Overlord (2018)

Oorlog / Horror

geregisseerd door Julius Avery
met Wyatt Russell, Bokeem Woodbine en Iain De Caestecker

1944, D-day. Twee Amerikaanse paratroepen worden boven Normandië neergeknald. Ze ontdekken dat de Nazi's experimenten hebben uitgevoerd waaruit bovennatuurlijke krachten zijn ontstaan. Deze worden tegen de geallieerden ingezet.

Prima sfeertje, leuke verhaallijn, goed geacteerd, aanrader

avatar van james_cameron
Wisselvallige mengeling van oorlogs- en horrorfilm, maar overwegend wel de moeite waard. Na een sterk begin zakt de boel de rest van het eerste uur behoorlijk in, om de laatste drie kwartier een spectaculaire eindsprint in te zetten. Goed gemaakt, met eersteklas aktiescenes en prima special effects, maar de personages zijn erg dun en qua plot valt er niet heel veel te beleven. De betrokkenheid van J.J. Abrams als producent deed aanvankelijk het zoveelste deel in de Cloverfield-reeks vermoeden, maar gelukkig staat deze film volledig op zichzelf.

avatar van filmkul
Prima mix van horror en oorlogsfilm. Het verhaal is pure onzin, is verre van logisch en kent plotgaten maar is zeer vermakelijk. Niet teveel over nadenken dus. De opbouw is erg sterk. De spanninsboog wordt steeds groter. De film kent veel goed geregisseerde actiescenes en veel spannende momenten. De special effects zijn van hoog niveau. Het acteerwerk is is voldoende. Visueel ziet de film er verder goed uit. Hersenloos vermaak. 3.5/4.0

Bagger 1/10

avatar van Daan258
Criticus schreef:
Bagger 1/10

Duidelijk

Had er veel meer van verwacht, een paar goede scenes , maar dat was veel te weinig ?

avatar van dvdcrusher
Toch wel een van de betere horrorfilms van de voorbije jaren. Deze film onderscheidt zich van veel andere films in het genre door het feit dat er zo goed geacteerd wordt en de prima special effects. Alleen is het verhaal iets te ongeloofwaardig. 4,5 sterren

avatar van Antonev
Er zijn maar weinig films waarin de mix van horror en Tweede Wereldoorlog werkt. Dit is er zeer zeker een van.

Het begint allemaal lekker vlot en de personages worden snel neergezet. Na na een snelle introductie en wat oorlogshandelingen gaat de film naar het punt waar het heen wil: horror. Vaak laat een van de genres het afweten, maar in deze film vult het elkaar prima aan.

Goed acteerwerk wisselt af met een paar heerlijke brute scenes en mooie visuals. Het camerawerk is uitstekend op orde, getuige de vele mooie shots. Als kers op de taart zijn de historische details ook nog eens goed verzorgd (het klikker systeem, uniformen etc). Ook het gebruik van Duits, Engels en Frans vond ik sterk.

Al met al een bijzonder leuke en frisse verrassing. Voor de liefhebbers van Nazi’s en horror (al dan wel in een kommedie jasje) kan ik Dead Snow aanbevelen.

avatar van clubsport
Ik moest in eerste instantie aan die ander film ( frankenstein's army) denken toen ik het verhaal van deze hoorde .
Die was best wel te pruimen op momenten maar bleef toch een beetje in het B segment hangen .
Deze oogt wel een stuk serieuzer en de film begint al meteen sterk met de landingsscene die erg goed is uitgevoerd en ook daarna kakt de film eigenlijk geen moment in .
de spanning word goed opgebouwd , camera werk is erg goed ook en ook de gore is volop aanwezig met ook goed acteerwerk van bijna iedereen .
100 % meegevallen en een geslaagde mix tussen oorlog en horror .

avatar van Kondoro0614
De film waar ik héél veel pijlen op had gericht maar net had gemist in de bioscoop: ‘Overlord’. We wouden de film eigenlijk zien toen hij alleen nog maar draaide om half tien ’s avonds, en met bepaalde diensturen was dat niet meer mogelijk. Dan maar even wachten, en ik denk dat film iets minder indruk heeft gemaakt dan dat hij zou doen op het grote doek: ik heb alsnog erg genoten van deze zit. Ik ben als persoon groots fan van oorlog films m.bt. de tweede wereld oorlog en zombie films, die combinatie is voor mij dodelijk: ik ben daar echt altijd héél enthousiast over.

En de enthousiasme bouwt zich in de dagen van de marketing steeds verder op, zeker als je hoort dat ‘J.J. Abrams’ deel uit maakt van het productieteam, de beste man heeft mij tenslotte erge indruk op mij weten te maken na zijn delen van ‘Star Wars’ dus ik was echt benieuwd naar de film. En eigenlijk kon vanaf minuut één de film niet meer kapot voor mij. Visueel was het allemaal erg prachtig, alleen kwam het verhaal héél stroef uit zijn woorden en duurde het soms erg lang voordat we eens wat stappen maakten in de film. Ook apart dat zo’n groepje Amerikanen in zo’n bos kunnen lopen, en vluchten als het vol had moeten zitten met Nazi’s. Zeker als er vliegtuigen neer stortten zijn de Nazi’s er als de kippen bij, ook al was het einde nader.

De cast vond ik prima. Het was uiteraard geen top cast maar de acteurs waren niet bepaald vervelend. Ik zelf vond Wyatt Russell het aardig doen en ook Jovan Adepo deed het niet slecht. Voor de rest waren er buiten Pilou Asbæk om geen echte uitschieters, Pilou Asbæk vond ik namelijk aan aangename Nazi die zijn rol mooi vervulde en zeker overtuigend over kwam.

De film spreekt gelukkig meerdere talen. Zo horen we uiteraard het Engelse taal over terug komen maar ook Frans kwam naar voren omdat in een Frans dorpje aanwezig waren en de Duitsers spraken gelukkig Duits met elkaar. Daar knapte ik wel een beetje van op want ik had gedacht dat ze dit niet deden. Voor de rest vond ik de zombies er best vet uit zien, en was het allemaal erg mooi gemaakt. Toch was er een ongelooflijk struikelblok voor me, en dat was dat we pas na een uur wat meer actie kregen en ook de zombies eindelijk begonnen te komen. Ik had toch wat meer gehoopt op meer zombies, en dat bedoelde ik met het punt dat het verhaal nogal lastig op gang wist te komen. We zien te veel onnodige dingen voorbij komen en er word onnodige spanning opgebouwd die nergens goed voor was. Er waren amateuristische ‘Jump-scares’ ingebracht die je van mijlenver al aan zag komen. En dan heb ik het voornamelijk over de tante van Chloé die opeens bij de deuropening kwam en de zombie in de cel.

Het verhaal was redelijk. De Amerikaanse soldaten krijgen de opdracht om een toren op te blazen maar éénmaal aangekomen blijkt het zo te zijn dat er meer aan de hand is. De Duitsers zijn bezig met experimenten om de ‘übermensch’ te creëren. Deze waren onverwoestbaar en konden zo het derde rijk van Hitler uit laten groeien naar onverslaanbaar. Uiteraard werd dit tegen gehouden en koste wat moeite met een goed eind. Naja, heerlijk Hollywood verhaaltje zoverre maar heel erg bijzonder vond ik dat allemaal niet.

En zo komt het er toch op neer dat ik erg genoten heb van de film. Het kwam wat laat op gang maar eenmaal toen het zover was zag het er erg goed en strak uit en was ik onder de indruk. Aardige film, en zeker het genieten waard. Rustig zitten en kijken, en vooral niet serieus nemen.

avatar van macrobody
De naam J.J. Abrams als producer op de voorkant van de filmposter dat betekent dus een lokkertje. Blijkbaar heeft de film dat nodig. Het is weer zo'n typisch Amerikaans product geworden. De Amerikaanse 'helden' komen weer eens te hulp en het is alleen de vijand die walgelijke dingen doet in de oorlog. Een film over alle wantoestanden die de Amerikanen in Irak hebben teweeggebracht moet nog gemaakt worden. Maar goed, we zijn niet anders gewend. Na 100 jaar zijn we allemaal dood en dan is het meeste stemmen gelden wat overblijft in de geschiedenisboeken. Waarschijnlijk zijn er hordes mensen in Amerika die na het zien van deze film waarschijnlijk echt denken dat dit verhaal op waarheid berust (en ik vond er ook een in de comments hieronder die zegt dat het best waarheid zou kunnen zijn, lol). Toch heb ik hier en daar hartelijk kunnen lachen om de stompzinnigheid van deze film. Voldoende voor de moeite.

avatar van John Milton
Leuk. Overlord is verrassend veel genietbaarder dan ik dacht. De film neemt zichzelf niet te serieus en weet precies wat voor soort flick het wil zijn, en slaagt daar wonderwel in. Een groepje soldaten tijdens de dropping op D-Day krijgt het aan de stok met Nazi’s die verregaande experimenten hebben gedaan om het Duizendjarige rijk van betere soldaten te voorzien. Reken op flinke porties gore en over the top actiehorror. Lekker hoor.

avatar van Left4Dead
Prima werk met een leuk concept. Houd wel van dat vreemde gedoe rond WO II. Prenten als The Devil's Rock en de Outpost trilogie deden het ook goed bij mij. Duitsers experimenteerden volop en occulte was hun ook niet vreemd. Deze prent combineert oorlog met horror in de vorm van experimenten op gevangen burgers en soldaten, een paar geweldige shots levert dat op.

Alles staat er netjes op en het acteerwerk is goed te noemen, verhaal dus leuk en het script loopt soepel. Ikzelf vind dit werk een stuk beter dan de regisseurs vorig werk. Heerlijk hoe slecht de nazi's afgeserveerd worden, het is aan een groep soldaten om hun missie af te ronden die op deze praktijken stuiten.

Redelijk origineel maar vooral prima kijkplezier, de combi oorlog horror doet het prima.
Film vliegt voorbij, je wilt heel graag weten waar het allemaal naar toe leidt. 7,5/10 hier 3,5**.
Een verrassing en verademing binnen het genre horror waar originaliteit al jaren ver te zoeken is.

Kondoro0614 schreef:

Check Dod Sno! (Dead Snow 2) Voor mij de ultimate cult Nazi zombie film

DiskjockeyEast schreef:

Check Dod Sno! (Dead Snow 2) Voor mij de ultimate cult Nazi zombie film

Die ken ik zeker! Twee van mijn favorieten, deel twee heeft zelfs een 4.5* !

avatar van Eric Meuffels
Per ongeluk gekeken, zonder te weten wat dit was. Ik heb er maar een woord voor: RANZIG. Maar goed, je hebt overal mensen voor .........
Ben op de helft afgehaakt want ik hoef dit dus niet te zien.
Ik vraag me overigens altijd af wat er in het hoofd van iemand die dit verzint omgaat.

avatar van joolstein
Soms weet je het al bij de aankondiging van een film. Het pakt je of het pakt je niet. Maar soms zijn er ook momenten van twijfel. Dat gevoel had ik heel sterk bij Overlord, een B-film maar met een veel groter budget. Dit was vooral te zien in de openingsscène van de film. Indrukwekkende scenes van vliegtuigen die een handvol Amerikaanse soldaten tijdens de vooravond van D-Day achter de vijandelijke linies gaan droppen.

Maar waar de opening historische accuraat probeerde te zijn, werd dit ondergraven om van het centrale personage (politiek correctheid?) een zwarte soldaat te maken. Enfin,we moeten de film ook niet al te serieus nemen. Eenmaal achter die vijandelijke linies verandert de film in het gegeven over Duitse experimenten. (niet de eerste die daarover handelt) Waarbij er ook duidelijk aanwijzingen zijn dat er naar de film ‘Frankenstein’s Army’ van regisseur Richard Raaphorst is gekeken. Maar hoewel er aardig wordt gestrooid met lugubere beelden, bekruipt toch de indruk dat het qua horror allemaal wel wat steviger had gemogen.

Overlord is dan ook een typisch voorbeeld van een film waarbij je het gevoel krijgt dat er veel meer mogelijk was geweest. De uitwerking van het verhaal en de hele opbouw missen de finesse. Het is geen grootse film, heeft duidelijk last van mensen niet tegen het hoofd te willen stoten, (Zwak in zijn gore en waar waren het hakenkruis of het SS-teken?) maar door zijn pulp -cartoonesk-achtige sfeertje weet net genoeg te entertainen.

Eric Meuffels schreef:
Ben op de helft afgehaakt want ik hoef dit dus niet te zien.

Dit is echt nog niks. Dan zal ik je afraden ooit op een titel te drukken dat leidt naar ' The Human Centipede (First Sequence) (2009) ' .

avatar van notoirefilmhater
Er komen een paar cliché's voorbij die de film minder doet maken (zoals het "opbloeiende liefdesverhaal"), wat totaal niet bij de film past en overbodig is), maar per saldo is het een hele aardige, behoorlijk professionele film. Geweldig om ook weer de oude wapens zoals de Thompson en Stg44 in actie te zien.

En helemaal onrealistisch is de film overigens niet;
Nazi human experimentation - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Sylvia_1990
Verfrissende nieuwe horror! In het begin vroeg ik me wel af of het een horror was en geen oorlogsfilm, maar het liep mooi over en was van begin tot eind spannend.

[/quote]

Die ken ik zeker! Twee van mijn favorieten, deel twee heeft zelfs een 4.5* ! [/quote]

Deel 2 staat in mijn top 10.. Een van de beste horror pulp films van de afgelopen jaren (vind ik dan)

Ik vond het een heerlijke horror pulp film. Door het hoge budget kijkt het ook heel lekker weg en zijn de gore effecten 'realistisch'. Het had allemaal wel wat meer gemogen eigenlijk. De film haalt nergens het niveau van Dod Sno 2. maar dat stoort niet..
Gemiste kans om de misvormde tante verder geen rol te geven Ik voelde daar wel een knipoog naar Peter Jacksons Braindead.
De fillm bevat vele knipogen, naar onder anders Saving Private Ryan, Band of Brothers, Evil Dead, etc..
Het zal geen cult klassieker worden, maar ik kijk deze nog graag ene paar keer terug!

avatar van cantforgetyou
Wat een heerlijke horror/oorlog/actie film. Ik heb er van gesmuld. Hier hou ik van. Een film die niet in één hokje te plaatsen valt. De film zag er ontzettend scherp en goed uit. De kleuren, fotografie, omgeving, camera werk, special effects waren allemaal top! Het verhaal is origineel, spannend, komisch en soms erg grof en goor. Precies de ingrediënten voor een genre als dit. Goed ook dat iedereen hun eigen taal sprak. Dat maakt het net wat geloofwaardiger. Deze film gaan we ZEKER nog eens kijken of misschien wel kopen. Er komt zoveel 'bagger' uit, vooral in het horror genre. Dit is dan echt een verademing. Jammer dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien!

broncode
Tijdens deze film had ik steeds het idee dat ik naar een Nederlandse film keek, vol met plot holes, uitvergrote karikaturen en ongelooflijke toevalligheden. Na de zeer goede openings scène (spectaculair) zakt de film weg in een vlees noch vis film. Pluspunten eer verzorgd qua setting, de details zijn perfect en de Duitsers spreken ook nog echt Duits, en niet Amerikaans Duits.

avatar van Glacius
Amper horror te noemen, helaas. Veel overdreven neergezette shootouts, maar dat past wel binnen de rest van de film. Vooral een actiefilm met wat sci-fi/horror elementjes in een 2e wo setting. Vermakelijk, that's it.

avatar van Alathir
Voor mijn 700ste review ben ik uitgekomen bij Overlord. Absoluut wel een film waarvan ik iets verwachtte en het is me wel meegevallen. Qua gore en bloed kan je triomfantelijk zitten genieten want het kersensap was duidelijk in promotie. De film kent heel wat toevalligheden en de hoofdpersoon van de film weet op slinkse wijze in leven te blijven. Een Dead Snow is het niet direct, vermits de humor ontbreekt. De talen zijn verzorgd waarvan ik wel even stond te kijken. Het einde deed me denken aan het einde van From Dusk Till Dawn, hoewel dit net iets minder overdreven is, krijgen we toch een heuse verschuiving in toon en genre.

In WO II zaten de zwarte soldaten natuurlijk ook niet samen in een blanke compagnie, maar goed dat zien we even door de vingers vermits de film zich niet te serieus neemt.

Alathir schreef:

Helaas was die tijd inderdaad nog zo heilig dat de blanken en donkere mensen zich moesten scheiden. De donkere soldaten werden ook door blanken goedgekeurd voordat ze het leger in mochten, ook zoiets.

Of het relevant is voor deze film, ik denk van niet. Het moet tegenwoordig natuurlijk elke partij gerust stellen voordat we weer vreemden kreten om onze oren horen vliegen. Ik neem dat punt ook echt niet mee in de kritiekpunten, aangezien we de hele film al met een korreltje zout moeten nemen.

avatar van mixmaster
Heerlijke Oorlog/Horror die geen moment verveeld, ik heb van begin tot eind genoten.
Het verhaal is leuk uitgewerkt en er zit genoeg gore en bloed in de film, ook het acteerwerk is best goed.

avatar van Thomas83
Verrassend goede film voor wat het is. Alles is afgekeken van andere films of spellen, maar de uitvoering is gewoon prima. Dacht eigenlijk ook dat dit wat meer een B-film zou zijn. Aan de mooie locaties en geluidseffecten merk je wel dat dit niet zo is. Prettig dat een film met zo'n pulperig uitgangspunt eens zowaar budget kan hebben en niet alles met een knipoog brengt.

Er zijn ook gewoon vakmensen betrokken bij de film, en dat maakt al het verschil van de wereld. Veel films proberen het met van die duidelijk afgekaderde personages die een leuke groep moeten vormen, en in deze film werkt het ook gewoon. Overigens wil het nooit echt heel bruut of smerig worden. Vond het wel aardig gedaan dat er met regelmaat wordt gehint naar meer op de realiteit van de oorlog gebaseerde horror. Een stevige 3.0*.

avatar van ikkegoemikke
The German doctor, he believes the tar in the ground
has some kind of a power.
He calls it his science.
But it's just an excuse to kill us.

Toen ik eind vorig jaar toevallig de film “Trench 11” had gekeken, maakte ik al de opmerking dat dit de goedkopere versie van “Overlord” was. Het uitgangspunt was dan ook bijna hetzelfde. Een groepje soldaten die een achtergelaten bunker van de Duitsers moet doorzoeken of er geen experimentele proefneming werden uitgevoerd. Ook hier was den Duits aan het proberen om een chemisch middel te fabriceren om onoverwinnelijke stormtroepen te creëren en op die manier de rest van de niet Duitsgezinde wereld te veroveren. Het grootste verschil met “Overlord” is de keuze van wereldoorlog. In “Trench 11” zat men te ploeteren in loopgraven tijdens Wereldoorlog I. “Overlord” speelt zich af tijdens de 2de Wereldoorlog. Dat betekent dus veel opgestoken handen en luid geklak van hakken. Maar het overige is eigenlijk gelijkaardig. Een film die de waanzin van een smerige oorlog toont en dit vermengt met niet menselijke creaturen waar de waanzin door de aderen vloeit.

Operatie Overlord, waarnaar de film dus genoemd is, was de codenaam voor de invasie door de geallieerden in het door Duisland bezette West-Europa. En dat is dan ook waar deze film mee begint. Een zwerm vliegende forten op weg naar Frankrijk om daar een lading parachutisten te droppen. Het leek wel alsof ik naar “The longest Day” aan het kijken was. Zelfs het ritueel met de afgesproken codewoorden “Flash” en “Thunder” komt in deze film terug. De openingsscène is toch indrukwekkend te noemen en doet je terugdenken aan legendarische WWII films zoals “Saving Privat Ryan” bijvoorbeeld (alhoewel de eerste 15 minuten van deze film vanzelfsprekend indrukwekkender zijn).

Het eerste deel is dan ook volledig gewijd aan de missie van enkele Amerikaanse parachutisten. De opdracht die ze moeten uitvoeren is het uitschakelen van een radiotoren ergens in een Frans dorp. Een uiterst belangrijke opdracht waar het succesvol slagen van de hele invasie blijkbaar vanaf hangt. Van het groepje soldaten zijn Boyce (Jovan Adepo), Ford (Wyatt Russell, zoon van) en Tibbet (John Magaro) die me bijgebleven zijn. Boyce is het kneusje van het gezelschap. Een onervaren soldaat die door de anderen als nutteloos ballast beschouwd wordt. Ford is de leidinggevende officier die ervoor moet zorgen dat de operatie slaagt. Een ijzervreter avant la lettre. En Tibbet is de grootmuil van het gezelschap die opschept over zijn scherpschutterskwaliteiten. Iets dat hij in Berlijn in praktijk wil brengen en Hitler een kogel door het hoofd te jagen om alzo de wereldoorlog vroegtijdig te beëindigen.

Hun pad kruist dat van Chloe (Mathilde Olivier), een Franse verzetsstrijdster die maar al te graag wraak wil nemen op de Duitse bezetter van haar dorp. Best te begrijpen als je weet dat de Duitse bezetter de inwoners van het dorp stelselmatig gebruiken als proefdieren. Zo ook Chloe’s ouders. Vanaf hier transformeert de film langzaamaan in een horror/zombie-film. Niet dat het allemaal zo eng en spannend wordt. In mijn ogen was het niet meer dan een doorsnee oorlogsfilm waarbij een commando met een specifieke missie niet alleen op Duitse troepen stoten maar ook op niet-menselijke tegenstanders. Verwacht je toch aan enkele met aders voorziene bloeddorstige creaturen, weggeblazen of vermorzelde lichaamsdelen en liters bloed dat wordt vergoten.

Ik was niet uitgesproken onder de indruk van deze film. Het is niet meer dan een duurdere, gelikte versie van “Trench 11” geworden. Misschien werd ik op het verkeerde been gezet door de trailer. De trailer liet uitschijnen dat het over een bloedstollende zombiefilm zou handelen. Uiteindelijk laat de film op een degelijke manier de horror van deze wereldoorlog zien. En tenslotte zijn er ook de geschifte nazi-dokters die als echte krankzinnigen trachten een Übermensch te creëren. Een beetje zoiets als dat wat Generaal Ludendorff opsnuift in “Wonder Woman” waarna hij plotsklaps over bovenmenselijke krachten beschikt. Kortom, “Overlord” is een pulp oorlogs/horror-film dat een perfect scenario bevat voor één of ander game. Niet bijster origineel en zeker en vast ontgoochelend voor de doorgewinterde horrorfanaat. Maar geloof me vrij. De film verveeld niet en is deskundig in elkaar gestoken. Voor mij is het toch een aanrader om deze eens te bekijken.