The Human Centipede (First Sequence) (2009)

Nederland
Horror

geregisseerd door Tom Six
met Dieter Laser, Ashley C. Williams en Ashlynn Yennie

De internationaal gerespecteerde chirurg Dr Josef, gespecialiseerd in het opereren van Siamese tweelingen, heeft een eigenaardige visie op de toekomst van het menselijk ras. Twee knappe vrouwelijke Amerikaanse toeristen stranden op zijn luxeuze landgoed. De volgende dag worden ze echter, net als een Japanse man, wakker in zijn kelder. Maar de chirurg is niet van plan om ze net als de Siamese tweelingen uit elkaar te halen, maar juist om ze samen te voegen.

avatar van Basto
wibro schreef:
Pfff, het zit erop. Neen, dit was niet leuk meer. Wat een ziek filmpje. Hoe kom je erop om zoiets te verzinnen. Voor mij is dit in ieder geval de meest weerzinwekkende horrorfilm die ik ooit gezien heb. Het moge iedereen duidelijk zijn dat ik voor deel II en III ga passen. Één zo'n afschuwelijk schouwspel is voor mij meer dan genoeg.

Deel 2 is vele malen erger. Deze was nog hoofdzakelijk komisch.

avatar van Shadowed
wibro schreef:

De regisseur kwam erop nadat hij het nieuws zag over een pedofiel en als grap zei dat dat soort mensen aan de achterkant van een vrachtwagenchauffeur genaaid moeten worden. Ik denk dat je de rest wel kan raden.

avatar van wibro
Dit schreef ik aanvankelijk:

Hier kom ik toch enigszins op terug:

Ik heb deel II ook zojuist bekeken maar die vond ik minder shockerend. Kijk, je kan van deel I zeggen wat je wilt maar het had wel een goed en vooral origineel verhaal. De eerste drie kwartier oogde echt als een thriller. Daar is in deel II absoluut geen sprake van. Het is gewoon smerige martelporno. Ranzigheid om de ranzigheid. Het verhaal is totaal van ondergeschikt belang. Het is om die reden dat ik genoodzaakt ben mijn waardering voor deze 1e Centipede film toch enigszins naar boven bij te stellen.

avatar van Basto
wibro schreef:
Deel II heb ik ook zojuist bekeken maar die vond ik minder shockerend. Kijk, je kan van deel I zeggen wat je wilt maar het had wel een goed en vooral origineel verhaal. De eerste drie kwartier oogde echt als een thriller. Daar is van deel II absoluut geen sprake van. Het is gewoon smerige martelporno. Ranzigheid om de ranzigheid. Het verhaal is totaal van ondergeschikt belang. Het is om die reden dat ik genoodzaakt ben mijn waardering voor deze 1e Centipede film toch even naar boven bij moet stellen.

Ik vind deel twee juist inhoudelijk sterker. Mooie middelvinger naar de media en hoe die copycat gedrag aan horrorfilms toeschrijven. Op dat vlak is het een ijzersterke satire. Ook hoe hij de hoofdrolspeler uit deze weer in het vervolg verweeft is een haast surrealistische meesterzet. Vond het vervolg daarom minstens zo origineel. En dat komt zelden voor.

Maar erg ranzig is die wel. Sla 3 trouwens maar over. Daar ben ik zelf niet doorheen gekomen. Bedroevend.