Howl (2015)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Paul Hyett
met Ed Speleers, Holly Weston en Elliot Cowan

Joe, een jonge conducteur, vertrekt samen met een stel passagiers vanuit Londen voor zijn laatste rit tijdens een donkere, stormachtige nacht. Plots maakt de trein een noodstop en komt tot stilstand midden in een bos. Het lijkt er op dat ze iets hebben geraakt. Wanneer de machinist op onderzoek uit gaat keert hij niet meer terug. De paniek slaat al snel toe onder de passagiers, zeker wanneer ze het verminkte lichaam van de machinist ontdekken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Bonkige weerwolven in een trein; count me in! Ondanks dat ik Hyett's The Seasoning House (2012) niet bijster interessant vond, valt hij met zijn eerste twee films wel op als degelijke Britse genreregisseur. In ieder geval iemand waarvan ik de volgende projectjes meteen op de watch-list pleur. Veel onsympathiek slachtvee en daar maakt Hyett goed gebruik van. Alleen al de introductie van al die schoften; héérlijk! Dat houdt het dynamischer onderling en een tikkie tongue in cheek. Dat relativerende toontje kan zo'n oer-genrefilm dúidelijk gebruiken, want --op WolfCop (2014) na-- zijn er maar weinig te pruimen weerwolf-flicks. Prima tussendoortje.

avatar van W.V.
Tijdens het kijken naar deze film had ik even het idee dat dit een onofficiële opvolger van Dog Soldiers was. De locatie, een trein in een bos, zouden er toentertijd in Dog Soldiers toch nog wat weerwolven hebben rondgezworven? Later kwam ik er achter waarom ik misschien wel het idee kreeg, Sean Pertwee, speelde ook in DS en kwam in deze film als machinist lelijk aan zijn einde. In potentie had dit een uitstekende horror kunnen worden, de locatie, een stilstaande trein in het bos, opgesloten passagiers die allemaal een eigen agenda hebben en je komt al een heel eind, mits de schokeffecten dan van dien aard zijn dat je op een dergelijk moment van je stoel moet springen en natuurlijk hoe worden de weerwolven in beeld gebracht. En aan beide laatste punten ontbrak het dus.
De horrorschokmomenten waren maar mondjesmaat en de weerwolven vond ik er eigenlijk een beetje oubollig uitzien. In deze vorm deden ze mij denken aan een kruising van de Uru-khai uit de lord of the ring saga en de morlocks uit de allereerste Time machine.
De rollen van de passagiers zijn een dimensionaal, maar niet echt storend, hoeft ook niet van sommigen verlang je gewoon dat ze wolvenvoer worden zoals die snuiter met zijn bril op en die voetbalfan, je weet eigenlijk wel de volgorde wie in welk deel van de film aan zijn of haar einde komt. Enige verassing was dat de held op het laatst ook af moest haken. Voor de rest is dit een weerwolven film onder het gemiddelde, jammer er heeft meer ingezeten.

avatar van Rickyman
Matig weerwolffilmpje.
Begint nog wel aardig, maar de clichés worden steeds flauwer en saaier.

lezertje
Matige horrorfilm. De weerwolven, of wat het ook mogen zijn, zien er niet uit. Mannen met rubber maskers en gehuld in rubberpakken.. Daar kwam je in de jaren vijftig van de vorige eeuw nog mee weg, maar nu echt niet meer. Sinds wanneer gaat een spoorlijn dwars door een bos, lijkt me erg onpraktisch. En nooit geweten dat treinen anno 2015 op benzine rijden.

avatar van Daan258
Zoals ik al vele male meer gezegd heb dat ik niet zo'n fan ben van het weerwolf genre was ik toch wel een beetje benieuwd naar dit werkje. En ik moet zeggen dat ik toch een klein beetje verrast ben door dit filmpje.

Sowieso vond ik locatie en sfeer best goed gedaan en daarnaast waarom ik de film nog best vermakelijk vond is denk ik omdat ik de film niet echt in het weerwolf genre vind passen. Ze zagen er niet echt uit zoals je gewend bent in andere films. Meer een mix tussen weerwolf/creature/cannibals ofzo. Wat ik juist erg positief en leuk vond.
Ook was ik eigenlijk wel blij dat je niet eerst hele transformatie's zag (op 2 keer na) en hoe,wat ,waarom maar gewoon: Een trein krijgt pech in the middle of nowhere en er zijn weerwolfen . PUNT
Gewoon lekker snel en geen geouwehoer.
De film was niet altijd even boeiend en spannend want er zaten hier en daar wel wat mindere en ie wat langdradige scene's tussen en natuurlijk vol clichés. Maar gelukkig zaten er ook genoeg leuke momenten in de film. Bijvoorbeeld de oude vrouw die gebeten werd en uiteindelijk transformeerde in een weerwolf was en zag er best creepy uit.
Al met al ben ik redelijk verrast door dit werkje en ik denk juist voor de mensen die fan zijn van het weerwolf genre dat die dit ook best een film zullen vinden.

Ik zat heel erg te twijfelen tussen 2,5 en 3,0* maar nu ik toch zo terug denk krijgt de film net een 3,0* van mij.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van kleintje 2
Het bevat niets, nou ja bloed. En veel ervan ook. Gewoon niet leuk en slecht gemaakt.

avatar van umbra
Niet bijzonder :/ redelijk saai "monster" filmpje, weinig inleving, eigenlijk vanalles te weinig om goed te zjn 4/10 (gul)

avatar van joolstein
Zeer leuke film met eigenlijk een vrij makkelijk plot: weerwolven op de trein. Maar voor het zover is krijgen we eerst alle betrokken te zien. En het mooiste daarvan is dat karakters die misschien positieve gevoelens opwekte onder stress weleens opeens heel anders kunnen handelen. Nadat iedereen is voorgesteld is het direct tijd voor de actie. En die gestrande trein en de omgeving zijn een prachtige locatie die een goed claustrofobische gevoel aan de film geven. Positief was ik ook over het feit dat er eerst heerlijk werd gespeeld met de betrokken en de kijkers door bijna niets te laten zien. Uiteindelijk was dit de gehele film door saai geworden maar op het juiste moment kwam dan toch het monster in beeld. Geen transformatie zoals gebruikelijk is met weerwolven, sterker het leek niet op een wolf maar meer op een kwaadaardige trol. Erg was dat niet want het monster was nog redelijk indrukwekkend. Door sfeer te creëren met donkere bossen en mistbanken en het vakkundige laten zien van het gebeuren met introductie, middengedeelte met dreigende situatie en eindconfrontatie is dit een fijne (B)-film.

avatar van Boeikens
Ok, niet elke weerwolffilm moet een American Werewolf zijn, maar de weerwolf zelf moet er toch op z'n minst op lijken!
Een overal net niet filmpje met een belachelijke weerwolfversie die voor mij de doodsteek gaf.

avatar van arno74
Low budget B-filmpje over weerwolven, met hele matige constuums die ook nog veel te duidelijk in beeld komen, acteerwerk was ook niet al te best en het geheel is erg voorspelbaar. Een magere 2*

avatar van rebelkush
Trein die s'nachts midden in de bos pech krijgt is wel een goede uitgangspunt voor een horror film.
Verhaal is goed, spanning is er, acteurs middelmatig, genoeg bloed maar helaas zakt de film zo'n 20 minuten voor het einde in.