I Spit on Your Grave (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Steven R. Monroe
met Sarah Butler, Jeff Branson en Chad Lindberg

Een schrijfster (Sarah Butler) trekt zich voor haar nieuwste boek terug in een verlaten huisje in de bossen. Hier wordt ze op brute wijze overvallen en verkracht en voor dood achtergelaten. Weer bijgekomen besluit ze om wraak te nemen op de personen die haar hebben aangevallen. En voor deze wraak gaat ze niets uit de weg.

avatar van BlueJudaskiss
Zou een leuke double feature zijn met het prachtige Indiase rechtbankdrama Pink (2016) . Uiteindelijk toch wel nieuwsgierig geworden - het obscure origineel van Zarchi maar al te goed kennende - om dan te zien dat het gejank van Kwik Kwek en Kwak me allemaal veel te lang duurt, maar wraak is zoet en daarin blijft niemand gespaard. Tja, het blijft weer typisch zo'n waarom-zou-ik-hier-in-godsnaam-naar-willen-kijken film en het levert weer genoeg discussievoer op wat betreft de exploitatie van vrouwen (maar in dat laatste geval: de vrouw is toch duidelijk niet alleen de domme eyecandy maar absoluut een stevige chick die haar mannetje - uiteindelijk - staat).

Duurt te lang, dat asgrauwe camerawerk vind ik lelijk, maar de wraakscenes doen het aardig en alle lof voor het lef van Sarah Butler. Maar het blijft een obscuur soort film.

avatar van mikey
Remake is qua looks inderdaad inferieur aan het stralende palet van het origineel. Nu met veel nadruk op martelfantasietjes wanneer de dame in kwestie eindelijk tijd ziet om terug te slaan. Die zijn tamelijk schokkend, daarom ook flauw, te 'verzonnen'. Veel tijd is gestoken in hillbill-lifestyle dat onooglijk slecht is geacteerd (op de sheriff na, die wel een echte creep is). Kijk liever het origineel.

In de herziening en nu kan ik me niet voorstellen waarom ik dit ooit 4 sterren heb gegeven.
Het enige leuke was het wraakgedeelte.

avatar van Jomo
Niet om aan te zien, heb langdradig stukken doorgespoeld maar waar ik ook verder keek was t gewoon ruk.

avatar van Fisico
Als je van dit type film houdt, dan zit je wel goed. Bij momenten gore momenten waarbij martelingen niet gemijd worden. Anders dan bij Saw en Hostel om er maar twee te noemen is het feit dat je het hen best toewenst. Genieten is veel gezegd, maar veel compassie had ik niet met die mannen. Ik moet het overigens gemist hebben, maar ik begreep niet waarom die oude man werd vermoord door die sheriff.

De verkrachtingsscène vond ik gruwelijker, hoewel niet expliciet in beeld gebracht, maar wel erg lang duurde. Misschien iets te lang, al “rechtvaardigde” het daarmee wel de sympathie voor de wraakactie. Prachtige vrouw overigens Sarah Butler, maar haar metamorfose was toch iets te grotesk. Haar verdwijning was overigens ook bizar en haar voorbereidende martelinstallaties zijn ook wel wel wat de pot gerukt.

Desondanks toch wel van genoten voor één keer, maar serieus kan je het allemaal niet noemen. De film kent wel een vrij lange aanloop, maar stoorde me niet. De titel, maar dat is een detail, lijkt me nu niet direct de link te leggen met de film op zich, maar geen erg. Een film om vooral te onthouden als bruut en meedogenloos, en dat kan gezegd worden van elk hoofdpersonage. Film deed me ook wat denken aan Misery (1990) of nog meer aan Secret Window (2004) (en er zijn er nog) waarbij het beroep van het hoofdpersonage een auteur is en op afzondering gaat om te schrijven. Niet bijster origineel meer uiteindelijk..

avatar van wibro
Niet onaardig maar zoals zo vaak bij remakes die niet al te veel afwijken van het origineel weet je al van te voren hoe het gaat aflopen en dat neemt ook een stuk van de spanning weg. Daarentegen waren de vernederingen van de schrijfster en de verkrachting die daarop volgde best wel heavy en de killings van de kwelgeesten later door die schrijfster zeer wreed hoewel wel enigszins over de top. Positief in deze film vond ik dat preutsheid gelukkig achterwege bleef. Ik heb het dan vooral over die scène dat die schrijfster gehavend door die verkrachting naakt door het bos liep richting brug.

avatar van Ebenezer Scrooge
Heel erg voorspelbaar en daardoor eigenlijk niet zo eng. De wraakmoorden zijn creatief bedacht en zien er wel lollig uit. De film was waarschijnlijk beter geweest als men chronologisch de plot wat door elkaar had gehusseld. Leuk gezien te hebben, maar niet meer dan dat.

avatar van remorz
Bruut.

Toch wel erg naar om je vanaf de psychologische terror die Butler moet ondergaan, goed in te leven in wat voor angstige, machteloze, traumatiserende, emotioneel onveilige en uiteindelijk ook lichamelijk onterende situatie een verkrachting moet zijn.

Ik werd door deze film toch wel goed meegenomen in het niet ondenkbare scenario dat naar zo’n situatie kan leiden. Je voelt het al ontsporen bij het tankstation, je volgt de jongens als ze elkaar wat zitten op te fokken (nadat Matthew de gootsteen gemaakt heeft), om vervolgens bij de cabin de dreiging compleet te maken. Nu vond ik dat nog puur realistisch, maar wanneer de sheriff in beeld komt, voelt het verhaal een beetje ontworpen om het nóg erger te maken. Nog altijd mogelijk (en goed uitgewerkt) maar de tijdelijke schijnveiligheid van een gezagspersoon is natuurlijk een goede troef om er nog een schepje op te doen.

Toch: goed uitgewerkt met stapsgewijze ontsporing, voelbare ellende en goede rollen van voornamelijk Butler, Branson en Howard als onuitstaanbare sheriff.

De tweede helft is al even genadeloos, met brute afrekeningen die misschien wat te sadistisch, berekenend en breed uitgemeten zijn om van een verzwakt verkrachtingsslachtoffer te verwachten maar wel de ‘rechtvaardigheid’ vormen die het eerste deel recht moeten trekken. Wederom goed spel van alle betrokkenen en prima in beeld gebracht. Boet iets in aan realisme, wat ergens jammer is maar deels juich je het meisje toch ook toe. Paar goede vondsten vond ik het geretourneerde tapeje en het telefoontje vanuit het gezin van de sheriff.

Het is makkelijk om vanuit filmische kijkervaring dit als fictieve horror te aanschouwen en beoordelen; de uitdaging van de maker zit erin om dat te doorbreken en jouw empathie als kijker aan je te ontlokken. Best geslaagd en - voor wie zijn pantser kan laten zakken - een flinke gruwel om je in mee te laten voeren. 4*

"Leuke" verrassende film. Heb er van genoten

avatar van cantforgetyou
Toch wel een heftige film. Wij zijn zeker wel wat gewend, maar ik vond sommige scenes best ver gaan. De film begint gelijk spannend en je weet natuurlijk allemaal wel wat er gaat gebeuren, maar toch wordt dit met spanning opgebouwd. De manipulatie tussen de mannen en dame duurt iets te lang. En wordt dan op een gegeven moment ook vervelend om naar te kijken. De wraakacties zijn krachtig en eigenlijk een beetje 'over de top'. Dat maakt het ook weer wat komischer en luchtiger, want sommige kills zijn niet voor de poes. Samenvattend een goede wraak film in zijn genre. Zeker de moeite waard om eens te kijken, als je van dit genre houdt. Verder niet teveel bij nadenken, want het is ook allemaal wel erg veel fanta.

avatar van DoctorMovie
Net op Netflix bekeken
Wat een heerlijke wraak film !

avatar van joeygamer2
Verrassend,

Had al gelezen dat dit een heftige/brute film zou worden. Dat trok wel mijn interesse dus ik besloot deze maar is te gaan kijken!

Begint vrij teleurstellend, niet zo veel spanning en dacht eerst dat ik zelfs de verkeerde film had aangezet. Toen dacht ik van: nu gaat het gebeuren, nu wordt het spannend! Maar helaas dit bleek niet zo te zijn. Toen kwam de verkrachtingsscène en kwam de spanning opzetten. Ik vond dit stukje nog wel meevallen qua bruutheid, maar de spanning was zeker aanwezig.

Dan heeft het middenstukje van de film af en toe wat spanning en dan begint het (wat eerst absurd leek) einde er aan te komen. Opeens is Sarah Butler weer terug en niemand heeft ooit iets van haar waargenomen. Dan begint er bij mij wel een vraag binnen te schieten van hoe kan dit? het einde heeft dan wel weer zeer spannende en brute scènes. Door de brute en originele kills en dan was eigenlijk het einde het beste van de film, want dat wist me wél te pakken door de spanning. Ik vond een aantal best goed acteren (Andrew Howard, Chad Lindberg) en een aantal ook weer niet echt (Sarah Butler, Daniel Franzese).

Er zijn nog 2 andere delen en die ga ik binnenkort ook kijken! Voor nu vond ik deze film alleen in het begin wat tegenvallen en is het einde wat sterker.