Pet Sematary II (1992)

Alternatieve titels: Pet Sematary Two | Pet Sematary 2

Horror

geregisseerd door Mary Lambert
met Edward Furlong, Anthony Edwards en Clancy Brown

Als de moeder van Jeff bij een ongeluk om het leven komt, besluiten hij en zijn vader, die dierenarts is, te verhuizen naar haar geboorteplaats, Ludlow. Hun nieuwe huis staat dichtbij de beruchte dierenbegraafplaats. Op school wordt Jeff gepest en zijn enige vriend is Drew Gilbert. Als de hond van Drew door diens stiefvader roekeloos wordt gedood, voeren de jongens een ritueel uit op de begraafplaats. Dit is de start van een serie gruwelijke gebeurtenissen, want zonder het te weten hebben de jongens de poort van de hel geopend.

ik vond dit niet een slecht vervolg.wel een leuke film.

avatar van BlueJudaskiss
Vrolijke onzin die me alleszins meeviel. Heeft niet veel om het lijf, maar is lekker onsmakelijk en weet een ruime 1,5u te vermaken. Denk dat deze film me langer bij gaat blijven dan het eerste deel die ik eigenlijk al vergeten ben.

avatar van Gang_Star
Vond het redelijk gelijkwaardig aan Pet Sematary dit tweede deel. Heeft eveneens een degelijke sfeer en voldoende spanning. Begint al vrij vlot met een sterke opening, maar zakt qua niveau dan wel wat in. De komische insteek was tegenvallend en vooral de rol van de sheriff was te dik opgezet naar mijn mening. Het einde is echter tegenvallend en vooral niet zo sterk als zijn voorganger.

avatar van Elchapo
Nog maar eens herbekeken,deel 1 is vele malen beter (het boek is en blijft het beste).toch is deze best te nassen.....3stars

avatar van DutchTakeshiro
Prima vervolg op Pet Sematary. Dit deel mag dan wel niet de charmes hebben van de eerste film maar weet zich toch wel staande te houden.

Het geheel ziet er best verzorgd uit. De effecten mogen dan wel achterhaald zijn, toch ziet het er prima uit. Er zit een goede dosis gore in die de gemiddelde kijker kan bekoren.

Acteerwerk is over het algemeen prima. Een uitschieter is Clancy Brown die zijn personage lekker psychopatisch neerzet.

avatar van wendyvortex
En al even geweldig als de voorganger, iets minder griezelig, maar dankzij de geweldige sheriff Gus valt er zowaar nog flink te lachen als we hier de Grand Guignol-kant op gaan. Remake van Pet Sematary staat voor 2019 in de planning, waarom? Kunnen nog heel wat jaartjes mee als horrortoppers van eind jaren 80/begin jaren 90.

Redelijk vervolg. Voegt eigenlijk niet veel toe aan deel 1, maar hij kijkt wel lekker weg en er zitten paar leuke scenes in.

avatar van Ebenezer Scrooge
Niks mis mee hoor, lekker creepy sfeertje. Edward Furlong doet het goed als de aardige puber Jeff die zijn overleden moeder mist, zijn aartsvijand Clyde (Jared Rushton) is lekker gemeen, het is net Draco Malfoy. Mary Lambert weet in ieder geval het juiste duistere Stephen King gevoel over te brengen, maar voor mij blijft ze toch de regisseur van schitterende videoclips die ze in de jaren tachtig maakte voor Madonna: Borderline, Like A Virgin, Material Girl, La Isla Bonita en het niet onopgemerkt gebleven Like A Prayer. Ergens aan het einde van de film zit trouwens een verwijzing naar haar werk met de popster, wanneer Furlong op exact dezelfde manier uit een schommelstoel opstaat als Madonna in La Isla Bonita.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Matige vervolgfilms op Stephen King verfilmingen zijn niets nieuws. Je hebt Firestarter 2, Carrie 2, THe Mangler 2; het lijkt soms Disney wel. Drie jaar na Pet Sematary was er ook Pet Sematary 2, een film waar King niets mee te maken had. En dat terwijl hij bij Pet sematary juist enorm betrokken was. Het is vaak zo dat oorspronkelijke makers van een origineel ver weg blijven van een vervolg, maar in dit geval keert regisseur Mary Lambert wel terug. Maar voor wie denkt dat een terugkerende regisseur zorgt voor een film die perfect aansluit bij de eerste film, dat kun je vergeten. Pet Sematary II refereert een enkele keer naar de gebeurtenissen in de eerste film, maar staat er verder vrij los van.

Met het succes van Terminator 2 is de hoofdrol voor Edward Furlong. Ondanks dat hij begin jaren 90 een grote naam was is het geen acteerwonder en dat blijkt ook wel uit deze film. Hij speelt het typetje dat hij vaak speelt; zo'n tiener met een randje, vaak ogen half dicht en met een ongeïnteresseerde houding en een overslaande stem als hij moet schreeuwen. Opvallend is ook dat hij wellicht de hoofdrol heeft, maar het verhaal eigenlijk zelden over hem gaat. Het verhaal gaat over zijn vriend, diens hond en diens boze stiefvader. Deze laatste, gespeeld door Clancy Brown, is met zijn over de top spel het hoogtepunt van de film. Sowieso is het spel - op Furlong na - beter dan in de eerste film. Het personage van Anthony Edwards krijgt weliswaar amper wat te doen, maar zijn acteren is nog altijd beter dan van Dale Midkiff.

Maar goed, daarmee houden de positieve verhalen over Pet Sematary 2 ook wel op; verder is het vooral een domme film. Qua script zou het puur moeten gaan over een begraafplaats voor dieren die daarna terug kunnen komen, maar de film gaat tevens over een huishoudster van meneer Edwards, een onuitstaanbare pestkop gevuld met snoeiharde opmerkingen over de dode moeder van het hoofdpersonage en droomsequenties met een vrouw met kop van een hond. Dit alles met een soundtrack vol typische jaren 90 muziek. Vooral het einde is hilarisch als tijdens het laatste shot de gezichten van de overledenen op hele lelijke manier in beeld komen. Sowieso is de hele derde akte en climax van de film te dom voor woorden, terwijl er in de scènes daarvoor af en toe nog wel iets geestig zat. Vooral de scènes met een compleet bespottelijke Clancy Brown, de enige die voor leven in de brouwerij zorgt.

2 sterren.

avatar van Grindhouse62
Heb in het begin van de avond The Orphan Killer uit 2011 herzien en wou Murder Set Pieces uit 2004 als 2e avondfilm kijken. Maar dat is Pet Sematary 2 geworden. Had aflopen zondag deel 1 gezien ivm de release van de remake. Ik vond dit deel best aardig, al blijft de eerste film beter.