The Possession of Hannah Grace (2018)

Horror

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Shay Mitchell, Stana Katic en Grey Damon

Het verhaal gaat over een vrouwelijke politieagent die net terug is uit een afkickkliniek. Zij gaat werken in de nachtdienst bij het lijkenhuis van een ziekenhuis. Daar vinden echter een aantal bizarre en vooral gewelddadige voorvallen plaats die gedaan zijn door een kwaadaardige entiteit die het bezit heeft genomen van een van de lijken.

• vanaf woensdag 15 mei te koop op dvd en blu-ray

Van dit soort type Horror films zijn er al een aantal van gemaakt, zoals inderdaad de betere film "The Autopsy of Jane Doe (2016)" (welke zich ook afspeelt in een mortuarium), waardoor deze film eigenlijk niets meer toevoegt. Desondanks is deze film nog wel redelijk sfeervol en weet hij nog net voldoende te vermaken (duurt met circa 80 minuten ook niet lang), om de aandacht erbij te houden. Hier en daar is het ook een beetje creepy (o.a. de manier hoe Hannah zich voortbeweegt), maar echt spannend of eng wordt het eigenlijk nergens. Al met al niet meer dan een dertien in dozijn clichématige Horror film.

avatar van Ric1997
Doet niks nieuws en niks goed, alles wat er mis is met moderne mainstream horror wordt hier in één film gepropt. De lachwekkende cliché openingsscène deed me al vrezen dat dit weer een 13 in een dozijn geval zou worden, en uiteraard was dat ook zo. Het grootste probleem met dit soort films is dat er totaal geen sfeer of spanning is, er wordt even snel een achtergrondverhaaltje verzonnen en vervolgens mag je 1,5 uur naar een bezeten lijk die iedereen kruipend achterna zit kijken. Alleen als demonen er zin in hebben kruipen ze trouwens, want dat is eng, soms kunnen ze gewoon rechtop staan.

avatar van Brabants
The Possession of Hannah Grace van Diederik van Rooijen is eindelijk eens een film in de reeks, waarbij geen standaard uitdrijvingsverhaal aan de man wordt gebracht. Het toneel is hier een mortuarium en ondanks dat er in 2016 een film verscheen met een soort van zelfde uitgangspunt, deed deze toch zeker niet onder. Ergens vond ik hem gewoon beter. Goed verhaal, spanning en zo af en toe een rilling over de rug. Prima film!

avatar van Simon S Koop
Nog een grappig detail, de actrice die Hannah Grace speelt, had niet eens zoveel SFX nodig.
Zij kan zelf spontaan, haar armen uit de kom draaien

avatar van filmkul
Vrij doorsnee horrorwerkje. Het verhaal slaat vrijwel nergens op en dient alleen als kapstok om ruim een uur een bezeten lijk achter diverse mensen aan te laten kruipen. Verder niet verkeerd want het soms best spannend en zeker het eerste deel best creepy. Echter wordt er geen cliché vermeden door Van Rooijen. Het acteerwerk kan er mee door. De special effects en settings zijn okay. 2.0/2.5

De film heeft mij aangenaam verrast. Het begint als een doorsnee exorcist film maar krijgt al gauw een hele andere wending. Ik vond het een zeer spannende film maar niet echt eng of bloederig.

avatar van schumacher
Middelmatige film; het begin tja, het duurde me nogal lang, ik vond het zeer saai in den beginne, toen het eindelijk echt begon dan vond ik het nog enigsins oke, op basis van dat kan ik nog een 2.5 geven, had het 1ste stuk boeiender geweest had ik ietske meer gegeven.
Het is ook niet meteen mijn soort horror, echt horror kan je dit toch weer niet echt noemen maar ze moeten het kind een naam geven.

avatar van mixmaster
Leuke Horror die mij een beetje doet denken aan ''The Grudge'' , met name de kraak geluidjes bij het rond kruipen van Hannah.

Deze film speelt zich af in een mortuarium wat op zich al een creepy locatie is, de spanning wordt goed opgebouwd maar ik vondt het einde helaas wat zwakjes.

avatar van jeroentjuhhhhh
De kritieken zijn niet mals voor dit (toegegeven: weinig originele) genrewerkje van onze landgenoot. Terwijl hij toch veel zaken dik in orde heeft. Met name de locatie is subliem (deze werd ook gebruikt in Cabin in the Woods, leuke trivia!) en het eerste uur is zorgvuldig opgebouwd, albeit tussen de lijntjes kleurend. Voor mij ontstaan de grootste problemen tijdens de grande finale, waarbij het geheel weer alle teugels laat vieren en het schreeuwerige de bovenhand neemt. Recentelijk had The Nun (2018) daar ook mee te maken. Wanneer een geest begint te blèren, dan ben je mij kwijt. Een dappere poging, dat is het wel. Deze possession had zijn plek prima gevonden als het zonder problemen in 2016 was uitgebracht, maar de huidige kijker lijkt toch iets anders / meer te willen.

avatar van Macmanus
Te generiek.

Ja het is nobel om elke generieke horrorfilm degelijk te waarderen omdat het wat geinig elementen heeft. Toch kun je dat niet nog 10 films volhouden ben ik bang.

Deze film bied toch echt te weinig nieuws om ook maar een beetje boven het maaiveld uit te komen. Het begint al lame met die exorcism. Ook scenario wise hele slechte keuze. Je weet daardoor eigenlijk al gelijk wat voor vlees er je in de kuip zit. Niet dat dat deze film nou gered zou hebben denk ik. Toch zet Diederik de beats niet helemaal lekker neer. Het is allemaal te generiek. Beveiliger loopt balletje achterna, hoort wat vreemde geluiden en gaat op onderzoek. Rara wat gaat er komen. Het is niet dat je een clicheloze film moet maken, maar speel op zijn minst een beetje met dit soort scenes. Daarna met de chauffeur van de ambulance precies hetzelfde. Of de chick op het dak. Het is afstrepen en vooral geen grote fouten maken moet de regisseur gedacht hebben. Wel jammer ergens had best een ok filmpje ingezeten. Setting is prima, Hannah Grace die kraakt is ook wel geinig...maar dan wil ik toch visueel iets boeiender shots...en als het even kan een iets leuker scenario. Doe op zijn minst iets anders. Goede komische scene, goede seksscene, goede totaal geflipte scene, doe-iets waardoor ik deze film morgen nog kan herinneren!

2 sterren

avatar van james_cameron
De openingsscene, een soort Exorcist-achtige climax, is waardeloos, maar gelukkig is de rest van de film best oké. Hoofdrolspeelster Shay Mitchell is een leuke verschijning en de film profiteert flink van de naargeestige setting. Hier en daar is de film ook best creepy. De special effects kunnen er ook mee door en worden overwegend effectief ingezet. Het vlakke einde is dan wel weer een domper op de feestvreugde, maar al met al weet dit werkje net boven het maaiveld uit te steken.

avatar van john mcclane 2
Prima horror film , die een originele draai geeft aan het possession gegeven .
Niet dat het nu uitblinkt in een wervelend verhaal , maar het kijkt prima weg , en de locatie is erg geschikt voor een paar jump scares , die soms best werken .
Omdanks dat het bijna. Geheel in het duister afspeelt , is het prima te volgen , ook zeker een plus , want dat zie je vaak mis gaan .
Redelijk einde , afgerond .
Dikke 3* .

avatar van Ajax&Litmanen1
Toegeven, erg origineel is het allemaal niet. We worden al een jaar of 10 overspoeld met horrorfilms met demonen en andere paranormale activiteiten. Maar het is tegelijk wel een subgenre waar ik nog steeds met plezier naar kijk. Niks mis met op zijn tijd zo'n film. The Possession of Hannah Grace doet dus niks bijzonders, maar ik vind de film toch vrij sterk. Dat komt vooral door de setting. Een vrij verlaten mortuarium waar iemand een nachtbaan heeft. Een meer ongemakkelijkere setting is er denk ik niet, goede keuze dus.

Het plot over de privéproblemen van onze hoofdrolspeelster boeide me niet zo, was ook niet zo heel belangrijk. Waar de film wel mee scoort is de sfeer. Die is ijzig en wekt geregeld spanning op. Zo richting het einde slaat de film misschien wat door met shock-momenten, al vond ik ze nog best wel leuk. Het tempo word daar even verhoogt, na een wat kalm eerste uur waar op een goede manier op werd gebouwd naar de climax. De scares zijn wel wat makkelijk, maar ze werken wel. De film deed me trouwens door de setting en de gebeurtenissen aardig denken aan The Autopsy of Jane Doe (2016), maar die was wel een stuk beter.

avatar van joolstein
Bovennatuurlijke horrorfilm met een Nederlands tintje! Deze film is het Hollywooddebuut van regisseur Diederik van Rooijen. Ook cameraman Lennert Hillige en productie-designer Paula Loos leverden een bijdrage. Net als acteurs Gijs Scholten van Aschat en Guy Clemens, al zijn die maar kortstondig te zien. En zo slecht was het niet! Van Rooijen weet door gebruik van geluid en het spelen met licht en donker een aardig suspense-volle film af te leveren. Zijn grootste handicap zijn een nogal middelmatig script, de onkunde van de Amerikaanse hoofdrolspeler, (actrice en fotomodel Shay Mitchell), en een overhaaste montage (een ingreep van de producent?) Op basis van wat Van Rooijen hier toch nog laat zien, had hij beter materiaal verdiend.

avatar van handelaar
Is het remake project van Hitchcock's 'The Birds' voor van Rooijen afgeblazen, want ik had altijd gedacht dat dat zijn Hollywooddebuut zou gaan worden?

handelaar schreef:

Zit in development hell (ze weten niet of ze een klassieke remake willen doen of een modernere/lossere adaptie), dus kan nog wel even duren...