The Possession of Hannah Grace (2018)

Horror

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Shay Mitchell, Stana Katic en Grey Damon

Het verhaal gaat over een vrouwelijke politieagent die net terug is uit een afkickkliniek. Zij gaat werken in de nachtdienst bij het lijkenhuis van een ziekenhuis. Daar vinden echter een aantal bizarre en vooral gewelddadige voorvallen plaats die gedaan zijn door een kwaadaardige entiteit die het bezit heeft genomen van een van de lijken.

Van dit soort type Horror films zijn er al een aantal van gemaakt, zoals inderdaad de betere film "The Autopsy of Jane Doe (2016)" (welke zich ook afspeelt in een mortuarium), waardoor deze film eigenlijk niets meer toevoegt. Desondanks is deze film nog wel redelijk sfeervol en weet hij nog net voldoende te vermaken (duurt met circa 80 minuten ook niet lang), om de aandacht erbij te houden. Hier en daar is het ook een beetje creepy (o.a. de manier hoe Hannah zich voortbeweegt), maar echt spannend of eng wordt het eigenlijk nergens. Al met al niet meer dan een dertien in dozijn clichématige Horror film.

avatar van Ric1997
Doet niks nieuws en niks goed, alles wat er mis is met moderne mainstream horror wordt hier in één film gepropt. De lachwekkende cliché openingsscène deed me al vrezen dat dit weer een 13 in een dozijn geval zou worden, en uiteraard was dat ook zo. Het grootste probleem met dit soort films is dat er totaal geen sfeer of spanning is, er wordt even snel een achtergrondverhaaltje verzonnen en vervolgens mag je 1,5 uur naar een bezeten lijk die iedereen kruipend achterna zit kijken. Alleen als demonen er zin in hebben kruipen ze trouwens, want dat is eng, soms kunnen ze gewoon rechtop staan.

avatar van Brabants
The Possession of Hannah Grace van Diederik van Rooijen is eindelijk eens een film in de reeks, waarbij geen standaard uitdrijvingsverhaal aan de man wordt gebracht. Het toneel is hier een mortuarium en ondanks dat er in 2016 een film verscheen met een soort van zelfde uitgangspunt, deed deze toch zeker niet onder. Ergens vond ik hem gewoon beter. Goed verhaal, spanning en zo af en toe een rilling over de rug. Prima film!

avatar van Simon S Koop
Nog een grappig detail, de actrice die Hannah Grace speelt, had niet eens zoveel SFX nodig.
Zij kan zelf spontaan, haar armen uit de kom draaien

avatar van filmkul
Vrij doorsnee horrorwerkje. Het verhaal slaat vrijwel nergens op en dient alleen als kapstok om ruim een uur een bezeten lijk achter diverse mensen aan te laten kruipen. Verder niet verkeerd want het soms best spannend en zeker het eerste deel best creepy. Echter wordt er geen cliché vermeden door Van Rooijen. Het acteerwerk kan er mee door. De special effects en settings zijn okay. 2.0/2.5

De film heeft mij aangenaam verrast. Het begint als een doorsnee exorcist film maar krijgt al gauw een hele andere wending. Ik vond het een zeer spannende film maar niet echt eng of bloederig.

avatar van schumacher
Middelmatige film; het begin tja, het duurde me nogal lang, ik vond het zeer saai in den beginne, toen het eindelijk echt begon dan vond ik het nog enigsins oke, op basis van dat kan ik nog een 2.5 geven, had het 1ste stuk boeiender geweest had ik ietske meer gegeven.
Het is ook niet meteen mijn soort horror, echt horror kan je dit toch weer niet echt noemen maar ze moeten het kind een naam geven.

avatar van mixmaster
Leuke Horror die mij een beetje doet denken aan ''The Grudge'' , met name de kraak geluidjes bij het rond kruipen van Hannah.

Deze film speelt zich af in een mortuarium wat op zich al een creepy locatie is, de spanning wordt goed opgebouwd maar ik vondt het einde helaas wat zwakjes.

avatar van jeroentjuhhhhh
De kritieken zijn niet mals voor dit (toegegeven: weinig originele) genrewerkje van onze landgenoot. Terwijl hij toch veel zaken dik in orde heeft. Met name de locatie is subliem (deze werd ook gebruikt in Cabin in the Woods, leuke trivia!) en het eerste uur is zorgvuldig opgebouwd, albeit tussen de lijntjes kleurend. Voor mij ontstaan de grootste problemen tijdens de grande finale, waarbij het geheel weer alle teugels laat vieren en het schreeuwerige de bovenhand neemt. Recentelijk had The Nun (2018) daar ook mee te maken. Wanneer een geest begint te blèren, dan ben je mij kwijt. Een dappere poging, dat is het wel. Deze possession had zijn plek prima gevonden als het zonder problemen in 2016 was uitgebracht, maar de huidige kijker lijkt toch iets anders / meer te willen.

avatar van Macmanus
Te generiek.

Ja het is nobel om elke generieke horrorfilm degelijk te waarderen omdat het wat geinig elementen heeft. Toch kun je dat niet nog 10 films volhouden ben ik bang.

Deze film bied toch echt te weinig nieuws om ook maar een beetje boven het maaiveld uit te komen. Het begint al lame met die exorcism. Ook scenario wise hele slechte keuze. Je weet daardoor eigenlijk al gelijk wat voor vlees er je in de kuip zit. Niet dat dat deze film nou gered zou hebben denk ik. Toch zet Diederik de beats niet helemaal lekker neer. Het is allemaal te generiek. Beveiliger loopt balletje achterna, hoort wat vreemde geluiden en gaat op onderzoek. Rara wat gaat er komen. Het is niet dat je een clicheloze film moet maken, maar speel op zijn minst een beetje met dit soort scenes. Daarna met de chauffeur van de ambulance precies hetzelfde. Of de chick op het dak. Het is afstrepen en vooral geen grote fouten maken moet de regisseur gedacht hebben. Wel jammer ergens had best een ok filmpje ingezeten. Setting is prima, Hannah Grace die kraakt is ook wel geinig...maar dan wil ik toch visueel iets boeiender shots...en als het even kan een iets leuker scenario. Doe op zijn minst iets anders. Goede komische scene, goede seksscene, goede totaal geflipte scene, doe-iets waardoor ik deze film morgen nog kan herinneren!

2 sterren

avatar van james_cameron
De openingsscene, een soort Exorcist-achtige climax, is waardeloos, maar gelukkig is de rest van de film best oké. Hoofdrolspeelster Shay Mitchell is een leuke verschijning en de film profiteert flink van de naargeestige setting. Hier en daar is de film ook best creepy. De special effects kunnen er ook mee door en worden overwegend effectief ingezet. Het vlakke einde is dan wel weer een domper op de feestvreugde, maar al met al weet dit werkje net boven het maaiveld uit te steken.

avatar van john mcclane 2
Prima horror film , die een originele draai geeft aan het possession gegeven .
Niet dat het nu uitblinkt in een wervelend verhaal , maar het kijkt prima weg , en de locatie is erg geschikt voor een paar jump scares , die soms best werken .
Omdanks dat het bijna. Geheel in het duister afspeelt , is het prima te volgen , ook zeker een plus , want dat zie je vaak mis gaan .
Redelijk einde , afgerond .
Dikke 3* .

avatar van Ajax&Litmanen1
Toegeven, erg origineel is het allemaal niet. We worden al een jaar of 10 overspoeld met horrorfilms met demonen en andere paranormale activiteiten. Maar het is tegelijk wel een subgenre waar ik nog steeds met plezier naar kijk. Niks mis met op zijn tijd zo'n film. The Possession of Hannah Grace doet dus niks bijzonders, maar ik vind de film toch vrij sterk. Dat komt vooral door de setting. Een vrij verlaten mortuarium waar iemand een nachtbaan heeft. Een meer ongemakkelijkere setting is er denk ik niet, goede keuze dus.

Het plot over de privéproblemen van onze hoofdrolspeelster boeide me niet zo, was ook niet zo heel belangrijk. Waar de film wel mee scoort is de sfeer. Die is ijzig en wekt geregeld spanning op. Zo richting het einde slaat de film misschien wat door met shock-momenten, al vond ik ze nog best wel leuk. Het tempo word daar even verhoogt, na een wat kalm eerste uur waar op een goede manier op werd gebouwd naar de climax. De scares zijn wel wat makkelijk, maar ze werken wel. De film deed me trouwens door de setting en de gebeurtenissen aardig denken aan The Autopsy of Jane Doe (2016), maar die was wel een stuk beter.

avatar van joolstein
Bovennatuurlijke horrorfilm met een Nederlands tintje! Deze film is het Hollywooddebuut van regisseur Diederik van Rooijen. Ook cameraman Lennert Hillige en productie-designer Paula Loos leverden een bijdrage. Net als acteurs Gijs Scholten van Aschat en Guy Clemens, al zijn die maar kortstondig te zien. En zo slecht was het niet! Van Rooijen weet door gebruik van geluid en het spelen met licht en donker een aardig suspense-volle film af te leveren. Zijn grootste handicap zijn een nogal middelmatig script, de onkunde van de Amerikaanse hoofdrolspeler, (actrice en fotomodel Shay Mitchell), en een overhaaste montage (een ingreep van de producent?) Op basis van wat Van Rooijen hier toch nog laat zien, had hij beter materiaal verdiend.

avatar van handelaar
Is het remake project van Hitchcock's 'The Birds' voor van Rooijen afgeblazen, want ik had altijd gedacht dat dat zijn Hollywooddebuut zou gaan worden?

handelaar schreef:

Zit in development hell (ze weten niet of ze een klassieke remake willen doen of een modernere/lossere adaptie), dus kan nog wel even duren...

avatar van Left4Dead
Niets nieuws onder de zon, maar wel aardig in uitvoering. Tussen al die rotzooi van de laatste jaren is dit een aardige verademing binnen het genre. Het staat er mooi op qua regie en geluid. Acteerwerk is prima en het script loopt aardig.

Een mooie Mitchell in de hoofdrol die aardig haar best doet, maar ook Johnson zit er in aardig in. Het werken met licht en donker is mooi uitgedacht en zeker binnen de locatie. Op momenten zit de suspence er goed in, en dat zie ik niet vaak meer op deze sterkte de afgelopen jaren. Dat is dus een dikke pluspunt.

Maar er is een minpunt. Al duurt de prent maar 85 minuten, ik was op een bepaald moment wel klaar met Hanna die traag de gehele staf van het mortuarium afwerkt. Het was wat monotoon op een gegeven moment. Maar toch is er een nette prent neergezet, 3** een 6,5/10.

avatar van Boeikens
Sterk in de lijn va het toch iets betere The Autopsy of Jane Doe maar ook best goed.
Sterke opening die meteen een goede sfeer brengt. Het verdere verloop zwakt wel wat af maar blijft sfeerrijk en kent enkele kleine scare momentjes. Mooie setting en ook het acteerwerk viel me niet tegen. De film had niet langer moeten duren want op de duur ontbrak het wel wat aan variatie in het gebeuren.

avatar van perceived
Meevaller. Tussen het schreeuwerige en filmisch lelijk begin en eind, waarin zowat alle Exorcist-clichés weer uit de kast worden getrokken, schuilt best een fijn (en ietwat subtieler) filmpje!

avatar van martijn1976
Gewoon vermakelijk!

Het slaat nergens op allemaal en er wordt flink wat jat-werk uit de kast getrokken.
Who cares! Ik zag em in de bios en daar kwam hij leuk over..... En wat een lekker ding die Shay Mitchell!

Deel 2???? ik verwacht wel zoiets.....

avatar van alexspyforever
Eigenlijk een premise die niet helemaal klopt maar daar ben ik wel op afgegaan om de film te kijken. De link met The Autopsy of Jane is snel gelegd al klonk dit op papier wel interessanter. Het beste aan de hele film is de duistere setting, de rest is ondermaats. Wat rondlopen, wat neuzelen, af en toe wat actie. Vlakke karakters met weinig achtergrond en waar ik ook niks om geef en het is allemaal toch zo voorspelbaar. Als je moordlustige lijken in actie wil zien zijn er tal van betere films. Eigenlijk zouden ze dit soort meuk niet meer mogen maken anno 2018.

En Shay Mitchell is een fotomodel? Nou dan heeft de regisseur toch zijn best gedaan om haar onaantrekkelijk te maken, maar daar ga ik geen extra punten voor geven. Straf dat sommige haar zelfs dan nog aantrekkelijk vonden of ze baseerden zich misschien op die scène dat ze net uit de douche kwam. Geef mij toch maar Kirby Johnson die Hannah Grace speelde kom voor haar een halve erbij.

avatar van bjerik76
ik heb hier denk ik iets te kritisch naar gekeken, maar voor een film die zich in deze tijd afspeelt..

Ziet een mortuarium er echt zo uit ? klinisch wit oke , maar dit was gewoon een betonnen loods.
Het leek wel 10 x zo groot als het hele ziekenhuis waar het bij hoorde.

En dan ook nog eens zulke slechte verlichting overal ? ( in het begin toen alles koek en ei daar was, was het lichtsysteem al belabberd.

De grime van Hanna Grace is mooi gedaan, maar het is/ maakt het allemaal niet spannend of verassend genoeg.
Het komt langzaam op gang, en als vader voor de 2e keer in beeld komt, lijkt alles zo klaar als een klontje en gaat iedereen overstag..?

avatar van Dick Starbuck
Manmanman! Wat 'n meuk. Deze horror mist 'n belangrijk iets. Eng zijn! Totaal niet.... Heb je zo'n locatie en 'n bezetenheid ala The exorcist. Krijg je dit. Totaal niet spannend en nogmaals eng. Jammer. 1,5 ster voor de moeite

avatar van Elchapo
Ik was er vorig jaar bijna voor naar de bioscoop gegaan.....nou voor Netflix is het goed genoegNet aan,3 stars.

avatar van SaintEye
Niets wat ik nog een keer opnieuw hoef te zien, maar zeker spannend. Als liefhebber van het genre zeker een keer kijken.

avatar van remorz
Puik filmpje, hoor.

In retrospect is het horrorgedeelte niet eens het indrukwekkendste. Van Rooijen heeft een creatieve manier gevonden om de psychologische revalidatie van zijn hoofdpersoon te laten samenvallen met de bezeten Hannah Grace. Het einde is dan ook erg sterk, met een goed gedoseerd ambigu epiloog. Maar om daar te komen bedient de film zich gaandeweg toch van wat gekunsteldheden en stijlkeuzes die afbreuk aan het geheel doen.

Wat ik jammer vond is dat de voorhistorie van Hannah Grace zo expliciet getoond wordt. Het haalt best wel wat spanning weg; het is niet zozeer de vraag wat je moet verwachten, eerder wanneer. Van Rooijen weet dit, en probeert spanning te puren uit de nabijheid tussen de dode Hannah en de hoofdpersoon. Wat dat betreft speelt hij best een geinig spel met cliché's en verwachtingen, wat mij betreft ontbrak het net aan die spanning om er volledig in ondergedompeld te worden.

Ook als herrezen entiteit komt Hannah wat overdadig in beeld wat mij betreft. Wel cool dat al haar bewegingen natuurlijk opgenomen zijn ipv met CGI; de geluidsband moet alle kronkelende, krakende bewegingen nét iets teveel aanzetten met generieke geluidseffecten. Het geeft de film dan nét dat goedkope tintje mee.

Ook qua verhaal en personages hanteert Van Rooijen een wat diffuse aanpak, waardoor het claustrofobisch potentieel van de setting een beetje verloren gaat. De ambulance-medewerker, collega's, ex-partner: ze worden er allemaal bijgesleept om met wat moorden uit te kunnen pakken, ik had het liever wat compacter en suggestiever gehad. Nu ook wat overbodige dialogen en zijstapjes richting drama.

Redelijk sfeervol met een ambitieuze extra laag onder de horror die het interessant weet te houden, maar die de film ook een beetje halfslachtig tussen drama en horror in laat bungelen. Niettemin de moeite waard. 3*

De slechte score hier verrast mij. Ik heb erg genoten van deze film. Goede sfeer, enge 'villain' en lekker enge nagelbijtende scénes. Beklemmende sfeer. Wellicht niet het mest originele verhaal maar wij hebben ons vermaakt.

avatar van Daan258
Niet goed, niet slecht.

Een film waar ik al best een tijdje naar uit keek. Het verloopt allemaal lekker vlot en weet een uitstekende sfeer neer te zetten. Het deed mij dan ook best wat denken aan een mix van The Autopsy of Jane Doe (2016), Last Shift (2014) en The Confines (2015)
Had wel een film verwacht die meer gericht zou zijn op exorcisme, maar dat was hier niet echt het geval. De jumpscares waren helaas was cliché en werkte niet helemaal en de spanning had veel en veel beter gekund.
Het eind ie wat tegenvallend omdat het nogal wat slapjes was gedaan. Verder prima werkje met een goede setting en sfeer.

avatar van El ralpho
Wat dood is, moet dood blijven

Ik trek mij wel vaker niks van een laag gemiddelde aan (zeker binnen het horror genre) maar in dit geval ben ik het er aardig mee eens. Wat ik hier echt sterk vond was de setting en de opzet van het verhaal. Daarnaast zag Hannah Grace er ook huiveringwekkend uit, tot op het moment dat zij eigenlijk meer en meer in actie kwam.

Als een soort dood gewaande Scarlet Witch met telekinetische krachten, wekt zij op deze momenten eerder de indruk van een gevallen superheld dan bezeten meisje. Het leek er dan ook op dat de regisseur wel wist hoe hij een onderhuidse spanning kon creëren, maar vervolgens niet goed wist hoe hij de spanning erin kon houden.
Op de momenten dat de hel los moest barsten, viel namelijk meteen alle spanning weg. Tijdens de proloog gebeurt dit ook al, maar er komen nog vele momenten in deze horror voorbij waarbij deze situatie zich herhaalt. Ook de visuele effecten liggen er soms te dik bovenop met als dieptepunt de scénes bij de verbrandingsoven.

Ik vind het jammer dat ik geen voldoende uit kan delen want ik zag wel dat hier veel potentie in zat. Er heerste een aardig onderhuids sfeertje, en ook het aanvankelijk weinig sympathieke personage van Shay Mitchel, begon ik na verloop van tijd steeds leuker te vinden. Juist daarom zo zonde dat al deze sterke punten volledig ondergesneeuwd raken op de momenten dat het juist spannend zou moeten worden.

avatar van milan90
Niet bijster origineel maar zeker het kijken waard.

avatar van IH88
The Possession of Hannah Grace

Degelijk. Mortuariums zijn natuurlijk de beste locaties voor een horrorfilm, en The Possession of Hannah Grace maakt daar dan ook dankbaar gebruik van. Regisseur Diederik van Rooijen levert en sfeervolle horrorfilm af met een prima acterende Shay Mitchell in de hoofdrol. Complimenten ook voor de jonge Kirby Johnson, die als Hannah Grace zeker dreiging uitstraalt. Er zitten ook een aantal aardige schrikmomenten in. De moorden worden wel matig in beeld gebracht, en hoe het allemaal eindigt wordt nog net niet met neonletters aangekondigd door Van Rooijen. Iets subtieler had wel gemogen.

avatar van Shadowed
Prima.

Het is inderdaad een film die de meeste sfeer uit zijn locatie, het mortuarium haalt. Het ziet er allemaal weer erg eng uit. Het mortuarium straalt een kille, ijskoude sfeer uit en is natuurlijk wel ideaal voor zo'n horrorfilm als deze.

Van Rooijen weet dus wel zijn locaties uit te kiezen. Het is alleen uiteindelijk de uitvoering zelf die het een beetje laat liggen. Buiten de sterke sfeer, laat namelijk de horror zelf het helaas een beetje liggen. Ik was nergens echt doodsbang. Terwijl het met zo'n locatie normaal gesproken wel zo is.

De film opent ook met een wat saai exorcisme. Het is zoiets dat we al tamelijk vaak hebben gezien, en dus te beter dat de film niet rondom het exorcisme is, maar in een mortuarium. Anders was dit duidelijk een stukje zwakker geweest helaas.

Qua horror laat de film een hoop punten liggen. De opbouw mag er soms zeker zijn, is ook niet zo moeilijk met deze locatie. Echter is het vaak die pay-off die het laat liggen. De jumpscares zijn echt wat te tam, en bovendien wordt er te weinig dreiging uit Hannah Grace gehaald.

Film mist ook wel een beetje intens cameragebruik. Vaak genoeg zien we aardige shots en sfeervolle camerastandpunten, maar wanneer de film echt moet scoren laat dit het een beetje liggen. Het is allemaal iets te tam gebracht op die momenten.

Wel zijn er genoeg donkere hoekjes en wanneer Hannah Grace in beweging komt en je van de verte aanstaart is het best creepy. Bovendien duurt de film absoluut niet lang. Van Rooijen zie ik graag terug in de regiestoel van een horrorfilm, maar hopelijk dan weet hij het allemaal iets enger, uitdagender en intenser te maken.

Nu heb je namelijk een doodenge locatie, maar met wat tamme horror dat zich erin bevind. Wel een voldoende, omdat het blijft boeien en het acteerwerk voor de rest ook heel degelijk was.