The Burning (1981)

Horror

geregisseerd door Tony Maylam
met Brian Matthews, Leah Ayres en Brian Backer

Een groepje kinderen probeert een grapje uit te halen met hun kampleider, maar het gaat helemaal mis. De kampleider raakt verbrand, en belandt in het ziekenhuis. Vijf jaar later is hij weer voldoende hersteld, en zint op wraak...

Hoewel deze Horror (een pure slasher) inmiddels behoorlijk is gedateerd, was hij wel nog vermakelijk om naar te kijken en met name dan de laatste 30 minuten omdat vanaf daar de film lekker opgang komt (met als hoogtepunt de vlot vs kano scene waarin iedereen op het vlot wordt afgeslacht).

Deze film kun je inderdaad het beste vergelijken met een "Friday the 13th" (eerste film daarvan, kwam uit in 1980) film, want ook deze film draait om een zomerkamp waarbij hitsige jongeren één voor één vermoord worden door een maniak die wraak wilt nemen op iets wat men hem vroeger geflikt (in brand steken) heeft op een zomerkamp. Het eerste uur vond ik best saai en langdradig en wordt nog een beetje opgevrolijkt door wat bloot van de niet onaardige Carrick Glenn (in de rol van Sally) en Carolyn Houlihan (in de rol van Karen). Pas na een uur komt de film pas echt lekker opgang en krijg je ook een aantal grove kills te zien die inderdaad lekker expliciet in beeld werden gebracht. Vanaf dan weet het verhaal ook te boeien en kijkt de film zich lekker weg tot het einde.

De cast is niet bepaald hoogstaand, maar ze deden het wel verdienstelijk. Het is overigens wel geinig dat Jason Alexander (vooral bekend om zijn geldige "George Costanza" rol in de hilarische komedieserie "Seinfeld") en Holly Hunter ook een rolletje hadden in deze film. Voor beiden was het tevens hun film debuut. Al met al leuk om eens gezien te hebben deze ouderwetse slasher.

avatar van baspls
"Don't look; he'll see you. Don't move; he'll hear you. Don't breathe; you're dead!"

Summercamp-slashers zijn stiekem toch wel erg leuk, vooral omdat de setting vaak lekker sfeervol is. Na het succes van Friday the 13th zijn er heel wat gemaakt. The Burning onderscheid zich toch wel van de meeste anderen omdat deze film de identiteit van de moordenaar meteen al prijsgeeft.

De film is (losjes) gebaseerd op een verhaal dat op kampen in New Jersey altijd rond het kampvuur word verteld en dat nog steeds in circulatie is. Een groep kinderen wil een grap uithalen met de gemene kampleider maar dat gaat helemaal mis. De kampleider vliegt in brand en raakt volledig verminkt. Vijf jaar later zint hij op wraak en slaat aan het moorden...

De film was iets minder sfeervol als ik had verwacht maar zeker niet slecht. Tien gave kills met een prima staaltje gore. Weer een prima staaltje werk van Tom Savini. De verminkte kampleiding was een gave killer, vooral het wapen van keuze is erg sterk: een grote heggenschaar.

De soundtrack van Rick Wakeman gaf de film met analoge synthesizers een leuk sfeertje mee. Aan het einde had de soundtrack wel beter gekund en de elektronische geluidseffecten waren een beetje dom (bovendien vond mijn kat ze erg vervelend).

Opmerkelijk is dat regisseur Tony Maylam geen amerikaan is maar een Brit.

The Burning is een prima slasher en zeker niet goedkoop afgekeken van Friday the 13th. Een must-see voor de horror-liefhebber.

Matige film waarin een uit de hand gelopen grap tijdens een zomerkamp grote gevolgen heeft. Een vrij standaard slasher met ook een veelgebruikte setting. De moorden zijn bloederig genoeg en ook wel goed in beeld gebracht, maar niet onderscheidend genoeg om de rest van de langdradige scenes te doen vergeten. Leuk om een jonge en debuterende Holly Hunter in een paar scenes te zien.

avatar van keimpeS
Friday the 13th was volgens mij wel de grondlegger van dit soort films, dan heb je ook nog de sleepaway reeks en deze The Burning. Ik moet zeggen dat het zekers een geslaagde horror is met een paar mooie killings met heggeschaar, mooie sfeer en mooi in beeld gebracht. Dit is de 2e maal dat ik de film zie en vindt het wel een klasieker!

Clapboy
Goede slasher, en vooral de gore effecten blinken uit, erg goed gedaan en best spannend.

avatar van Daan258
Een toch iets tegenvallende slasher. Slecht was het niet want ik heb me er prima me vermaakt, maar toch had ik net wat meer van verwacht. Het verhaal was vrij standaard, wat ook mij overigens veel deed denken aan Friday The 13th. Kills waren hier en daar best geinig gedaan maar miste toch een beetje de spanning en tempo. De eerste 30 min toto 45 gebeurde er nauwelijks wat.
Maar al met al een vermakelijke slasher maar geef mij maar liever Friday The 13TH.

avatar van de grunt
Krijgt een Arrow blu-ray release!

avatar van alexspyforever
Dat het verhaal en karakters niet veel soeps gingen zijn had ik wel verwacht. Maar ik had toch ergens gehoopt dat het iets vermakelijker ging zijn. Ok een killer met een haagschaar is eens wat anders, maar dat is zowat het enige wapen dat hij gebruikt. Het duurt ook een tijd voordat de moordenaar daadwerkelijk toeslaat. Eerst moet je als kijker je tevreden stellen met de onnozele fratsen van de jongeren en wat naakt van enkele dames. Als ie dan uiteindelijk aan het moorden gaat, is de eerste moord wel spectaculair. Maar dat is het beste, de overige kills waren vrij voorspelbaar en saai. En wat is dat toch met die mysterieuze killers die blijkbaar niet meer willen spreken? Ja de vergelijking met Friday the 13th, werd vaak gemaakt. Die vond ik dan toch een stuk vermakelijker. Ja net als Jason had deze killer ook wel een motief, maar hij maakt ook veel onschuldige slachtoffers. Goddank hebben ze hier geen franchise van gemaakt.

avatar van Boeikens
Heeft de mosterd duidelijk bij Friday the 13the gehaald en is een van de voorlopers van een oneindig aantal camp slashertjes.

Na een korte inleiding waar we al onmiddellijk weten wie de badguy is en waarom hij flipt, krijgen we na een 'hooker'momentje een vrij traag en eerder saai middenstuk met dollende jeugd en hier en daar een blote tiet.
Na een klein uurtje komt dan eindelijk onze killer in actie en zorgt met zijn haagschaar voor een redelijke bodycount. Vooral de twee vlot scenes zijn hier redelijk memorable.
Het einde is te verwachten en die flashback op dat moment eerder onnodig.
Toch fijn om eens gezien te hebben.

lezertje
Slasher die zich op geen enkel punt onderscheidt van al die andere slashers en braaf het zelfde concept volgt. Een psychopaat neemt wraak, bij voorkeur in een zomervakantiekamp, op iets dat hem in het verleden is overkomen. Systematisch worden er dan een stel tieners afgeslacht. De film kenmerkt zich zijn rechtstreekse aanpak van alles. Goedkope dialogen, die al heel veel verraden. Van de logistiek klopt totaal niets. De film is alles behalve verassend. En wie uiteindelijk de moordenaar doodt, die keus kan je aan het begin van de film al maken.

avatar van Gang_Star
Dat The Burning overduidelijk meelift met andere titels uit het genre zoals Friday the 13th is overduidelijk. Maar helaas is dit dan ook tegelijk een slasher die geheel standaardwerk is. Heeft een leuke setting maar kent een vrij matige opbouw. De spanning wordt daarbij niet goed opgevoerd en het gedeelte horror komt veel te laat op gang. Het slasher gedeelte ziet er dan wel goed uit en is behoorlijk bloederig, maar met deze meer dan behoorlijke kills als uitschieter stijgt The Burning niet boven de middenmoot uit.

avatar van Collins
Viel toch wat tegen, deze slasher.
Een lange aanloop met veel bijna-confrontaties en weinig echt scary scènes. De killer houdt zich vooral afzijdig en wacht met losgaan tot het laatste halve uur. In het eerste uur is er wel steeds een goeie spanningsopbouw naar het moment van de confrontatie of de kill, maar dan...gebeurt er dus veelal niets.
Spannende momenten worden gevolgd door veel zomerkamp-jolijt. Het is de jolijt die het grootste deel van de film in beslag neemt. De spannende momenten die de film heus wel heeft, hebben door de grote portie kampvreugde relatief weinig impact. De balans slaat teveel door in het voordeel van spel en plezier. En dat getut duurt toch wel een klein uurtje. Gevolg is gebrek aan creepy sfeer. Het is steeds net iets te leuk. Het is een eerste uurtje met slechts enkele spannende momentjes en voor de rest niet veel. Geen verwennerij als het om horror gaat. De meeste horroractie zit in het laatste stuk, dat overigens goed kijkbaar is.
De killer en zijn kills zijn niet slecht. Visueel leuk en het fantasievolle moordwapen voegt iets extra's toe. Het zijn redelijke scènes die helaas net iets teveel worden gerekt waardoor de spanning niet continu houdbaar blijft en soms zelfs verdwijnt. De gore mag er zijn. Het gaat op die momenten op dat vlak even goed los.
Verder is er door de film heen nog wat aangenaam bloot te bewonderen en valt Holly Hunter in haar eerste rol absoluut niet op. Ze is non speaking en gaat niet bloot. En dat viel dus ook wat tegen.

avatar van clubsport
deze friday the 13th kloon is niet echt slecht maar de spanningsopbouw is niet echt goed gedaan ook de manier waarop de muziek erin komt en de simpelheid van de muziek zelf is niet denderend .
de aanloop naar de moorden duurt redelijk lang maar als het dan zover is gaan de remmen wel los
goed make upwerk van tom savini .
Aan friday the 13th kan deze niet tippen maar toch een aardige wegkijker .

avatar van bugels
De grofste van de eerste lichting campslasher's.

Gebaseerd op de cropsy legende waar Jason Voorhees ook min of meer op gebaseerd is, is dit de meest schaamteloze rip-off van Friday 13th. De film komt wat langzaam op gang maar t laatste half uur maakt een hoop goed. Zeker door de make-up van Tom Savini. Eervolle vermelding voor de makers van friday 5, die in een hommage een van de betere kills uit deze film stelen. Returning the favour so to speak.

avatar van de grunt
Mooie gasten die Cinemaatjes RaoulDuke