church weer aan de deur staat. De poes is springlevend.

Reinbo
Thorak schreef:
En dan nog dan Alexandre Aja ook! Die man heeft in mijn optiek nog geen enkele goede film gemaakt. Zelfs nog geen matige film, alleen maar bagger...

Dat ligt dan toch echt aan jou kijk erop. De meeste kenners en liefhebbers van het horror genre zijn het er over eens dat Aja een van de beste regisseurs in dat genre is momenteel. Niet alles even goed, maar Haute Tension is een topper en Hills have Eyes en Piranha waren een stuk verfrissender remakes dan ruim 95% van de horrorremakes van de afgelopen 10 jaar,

congo
Hmmm, een beetje gemixte gevoelens over dit Stephen King werkje. Ten eerste, ik vind de film erg mooi geschoten: lekker old fashion. De gore is meer als genoeg aanwezig en zorgt voor lekker veel vermaak. Het verhaal is echter uitermate slapjes en eigenlijk het hele zombie-achtige gedoe op de dieren-begrafenis wist mij nooit echt te raken, laat staan echt spannend worden. Het echte enge gedoe was met die flashbacks van die zus, die waren wel naargeestig maar het echte plot werd nooit echt interessant. Dus tja: over het algemeen een leuk filmpje dat zelfs nog wel qua vermaak voor herhaling vatbaar is maar om dit nou echt een geweldige Stephen King verfilming te noemen vind ik dan weer niet juist.

avatar van jumpstylemovie
Weer een erg leuk bedacht horror-verhaal van Stephen King, helaas is de uitwerking wat minder. Dit komt volledig door het vreselijk acteerwerk van die kutkinderen. Met name dat meisje was schijtirritant. Ik was alleen maar blij dat dat jochie halverwege de film werd aangereden Vanaf het begin van de film ergerde ik me al dood aan dat overdreven gedoe in dat gezin

De horror was echter verassend goed. De zus van Rachel was absoluut het engst, ik kan heel slecht tegen dat soort dingen. Net alsof ze bezeten zijn ofzo, bah. Ook wanneer die kat opeens in de garage staat; ik schrok me dood man.Cage was niet bepaald indrukwekkend als zombie maar oke...

Al met al een leuk horrorfilmpje, met name ook door de 80's - 90's sfeer, maar het word zwaar verpest door die rotkinderen en de zogenaamde liefde tussen de gezinsleden. God, wat overdreven
Trouwens typisch zo'n film die leuker is om op VHS te kijken vanwege de ouderwetse sfeer.

avatar van Beertje45
Ruim 20 jaar geleden reeds, maar vond de film destijds behoorlijk eng. Die ene scene met de oudere buurman en het kleine jongetje met de scalpel, ik greep onwillekeurig naar mijn voet op dat moment. Wat speelde dat jongetje, net als de gehele cast trouwens, uitstekend. Heb al vele King romans gelezen, maar dit verhaal nog niet.

avatar van Boeikens
Nog steeds een filmpje dat ik graag zie.

Misschien wat te traag maar voor mij een van de betere uitgewerkte Stephen King verfilmingen.
Goede sfeeropbouw, matig spannend en enkele betere gruwel momenten dat dicht aanleunt bij mijn favoriete horror genre.

avatar van Thorak
Reinbo schreef:

The Hills Have Eyes vond ik redelijk, maar zéker Haute Tension en Piranha vond ik echt pure bagger...

avatar van mar007
Na herziening moet ik zeggen dat deze film goed overeind blijft.
Ik kan me zo voorstellen dat dit best een gedurfde film was toen der tijd.
Ik vond het nu niet meer zo eng als toen, maar dit vind ik toch nog steeds een erg
goeie film met behoorlijk wat creepy en heftige scenes.
De film heeft een goede sfeeropbouw en redelijk goed acteerwerk.
De kinderen vond ik goed in deze film.
Een goede horror film met een naargeestig sfeertje en heftige momenten.

avatar van baspls
"Sometimes dead is better."

Erg goede film! Moest wel even bijkomen zeg, erg akelig. Had verwacht dat dit meer zoals Cat's Eye zou zijn daar kwam ik even voor een verassing te staan.

Het acteerwerk is wel goed. Fred Gwynne was erg goed als Jud, echt een typische oude amerikaan. Die kinderen acteren echt voortreffelijk voor hun leeftijd, Miko Hughes was gewoon akelig aan het eind joh. Verder allemaal niet heel bijzonder redelijk acteerwerk.

De muziek van Elliot Goldenthal past erg goed bij de film en geeft de sfeer heel goed weer.

Erg goed verhaal van Stephen King. Ik vond het af en toe erg akelig. Ook erg zielig met die kat vond ik. Hoe Louis hem dat spuitje geeft, echt heel erg zielig. Het was niet eens nodig. Wie had er last van die kat?. Ook dat jochie man dat was gewoon niet normaal hoe eng die kan zijn, en als hij een spuitje krijgt voel je toch ook best wel mee. Ik vind dat Louis (en trouwens bijna alle personen in horror-films) erg dom is, een gast komt terug van de dood en je luistert niet naar hem, je kind is veranderd in een moord-machine en toch doe je het zelfde bij je vrouw hoe dom kun je zijn.

De effecten zijn erg goed! De make-up en animatronics waren erg goed en alles ziet er totaal niet gedateerd uit. Alleen de make-up van het gezicht van Zelda kan wat beter. Ik hoop dat ze voor die kat een pop of een animatronic hebben gebruikt in sommige scènes. Je ziet het ook wel in sommige stukjes; alleen dat inslapen vond ik toch akelig echt (heb het namelijk ook in het echt gezien bij een kat die wij ooit hadden).

Echte aanrader! Een erg goede film die er erg goed uitziet en naar mijn mening niet echt gedateerd is. Veel emotionele en heftige scènes, heel erg akelig en met een erg goede climax. Ook wel een van de origineelste ideeën rond indianenbegraafplaatsen.

JvB Lucas
baspls schreef:

Als je dat stoort kun je horrorfilms beter de volgende keer overslaan, want dat is toch echt een genrekenmerk wat al jaren aanwezig is.

JvB Lucas schreef:

Weet ik. Ik ben een enorme fan van Hammer-horror. Daar heb je dat ook. Dorpelingen zeggen ga niet naar het kasteel. Je gaat naar het kasteel en vind daar je dood. Erg dom vind ik dat toch altijd. Geef mij maar een Van Helsing die heeft verstand. Ook bij Cujo die ik pas keek waren ze lang niet zo dom.

avatar van jipt
Vond de protagonist nogal lomp maar verder een lekker sfeervol en grimmig filmpje. 3,5*

avatar van alexspyforever
Ik heb al betere van Stephen King gezien. Het probleem is hier een beetje de karakters, ik vind ze niet bijster interessant. Ik vond de hele legende achter dat dierenkerkhof wel interessanter dan het verhaal zelf, want dat leek maar nooit goed op gang te komen. De flash-back naar de zus van de moeder dat vond ik echt wel een enge scène, een van de engste die ik ooit heb gezien. De finale is ook wel goed.

avatar van misterdhdh
vermakelijk filmpje, maar niet echt top natuurlijk. Verhaal vond ik wel leuk en interessant toen ik de achterkant las, de uitwerking is ok maar kon beter. Het goede aan deze film is de jaren 80 sfeer die je gedurende de hele film hebt. Had de film wel at enger verwacht en ook wat meer schrikeffectjes, die waren er wel maar ben zelf niet veel geschrokken. Acteerwerk was niet bijzonder maar stoorde mij zeker niet, Het enige enge was die zus, dat as echt wel eng. Einde was zeker niet slecht, maar vond niet dat, dat jongetje eng was zelf niet met een scalpel in zijn handen.

Spijtig dat toch veel van Stephens King boeken maar matig worden uitgewerkt op film.
sfeervol filmpje maar kon me niet altijd even erg overtuigen

3/5
***

avatar van Chunk
Ik denk niet dat ik deze film weer opnieuw moet kijken. Sommige dingen kun je beter in je geheugen laten zoals ze zijn. M'n cijfer geef ik omdat ik bij enge films altijd aan deze moet denken. M'n leeftijd (denk 15 of 16), de setting op m'n zolderkamer in het donker met een vriend en stiekem een biertje en het jongetje op het eind. Man, wat vond ik deze film eng! Er zijn maar weinig films die dat gepresteerd hebben.

avatar van Tiany
De eerste keer toen ik deze film bekeek vond ik hem zeer goed, dit was ongeveer 20 jaar geleden. De 2e keer niet slecht maar al iets minder, nu de 3 keer gekeken omdat ik hem mochten lenen van een vriend, ondertussen is mijn smaak in films veranderd en vind deze film maar matig. Vond die kleine petotter wel goed acteren. De oudere buurman herkende ik van toen ik nog een heel klein meisje was uit "Car 54 Where are You"

avatar van Richard_Voorhees
Ik ben me pas de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in King's schrijfwerk.
Kijkend naar deze film zie ik veel van zijn thema's terug komen.
Zo ben ik momenteel bezig aan zijn "Revival" en met name het godsdienstelijke thema komt in deze film op herkenbare wijze terug.
Ik ben nog niet bekend met het verhaal van deze, maar het lijkt me op het eerste gezicht een film die zich met name qua personages zich dicht bij diens geschreven versie had gehouden.
Vooral de "kat scenes" zorgen voor een voor een redelijk vermakelijk en sfeervolle King verfilming.
De make-up fx zijn nog best goed en verder doet de film qua sfeer het niet veel beter dan de meeste 80's horrors.
Tof voor een keer, maar men moet er ook niet al te hoge voorstellingen van hebben.

Richard_Voorhees schreef:

Heb die pas ook gelezen. Vond dat een erg sterk boek, vooral door de duidelijke Lovecraftiaanse invloeden.

avatar van Daan258
Een matige Stephen King verfilming.
Slecht was de film ook weer niet, maar ik had toch wel wat beters verwacht.
Erg jammer dat de film zo vreselijk traag opgang komt. Het eerste uur is echt even flink doorbijten. Gelukkig komt er daarna een beetje tempo in en word het allemaal wel een stukje leuker, maar echt goed of spannend is het helaas niet.
Een vermakelijk filmpje maar meer dan 2,5* kan ik er helaas niet voor geven.

avatar van Vinokourov
Pet Sematary ademt de hele tijd zo'n typische Stephen King-sfeer uit. Het plot vond ik dit keer gekunsteld en dat is wel iets waar de verhalen van King wel meer last van hebben. An sich denk ik dat een horror met het thema 'hoe om te gaan met doodgaan' best simpeler en effectiever uitgevoerd had kunnen worden. Het heeft alsnog wel zijn momenten, dus een voldoende kan er wel van af.

avatar van Insignificance
Soms kan je beter iets schrappen om in de kern wat effectiever voor de dag komen. Geen idee wat zich allemaal heeft afgespeeld in King's boek, maar in de film is er, zeker het eerste uur, veel te veel aan de hand, terwijl het al vrij snel duidelijk is waar dit zo ongeveer naar toe gaat. Als het dan eindelijk zo ver is, zijn er nog twee zaken uit die opbouw die maar blijven rondspoken. Maakt het er eerder belachelijk op dan iets anders. Zonde, want het is knap ziek waar het uiteindelijk bij uitkomt en dat ventje doet z'n best in de finale (no fair!), maar de weg daar naartoe zit vol met allerlei rompslomp.

avatar van wendyvortex
Volgens mij is Stephen King de enige auteur die bij mijn ontsnapt aan de boek = geen film/film = geen boek-regel. Perfect materiaal ook natuurlijk, want King is wel mooi iemand die regelmatig met verfrissende ideeën binnen het horror-genre komt. Geloof me de vampieren en spookhuizen komen me al jaren de neus uit.
De productiewaarden liggen zo rond TV-film-niveau, maar regisseuse Lambert weet hier wel even een rete-spannende film af te leveren die voor televisiepubliek weer net iets te ver zal gaan. De gebruikelijke fouten in het horror-genre: geen budget, slechte acteurs, de tong te ferm in de wang, ongeloofwaardige FX, voorspelbare plots, mag het licht aan?, al dan niet goed bedoelende amateurs achter de camera etc ze weet ze allemaal te vermijden. En dan ook wel jammer dat ze zich inmiddels bezig houdt met meuk-titels als Mega Python vs. Gatoroid.
En die titelsong van The Ramones had natuurlijk een vette hit moeten zijn.

avatar van Phantasm
Leuk bedacht horror verhaal dat prima wegkijkt.

wel een spannende en leuke stephen king verfilming.lang geleden nu binnenkort maar eens zien.

avatar van Elchapo
1 van mijn favoriete king verhalen,het boek is nog enger dan de film !!!!! 4.5 stars.

avatar van Mr-Mcmovie
Vroeger erg eng, maar nu is Pet Sematary wel erg gedateerd.

Blijft goed wegkijken, en de scene als Gage voor de vrachtwagen loopt blijft toch even schrikken. (miko hughes die op zijn 3 jaar al zeer schattig de baby van de familie vertolkt)

Krachtig verhaal van King, en dit verhaal is wel zeer goed tot leven gewekt op het grote doek.
indiaanse begraafplaats, en mensen die terugkeren naar hun geboortestad (of dorp) Of één of ander kind die verbonden is en dingen aanvoelt is wel typisch voor King. Daar moet de schrijver altijd iets mee doen, en ook dat deze zich in Maine.

3,5 ster.

avatar van kleintje 2
Blijft wel leuk om later nog een keer op terug te keren. Voor mij had hij wel iets leuks. Het was spannend genoeg, wel vond ik dat hij wel wat langer had mogen duren. De opzet was ook niet helemaal perfect op sommige punten. Buiten dat blijft het wel een King film.

avatar van Gang_Star
Was er de eerste keer al niet volledig onder de indruk van en ook nu kon Pet Sematary niet volledig overtuigen. De sfeer was zonder meer sterk, en de setting van de dierenbegraafplaats was dat ook. De opbouw viel me nogal tegen. Gelukkig waren er wel een aantal spannende momenten met de kat en de grote finale met de dode zoon welke een sterke rol neerzette.