Overlord (2018)

Oorlog / Horror

geregisseerd door Julius Avery
met Wyatt Russell, Bokeem Woodbine en Iain De Caestecker

1944, D-day. Twee Amerikaanse paratroepen worden boven Normandië neergeknald. Ze ontdekken dat de Nazi's experimenten hebben uitgevoerd waaruit bovennatuurlijke krachten zijn ontstaan. Deze worden tegen de geallieerden ingezet.

• Vanaf 8 november in de bioscoop

De clichématige dialogen en de stereotypering van de Duitsers als de slechteriken stoorde mij vanaf het begin al, maar daar maak ik bij dit soort films niet een al te groot probleem van, wat niet wil zeggen dat het onopgemerkt moet blijven. Over het deel van de film tot en met de landing en de aankomst in het dorp ben ik wel te spreken. Daarna wordt er evenwel een fout gemaakt die ik onvergeeflijk vind, en die fout wordt begaan wanneer de personages ongeloofwaardig gedrag gaan vertonen en de psychologische 'wetten' worden geschonden. De Amerikanen kunnen niet zonder hun helden. Het is totaal ongeloofwaardig dat die militairen op zo lichtzinnige wijze een uiterst belangrijke missie op het spel zetten om het leven van één jochie te redden. Vanaf dat moment kon ik de film niet meer serieus nemen. Verder is het al eerder gezegd dat de film veel meer kansen bood voor griezelige en bloederige scenes, wat dat betreft hebben de makers te veel laten liggen.

avatar van JacoBaco
Christoph79 schreef:

Ja, Korporaal (Ford) gaat wel erg snel mee in het plan van Boyce. En ik vraag mij sowieso af hoe ze het hadden willen doen. Toevallig was Boyce daar al binnen geweest en wist hij een sluiproute. Zonder deze route hadden ze iets anders moeten bedenken. En de Duitse officier Wafner waren ze ook al kwijt, want volgens Ford hadden ze hem goed kunnen gebruiken. Er zitten wel meer rare dingen in de film. Vandaar ook mijn 3,5* en geen 4 of hoger. Over het algemeen is het toffe film die ik sowieso al niet al te serieus opvat. Maar wel een beetje natuurlijk

avatar van Dutchmeister
Vermakelijk, maar had wel iets meer verwacht gezien de score.. wellicht dat de score wel zal dalen als de nuchtere kijker de film heeft kunnen zien. Imo toch iets teveel credits voor de film atm..

avatar van N00dles
Overlord is een betere film dan ik had verwacht; een kruising tussen Inglourious Basterds en een verfilming van het spel Wolfenstein.
Prima geacteerd, leuke tongue-in-cheek humor en een knallende openingsscene waardoor je meteen de film ingezogen wordt.

Het moment dat de hoofdpersoon in het ondergrondse nazi-complex op de bizarre experimenten stuit doet de verwachtingen hoog oplopen, helemaal wanneer het gevonden superkrachtenserum bij een soldaat en daarna nazi-korporaal wordt ingespoten. Daarom is het wel jammer dat er uiteindelijk een vrije tam en anticlimactisch eindgevecht uitrolt, dat wat mij betreft nog een veel absurder en grootser had gemogen. Zoals bij bijvoorbeeld het personage Tetsuo in Akira het geval was.

Het jongetje voegde weinig toe aan het verhaal en de hoofdpersoon was ook een slappe eikel (de nazi niet willen martelen voor belangrijke informatie? Ga toch weg, achterlijke pacifist. Geen belangrijke bevelen opvolgen omdat je een jongetje wil redden, daarmee een missie in gevaar brengen die van cruciaal belang is voor het doorgaan van D-Day? Túúrlijk.) maar de overige rollen waren prima. Leuk ook dat de zoon van Kurt Russell sprekend op zijn vader lijkt.

Het enige leuke aan de film was het moment dat die duitser met een handgranaat in zijn mond aan kwam rijden. Van de rest van de film kan ik me niks meer herinneren. Zo slecht was deze film.
Met de score van 3.55 sta je in een rijtje met echte goeie filmklassiekers qua score, dat is deze film zeker NIET.
1/2 ster, 0 sterren geven of -1 geven kan helaas niet.

avatar van Zwolle84
Bij zo'n goed onderbouwd verhaal zou ik mezelf ook quoten.

Zwolle84 schreef:
Bij zo'n goed onderbouwd verhaal zou ik mezelf ook quoten.

Hou jij je bezig met je eigen posts......in plaats van bewerken drukte ik op quoten.

Vermakelijke film. Absolute aanrader. Een combi tussen Wolfenstein 3D en Resident Evil.