Day of the Woman (1978)

Alternatieve titels: I Spit on Your Grave | Horror Weekend

Horror

geregisseerd door Meir Zarchi
met Camille Keaton, Eron Tabor en Richard Pace

Auteur Jennifer werkt al een tijdje aan een nieuwe roman en is op zoek naar een goed einde. Ze heeft geen inspiratie meer en wil even de stad uit om te herbronnen. Ze huurt een huisje langs een rivier en weet meteen de aandacht te trekken van de mannelijke bevolking in het dorp. Kort nadien wordt ze door enkele van hen vastgehouden en verkracht. Maar het blijft hier niet bij: ze wordt meermaals verkracht en bovendien wordt haar roman vernield. Jennifer plant de ultieme wraak op haar belagers...

congo
Mijn nieuwsgierigheid naar I Spit On Your Grave was met name gewekt door de beruchtheid tijdens de release. De film is gecensureerd, verboden geweest en zelfs afgekraakt door critici en wordt zelfs op dit moment nog 1 van de meest verontrustende films ooit genoemd.

En ja hoor. I Spit On Your Grave is een erg zieke en verontrustende film. Camille Keaton moet de grote rol van Jennifer op te nemen. Een erg sterke vertolking naar mijn mening. Ook de heerlijke 70s feeling kon ik ook erg waarderen bij deze film. Maar serieus? Is this it? Is dit de film die zoveel wordt besproken? Zo geweldig vond ik het echt niet. Eerlijk gezegd vond ik het zelfs een beetje een film met een standaard formule erin. Iemand wil rust en gaat op vakantie en wordt lastiggevallen. En vooruit de verkrachting-scenes wil ik wel wat lof geven. Hoe verontrustend dan ook, ze zijn erg gedurfd en vooral voor de film zijn tijd. Helaas is dit dan ook het grootste gedeelte van de film. Keaton's personage wordt zoveel mogelijk verkracht en op begeven moment leek er ook geen reden meer voor te zijn, behalve om wat extra shocking moments eraan toe te voegen.

Ondanks dat mijn sympathie uitging naar Keaton's personage, waren de verkrachters zo slecht uitgewerkt dat ik nou niet zoveel om ze gaf. Sure, mochten ze dood van mij maar als ze niet dood gingen had mij dat ook niet zoveel uitgemaakt. 1 van de verkrachters kan zo de rol overnemen van Adje. En was ik de enige die moest lachen tijdens die moord-scene in de badkamer? Geniaal, die dialoog al. Maar dat zie ik, eerlijk gezegd, alleen maar als een punt van vermaak.

Een vermakelijk cult-filmpje dat het gemiddelde haalt. Maar de grote beruchtheid en bekendheid van de film is nou ook weer niet juist.

avatar van RuudC
Het trekt altijd wel de aandacht wanneer een film jarenlang verboden is geweest in een aantal landen. The Day Of The Woman heeft inderdaad die ongemakkelijke verkrachting waar ook nog eens geen eind aan lijkt te komen. Het deed me vanwege de leeftijd van de film denken aan het werk van Jean Rollin, alleen heeft Meir Zarchi gelukkig wel wat meer dan alleen seks te bieden. Het wraakgedeelte was niet het spektakel waar ik op gehoopt had.

Toch denk ik dat zo’n Camille Keaton nogal wat grenzen verlegd heeft. Het is toch best moedig om in die jaren een film als deze te maken. Haar personage is redelijk interessant, maar het zal niet makkelijk zijn geweest om die te vertolken. Wat ik niet verwacht had, was dat er iemand een zwakbegaafde jongen zou spelen. Het is in ieder geval een goede keuze geweest, omdat het verhaal daardoor onvoorspelbaarder en daarmee een stuk interessanter werd. Ook vond ik het wel gaaf dat de hoofdpersoon zich ontpopte tot een ware femme fatale. Al is het moeilijk voor te stellen dat je je zonder problemen laat naaien door die halve retard, om hem vervolgens op te hangen. De tweede kill was het beste. Die was hilarisch en huiveringwekkend tegelijk. Het is een wat rare en nare film, maar ik ben blij dat ik er toch redelijk eenvoudig aan wist te komen.

avatar van Lennert
Geen gemakkelijke film om uit te zitten. Ondanks dat de aanzet van de film absoluut essentieel is in zijn bedoeling het einde te rechtvaardigen, is een half uur durende verkrachting echt geen plezier om te zien. Ik begreep dat de mannelijke acteurs er zelf ook op stonden naakt te gaan om Camille Keaton zo wat te ondersteunen, aangezien zij toch een gruwelijk kwetsbare en pijnlijke rol neerzet met alles wat haar over komt.

Ergens heb ik (en ik ben kennelijk niet de enige) het idee dat de film wel degelijk een feministische boodschap heeft, maar ik twijfel nog een beetje aan de manier hoe men dit probeert te bereiken. Een mooi moment is in dat opzicht de scene waarin Jennifer een van haar verkrachters in bad heeft en hij haar verwijt dat zij degene is die de verkrachting heeft uitgeroepen over zichzelf door zich zo te kleden en zo te 'flirten' waarop zij krachtig met een mes een einde maakt aan zijn chauvinisme door zijn ballen af te snijden. Ik houd ook echt van dit soort scenes en zou ook hypocriet bezig zijn als ik zou roepen dat ik de film daarom niet trek, want de rechtvaardiging is compleet aanwezig. Wat ik gewoon moeilijker trok was die ellenlange, pijnlijke verkrachtingsscene waarvan ik me echt afvraag of het opzet is tot de rechtvaardiging van de wraak die ze uiteindelijk zal uitoefenen, of pure exploitatie.

avatar van GrobbekuikenXL
Zowel nieuwe en oude versie hebben wel wat. Maar waarom is een film als Irreversible bejubeld in Cannes en was dat shockerend ? Deze film en Last house on THE left zijn b films ja, en mindere acteurs, maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Irreversible zal wel kunstzinnig zijn maar had het allemaal al eerder gezien, al waren het dan Bfilms. Angel of vengeance is ook erg aan te raden.

avatar van DjFrankie
Nieuwe versie vond ik stukken beter, deze heeft de tands des tijds niet weerstaan.
Leek ook erg amateuristisch gefilmt.

avatar van jordandejong
Na de ''redelijke'' remake werd het voor mij ook maar eens tijd om het. veelbesproken, origineel te zien. En nadat ik zag dat deze classic zich op de video nasties list bevond waren mijn verwachtingen al wat hoger.

Het eerste deel van de film wordt gevuld met verkrachtingen die niet half zo schokkend zijn als degene in de remake. Dat komt vooral omdat de verkrachters, die bestaan uit een groep schreeuwlelijken, debielen en een Landon Donovan lookalike, op Eron Tabor na totaal niet overtuigend overkwamen. Zeker Richard Pace als ''de retard'' was lachwekkend slecht. Ook de matige audio van de film kwam de ''schokkende scene's'' niet ten goede en maakte het alleen nog maar amateuristischer.

Nadat dan eindelijk de verkrachtingen voorbij zijn komt Jennifer weer een beetje tot leven. En wat doe je nadat je net meerdere keren bruut verkracht bent?.. Juist!, je zet een bakkie koffie en gaat verder met je boek. Aan die onlogica stoorde ik me wel een beetje maar gelukkig komt ze dan weer een beetje tot bezinning en beseft ze dat het tuig gestraft moet worden. Dat is dan ook gelijk het leukste gedeelte van de film. De verkrachters worden op leuke manieren omgebracht ondanks dat de gore niet eens erg expliciet is. Op de penisscene na natuurlijk want die was als man zijnde wel erg moeilijk om te zien...

Day of the Woman zou misschien in de 70's door het angstige Engelse publiek als een rasechte shocker gezien zijn, maar ik vind daarvoor de verkrachtingsscene's veel te amateuristisch. Het revenge gedeelte is echter goed en is zelfs leuker gedaan dan in de remake waardoor ik toch op 3* uitkom.

Overigens interessant om te zien waar de regisseur z'n inspiratie vandaan haalde: 5e blokje

avatar van mjk87
Nee, dit werd hem niet. Het begint al met de goedkope look, lelijk gedateerd en amateuristisch. Dat het overduidelijk uit de jaren 70 komt vind ik niet erg (Spielberg heeft dat ook met zijn eerste films), dat het goedkoop lijkt vind ik wel erg. Neem daarbij het vreselijke acteerwerk en verschrikkelijke geluidsmix. Het verhaal zelf is niet eens zo heel oninteressant, de uitwerking des te belabberder. Vooral bij de moorden op het einde. Zij is even daarvoor verkracht, maar zou daarna weer rustig met hen omgaan? Nee, een stockholmsyndroom of dat verhaal van die jongen dat zij dat sowieso wilde is voor mij geen goede uitleg. 1,0* en de remake ook maar eens zien, die zal er sowieso mooier uitzien.

ipman-99
"I can't come. I can't come! You're interrupting my concentration!" ... " !!!

Fantastische ziekelijke Horrorfilm (Heropfrissing) !!! Wat blijft dit toch een ziekelijke
cult film ! Schokkend over heel de lijn, met wreedheden die elke normale persoon verafschuwt !
De verkrachtingen werden bijzonder hard en bruut in beeld gebracht net zoals de daarop
volgende wraakmomenten ! De jaren 70 komt prima tot zijn recht qua sfeer en dat heeft voor
mij nog altijd die bepaalde charme ! Al is deze film zeker niet om te charmeren ..., laat dat duidelijk zijn !

avatar van Robert1970
De bluray heeft een heerlijk fris en strak beeld.
Jammer dat het geluid niet is bijgewerkt.
Soms kraakt het een beetje (overstuurt).
Ik vond deze 'I spit...' minder spannend of grof t.o.v. de latere delen.
Het viel zelfs een beetje tegen als je de 2010 en 2013 eerst hebt gezien.
Maar heb nu wel alle 3 delen in de kast staan.

avatar van umbra
ipman-99 schreef:
"I can't come. I can't come! You're interrupting my concentration!" ... " !!!

lol niet veel gewoon zeker xD

avatar van tattoobob
Meir Zarchi and Camille Keaton Are Making A Sequel To I Spit On Your Grave! | moviepilot.com

Een tweede deel met dezelfde actrice .....ik weet niet zo goed welke kant dat op moet gaan.
Als zij maar niet naakt gaat
Deze sequel heeft overigens niets met de twee laatste delen van dezelfde titel.

avatar van rep_robert
Naomi Watts schreef:
Gister weer eens herzien, als voorbereiding op de remake. Erg goed bevallen, bij mijn eerste kijkbeurt had ik wat misplaatste verwachtingen, gelukkig heb je daar bij herziening nooit last van. Als je daarna de remake ziet besef je eigenlijk hoe goed deze is. Ik til 'm een een hele ster omhoog naar een hele vette 4,5*.

What happened in the last three years? Een geniale film opeens zo matig vinden. Van een 4,5* naar een 2,5* gaan vind ik wel erg overdreven haha. Zo jong was je drie jaartjes geleden ook weer niet

avatar van Naomi Watts
rep_robert schreef:

Meerdere redenen. andere definitie van cinema, gereviseerde schaalverdeling en ik heb niets meer met exploitation. Ik word oud .

avatar van j0enne
The Last House on the Left (2009) en I Spit on Your Grave (2010) beiden met een 4* beoordeeld.
Vervolgens The Last House on the Left (1972) gekeken wat gigantisch knullig was met die verschrikkelijke blije deuntjes waardoor ik wat vreesde voor deze originele.
Maar deze was stiekem toch erg fijn, mede dankzij de kwaliteit op blu-ray.

avatar van Woland
De film voor vanavond was een film met reputatie: I Spit On Your Grave, oftewel Day of the Woman. Ik denk dat het verhaal in de basis wel bekend is bij de meesten: vrouw wordt bruut verkracht, en neemt bruut wraak op haar verkrachters. Mocht dit niet bekend zijn, dan staat het in grote letters op de poster en in de korte omschrijving, dus een spoilertag lijkt me overbodig.

Ik ben verder niet echt overtuigd van de film. Ongemakkelijk kijkwerk is het met name in de eerste helft, met een behoorlijk lang uitgesponnen verkrachting; de wraakexercitie daarna valt verder best mee, met wel wat origineel moordwerk zonder veel expliciete gore. Maar het is allemaal niet heel erg interessant gemaakt. Camille Keaton doet het aardig, maar de verkrachters zijn slecht acterende karikaturen, met name kneusmans uit de supermarkt. Het script biedt een mager en minimaal verhaaltje, maar weet daar alsnog een hoop onlogische aspecten in te stoppen. En tenslotte ziet het er erg jaren '70 uit. Als je het positief uitlegt zou je het rauw kunnen noemen, ik vind zelf vrij lelijk gefilmd een betere omschrijving. Interessant om gezien te hebben, maar ik zal 'm niet snel nog een keer opzetten.

De expliciete scenes zijn enigzins shockerend, maar een en ander wordt snel teniet gedaan door de bad guys die weggelopen lijken te zijn van de set van 'Bassie & Adriaan'.

avatar van soom
Enigszins pijnlijk om te bekijken, jawel. Af en toe had ik best wel even wat lucht nodig, tussen enkele zeer sfeervolle plaatjes door. De suggestie dat het allemaal gebeurd, is eigenlijk al genoeg om het te voelen. Maar het wil desondanks niet vlotten met alles wat ik hier zag gebeuren. Ik gelóófde het niet, om heel eerlijk te zijn, daar ligt een pijnpunt.
De hele cast is vervolgens ook niet om naar huis te schrijven, dat is het tweede euvel.
Van ijskonijn Camille Keaton tot aan Eron Tabor, het is huilen met de pet wijd open. Of is het met de kraan wijd open huilen? Ik zal het maar in het midden laten. Wat ik niet in het midden laat, is dat ik wel schokkender films gezien heb dan deze. Het zal in 1978 best schokkend geweest zijn, maar het is nu zoveel jaar na dato, en de mensen van nu zien shockerende dingen anders. As if I am not there is bijvoorbeeld vele malen schokkender en meer pijnlijk dan dit, naar mijn idee.

Nee, het is niet zo schokkend. Dat ik dat vind, dat is echt een ding. Ik kruip het liefst onder m'n hondje, als ik een echt enge film gekeken heb. Daar ben ik, zo hoop ik dan, tenminste veilig. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zonder geluid keek, dat wel. Omdat ik, ook al was het helemaal niet eng, ik ergens toch een beetje een niveau verwachtte van Wes Craven of zo.

Mnee, dit is wel heeeul tam naar mijn idee..

avatar van Kenzomovies
Zeker geen slechte film deze, vond er toch een heerlijke 70s sfeer hangen.
de film lijkt wat gedateerd maar het blijft toch een vermakelijke cult klassieker!
Het einde is plots wel heel snel had gedacht dat ze nog haar boek zou vervolledigen ofzo ..

toch 3.5*

avatar van alexspyforever
Op aangeven van oa Noodles deze bekeken. Zonder deze film was de remake uit 2010 er nooit geweest. En omdat ik dat toch wel een erg goede film vind, schiep dit best wel nogal hoge verwachtingen toen ik deze begon te kijken. Beide films volgen dezelfde verhaallijn van verkrachting en nadien de revenge. Waar ik vooral van hield was de sleazy jaren 70 look, waar naakt niet langer taboe was in mainstream alsook geweld en actie die een stuk realistischer werden. Hoewel ik eerder hou van het gedeelte "boontje komt om zijn loontje" oftewel "wraak is zoet" moet ik zeggen dat ik deze keer het exploitatiegedeelte sterker vond dan de revenge. De remake blijft op het vlak van exploitatie nog vrij "braaf" dus dat zijn goede punten voor het origineel. Qua revenge vind ik de remake toch een heel stuk beter. Dat de revenge uit het origineel hoewel nog altijd zeer genietbaar een stuk minder goed uit de verf komt heeft te maken met de cast in het bijzonder dan de bad guys die echt wel lamentabel acteren. De handelingen en acties na de verkrachtingsscènes je laat de gehandicapte de opdracht haar te vermoorden maar gaat niet eens checken of ze dood is. Als je dan vervolgens weet dat ze nog steeds leeft en niet echt veel moeite deed om dat te verbergen, ben je niet in paniek en gaat haar zeker niet afdreigen. Neen, je laat je integendeel lekker verleiden en loopt op een knullige manier in de val. En dan heb ik het nog niet gehad over de zwakte in de karakterontwikkeling. De minpunten ten spijt is het een film die zijn cultstatus wel verdient dankzij de ongegeneerde manier van exploitatie die rauw is en niet zo afgekuist als bij de modernere versies. En tweede grote pluspunt hoewel niet zo sterk als haar opvolgster Camille Keaton die deze moeilijke rol toch goed heeft vertolkt.

avatar van PEN15
alexspyforever schreef:
Zonder deze film was de remake uit 2010 er nooit geweest.

Klinkt aannemelijk

Heb de significantie van deze titel(s) nooit begrepen eigenlijk. Film bevat teveel momenten die té lang duren. Ik verwachtte ook wat baanbrekends, inventieve wraakmoorden en geslepenere methodes om die verkrachters in de val te lokken. Er speelde ook aardig wat toevalligheden mee, net zulks toeval als dat Camille Keaton een aantal jaar met de regisseur was getrouwd.

Ik vraag me trouwens af waar al die vervolgdelen over zullen gaan. Wordt de hoofdrolspeelster dan weer elke keer opnieuw onteerd voor ze de verkrachters om gaat leggen? Die heruitvoering zal naar traditioneel remake-gebruik van de afgelopen jaren vast geen bloot meer bevatten maar meer bloed en geweld.

Ik zie nou ineens zoveel remakes en vervolgen staan dat ik even het overzicht kwijt raak. Er is dus weer een deel in de maak van dezelfde Zarchi..moet die zich niet gaan bekommeren om zijn oude dag?

avatar van alexspyforever
PEN15 schreef:

Klinkt aannemelijk

De remake is zeker de moeite die vind ik qua revenge een stuk beter dan het origineel. Ook het vervolg op de remake is aan te raden. Deel 3 heb ik zelf nog niet gezien. En ja in de remakes en het vervolg zit er ook wel genoeg naakt van de protagoniste.

avatar van xxERWINxx
Echt schokkend is deze prent niet, toch zie je wel meer naakt dan in de remakes.
Verder is het gewoon een wraak filmpje zonder een echt verhaal.
Leuk om ook deze eens gezien te hebben

Ik heb niet bijzonder veel ervaring met het bekijken van exploitation movies, maar wat is dit een ride zeg. Geen seconde heb ik me verveeld maar werd helemaal meegezogen in het verhaal van de prachtige Camille Keaton die het zo sadistisch hard te verduren krijgt. Het is geen film voor gevoelige zielen, al vormt het einde wel een soort balsem voor wat voorafging.
Ik kan begrijpen dat deze film gevolgd werd door enkele remakes maar deze zijn in mijn ogen inferieur aan het origineel. Om te beginnen hou ik van het onimiteerbare authentieke jaren zeventig sfeertje van deze film, en ook de kleurrijke tint van het origineel. De remakes zijn volgens mijn mening uitermate vervelend qua sfeer en gebruik van kleuren. Day Of The Woman/I piss on your grave is absoluut een blijver, de rest mag in de vuilbak gekieperd worden.

avatar van John Milton
Na het zien van Coralie Fargeats uitstekende Revenge (2017), leek het me hoog tijd toch die klassiekers van het subgenre ook eens in te halen. Enkele weken geleden zag ik voor de nu lopende film challenge al Thriller - En Grym Film (1974), en nu dus ook Day of the Woman (1978), aka I Spit on Your Grave. Ik zag tegen mijn normale principes in, de remake eerder, maar dit origineel is zeker niet minder, en op bepaalde fronten minder preuts. Echt goed vond ik het niet, maar onkijkbaar evenmin. Blijven hangen is hij in elk geval niet, een ruime week later moet ik echt nadenken wat ik erover kan schrijven. Dat overkomt me niet vaak.

Nare film trouwens. De genoegdoening weegt voor mij niet op tegen wat je daarvoor moet doorstaan op het vlak van verkrachting en geweld. Dat gedeelte duurt ook te lang, wat mij betreft.