Overlord (2018)

Oorlog / Horror

geregisseerd door Julius Avery
met Wyatt Russell, Bokeem Woodbine en Iain De Caestecker

1944, D-day. Twee Amerikaanse paratroepen worden boven Normandië neergeknald. Ze ontdekken dat de Nazi's experimenten hebben uitgevoerd waaruit bovennatuurlijke krachten zijn ontstaan. Deze worden tegen de geallieerden ingezet.

avatar van Noodless
Heerlijke pulp waarbij verhaal, personages, opbouw, gore de nodige tijd krijgt. Zo krijgt de kijker in het eerste half uur vooral een oorlogsfilm voor de kiezen waarbij je meteen ziet dat de film qua budget niet echt te kort komt. Daarna weet het verhaal zich geleidelijk aan te ontwikkelen naar een horrorfilm waarbij de gore vooral in het laatste gedeelte aanwezig is en die gore mag er zeker wezen. Ook qua spanning en sfeer zit het goed. 7,5/10

avatar van IH88
“How's it feel to have blood of eternity inside you?”
“It feels not fucking right!”

Genoten. Overlord is een originele en spannende Tweede Wereldoorlog/horrorfilm, en vanaf het enerverende begin word je gelijk de film ingezogen. Je krijgt bijna geen tijd om adem te halen en het begin in het vliegtuig, en de droppings boven vijandelijk gebied, zijn een perfecte binnenkomer.

Het doet bijna denken aan het iconische begin van Saving Private Ryan. Overlord is natuurlijk wel een stuk minder serieus en realistisch, en na een tijdje krijgen we te maken met vreemde experimenten, zombies, pratende hoofden en mannen die over superkrachten beschikken. De combinatie oorlog en horror werkt, en de film straalt ook plezier uit. Spannend, gruwelijk en ijzingwekkend, maar ook vermakelijk en pretentieloos.

avatar van Kondoro0614
IH88 schreef:
Genoten.

Yes! .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Succesvol subgenre.

Nazi-horror. Een subgenre an sich. En succesvol bij tijd en wijle. Van het matige The Keep van Michael Mann uit 1983 (en wellicht nog eerder) naar het hedendaagse Overlord. Een lange lijst met daarop geinige uitschieters als Død Snø, Frankenstein’s Army en Outpost. Ook Overlord is voorzien van een knipoog. Gelukkig maar, want zoveel onzin serieus nemen is lastig.

Het begint allemaal veelbelovend tijdens een Saving Private Ryan-achtige intro waarbij de soldaten worden gebracht naar de plaats van bestemming. Dat het genre horror in de lucht hangt komt al snel ter sprake wanneer de helden arriveren in een door Duitsers bezet dorpje. Wat er dan eveneens gebeurt is dat de film een ietwat langdradig pad inslaat.

Wat rest zijn de gebruikelijke zombie-taferelen en actiescènes, maar gelukkig komt de vaart er dan weer wat in. Echt griezelig wordt het nergens en qua gore valt het allemaal ook best mee. Gelukkig blijft de tong in de wang gedurende de rit. Al kun je een B-status moeilijk volhouden met zo een budget, het blijft gelukkig pulp. Vermakelijke pulp, dat wel.

***

De 4K UHD-schijf komt samen met de Blu-ray, waarop eveneens de film staat. Daarnaast staat op de blauwe schijf al het bonusmateriaal. Uiteraard is de 4K-schijf in het bezit van HDR en voorzien van Dolby Atmos, dat – het moet gezegd – erg goed werkt bij deze film qua plafondspeakers.

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van knusse stoel
Leuk bedacht, een supermens in de vorm van een zombie die ook nog zijn hersens kan gebruiken. En dat met simpel veen uit de bodem van Frankrijk!
Maar goed dat we de formule hiervan niet kennen want voor je het weet ben je als militair verplicht om je om te laten bouwen. (stond ergens in uw contract )
Met deze film heb ik mij wel vermaakt, humor ontbrak ook niet en de actie in deze film was prima gedoseerd. Ook de acteurs, het verhaal en het Frankrijk van toen zagen er prima uit.
Misschien in een andere vorm een zelfde verhaal voor de volgende film?
Van mij ontvangt deze film geen "prix de cinema" maar wel een 7!

Matige film waarin een groep paratroepers tijdens D-day de opdracht krijgen een kerk op te blazen. Op zich een geslaagde mix tussen oorlog en horror (en de film ziet er in dat opzicht ook prima uit), ware het niet dat de horror wat te laat geïntroduceerd wordt. Daarvoor weet de film niet echt te boeien. Het laatste gedeelte is dan ook het beste en het meest brute. Net geen 3.0 sterren.

Leuk om tegenwoordig al die acterende zoons van een flink aantal beroemde jaren '80/90 acteurs aan het werk te zien. Hier onmiskenbaar de zoon van Kurt Russel. Maar zo zijn de zoons van Arnold Schwarzenegger, Clint Eastwood en Val Kilmer ook in de voetsporen van hun vaders getreden.

avatar van max cady
Leuke poster

avatar van max cady
Én een verrassend aardige film moet ik zeggen! Wat een lol haha

avatar van FlorisV
Vermakelijk maar visueel niet zo imponerend als ik gehoopt had en ook niet heel spannend. Een soundtrack zit er ook amper in en de acteurs zijn op zijn best redelijk te noemen.

Gaat wel.

avatar van notsub
Ik zag recent Saving Private Ryan en daar moest ik zeker in het begin regelmatig aan terug denken. Dat was machtig veel beter dan Overlord. Het duurt dan ook even voor Overlord de horror elementen uit de kast haalt en volledig los gaat met zombies, serums en experimenten in de krochten van een kerk. Dat was heerlijk ranzig! Het is gewoon fijn dat deze nazi-onzin-horror zo plat gebracht kan worden en de humor laat zegevieren. Geweldig!

avatar van Chelsea94
Niet m'n ding. Setting is mooi, acteurs doen het in orde en het begin veelbelovend, maar na de helft wordt het allemaal too much en zeker naar het einde toe is het helemaal niets meer.

Niet slecht, maar mijn verwachtingen waren hoger.
Puur een horrorfilm waarbij de oorlog als decor dient.
Af en toe wel gruwelijke beelden, maar dit had evengoed een film uit de Saw reeks kunnen zijn.
Goed om een keer te bekijken maar voor mij hoeft er geen tweede deel op te komen, zie trouwens liever realistischer oorlogsfilms.

avatar van barcam
Fantastische B nazi-horror pulp.
Voor de fans van het genre.

avatar van Banjo
Een wolf in schaap's kleding
Dit had ik niet verwacht, wel een aangename verassing maar het word nooit echt spannend...
Maar ik heb me er wel mee vermaakt.

3 1/2 ster

avatar van CorvisChristi
Gezien op blu ray. Saving Private Ryan meets Outpost, Resident Evil en elementen uit de game-franchise Wolfenstein. Tevens elementen uit The Thing (leuke bijkomstigheid dat de zoon van Kurt Russel meedoet in deze film) en je hebt voldoende kijkvoer voor bijna 2 uur waanzin en vertier.
Daarbij komt dat het productie-gehalte erg hoog ligt en daardoor de kwaliteit van de film ten goede komt. Uiteindelijk voelt alles aan als een vermakelijke B-film, maar dan wel eentje waar kwaliteit hoog in het vaandel staat.
Tel daarbij op een waanzinnige Dolby Atmosphere-sound en mijn avondje was meer dan geslaagd.
Jammer dat ik deze niet heb kunnen zien in de bios. Gelukkig maakt de blu ray het meer dan goed.

Aanradertje!!