The Human Centipede (First Sequence) (2009)

Nederland
Horror

geregisseerd door Tom Six
met Dieter Laser, Ashley C. Williams en Ashlynn Yennie

De internationaal gerespecteerde chirurg Dr Josef, gespecialiseerd in het opereren van Siamese tweelingen, heeft een eigenaardige visie op de toekomst van het menselijk ras. Twee knappe vrouwelijke Amerikaanse toeristen stranden op zijn luxeuze landgoed. De volgende dag worden ze echter, net als een Japanse man, wakker in zijn kelder. Maar de chirurg is niet van plan om ze net als de Siamese tweelingen uit elkaar te halen, maar juist om ze samen te voegen.

wibro schreef:
Pfff, het zit erop. Neen, dit was niet leuk meer. Wat een ziek filmpje. Hoe kom je erop om zoiets te verzinnen. Voor mij is dit in ieder geval de meest weerzinwekkende horrorfilm die ik ooit gezien heb. Het moge iedereen duidelijk zijn dat ik voor deel II en III ga passen. Één zo'n afschuwelijk schouwspel is voor mij meer dan genoeg.

Deel 2 is vele malen erger. Deze was nog hoofdzakelijk komisch.

avatar van Shadowed
wibro schreef:

De regisseur kwam erop nadat hij het nieuws zag over een pedofiel en als grap zei dat dat soort mensen aan de achterkant van een vrachtwagenchauffeur genaaid moeten worden. Ik denk dat je de rest wel kan raden.

avatar van wibro
Dit schreef ik aanvankelijk:

Hier kom ik toch enigszins op terug:

Ik heb deel II ook zojuist bekeken maar die vond ik minder shockerend. Kijk, je kan van deel I zeggen wat je wilt maar het had wel een goed en vooral origineel verhaal. De eerste drie kwartier oogde echt als een thriller. Daar is in deel II absoluut geen sprake van. Het is gewoon smerige martelporno. Ranzigheid om de ranzigheid. Het verhaal is totaal van ondergeschikt belang. Het is om die reden dat ik genoodzaakt ben mijn waardering voor deze 1e Centipede film toch enigszins naar boven bij te stellen.

wibro schreef:
Deel II heb ik ook zojuist bekeken maar die vond ik minder shockerend. Kijk, je kan van deel I zeggen wat je wilt maar het had wel een goed en vooral origineel verhaal. De eerste drie kwartier oogde echt als een thriller. Daar is van deel II absoluut geen sprake van. Het is gewoon smerige martelporno. Ranzigheid om de ranzigheid. Het verhaal is totaal van ondergeschikt belang. Het is om die reden dat ik genoodzaakt ben mijn waardering voor deze 1e Centipede film toch even naar boven bij moet stellen.

Ik vind deel twee juist inhoudelijk sterker. Mooie middelvinger naar de media en hoe die copycat gedrag aan horrorfilms toeschrijven. Op dat vlak is het een ijzersterke satire. Ook hoe hij de hoofdrolspeler uit deze weer in het vervolg verweeft is een haast surrealistische meesterzet. Vond het vervolg daarom minstens zo origineel. En dat komt zelden voor.

Maar erg ranzig is die wel. Sla 3 trouwens maar over. Daar ben ik zelf niet doorheen gekomen. Bedroevend.

avatar van alexspyforever
Ik ben misschien de laatste die punten geeft voor originaliteit maar hier kan ik er niet om heen aangezien deze ook nog een hoog wtf gehalte heeft. Ik heb al veel films met gestoorde wetenschappers gezien, maar deze dokter slaat werkelijk alles. Ok het is wel weer een beetje cliché dat de mad scientist een Duitssprekende is, maar daarvan afgezien is het een intrigerend werkje. Het is misschien niet erg expliciet maar het concept is sowieso al ziek genoeg om indruk te maken. Ja, deze heeft me aangenaam verrast.

En kan iemand mij uitleggen waarom deze een turkey score heeft zowel hier als op imdb dat vind ik ook wel een grote WTF??

Oh en in Nederland gefilmd, nice.

alexspyforever schreef:
ik ben misschien de laatste die punten geeft voor originaliteit maar hier kan ik er niet om heen aangezien deze ook nog een hoog wtf gehalte heeft. Ik heb al veel films met gestoorde wetenschappers gezien, maar deze dokter slaat werkelijk alles. Ok het is wel weer een beetje cliché dat de mad scientist een Duitssprekende is, maar daarvan afgezien is het een intrigerend werkje. Het is misschien niet erg expliciet maar het concept is sowieso al ziek genoeg om indruk te maken. Ja, deze heeft me aangenaam verrast.

Snap ook niet waarom die zo laag scoort. Waarschijnlijk trekt het veel mainstream sensatiezoekers aan die het satirische aspect volledig missen.

Get ready voor deel 2, dat is echt een briljante sequel!

avatar van Shaky
Basto schreef:

Get ready voor deel 2, dat is echt een briljante sequel!

Sluit me hier volledig bij aan, bij beide opmerkingen.

Laurence R. Harvey gaat dat sequel naar een heel ander soort film trekken.

avatar van alexspyforever
Basto tis dat de sequel mij werd getipt dat ik dacht misschien toch maar eerst het eerste deel kijken om toch een idee te hebben van de opzet. Misschien is het niet echt eerlijk om de film met Martyrs vergelijken (maar die vindt de meerderheid dan wel kennelijk geweldig) al is het natuurlijk ook een ziek concept. Martyrs deed me dan weer weinig gezien ik de executie niet echt boeiend vond om van de reden of drijfveren nog maar te zwijgen. Zeker als het zo tot heil van een (religieuze) sekte is dat boeit me weinig tot niets.

De satire waar je van spreekt is me wel ontgaan maar sowieso ben ik daar slecht in om zoiets te herkennen. ik zag gewoon een maf concept waarvan ik denk wow gestoord maar gewoon het feit dat iemand dit kon bedenken en het nog uitvoert op een manier dat het vreselijk echt overkomt, hoed af hoor. Denk dat ik niet meer zo onder de indruk was sinds de film van HG Lewis. En ook dit diende enkel tot bevrediging van een gestoord individu. Dat vind ik sowieso al fijner dan een netwerk met een naar mijn mening stupide ideologie.

Shaky ik heb vernomen dat de smerigheid in de sequel een stuk de hoogte in gaat. Maar blijft het originele concept behouden?

avatar van Basto
Het vervolg neemt een hele nieuwe zeer originele wending. De gore is een gevolg van het concept.

avatar van Ilsa
Basto schreef:

En dan heet hij nog dr. Josef.

Josef Mengele (Günzburg, 16 maart 1911 – Bertioga (Brazilië), 7 februari 1979) was een Duits erfbiologisch onderzoeker, legerarts en nationaalsocialist. Gedurende de laatste twee jaren van de Tweede Wereldoorlog was hij werkzaam in het vernietigingskamp Auschwitz, waar hij medische experimenten uitvoerde, vaak met dodelijke afloop, en gevangenen selecteerde voor de gaskamers. Mengele kreeg de bijnaam "engel des doods" (Wikipedia)

avatar van Devedeetje
4 STERREN

deel 1: 4 **** origineel en best wel (heel erg) grof…
(mijn partner ging over haar nek.., ik wilde door naar deel 2)
deel 2: 5 ***** Ben je fan van het gerne; dan is dit de "must-see" (beste van de 3) AANRADER
deel 3: 3 *** 'meer' is niet perse 'beter' ; aardig gespeeld, centipede valt zwaar tegen !