Overlord (2018)

Oorlog / Horror

geregisseerd door Julius Avery
met Wyatt Russell, Bokeem Woodbine en Iain De Caestecker

1944, D-day. Twee Amerikaanse paratroepen worden boven Normandië neergeknald. Ze ontdekken dat de Nazi's experimenten hebben uitgevoerd waaruit bovennatuurlijke krachten zijn ontstaan. Deze worden tegen de geallieerden ingezet.

avatar van Noodless
Heerlijke pulp waarbij verhaal, personages, opbouw, gore de nodige tijd krijgt. Zo krijgt de kijker in het eerste half uur vooral een oorlogsfilm voor de kiezen waarbij je meteen ziet dat de film qua budget niet echt te kort komt. Daarna weet het verhaal zich geleidelijk aan te ontwikkelen naar een horrorfilm waarbij de gore vooral in het laatste gedeelte aanwezig is en die gore mag er zeker wezen. Ook qua spanning en sfeer zit het goed. 7,5/10

avatar van IH88
“How's it feel to have blood of eternity inside you?”
“It feels not fucking right!”

Genoten. Overlord is een originele en spannende Tweede Wereldoorlog/horrorfilm, en vanaf het enerverende begin word je gelijk de film ingezogen. Je krijgt bijna geen tijd om adem te halen en het begin in het vliegtuig, en de droppings boven vijandelijk gebied, zijn een perfecte binnenkomer.

Het doet bijna denken aan het iconische begin van Saving Private Ryan. Overlord is natuurlijk wel een stuk minder serieus en realistisch, en na een tijdje krijgen we te maken met vreemde experimenten, zombies, pratende hoofden en mannen die over superkrachten beschikken. De combinatie oorlog en horror werkt, en de film straalt ook plezier uit. Spannend, gruwelijk en ijzingwekkend, maar ook vermakelijk en pretentieloos.

avatar van Kondoro0614
IH88 schreef:
Genoten.

Yes! .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Succesvol subgenre.

Nazi-horror. Een subgenre an sich. En succesvol bij tijd en wijle. Van het matige The Keep van Michael Mann uit 1983 (en wellicht nog eerder) naar het hedendaagse Overlord. Een lange lijst met daarop geinige uitschieters als Død Snø, Frankenstein’s Army en Outpost. Ook Overlord is voorzien van een knipoog. Gelukkig maar, want zoveel onzin serieus nemen is lastig.

Het begint allemaal veelbelovend tijdens een Saving Private Ryan-achtige intro waarbij de soldaten worden gebracht naar de plaats van bestemming. Dat het genre horror in de lucht hangt komt al snel ter sprake wanneer de helden arriveren in een door Duitsers bezet dorpje. Wat er dan eveneens gebeurt is dat de film een ietwat langdradig pad inslaat.

Wat rest zijn de gebruikelijke zombie-taferelen en actiescènes, maar gelukkig komt de vaart er dan weer wat in. Echt griezelig wordt het nergens en qua gore valt het allemaal ook best mee. Gelukkig blijft de tong in de wang gedurende de rit. Al kun je een B-status moeilijk volhouden met zo een budget, het blijft gelukkig pulp. Vermakelijke pulp, dat wel.

***

De 4K UHD-schijf komt samen met de Blu-ray, waarop eveneens de film staat. Daarnaast staat op de blauwe schijf al het bonusmateriaal. Uiteraard is de 4K-schijf in het bezit van HDR en voorzien van Dolby Atmos, dat – het moet gezegd – erg goed werkt bij deze film qua plafondspeakers.

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van knusse stoel
Leuk bedacht, een supermens in de vorm van een zombie die ook nog zijn hersens kan gebruiken. En dat met simpel veen uit de bodem van Frankrijk!
Maar goed dat we de formule hiervan niet kennen want voor je het weet ben je als militair verplicht om je om te laten bouwen. (stond ergens in uw contract )
Met deze film heb ik mij wel vermaakt, humor ontbrak ook niet en de actie in deze film was prima gedoseerd. Ook de acteurs, het verhaal en het Frankrijk van toen zagen er prima uit.
Misschien in een andere vorm een zelfde verhaal voor de volgende film?
Van mij ontvangt deze film geen "prix de cinema" maar wel een 7!

Matige film waarin een groep paratroepers tijdens D-day de opdracht krijgen een kerk op te blazen. Op zich een geslaagde mix tussen oorlog en horror (en de film ziet er in dat opzicht ook prima uit), ware het niet dat de horror wat te laat geïntroduceerd wordt. Daarvoor weet de film niet echt te boeien. Het laatste gedeelte is dan ook het beste en het meest brute. Net geen 3.0 sterren.

Leuk om tegenwoordig al die acterende zoons van een flink aantal beroemde jaren '80/90 acteurs aan het werk te zien. Hier onmiskenbaar de zoon van Kurt Russel. Maar zo zijn de zoons van Arnold Schwarzenegger, Clint Eastwood en Val Kilmer ook in de voetsporen van hun vaders getreden.

avatar van max cady
Leuke poster ??

avatar van max cady
Én een verrassend aardige film moet ik zeggen! Wat een lol haha

avatar van FlorisV
Vermakelijk maar visueel niet zo imponerend als ik gehoopt had en ook niet heel spannend. Een soundtrack zit er ook amper in en de acteurs zijn op zijn best redelijk te noemen.

Gaat wel.

avatar van notsub
Ik zag recent Saving Private Ryan en daar moest ik zeker in het begin regelmatig aan terug denken. Dat was machtig veel beter dan Overlord. Het duurt dan ook even voor Overlord de horror elementen uit de kast haalt en volledig los gaat met zombies, serums en experimenten in de krochten van een kerk. Dat was heerlijk ranzig! Het is gewoon fijn dat deze nazi-onzin-horror zo plat gebracht kan worden en de humor laat zegevieren. Geweldig!

avatar van Chelsea94
Niet m'n ding. Setting is mooi, acteurs doen het in orde en het begin veelbelovend, maar na de helft wordt het allemaal too much en zeker naar het einde toe is het helemaal niets meer.

Niet slecht, maar mijn verwachtingen waren hoger.
Puur een horrorfilm waarbij de oorlog als decor dient.
Af en toe wel gruwelijke beelden, maar dit had evengoed een film uit de Saw reeks kunnen zijn.
Goed om een keer te bekijken maar voor mij hoeft er geen tweede deel op te komen, zie trouwens liever realistischer oorlogsfilms.

avatar van barcam
Fantastische B nazi-horror pulp.
Voor de fans van het genre.

avatar van Banjo
Een wolf in schaap's kleding
Dit had ik niet verwacht, wel een aangename verassing maar het word nooit echt spannend...
Maar ik heb me er wel mee vermaakt.

3 1/2 ster

avatar van CorvisChristi
Gezien op blu ray. Saving Private Ryan meets Outpost, Resident Evil en elementen uit de game-franchise Wolfenstein. Tevens elementen uit The Thing (leuke bijkomstigheid dat de zoon van Kurt Russel meedoet in deze film) en je hebt voldoende kijkvoer voor bijna 2 uur waanzin en vertier.
Daarbij komt dat het productie-gehalte erg hoog ligt en daardoor de kwaliteit van de film ten goede komt. Uiteindelijk voelt alles aan als een vermakelijke B-film, maar dan wel eentje waar kwaliteit hoog in het vaandel staat.
Tel daarbij op een waanzinnige Dolby Atmosphere-sound en mijn avondje was meer dan geslaagd.
Jammer dat ik deze niet heb kunnen zien in de bios. Gelukkig maakt de blu ray het meer dan goed.

Aanradertje!!

avatar van TronMan
De opening en het eind was goed. Ook de aankleding en het decor zag er fraai uit. Zeer jammer dat men dat dan niet heeft gebruikt voor een echte ww2 verhaal / film. Dit verhaal is namelijk niks nieuws, en de uitwerking is gewoon erg langdradig. Dit schijnt trouwens een Horror film te wezen..

avatar van Shadowed
Leuk!

Ik keek heel lang uit naar dit filmpje maar had helaas geen tijd meer om dit in de bioscoop te bekijken. Het gezelschap liet het steeds afweten en toen had ik het ook nog eens druk. Dan maar wachten dat het op TV komt, en toen liet Film1 hem eindelijk draaien.

Niet de ideale film geworden die ik hoopte dat het was, maar desondanks blijft dit een hele leuke film met een optimaal popcorngehalte. Het opent gelijk leuk, duidelijk niet al te serieus ondanks dat er wel een serieus toontje ergens wordt gezet. Maar daarvoor is de CGI wat te melig.

Na de leuke opening gaat de film een tantje terug voor een tijdje en wordt vooral een soort oorlogsthriller met hier en daar actiemomenten. De horror komt pas na een tijdje weer terug, niet erg, maar ergens wel jammer, je hoopt dat de film al vroeg compleet losgaat.

Acteerwerk is ook heel degelijk. Russell, Adepo, Asbæk en Magaro doen het allemaal heel aardig. Diegene die er echt leuk bovenuit steekt is toch wel Ollivier echter. Jammer dat ze nooit helemaal los mocht gaan als actieheldin, want ze had zeker leuke momenten.

Actie is leuk. De film oogt vlot en verveelt nergens. Nooit heel eng, maar het blijft leuke lol hier en daar en in het tweede deel wordt het weer echt leuk. Meer actie, maar ook de horror keert weer terug en de film neemt zichzelf minder serieus.

Ondanks dat er nooit veel humor gebruikt wordt, proef je wel constant de lol die de film uitstraalt. Het is een hele degelijke film met een origineel gegeven en ook een prima budget. Het maakt de film echt wel leuk, en dan ben ik niet teleurgesteld, maar de verwachtingen zijn niet bepaald ingelost.

Als de naam Abrams groot op de poster staat vermeld, wek je de verwachtingen van glad maar kundig spektakel, en dat wordt ook nu weer moeiteloos ingelost. Aardige fantasy, die wel wat lang nodig heeft voordat hij loskomt, maar uiteindelijk, zonder groots te zijn, toch zeer bevredigend is. Degene die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt, zullen zich waarschijnlijk over het hoofd krabben bij zoveel onzin als hier wordt vertoond, maar als je de ongemakkelijke combinatie accepteert heb je een leuke zit. Film deed me inhoudelijk wat denken aan één van de eerste films van de onvolprezen Michael Mann, The Keep uit 1983. Maar deze van Avery wint glansrijk op alle punten op dat destijds wat stuntelige, wazige gehee. Eén van de mindere van Mann die nu dus alsnog een soort reboot krijgt met een stevige handleiding aangaande hoe het toen al had gemoeten.

avatar van Boneka
Normaal gesproken zou ik niet zo snel naar dit soort films gaan kijken, maar de trailer vond ik eerlijk gezegd best wel cool. Geluid en beeld is sowieso voortreffelijk op deze transfer (4K). Het is een keer wat anders dan een doorsnee film. Van Inglourious Basterds (2009) heb ik toentertijd niet echt genoten, misschien omdat ik er toentertijd vanuit ging naar een originele oorlogsfilm te gaan kijken. Overlord is minder specifiek in details maar ziet er wel heel goed uit. Je zou bijna denken dat je naar een normale oorlogsfilm aan het kijken bent. Horror heb ik nergens gezien. Enge momenten zeker ook niet. Pas na een dik uur ga je merken dat er meer aan de hand is. Het experimenten lab is overigens ook niet vreemd. Duitsers deden dit regelmatig alleen niet in deze mate in het opwekken van dode mensen in een soort van übermensch Leuk bedacht en mooi gemaakt. Ook de hoofdrolspeler Jovan Adepo speelt een heerlijke bange rol. Dat komt zeker goed over bij het donkere geslacht. Het toeval dat hij beland in de kelder was grandioos gemaakt. Ook het jongetje Paul (Gianny Taufer) zijn eerste rol deed het voortreffelijk. Uitstekend gecast!

Toch kun je je afvragen of ze er een soort van horror van hebben moeten maken. Men had denk ik beter een wat geheimzinnige oorlogsfilm van moeten maken, met dat lab erbij, maar niet de uitwerking daarvan. Afijn heb me toch heel aardig vermaakt!

Film 3.5
Beeld 4.5 (4k)
Geluid 4.5
Extra's 3.5

avatar van Basto
Deze film maakt scherp duidelijk wat er mis is met de moderne (Hollywood) film. Het duurt veel te lang. Pas na 50 minuten komt het ware verhaal aan het licht en een kwartier later is het eerste WTF moment. Ter vergelijk in The Thing en American Werewolf duurde dat 20 minuten. Daarnaast weten ze in al die tijd total geen interessante karakters neer te zetten. Ook dat deden ze bijna 40 jaar geleden beter. Daarbij ontbreekt elke broodnodige zelfspot

Leuk dat Endgame het grootste financiële succes ooit is, maar er zijn ook 2 miljard meer mensen en de kaartjes zijn tweemaal zo duur.

Geen probleem want er worden meer films gemaakt dan ooit. Maar mainstream cinema is toch wel hard aan het afglijden. Wat kwaliteit betreft dan, want de doelgroep voor slim gehypte troep is groter dan ooit.

avatar van mcdaktari
Vanavond weer opnieuw gekeken en persoonlijk vind ik dit één van de betere horrorfilms die ik de laatste tijd zag. De combinatie Oorlog/Horror is ook wel leuk, en de film kijk gewoon lekker weg. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt met deze film, en dat is wat films moeten doen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een kruising tussen Wolfstein 3D en Resident Evil met aan het stuur producer J.J. Abrams. De man is ook producer van Mission Impossible, Star Trek, Star Wars, Cloverfield-reeks en meer. Dat zijn films met een groter budget, en je merkt wel dat zijn talent toch wat gepaard gaat met het aantal dollars dat hij meekrijgt. Regisseur Julius Avery is nog niet echt een bekende naam en dat zal na deze film ook niet snel veranderen.

Het concept is eenvoudig, maar het was ook de bedoeling om hier een B-film van te maken. Daarvoor is het net iets te cliché en weet het niet echt de balans te vinden tussen een oorlogsfilm en een horrorfilm. Het komt nogal cheesy over, ook al werd er weinig gewerkt met CGI (wat bij een laag budget eerder kwaad kan dan een meerwaarde betekenen) en vooral met de klassieke effecten.

Het acteerwerk is echt wel slecht en het verhaal is bij A-films en B-films toch al wat meer gedaan, al dan niet met Duitse soldaten. Maar als je films kijkt als Dead Snow (met zombie nazi's) of Dog Soldiers (met soldaten tegen weerwolven) die een pak minder budget hadden, kan het toch absoluut beter.

Een gemiste kans. Als je van een B-film een cultfilm wil maken moet je er geen bekende producer achter zetten, maar gewoon je eigen ding doen.

avatar van Rickyman
Oorlog en horror is een uitstekende combinatie, maar deze film toch een tijdje links laten liggen want dacht dat het zo'n zombiefilm a-la Dead Snow was.
En ja, begint ook matig met een rommelig en beetje langdradig saai verhaal, maar het laatste half uur maakt veel goed. Prima mee vermaakt.

avatar van AniSter
Afgezien van de behaalde resultaten in het lab en in vergelijk met menige andere oorlogs- en/of horrorfilm was dit weer eens een verademing. Ik vond het boeien van de eerste tot de laatste minuut.

avatar van Phantasm
De combinatie oorlog en horror hebben ze goed in elkaar gezet. Prima vermaak.

avatar van Lakte
Wat een fantastische film!! Hou altijd wel van dat soort films waarbij de nazi’s experimenteren met de vijand. Schenen ze ook in het echt te doen in een nu verlaten ziekenhuis, hoor je vandaag de dag erg weinig over, is ook erg gruwelijk natuurlijk maar ook wel weer heel erg interessant.

avatar van Boeikens
Nazi-zombies zijn er al heel wat, waaronder de bekendsten de Dead Snow's en de Outpost's.
Overlord daartegen laat de humor zowat achterwege en blijft eerder een oorlogsfilm die zelfs wat aan de historiek tracht vast te houden. De nazi-experimenten worden dan weer gebruikt om er een horror verhaal doorheen te weven.
Persoonlijk vond ik hem na een wat langzaam begin zeker niet slecht. Naarmate de film vorderde, liep alles wat vlotter en kwam de gore steeds meer voor de proppen.

Deel 4 van de “Cloverfield” reeks.

avatar van Duke Nukem
Als je een soort Dead Snow (2009) of Frankenstein's Army (2013) verwacht, kom je bedrogen uit. Deze film is meer een WW2 film met wat zombietoestanden toegevoegd (vooral op het einde), Saving Private Ryan met zombie nazisoldaten zeg maar. Niet eng genoeg om horror genoemd te worden. Er mag van mij wel een vervolg op komen, met bijvoorbeeld een moordpoging op Adolf Hitler (waar men op het einde toch een beetje op aanstuurt). Mooie historische setting en kostumering. Ook tof dat er soms Frans en Duits wordt gepraat. De muziek is wat onopvallend. De francaise Mathilde Ollivier is een leuke toevoeging en wil ik wel meer zien als stoere heldin, die rol ligt haar wel vind ik.

avatar van wibro
Deze film moet het voor mij vooral hebben van het uitstekende en ook wel zeer realistische eerste half uur. Zo zou het er bij de dropping van parachutisten tijden D-Day best wel aan toegegaan kunnen hebben. Daarna werd het natuurlijk wel een stuk ongeloofwaardiger althans vanuit de realiteit gezien zoals het destijds in Normandië afspeelde. maar ja, dat kon je ook verwachten als je je verdiept had in het plot. Onderhoudend was het zeker wel, ook vanwege het feit dat er in de eigen taal gesproken werd en de SS 'rs er ook alles aan deden om er als alom gevreesde SS 'rs uit te zien. Oh ja, die "stoere" Française zag er best wel aardig uit. Prima filmpje dus dit Overlord om te bekijken als je niks te doen hebt.

avatar van Collins
Operatie Overlord was de codenaam voor de invasie van de geallieerden in Normandië op 6 juni 1944. De film neemt je meteen mee in de hectiek en de spanning van die operatie. We bevinden ons in een vliegtuig vol hypernerveuze soldaten die op het punt staan gedropt te worden boven Frankrijk. De aftrap van de film bestaat uit beklemmende actie. Het adrenalinepeil schiet omhoog. Spannend.
In de volgende fase van de film neemt de pacing af en is er ruimte voor de introductie van de personages. Een fase die minder bombastisch is. De film richt zich meer op de individuele personages en op hun onderlinge interacties. Er is wel wat actie, maar er is vooral veel psychologische spanning. Best aardig allemaal.
Het duurt lang tot de nazi experimenten en de bovennatuurlijke krachten opduiken en de film van een oorlogsfilm verandert in een actiehorror. De overgang is subtiel. De bovennatuurlijke elementen worden heel geleidelijk in het spannende oorlogsverhaal gevlochten. Met de komst van de zombie-horror, blijft de film een spannende film, die de nazi experimenten als een verantwoorde toegevoegde waarde hanteert en daarmee voorkomt dat het bovennatuurlijke element slechts bloederig en gewelddadig effectbejag is.
Nee, de film lijdt er gelukkig niet onder, zeg ik als niet-zombiefan. De creaturen zien er eigenlijk nog wel goed uit ook. Dat de film over een aardig budget heeft kunnen beschikken is zichtbaar. Make Up en Set Design zijn dik in orde.
Inhoudelijk stelt het verhaal trouwens niet veel voor. Nazi’s zijn slecht en doen waanzinnige dingen. Amerikanen zijn goed en redden de wereld. Het bekende voorspelbare verhaaltje dus. Ach, wat zou de wereld toch een helse plek zijn zonder al die Amerikaanse filantropie. Lang leve de Amerikanen! U hoort het al. Het verhaaltje is erg simplistisch.
Het amusement zit ‘m dan ook in andere dingen. In de actie, de effecten en toch ook wel in de psychologische en gewelddadige steekspelletjes van de personages.
Overlord is leuk popcornvermaak.