The Human Centipede (First Sequence) (2009)

Nederland
Horror

geregisseerd door Tom Six
met Dieter Laser, Ashley C. Williams en Ashlynn Yennie

De internationaal gerespecteerde chirurg Dr Josef, gespecialiseerd in het opereren van Siamese tweelingen, heeft een eigenaardige visie op de toekomst van het menselijk ras. Twee knappe vrouwelijke Amerikaanse toeristen stranden op zijn luxeuze landgoed. De volgende dag worden ze echter, net als een Japanse man, wakker in zijn kelder. Maar de chirurg is niet van plan om ze net als de Siamese tweelingen uit elkaar te halen, maar juist om ze samen te voegen.

avatar van Kondoro0614
Goeie Film!

Gezien op Netflix, er rare film met een zieke mind. Love it!

Confusie
Bordje op schoot en kijken maar.

avatar van Dutchoutlaw
Beste lezer,

Ik heb speciaal een account aangemaakt om mijn reactie te kunnen plaatsen over deze film.

Als je van het Horror genre houdt, dan is dit inderdaad, zoals al gezegd een pareltje. Wat een fantastisch verhaal en een fantastische film. Pure kwaliteit. Dat vindt je overal in terug.
De subtiele details, het schilderij van de siamese foetus op de achtergrond, de ruimte, de Villa. De mercedes. De geniale docter die werkelijk waar een perfecte (narcistische) rol speelt, dat doet je alle dan al niet aanwezige minpuntjes compleet vergeten.

Tevens de zorgzaamheid die hij toont wanneer hij de (helaas Nederlandsche ) vrachtwagen chaffeur laat inslapen, subtiel kijkt op zijn horloge (tijdstip van overlijden) en hem toedekt. Ook de paradoxale zorgzaamheid voor zijn Centipede maken het een fascinerende film waar we als Nederland zijnde trots op kunnen zijn.

Ook de rechercheurs spelen sterke rollen. Met een bitter eind inderdaad, helaas want had de docter (Laser) graag nog een keer gezien in deze hoedanigheid. Maar dit hoort bij de film. Rauw en puur, van begin tot eind.

De eerste keer dat ik deze film keek had ik DMT gehad en keek hem alleen. Super ervaring, een film die indruk maakte. Ik heb hem nu vele malen gekeken en het blijft een absolute topper in dit genre. Let wel, in dit genre worden doorgaans weinig kwaliteitsfilms meer gemaakt helaas.

Veelal zijn het uitgemolken cliché verhalen waarvan je bij aanvang het eind reeds kan voorspellen.

Deel twee heb ik gekregen van een vriend en dat was eigenlijk het eerste deel dat ik zag. De beelden uit deel een die in de film zaten, het beschrijven van de operatie aan de "patiënten" deed me direct zoeken naar deel een. Ouderwetse creepy beelden zoals je in deel twee kunt zien, ook het begin is rustig en doet je denken aan een ouderwetse horror film, in een modern jasje zo blijkt.

In mijn visie is dit deel, een instant classic.

Persoonlijk vind ik deel een beter en deel twee wat perverser. Dit neemt niet weg dat ook in deel twee wederom een gedachtegang, psychologie wordt blootgelegd die eigenlijk nog vele malen perverser is dan de acties van de dader zelf.

Eindelijk weer een Horror met een goed verhaal. Moge goed voorbeeld doen volgen voor andere producenten.

Eigenlijk heeft deze film niet veel om het lijf, maar als je dan al hebt gedacht creepy mensen op het scherm gezien te hebben dan spant de dokter die in deze film speelt toch wel de kroon 3*

avatar van DonOswaldo
Erg van genoten. Geweldig concept en er hangt een lekker sfeertje door de opbouw, locatie en muziekkeuzes, maar grotendeels door Dieter Laser die door zowel spel als uiterlijk ontzettend goed uit de verf komt als Dr. Heiter. Enkel negatief over sommige karakters, zo vind ik de politiemannen iets te onnadenkend en vind ik het ongeloofwaardig hoe de Japanner de hele film ontzettend boos is en vrij wilt komen, om wanneer hij die kans krijgt opeens tot zo'n inzicht te komen.

Deze film was echt dikke rommel, zo slecht was het.
Ik hou van horror en films met geweld, maar dit was echt ziek en ranzig.
En de acteer prestatie, OMG !! wat was dat ?!

avatar van soom
Ik brandde van nieuwsgierigheid. Ja echt. Maar ik had weerstand om 'm te huren en te kijken in m'n eentje, vanwege het feit dat alleen maar alleen is.. en wat is er dan beter dan het met een vriend te kijken die deze film in de kast heeft staan? Dus daar kwam m'n kans. Deze film is misselijkmakend, maar Tom vliegt nog niet uit de bocht zoals wel met II. Dieter Laser vertolkt een rol die zich met Hannibal kan meten. Mooi einde ook. Sfeervol. Het is Ranzig, maar wel binnen de randjes van nog enigszins okee. Het is een typische b-film met wat sterke maagomdraai momenten. Maar niet zoals II dus. Iets rustiger opgebouwd en niet heel vies. Bij II dacht ik de hele tijd "waaat???" En dat had ik hier dus 50 procent minder. Maar dit jaar waarschijnlijk en ook sowieso geen horror meer..

Volgens mij moet je een vrij zieke geest hebben om van dit soort films te kunnen genieten... Ik snap dat sommige mensen het horror-genre kunnen waarderen, maar dit is ronduit banaal en onmenselijk. Ook al is het niet echt..

avatar van Kondoro0614
The Human Centipede (First Sequence)

Wat ik nu pas echt zie is dat de film in Nederland is geschoten. Maar zelfs bij South Park in een aflevering voor kwam, haha! The Human Centipede (First Sequence) is een zieke film. Waar je zeker niet naar moet kijken met een zwakke maag. De gedachten alleen al is misselijkmakend en ik denk er eigenlijk niet graag aan terug hoe de monden van de achterlopers vast gemaakt zijn aan de anus. Zeker het kijken waard voor de horror liefhebbers. Ik heb hem 1 keer bekeken en doe het niet weer. Bah! Het verhaal had ietsjes beter gekund, het concept was rondom krankzinnig en de cast kan er mee door.

ipman-99
"How dare you to turn your back on me!" ... " !!!

Geschift (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'The Human Centipede 1' is een geschifte zwaar gestoorde film
met een overtuigende cast Dieter Laser, Ashley C. Williams en Ashlynn Yennie, ... !
Regisseur Tom Six zet een beklijvend maar zeer gestoord verhaal neer,
waarin walgelijkheid (hetzij soms suggestief en soms niet) !
Acteur Dieter Laser speelt een gespecialiseerd chirurg die een ziek 'idee' in zijn hoofd heeft
en dit maar al te graag wil uitvoeren ... ! Wat volgt is waanzin met echt wel gestoorde
scènes. Ondanks het geschifte verhaal (moet op tijd en stond kunnen), was dit toch een
voltreffer van een film ! Er worden grenzen verlegt en dat heeft de
Nederlandse film regisseur Tom Six prima gedaan !

avatar van mcdaktari
Net maar weer eens gekeken, omdat ik van de week het 3e deel had gezien dacht ik laat ik die andere ook nog maar eens kijken. Maar wat is dit slecht gemaakt zeg. Zou die Tom Six nou echt zo simpel zijn?? Ik bedoel als je met je auto pech krijgt in een bos, en je wil hulp gaan zoeken, dan lijkt het mij toch heel logisch dat je de weg volgt en niet van de weg afgaat om door de bomen die dicht opelkaar staan te gaan dwalen En meer van die dingen. Nog maar te zwijgen over het niveau van het acteren, mijn god wat is dat belabberd. Nou weet ik weer meteen waarom ik deze film destijds 1 ster gestemd had.
Dan is de laatste toch een heel stuk prettiger om naar te kijken vind ik.
Maar goed, daar gaan we weer, het heeft met smaak te maken want ik zag hier ook al stemmen van 4 en zelfs 5 sterren

lwel lekker ziek maar te weinig goor

avatar van Basto
Daar heb je deel 2 voor.

avatar van symonvld
Yes! Feed her!! Push!!!! Hahaha

avatar van mjk87
Idee is leuker dan de film. En na 45 minuten weet je het ook wel. Six heeft al zijn kruit verschoten, de centipede is er al, de poepscène is geweest en daarna weet hij weinig nieuws meer te brengen. Tot die tijd is het echter best amusant allemaal. Vol clichés maar die lijken expres gekozen, matig acteerwerk maar dat past ook en een redelijke opbouw, al gaat het zo rond de operatie wel ineens allemaal heel snel. En ja, dan zijn er nog 45 minuten te gaan die eigenlijk nergens weten te boeien of intrigeren of die ergens ook maar spannend zijn. 2,5*.

p.s. Wel leuk dat die film begint in Nederland. Je herkent eigenlijk direct dat die snelweg hier in de buurt ligt (zou me verbazen als dat niet de A50 is) maar als een Zeeman-vrrachtwagen en één van V&D langskomt weet je het ook zeker.

avatar van HarmJanStegenga
Bij vlagen best geinig. Die Dieter Laser heeft natuurlijk de perfecte hasses voor een rol als deze. Heb me aardig geamuseerd, maar daar blijft het dan ook bij. Eng is dit niet, de spanning is ver te zoeken en die wijven kunnen niet acteren. Wat overblijft is een bij vlagen smerig, maar ook komisch - met verband afgedekt - en simpel geschreven horror filmpje, waar menig TBS-chirurg helemaal blij van wordt.

avatar van DonJefferson
Gisteravond deze fim gekeken en en wel tevreden over wat ik gezien heb. Het verhaal waarin een gestoorde chirug 3 personen aan elkaar naait om zo een menselijke duizendpoot te creeëren is een luguber verhaal, maar wel een verhaal wat mij bleef laten kijken. Dieter Laser is de man voor de rol van dokter en vervult deze ook perfect. Helaas speelden de meiden hun rol minder goed, vooral het eerste halfuur kwam heel gespeeld en onrealistisch over. Jammer!

Leuke film, maar niet goed genoeg in mijn optiek. 3 sterren.

avatar van jordandejong
Leuk horror vermaak, maar zo controversieel als door sommigen wordt gezegd is het toch echt niet... Zelfs een beetje braaf allemaal. De gore die de film bevat is overigens wel prima, maar over het algemeen wordt er toch wel vrij veel tot de verbeelding overgelaten (verband dat alles netjes afdekt, de voorgevel van de dames die telkens exact verborgen blijft achter de armen en de oh zo geroemde 'poepscene' die toch ook vrij braaf is).

Wat heeft de film dan wel te bieden...? Allereerst een vrij briljante Dieter Laser, met één van de meest psychopatische koppen ooit in een film vertoont. Daarnaast is het gegeven van de Human Centipede natuurlijk heerlijk twisted en bizar. Overigens zijn de laatste 20 minuten misschien wel het sterkst met een trage, maar wel spannende, achtervolging.

Leuk concept en een erg vermakelijke film, maar hier en daar had er toch wel veel meer uit gehaald kunnen worden. Benieuwd of de vervolgdelen die wens wel vervullen.

avatar van Edie
Deel 1 is aardig, leuk dat het in Nederland is opgenomen inderdaad. Bij het eerste shot zie je nog een V&D vrachtwagen voorbijkomen Verder is de film erg braaf.

Deel 2 is het best vind ik, lekker grauw en vrij veel goor.

Deel 3 past een beetje in het rijtje van Wrong Turn 3,4..5, niet bepaald goed dus. Enkel Robert Lasardo vond ik wel een leuke rol spelen.

Alleen al bij het kijken van de trailer draait mijn maag om... Begrijp niet hoe mensen hiervan kunnen genieten ....

avatar van Maarten0402
Deze via stream gezien en erg belachelijk en vermakelijk. Heb meteen de steelbook bluray van deel 1 tm 3 besteld. Pure pulp.

avatar van Maarten0402
Als je deze films serieus wilt nemen of een serieuze horror verwacht (hierin)... wat doe je dan hier.
Dit is gewoon belachelijkheid ten top! Heerlijk idioot gegeven en droog uitgewerkt. Wel jammer idd wat betreft die Dr. Heiter. Had meer belachelijke dingen verwacht wat hij zou doen met die detectives en daarna etc. Maar goed.

Ik vind dit eigenlijk wel geniaal en heb me op sommige moment kapot gelachen hoe idioot het was XD

avatar van Shadowed
Matig.

Met redelijk hoge verwachtingen opgezet, maar ik wist wel dat de film niet bepaald hoog scoorde. Regisseur van Nederlandse bodem, dus daardoor was ik alleen maar nieuwsgieriger. Het idee is best origineel en huiveringwekkend, helaas werd hier niet veel mee gedaan.

Dr. Heiter (Dieter Laser) heeft zeker een slechte kop, maar geen uitstraling van een griezelige doctor. Evenmin zijn slachtoffers, waarbij de Japanner het nog wel redelijk deed. Hij was ook gelijk de beste, want de agenten waren niet beter.

Slecht acteerwerk, te weinig gore en te weinig gedaan met het idee zelf, jammer, want dit had zeker veel huiveringwekkender kunnen zijn. Zelfs jezelf in de situatie uitbeelden hielp hier niet, wat wel bij The Belko Experiment lukte.

avatar van fappie
Toch maar verhoogd van 2,5 naar 3,5.

Waarom?

Als je met slechts beperkte middelen, beperkt aantal personages en locaties zo'n memorabele horrorfilm kunt maken dan heb je het goed gedaan vind ik. Six weet ook hoe hij een goede sfeer neer moet zetten.
Prima horrorfilm.

avatar van schenkowiets
De meest bizarre film die ik ooit gezien heb maar wel steengoed op alle fronten !

schenkowiets schreef:

Tweede is beter.

avatar van schenkowiets
dimi303 schreef:

Tweede is beter.

Die vond ik niets aan deel 2 ,

avatar van Basto
Ik vond twee fantastisch. Geniaal vervolg. Hoe hij die hoofdrolspeelster weet te paaien voor zijn film. Briljant!

Ben wel blij dat die in zwart wit is.