Overlord (2018)

Oorlog / Horror

geregisseerd door Julius Avery
met Wyatt Russell, Bokeem Woodbine en Iain De Caestecker

1944, D-day. Twee Amerikaanse paratroepen worden boven Normandië neergeknald. Ze ontdekken dat de Nazi's experimenten hebben uitgevoerd waaruit bovennatuurlijke krachten zijn ontstaan. Deze worden tegen de geallieerden ingezet.

• vanaf 20 maart te koop op dvd en blu-ray

Prima sfeertje, leuke verhaallijn, goed geacteerd, aanrader

avatar van james_cameron
Wisselvallige mengeling van oorlogs- en horrorfilm, maar overwegend wel de moeite waard. Na een sterk begin zakt de boel de rest van het eerste uur behoorlijk in, om de laatste drie kwartier een spectaculaire eindsprint in te zetten. Goed gemaakt, met eersteklas aktiescenes en prima special effects, maar de personages zijn erg dun en qua plot valt er niet heel veel te beleven. De betrokkenheid van J.J. Abrams als producent deed aanvankelijk het zoveelste deel in de Cloverfield-reeks vermoeden, maar gelukkig staat deze film volledig op zichzelf.

avatar van filmkul
Prima mix van horror en oorlogsfilm. Het verhaal is pure onzin, is verre van logisch en kent plotgaten maar is zeer vermakelijk. Niet teveel over nadenken dus. De opbouw is erg sterk. De spanninsboog wordt steeds groter. De film kent veel goed geregisseerde actiescenes en veel spannende momenten. De special effects zijn van hoog niveau. Het acteerwerk is is voldoende. Visueel ziet de film er verder goed uit. Hersenloos vermaak. 3.5/4.0

Bagger 1/10

avatar van Daan258
Criticus schreef:
Bagger 1/10

Duidelijk

Had er veel meer van verwacht, een paar goede scenes , maar dat was veel te weinig

avatar van dvdcrusher
Toch wel een van de betere horrorfilms van de voorbije jaren. Deze film onderscheidt zich van veel andere films in het genre door het feit dat er zo goed geacteerd wordt en de prima special effects. Alleen is het verhaal iets te ongeloofwaardig. 4,5 sterren

avatar van Antonev
Er zijn maar weinig films waarin de mix van horror en Tweede Wereldoorlog werkt. Dit is er zeer zeker een van.

Het begint allemaal lekker vlot en de personages worden snel neergezet. Na na een snelle introductie en wat oorlogshandelingen gaat de film naar het punt waar het heen wil: horror. Vaak laat een van de genres het afweten, maar in deze film vult het elkaar prima aan.

Goed acteerwerk wisselt af met een paar heerlijke brute scenes en mooie visuals. Het camerawerk is uitstekend op orde, getuige de vele mooie shots. Als kers op de taart zijn de historische details ook nog eens goed verzorgd (het klikker systeem, uniformen etc). Ook het gebruik van Duits, Engels en Frans vond ik sterk.

Al met al een bijzonder leuke en frisse verrassing. Voor de liefhebbers van Nazi’s en horror (al dan wel in een kommedie jasje) kan ik Dead Snow aanbevelen.

avatar van clubsport
Ik moest in eerste instantie aan die ander film ( frankenstein's army) denken toen ik het verhaal van deze hoorde .
Die was best wel te pruimen op momenten maar bleef toch een beetje in het B segment hangen .
Deze oogt wel een stuk serieuzer en de film begint al meteen sterk met de landingsscene die erg goed is uitgevoerd en ook daarna kakt de film eigenlijk geen moment in .
de spanning word goed opgebouwd , camera werk is erg goed ook en ook de gore is volop aanwezig met ook goed acteerwerk van bijna iedereen .
100 % meegevallen en een geslaagde mix tussen oorlog en horror .

avatar van Kondoro0614
De film waar ik héél veel pijlen op had gericht maar net had gemist in de bioscoop: ‘Overlord’. We wouden de film eigenlijk zien toen hij alleen nog maar draaide om half tien ’s avonds, en met bepaalde diensturen was dat niet meer mogelijk. Dan maar even wachten, en ik denk dat film iets minder indruk heeft gemaakt dan dat hij zou doen op het grote doek: ik heb alsnog erg genoten van deze zit. Ik ben als persoon groots fan van oorlog films m.bt. de tweede wereld oorlog en zombie films, die combinatie is voor mij dodelijk: ik ben daar echt altijd héél enthousiast over.

En de enthousiasme bouwt zich in de dagen van de marketing steeds verder op, zeker als je hoort dat ‘J.J. Abrams’ deel uit maakt van het productieteam, de beste man heeft mij tenslotte erge indruk op mij weten te maken na zijn delen van ‘Star Wars’ dus ik was echt benieuwd naar de film. En eigenlijk kon vanaf minuut één de film niet meer kapot voor mij. Visueel was het allemaal erg prachtig, alleen kwam het verhaal héél stroef uit zijn woorden en duurde het soms erg lang voordat we eens wat stappen maakten in de film. Ook apart dat zo’n groepje Amerikanen in zo’n bos kunnen lopen, en vluchten als het vol had moeten zitten met Nazi’s. Zeker als er vliegtuigen neer stortten zijn de Nazi’s er als de kippen bij, ook al was het einde nader.

De cast vond ik prima. Het was uiteraard geen top cast maar de acteurs waren niet bepaald vervelend. Ik zelf vond Wyatt Russell het aardig doen en ook Jovan Adepo deed het niet slecht. Voor de rest waren er buiten Pilou Asbæk om geen echte uitschieters, Pilou Asbæk vond ik namelijk aan aangename Nazi die zijn rol mooi vervulde en zeker overtuigend over kwam.

De film spreekt gelukkig meerdere talen. Zo horen we uiteraard het Engelse taal over terug komen maar ook Frans kwam naar voren omdat in een Frans dorpje aanwezig waren en de Duitsers spraken gelukkig Duits met elkaar. Daar knapte ik wel een beetje van op want ik had gedacht dat ze dit niet deden. Voor de rest vond ik de zombies er best vet uit zien, en was het allemaal erg mooi gemaakt. Toch was er een ongelooflijk struikelblok voor me, en dat was dat we pas na een uur wat meer actie kregen en ook de zombies eindelijk begonnen te komen. Ik had toch wat meer gehoopt op meer zombies, en dat bedoelde ik met het punt dat het verhaal nogal lastig op gang wist te komen. We zien te veel onnodige dingen voorbij komen en er word onnodige spanning opgebouwd die nergens goed voor was. Er waren amateuristische ‘Jump-scares’ ingebracht die je van mijlenver al aan zag komen. En dan heb ik het voornamelijk over de tante van Chloé die opeens bij de deuropening kwam en de zombie in de cel.

Het verhaal was redelijk. De Amerikaanse soldaten krijgen de opdracht om een toren op te blazen maar éénmaal aangekomen blijkt het zo te zijn dat er meer aan de hand is. De Duitsers zijn bezig met experimenten om de ‘übermensch’ te creëren. Deze waren onverwoestbaar en konden zo het derde rijk van Hitler uit laten groeien naar onverslaanbaar. Uiteraard werd dit tegen gehouden en koste wat moeite met een goed eind. Naja, heerlijk Hollywood verhaaltje zoverre maar heel erg bijzonder vond ik dat allemaal niet.

En zo komt het er toch op neer dat ik erg genoten heb van de film. Het kwam wat laat op gang maar eenmaal toen het zover was zag het er erg goed en strak uit en was ik onder de indruk. Aardige film, en zeker het genieten waard. Rustig zitten en kijken, en vooral niet serieus nemen.

avatar van macrobody
De naam J.J. Abrams als producer op de voorkant van de filmposter dat betekent dus een lokkertje. Blijkbaar heeft de film dat nodig. Het is weer zo'n typisch Amerikaans product geworden. De Amerikaanse 'helden' komen weer eens te hulp en het is alleen de vijand die walgelijke dingen doet in de oorlog. Een film over alle wantoestanden die de Amerikanen in Irak hebben teweeggebracht moet nog gemaakt worden. Maar goed, we zijn niet anders gewend. Na 100 jaar zijn we allemaal dood en dan is het meeste stemmen gelden wat overblijft in de geschiedenisboeken. Waarschijnlijk zijn er hordes mensen in Amerika die na het zien van deze film waarschijnlijk echt denken dat dit verhaal op waarheid berust (en ik vond er ook een in de comments hieronder die zegt dat het best waarheid zou kunnen zijn, lol). Toch heb ik hier en daar hartelijk kunnen lachen om de stompzinnigheid van deze film. Voldoende voor de moeite.

avatar van John Milton
Leuk. Overlord is verrassend veel genietbaarder dan ik dacht. De film neemt zichzelf niet te serieus en weet precies wat voor soort flick het wil zijn, en slaagt daar wonderwel in. Een groepje soldaten tijdens de dropping op D-Day krijgt het aan de stok met Nazi’s die verregaande experimenten hebben gedaan om het Duizendjarige rijk van betere soldaten te voorzien. Reken op flinke porties gore en over the top actiehorror. Lekker hoor.

avatar van Left4Dead
Prima werk met een leuk concept. Houd wel van dat vreemde gedoe rond WO II. Prenten als The Devil's Rock en de Outpost trilogie deden het ook goed bij mij. Duitsers experimenteerden volop en occulte was hun ook niet vreemd. Deze prent combineert oorlog met horror in de vorm van experimenten op gevangen burgers en soldaten, een paar geweldige shots levert dat op.

Alles staat er netjes op en het acteerwerk is goed te noemen, verhaal dus leuk en het script loopt soepel. Ikzelf vind dit werk een stuk beter dan de regisseurs vorig werk. Heerlijk hoe slecht de nazi's afgeserveerd worden, het is aan een groep soldaten om hun missie af te ronden die op deze praktijken stuiten.

Redelijk origineel maar vooral prima kijkplezier, de combi oorlog horror doet het prima.
Film vliegt voorbij, je wilt heel graag weten waar het allemaal naar toe leidt. 7,5/10 hier 3,5**.
Een verrassing en verademing binnen het genre horror waar originaliteit al jaren ver te zoeken is.

Kondoro0614 schreef:

Check Dod Sno! (Dead Snow 2) Voor mij de ultimate cult Nazi zombie film

DiskjockeyEast schreef:

Check Dod Sno! (Dead Snow 2) Voor mij de ultimate cult Nazi zombie film

Die ken ik zeker! Twee van mijn favorieten, deel twee heeft zelfs een 4.5* !

avatar van Eric Meuffels
Per ongeluk gekeken, zonder te weten wat dit was. Ik heb er maar een woord voor: RANZIG. Maar goed, je hebt overal mensen voor .........
Ben op de helft afgehaakt want ik hoef dit dus niet te zien.
Ik vraag me overigens altijd af wat er in het hoofd van iemand die dit verzint omgaat.

avatar van joolstein
Soms weet je het al bij de aankondiging van een film. Het pakt je of het pakt je niet. Maar soms zijn er ook momenten van twijfel. Dat gevoel had ik heel sterk bij Overlord, een B-film maar met een veel groter budget. Dit was vooral te zien in de openingsscène van de film. Indrukwekkende scenes van vliegtuigen die een handvol Amerikaanse soldaten tijdens de vooravond van D-Day achter de vijandelijke linies gaan droppen.

Maar waar de opening historische accuraat probeerde te zijn, werd dit ondergraven om van het centrale personage (politiek correctheid?) een zwarte soldaat te maken. Enfin,we moeten de film ook niet al te serieus nemen. Eenmaal achter die vijandelijke linies verandert de film in het gegeven over Duitse experimenten. (niet de eerste die daarover handelt) Waarbij er ook duidelijk aanwijzingen zijn dat er naar de film ‘Frankenstein’s Army’ van regisseur Richard Raaphorst is gekeken. Maar hoewel er aardig wordt gestrooid met lugubere beelden, bekruipt toch de indruk dat het qua horror allemaal wel wat steviger had gemogen.

Overlord is dan ook een typisch voorbeeld van een film waarbij je het gevoel krijgt dat er veel meer mogelijk was geweest. De uitwerking van het verhaal en de hele opbouw missen de finesse. Het is geen grootse film, heeft duidelijk last van mensen niet tegen het hoofd te willen stoten, (Zwak in zijn gore en waar waren het hakenkruis of het SS-teken?) maar door zijn pulp -cartoonesk-achtige sfeertje weet net genoeg te entertainen.

Eric Meuffels schreef:
Ben op de helft afgehaakt want ik hoef dit dus niet te zien.

Dit is echt nog niks. Dan zal ik je afraden ooit op een titel te drukken dat leidt naar ' The Human Centipede (First Sequence) (2009) ' .

avatar van notoirefilmhater
Er komen een paar cliché's voorbij die de film minder doet maken (zoals het "opbloeiende liefdesverhaal"), wat totaal niet bij de film past en overbodig is), maar per saldo is het een hele aardige, behoorlijk professionele film. Geweldig om ook weer de oude wapens zoals de Thompson en Stg44 in actie te zien.

En helemaal onrealistisch is de film overigens niet;
Nazi human experimentation - Wikipedia - en.wikipedia.org