• 8.555.782 stemmen

Genre: Horror

Geregisseerd door: Tony Maylam

Met onder meer: Brian Matthews, Leah Ayres en Brian Backer

Plot The Burning

"A legend of terror isn't a campfire story anymore!"

Een groepje kinderen probeert een grapje uit te halen met hun kampleider, maar het gaat helemaal mis. De kampleider raakt verbrand, en belandt in het ziekenhuis. Vijf jaar later is hij weer voldoende hersteld, en zint op wraak...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Theunissen

Hoewel deze Horror (een pure slasher) inmiddels behoorlijk is gedateerd, was hij wel nog vermakelijk om naar te kijken en met name dan de laatste 30 minuten omdat vanaf daar de film lekker opgang komt (met als hoogtepunt de vlot vs kano scene waarin iedereen op het vlot wordt afgeslacht).

Deze film kun je inderdaad het beste vergelijken met een "Friday the 13th" (eerste film daarvan, kwam uit in 1980) film, want ook deze film draait om een zomerkamp waarbij hitsige jongeren één voor één vermoord worden door een maniak die wraak wilt nemen op iets wat men hem vroeger geflikt (in brand steken) heeft op een zomerkamp. Het eerste uur vond ik best saai en langdradig en wordt nog een beetje opgevrolijkt door wat bloot van de niet onaardige Carrick Glenn (in de rol van Sally) en Carolyn Houlihan (in de rol van Karen). Pas na een uur komt de film pas echt lekker opgang en krijg je ook een aantal grove kills te zien die inderdaad lekker expliciet in beeld werden gebracht. Vanaf dan weet het verhaal ook te boeien en kijkt de film zich lekker weg tot het einde.

De cast is niet bepaald hoogstaand, maar ze deden het wel verdienstelijk. Het is overigens wel geinig dat Jason Alexander (vooral bekend om zijn geldige "George Costanza" rol in de hilarische komedieserie "Seinfeld") en Holly Hunter ook een rolletje hadden in deze film. Voor beiden was het tevens hun film debuut. Al met al leuk om eens gezien te hebben deze ouderwetse slasher.

avatar van baspls

baspls

"Don't look; he'll see you. Don't move; he'll hear you. Don't breathe; you're dead!"

Summercamp-slashers zijn stiekem toch wel erg leuk, vooral omdat de setting vaak lekker sfeervol is. Na het succes van Friday the 13th zijn er heel wat gemaakt. The Burning onderscheid zich toch wel van de meeste anderen omdat deze film de identiteit van de moordenaar meteen al prijsgeeft.

De film is (losjes) gebaseerd op een verhaal dat op kampen in New Jersey altijd rond het kampvuur word verteld en dat nog steeds in circulatie is. Een groep kinderen wil een grap uithalen met de gemene kampleider maar dat gaat helemaal mis. De kampleider vliegt in brand en raakt volledig verminkt. Vijf jaar later zint hij op wraak en slaat aan het moorden...

De film was iets minder sfeervol als ik had verwacht maar zeker niet slecht. Tien gave kills met een prima staaltje gore. Weer een prima staaltje werk van Tom Savini. De verminkte kampleiding was een gave killer, vooral het wapen van keuze is erg sterk: een grote heggenschaar.

De soundtrack van Rick Wakeman gaf de film met analoge synthesizers een leuk sfeertje mee. Aan het einde had de soundtrack wel beter gekund en de elektronische geluidseffecten waren een beetje dom (bovendien vond mijn kat ze erg vervelend).

Opmerkelijk is dat regisseur Tony Maylam geen amerikaan is maar een Brit.

The Burning is een prima slasher en zeker niet goedkoop afgekeken van Friday the 13th. Een must-see voor de horror-liefhebber.

scorsese

Matige film waarin een uit de hand gelopen grap tijdens een zomerkamp grote gevolgen heeft. Een vrij standaard slasher met ook een veelgebruikte setting. De moorden zijn bloederig genoeg en ook wel goed in beeld gebracht, maar niet onderscheidend genoeg om de rest van de langdradige scenes te doen vergeten. Leuk om een jonge en debuterende Holly Hunter in een paar scenes te zien.

avatar van keimpeS

keimpeS

Friday the 13th was volgens mij wel de grondlegger van dit soort films, dan heb je ook nog de sleepaway reeks en deze The Burning. Ik moet zeggen dat het zekers een geslaagde horror is met een paar mooie killings met heggeschaar, mooie sfeer en mooi in beeld gebracht. Dit is de 2e maal dat ik de film zie en vindt het wel een klasieker!

avatar van Clapboy

Clapboy

Goede slasher, en vooral de gore effecten blinken uit, erg goed gedaan en best spannend.

avatar van Daan258

Daan258

Een toch iets tegenvallende slasher. Slecht was het niet want ik heb me er prima me vermaakt, maar toch had ik net wat meer van verwacht. Het verhaal was vrij standaard, wat ook mij overigens veel deed denken aan Friday The 13th. Kills waren hier en daar best geinig gedaan maar miste toch een beetje de spanning en tempo. De eerste 30 min toto 45 gebeurde er nauwelijks wat.

Maar al met al een vermakelijke slasher maar geef mij maar liever Friday The 13TH.

avatar van de grunt

de grunt

Krijgt een Arrow blu-ray release!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20347 berichten

Dat het verhaal en karakters niet veel soeps gingen zijn had ik wel verwacht. Maar ik had toch ergens gehoopt dat het iets vermakelijker ging zijn. Ok een killer met een haagschaar is eens wat anders, maar dat is zowat het enige wapen dat hij gebruikt. Het duurt ook een tijd voordat de moordenaar daadwerkelijk toeslaat. Eerst moet je als kijker je tevreden stellen met de onnozele fratsen van de jongeren en wat naakt van enkele dames. Als ie dan uiteindelijk aan het moorden gaat, is de eerste moord wel spectaculair. Maar dat is het beste, de overige kills waren vrij voorspelbaar en saai. En wat is dat toch met die mysterieuze killers die blijkbaar niet meer willen spreken? Ja de vergelijking met Friday the 13th, werd vaak gemaakt. Die vond ik dan toch een stuk vermakelijker. Ja net als Jason had deze killer ook wel een motief, maar hij maakt ook veel onschuldige slachtoffers. Goddank hebben ze hier geen franchise van gemaakt.

avatar van Boeikens

Boeikens

Heeft de mosterd duidelijk bij Friday the 13the gehaald en is een van de voorlopers van een oneindig aantal camp slashertjes.

Na een korte inleiding waar we al onmiddellijk weten wie de badguy is en waarom hij flipt, krijgen we na een 'hooker'momentje een vrij traag en eerder saai middenstuk met dollende jeugd en hier en daar een blote tiet.

Na een klein uurtje komt dan eindelijk onze killer in actie en zorgt met zijn haagschaar voor een redelijke bodycount. Vooral de twee vlot scenes zijn hier redelijk memorable.

Het einde is te verwachten en die flashback op dat moment eerder onnodig.

Toch fijn om eens gezien te hebben.

avatar van lezertje

lezertje

Slasher die zich op geen enkel punt onderscheidt van al die andere slashers en braaf het zelfde concept volgt. Een psychopaat neemt wraak, bij voorkeur in een zomervakantiekamp, op iets dat hem in het verleden is overkomen. Systematisch worden er dan een stel tieners afgeslacht. De film kenmerkt zich zijn rechtstreekse aanpak van alles. Goedkope dialogen, die al heel veel verraden. Van de logistiek klopt totaal niets. De film is alles behalve verassend. En wie uiteindelijk de moordenaar doodt, die keus kan je aan het begin van de film al maken.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Dat The Burning overduidelijk meelift met andere titels uit het genre zoals Friday the 13th is overduidelijk. Maar helaas is dit dan ook tegelijk een slasher die geheel standaardwerk is. Heeft een leuke setting maar kent een vrij matige opbouw. De spanning wordt daarbij niet goed opgevoerd en het gedeelte horror komt veel te laat op gang. Het slasher gedeelte ziet er dan wel goed uit en is behoorlijk bloederig, maar met deze meer dan behoorlijke kills als uitschieter stijgt The Burning niet boven de middenmoot uit.

avatar van Collins

Collins

Viel toch wat tegen, deze slasher.

Een lange aanloop met veel bijna-confrontaties en weinig echt scary scènes. De killer houdt zich vooral afzijdig en wacht met losgaan tot het laatste halve uur. In het eerste uur is er wel steeds een goeie spanningsopbouw naar het moment van de confrontatie of de kill, maar dan...gebeurt er dus veelal niets.

Spannende momenten worden gevolgd door veel zomerkamp-jolijt. Het is de jolijt die het grootste deel van de film in beslag neemt. De spannende momenten die de film heus wel heeft, hebben door de grote portie kampvreugde relatief weinig impact. De balans slaat teveel door in het voordeel van spel en plezier. En dat getut duurt toch wel een klein uurtje. Gevolg is gebrek aan creepy sfeer. Het is steeds net iets te leuk. Het is een eerste uurtje met slechts enkele spannende momentjes en voor de rest niet veel. Geen verwennerij als het om horror gaat. De meeste horroractie zit in het laatste stuk, dat overigens goed kijkbaar is.

De killer en zijn kills zijn niet slecht. Visueel leuk en het fantasievolle moordwapen voegt iets extra's toe. Het zijn redelijke scènes die helaas net iets teveel worden gerekt waardoor de spanning niet continu houdbaar blijft en soms zelfs verdwijnt. De gore mag er zijn. Het gaat op die momenten op dat vlak even goed los.

Verder is er door de film heen nog wat aangenaam bloot te bewonderen en valt Holly Hunter in haar eerste rol absoluut niet op. Ze is non speaking en gaat niet bloot. En dat viel dus ook wat tegen.

avatar van clubsport

clubsport

deze friday the 13th kloon is niet echt slecht maar de spanningsopbouw is niet echt goed gedaan ook de manier waarop de muziek erin komt en de simpelheid van de muziek zelf is niet denderend .

de aanloop naar de moorden duurt redelijk lang maar als het dan zover is gaan de remmen wel los

goed make upwerk van tom savini .

Aan friday the 13th kan deze niet tippen maar toch een aardige wegkijker .

avatar van bugels

bugels

De grofste van de eerste lichting campslasher's.

Gebaseerd op de cropsy legende waar Jason Voorhees ook min of meer op gebaseerd is, is dit de meest schaamteloze rip-off van Friday 13th. De film komt wat langzaam op gang maar t laatste half uur maakt een hoop goed. Zeker door de make-up van Tom Savini. Eervolle vermelding voor de makers van friday 5, die in een hommage een van de betere kills uit deze film stelen. Returning the favour so to speak.

avatar van de grunt

de grunt

Mooie gasten die Cinemaatjes RaoulDuke

Die heggenschaar ook.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Geweldig. Zo zie ik de 80's (summer camp) slasher's graag. Sfeervol, vermakelijk, goede make-up, wat humor, zeer goede kills met die heggenschaar (!) en ouwehoerende, onwetende tieners die langzaam maar zeker kapot gemaakt worden. En Carrick Glen, die douchescène.. altijd leuk. Bijzonder fijn filmpje.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Na deze nog slechts één van de klassieke slashers te gaan. The Burning levert, lijkt natuurlijk allemaal erg op Friday the 13th, maar overtreft mogelijk alle delen in die serie.

Waarom zijn we ooit gestopt met het maken van dit soort simpele, maar effectieve horrorfilms. Fijne kills en fijne FX door meester Tom Savini, zonder allerlei onnodige CGI.

avatar van Noodless

Noodless

Uiteindelijk toch maar een doorsnee slasher met een paar leuke kills, maar echt spannend wordt het niet.

Nochtans een sterke opening met dat hoertje, maar daarna wordt het allemaal wat minder door de lange saaie aanloop naar de climax toe. De personages zijn totaal niet interessant en het verhaal rondom hen helemaal niet. Maar gelukkig is de sfeer wel oké en zitten een paar degelijke bloederige kills in de film. Daarbij is het moordwapen ook wel leuk. 6/10

Onderhond

Njah.

Geschreven door de Weinsteins. Daar zullen ze ook geen twee nachten over gedaan hebben denk ik, want dit is braaf copy/paste werk. Ondertussen ook een héél klein beetje zuur als je de "ik pin je vast en begin je alvast wat af te lebberen terwijl je duidelijk niet wil" scenes erbij neemt, maar dat noemen we maar lekker een genre element in plaats van een Weinstein fantasietje.

De film zelf is net iets serieuzer opgezet dan z'n genregenoten. Dat leidt tot wat vreemde scenes (de moord op de prostituee), maar zo heel veel invloed heeft het uiteindelijk niet, je krijgt gewoon je brave summer camp slasher voorgeschoteld.

Ik vind deze films steeds een beetje lui als het op de moorden aankomt. Een poserende moordenaar en een cut wanneer iets scherps een lichaam doorboort, meer is het niet. Het ziet er erg fake uit allemaal, enige logica lijkt verder ook te ontbreken. De scene met de kano/op het vlot kan ik me amper voorstellen, maar de echte liefhebber zal er wel van smullen.

Wat mij betreft een wat lauwe killer, matig moordwerk en weinig spanning of gore. Het 80s summer camp sfeertje is de grote trekpleister van deze film, maar dat vind ik niet echt genoeg, al helemaal niet voor een horrorfilm. Wat mij betreft ook niet zo verwonderlijk dat deze wat in de vergetelheid geraakt is, ik verbaas me er meer over dat een Friday the 13th het wél overleefd heeft.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Onderhond schreef:

Deze is verre van in de vergetelheid geraakt hoor. Sure, iedereen kent F13, maar The Burning wordt toch echt elke keer genoemd wanneer je het hebt over de beste slashers allertijden. Sterker nog, velen vinden The Burning dé beste (summer camp) slasher allertijden.

Onderhond

dutchtuga schreef:

Ik bedoelde ook meer het algmeen culturele bewustzijn, niet een groepje hardcore genrefans die jaarlijks 80s slashers zit te eren Had er sinds een week geleden zelfs nog nooit van gehoord.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Zó hardcore hoef je echt niet te zijn om bij The Burning terecht te komen hoor . Jason, Freddy en Chucky kent iedereen wel, maar er zijn nog zoveel leuke 80's killers die hierdoor wat ondergesneeuwd worden. Wat wordt je volgende 'onbekende' slasher?

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Ik ben gek op jaren '80 horror. Laatst de documentaire "In search of darkness" gekeken en daar kwam deze kloon van "Friday the 13th" langs. Mede door de special effects van Tom Savani wilde ik deze film zien en hij maakt alles waar voor jaren' 80 horror : slecht acteerwerk, maar een simpel maar prettig script, goede editing en inderdaad : Savani. De man is een meester. Fijne film voor die hard fans. 3,5*

avatar van DiDa

DiDa

Deze film nog eens herzien via de Arrow Video Bluray.

The Burning is een prima slasher die zijn roots haalt bij Friday The 13th, alhoewel Tom Savini in de extra's op de bluray aangeeft dat het script van The Burning er eigenlijk al lag voor Friday The 13th.

Het verhaal is bijna hetzelfde als dat van Friday The 13th. Wat ik leuk vond aan The Burning is dat je het de tieners niet echt gunt om afgeslacht te worden. In vele latere 80's slashers kun je niet wachten om te zien hoe de irritante tieners aan hun einde gaan komen. The Burning neemt een lange aanloop om vervolgens het laatste half uur los te gaan. Ik heb me niet gestoord aan de lange aanloop. Ik vond de opbouw van de film eigenlijk wel prima, zodat je de tieners ook wat meer leert kennen en ze niet puur slachtvoer zijn. Het acteerwerk was eigenlijk ook zeer degelijk. Vooral Leah Ayres kwam zeer sympathiek over. Zij is eigenlijk de verstandigste van iedereen. Daar gaat wat mij betreft het einde ook de verkeerde kant op.

Ik had graag gezien dat Michelle uiteindelijk de laatste zou zijn die overblijft. Zij zou in mijn ogen de confrontatie met de killer aan moeten gaan. Die eer gaat naar Todd, waar je als kijker minder mee hebt, zeker omdat hij een van de jongens was de Cropsy in de beginscene in brand heeft gestoken. Het zou ook interessant geweest zijn wanneer Michelle hier uiteindelijk achter was gekomen. Heel de film is Michelle het meest sympathiek en de kartrekker van het kamp. Daarnaast vond ik de finale ook heel simpel en kort.

Maar goed verder een prima slasher met een leuke opbouw, goede kills met een finale die wat mij betreft een andere inslag had moeten hebben.

3,5 ster

avatar van umbra

umbra

Haha nog best vermakelijk slashertje...film neemt zichzelf niet serieus, dus doe dit als kijker zeker ook niet. De angst loopt je hier niet van door je lijf, ts gewoon popcornstuff en verstand op 0.

avatar van shrink

shrink

• 2040 stemmen

Aardig, maar geen Friday the 13th part 1. De acteurs zijn over het algemeen erg slecht en het einde is ook niet best. Ik kan me ook niet voorstellen dat de naaktscenes gedaan zijn door volwassenen. Toen kon dat blijkbaar nog haha. Nee. Hier had ik meer van verwacht!

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

Ik verkies The Burning zeker weten over films zoals Friday the 13th. The Burning vind ik niet alleen beter uitgevoerd, maar ook gewoon vlotter en vermakelijker. Beide films delen een beetje hetzelfde concept, maar dan is deze toch echt een stukje geslaagder. Ik had weinig moeite om de minuten uit te zitten.

Acteerwerk is matig, maar het is wel leuk dat je een hoop bekende gezichten terugziet die later een grote carrière tegemoet gingen. Denk maar aan Holly Hunter die je voorbij ziet huppelen hier. Het maakt de film wel een stukje interessanter, maar ook als geheel zelf is het regelmatig een vermakelijke film die niet al te lang duurt.

Het duurt lang voordat het moorden begint en bij zo'n film als deze ontkom je niet aan slordigheidsfoutjes, maar het is eigenlijk op 1 of andere manier vlotter en vermakelijker dan soortgelijke films. Het boeit gewoon. En niet door een briljante uitvoering, maar gewoon door de inhoud zelf, die lekker entertainend is.

Ik kan niet zeggen dat The Burning een typische slasher is, aangezien de moorden best schaars zijn. Zover ik weet is er maar 1 echte aanval zo op het midden van het water, en een paar kleine moorden tussendoor. Wie denkt dat de hele cast afgemaakt gaat worden zit ernaast, er blijven d'r toch een hoop leven.

De moorden zijn leuk versierd, maar dat heb je ook als je Savini ter beschikking hebt. Zo zitten er een aantal leuke wonden bij en de killer zelf ziet er ook apart uit al zie je hem pas goed in de slotfase. Verder worden er een paar kleine trucjes toegepast en steekt deze film in zijn algemeenheid net iets boven de gemiddelde slasher uit.

Het vermaakt gewoon net wat beter en duurt enkel een minuut over een anderhalf uurtje. The Burning is een vlotte slasher. Slecht acteerwerk en een goedkope look, maar iets goedkoper en een aantal redelijk weergaloze scenes tussendoor. Ik kwam er goed doorheen, niks mis mee.

avatar van joolstein

joolstein

Slasher-films uit de jaren 80, of eigenlijk in het algemeen, ze zijn allemaal redelijk uniform. Je kijkt naar het leven van stel jongeren en tussendoor zijn er enkele horrormomenten. Natuurlijk heeft de moordenaar een ander wapen en een ander uiterlijk en veranderd de locatie. Maar in wezen zijn het altijd hitsige tieners die vreselijke beslissingen nemen en daardoor sterven. Maar deze film behoort tot één van de betere zomerkamp

In deze zie je de moordenaar ‘Cropsy’ een populair kampvuurverhaal van een boeman-Urban legende uit New York. Deze Cropsy is in het verleden, dankzij een uit de hand gelopen grap van enkele kampbezoekers, onherkenbare verbrand. Tja...die wil wraak en zie het uitgangspunt van de film! Na de openingsscène doet het echter iets anders dan het gebruikelijke 'killer in the woods'-motief De film neemt de tijd om de personages te ontwikkelen, hun relaties met elkaar te beschrijven, waardoor het meer van invloed was wanneer een van hun levens wordt beëindigt .

Alhoewel het wat langer duurt voordat er weer een kill is te zien en erin hoeveelheid misschien ook minder zijn. Zijn er wel voldoende jumpscares en griezelige bijna momenten, die spanning er goed inhouden! Het grootste deel van de bloederige actie vindt pas in de laatste 30 minuten plaats. Maar die moorden zijn geweldige gore-momenten van niemand minder dan special effects-tovenaar Tom Savini (die vrijdag de 13e deel 2 afwees om deze film te maken) Het einde bezit ook niet het gebruikelijke "laatste meisje". Of dat geslaagd is laat ik in het midden want het is tenminste wel iets anders! Ja dit was één van de betere zomerkamp-slashers