Backtrack (2015)

AustraliΓ«
Thriller / Mystery

geregisseerd door Michael Petroni
met Adrien Brody, Sam Neill en Bruce Spence

Peter Bower is een klinisch psycholoog. Zijn leven verandert drastisch wanneer hij ontdekt dat al zijn patiënten in feite geesten zijn. Verder onderzoek leert hem dat ze allemaal op dezelfde dag gestorven zijn. Peter moet nu in zijn eigen verleden graven om een geheim dat hij al 20 jaar verborgen houdt het hoofd te bieden.

32 BERICHTEN 10 MENINGEN

geplaatst: 31 januari 2016, 22:10 uur [permalink]
dit kan weleens wat worden. ben benieuwd.

geplaatst: 1 februari 2016, 16:11 uur [permalink]
Het verlies van een kind stond centraal in deze thrillermysterie waarin realiteit en droom of fantasie, bij een psycholoog die z'n verleden onder ogen moest zien om rust te vinden, door elkaar liepen. De film zag er mooi uit, maar het verhaal was, naast ongeloofwaardig, voorspelbaar, ook al waren er enkele goed getimede schrikmomenten. De regisseur bewandelde, in het spoor van The Sixth Sense uit 1999, de platgetreden paden. Adrien Brody speelde een goede rol.

avatar van Daan258

geplaatst: 1 februari 2016, 21:12 uur [permalink]
Klinkt best leul en Adrian Brody vind ik ook altijd wel een toffe acteur.
Maar word er al niet te veel vrijgegeven in de plotomschrijving??? πŸ˜•
Heb de film niet gezien dus kan het niet weten, maar zo lijkt het wel.
Ben best benieuwd.

avatar van filmexpert19
geplaatst: 16 februari 2016, 09:03 uur [permalink]
Een film helemaal naar mijn hart. Spannend, goede acteurs en passende muziek. Ideaal om in de zomer te kijken want sommige scene's is echt om van te rillen. Een beetje van sixth sence , the grudge en wat van what lies beneath. Heerlijke film!

avatar van Mercurio
geplaatst: 28 februari 2016, 08:28 uur [permalink]
De mysterieuze sfeer wordt in deze thriller goed neergezet, vooral in de eerste helft. Ik vond het verhaal niet direct voorspelbaar, maar het einde was niet heel verrassend. De vergelijking met The Sixt Sense ligt voor de hand, maar de film haalt dat niveau niet.

Daan258 schreef:
Maar word er al niet te veel vrijgegeven in de plotomschrijving?
Deze beschrijving is éen grote spoiler, blij dat ik die van tevoren niet had gelezen.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 2 maart 2016, 01:34 uur [permalink]
Best vermakelijk, vooral het eerste gedeelte is lekker mysterieus. De ontknoping vond ik dan weer niet zo heel sterk en het einde vond ik te makkelijk. Er zitten wel een aantal leuke schrikmomenten in en de sfeer is goed. Brody speelt redelijk.

avatar van sorbonne
geplaatst: 5 maart 2016, 08:48 uur [permalink]
De film kon me totaal niet vasthouden, misschien teveel gewoon door de ooit opmerkelijke film the sixth sense.

geplaatst: 5 maart 2016, 22:29 uur [permalink]
Het begin was erg goed met zijn mysterieuze momenten, die helaas wel wat te lang werden doorgetrokken zonder nieuwe elementen toe te voegen. Later duidelijk voorspelbaar maar toch wel onderhoudend. The Sixth Sense was zeker aanwezig, maar die heeft een ander, hoger niveau dan deze film.

avatar van bjerik76
geplaatst: 6 maart 2016, 16:50 uur [permalink]
de film komt wat langzaam op gang, de schrikmomenten zijn niet echt schrikbarend.
( maar het is natuurlijk geen bloederige horror, het richt zich meer op drama/thriller en mysterie)

Toch door het mysterie word het op een gegeven moment wel weer wat spannender, ook al is het wel allemaal een beetje de bekende weg die de hele film bewandeld.

een tussendoortje noem ik het maar.

geplaatst: 19 maart 2016, 09:38 uur [permalink]
Moeilijk om het genre van deze "Backtrack"te omschrijven.
Thriller, griezel, drama en zelfs een vleugje misdaad, dat zijn de ingredienten van deze film.
De vergelijking met "The Sixth Sense" is een logische al slaat deze "Backtrack" wel een andere weg in op den duur. Adrien Brody is met zijn bijna chronisch gekwelde gezichtsuitdrukking ( in welke film dan ook) uitermate geschikt als psycholoog met zelf een getraumatiseerd verleden.
Hier en daar een schrikeffect. De enkele keer dat er special effects te zien zijn is duidelijk zichtbaar dat deze uit de computer gerold zijn. Enig smetje op verder een prima film.
3*/3.5*

avatar van limelight73
geplaatst: 25 maart 2016, 11:58 uur [permalink]
Uiteindelijk na even twijfelen om te stoppen, toch nog wat verrassingen naar het einde toe. Had allemaal wat sneller gekund. Brady speelt mijn inziens een sterke rol.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 26 maart 2016, 16:20 uur [permalink]
Fijne film met een prima verhaal!!! Er wordt goed spel geleverd en voor je het weet is de film voorbij, tenminste zo ging het bij ons. De film valt volgens mij onder mysterie omdat het in (vooral) het begin niet erg duidelijk is hoe de geschiedenis zich zal ontwikkelen en voor degenen die niet het verhaal van tevoren enigzins kennen, is het absoluut niet erg duidelijk dat het doden zijn waarmee de beste man zit te babbelen. Voor ons een ruime 7/10

avatar van bubbha

geplaatst: 26 maart 2016, 17:01 uur [permalink]
Bedankt iedereen, om alweer veel te onthullend te zijn over het verhaal. Eén tip misschien: als er in de filmomschrijving geen verlies van een kind vermeld wordt dan betekent dit ze willen dat je er zelf achter komt. Hopelijk gaat dit niet om"het geheim" dat het hoofdpersonage al 20 jaar verborgen houdt.

gauke schreef:

avatar van only1ELEANOR
geplaatst: 27 maart 2016, 12:59 uur [permalink]
Daan258 schreef:
Klinkt best leul en Adrian Brody vind ik ook altijd wel een toffe acteur.
Maar word er al niet te veel vrijgegeven in de plotomschrijving??? πŸ˜•
Heb de film niet gezien dus kan het niet weten, maar zo lijkt het wel.
Ben best benieuwd.

Onze smaken zijn behoorlijk hetzelfde πŸ˜‰ en ik zat met hetzelfde als jij met de plotomschrijving maar was toch echt te benieuwd maar is zeker de moeite waard.

avatar van Daan258

geplaatst: 27 maart 2016, 14:31 uur [permalink]
only1ELEANOR schreef:

Toch mooi om te horen. πŸ™‚
Ik was sowieso wel van plan het filmpje is op te zetten, dus ik hoop dat ik het ook wat zal vinden.
Ik vind Adrien Brody altijd wel een geinige acteur, dus dat zit gelijk al goed. πŸ™‚

avatar van DragQueen
geplaatst: 28 maart 2016, 13:15 uur [permalink]
Aangenaam wegkijkende mysterieuze Thriller. Adrien Brody vult de hoofdrol prima in. Het verhaal steekt verder prima in elkaar. Visueel oogt het geheel ook meer dan onderhoudend. 3,5 Ster.

geplaatst: 30 maart 2016, 13:35 uur [permalink]
Het zoveelste déjà-vuverhaal in bleek Sixth Sense-kleedje. Je ziet de plot van mijlen ver afkomen, de bijhorende schrikmomenten zijn zo voorspelbaar dat het eerder lachwekkend wordt. Een film een getalenteerd acteur als Adrien Brody onwaardig. (Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan zijn glansrol in The Pianist)

avatar van Brabants
geplaatst: 2 april 2016, 13:15 uur [permalink]
Erg traag, saai en ongeïnspireerd verhaal met het alom bekende "ik zie dode mensen concept". Adrien Brody zet een sterke prestatie neer, maar het script is zo inspiratieloos dat hij het in zijn eentje niet kan redden.

avatar van Collins
geplaatst: 2 april 2016, 18:42 uur [permalink]
Psychiater met heftig trauma ziet rare patiënten en lijkt te lijden aan paranoia. Hij ziet dingen die er niet kunnen zijn. Zijn patiënten dwingen hem naar zijn geboorteplaats te gaan om een mysterie uit het verleden te ontrafelen.
Wat volgt is een spannende film met een paar goed gelukte schrikeffecten. Heerlijk duister en behoorlijk griezelig.
De film heeft een sombere uitstraling. Die uitstraling begint al met het hoofdpersonage dat niet bepaald overloopt van luchtigheid en vrolijkheid. Brody is een hele aangename gloomy psychiater.
De somberheid wordt geaccentueerd met beelden die opvallen door het weinige kleurgebruik. Hierbij dankbaar geholpen door de vele nachtsequenties. Ook de slechte weersomstandigheden helpen mee aan de sombere sfeersetting.
Het verhaal is mysterieus en de ontwikkeling ervan is boeiend en spannend. De weg naar de ontrafeling, maar ook de uiteindelijke clou is lichtelijk verrassend.
Wat mij betreft vliegt het verhaal daar wel iets uit de bocht. De gebeurtenissen zijn me aan het eind net iets te opzienbarend, net iets te simpel en net iets te verrassend. Toch een dompertje.

avatar van Berthil
geplaatst: 5 april 2016, 23:16 uur [permalink]
Sluit mij aan bij Collins maar vond het einde wel passen.

Sommige mensen hopen misschien steeds op een film als The Pianist als ze naar Brody kijken maar elke film staat op zich in zijn genre en als een acteur in een rol tegenvalt wil nog niet zeggen dat de film slecht is. Vond Brody ook goed in The Pianist maar ook in The Jacket.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 15 april 2016, 22:10 uur [permalink]
Prima plot, uitwerking had wat spannender gemogen.

avatar van jippie2010
geplaatst: 17 april 2016, 18:45 uur [permalink]
Oei, dit was wel heel slecht. Psychologisch klopt het van geen kanten, geen uitdieping in karakters, ondanks de 90 minuten heel traag, en Brody is nergens echt overtuigend.
En met het voorspelbare plot is de genre Mysterie ook niet op zijn plaats. Al met al vrij slordig, zonde van mijn tijd geweest. *1,5

avatar van cor1946
geplaatst: 21 april 2016, 15:47 uur [permalink]
Dit vond ik nou een goede film met goed verhaal en spel van Brody. Hij boeide me wel ondanks alle negatieve berichten.

avatar van keimpeS
geplaatst: 4 mei 2016, 17:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inderdaad een goede film, in het begin vond ik het wat teveel The Sixth Sense en de scene in de kast deed me weer denken aan de grudge. De uiteindelijke ontknoping/plot had ik niet zien aankomen en vond ik erg sterk.

avatar van Kuwiel
geplaatst: 15 mei 2016, 11:28 uur [permalink]
Zeer goede mystery thriller. Prima verhaal !! Verrassend einde !!

geplaatst: 29 juni 2016, 23:13 uur [permalink]
Rare man ziet rare geesten in een wat rare film. Met pijn en moeite kom ik tot een krappe voldoende, maar ook na deze prent mag de conclusie zijn dat Brody na zijn oscarzege nauwelijks nog een echt goede film heeft gemaakt.
Beste wat je ervan kunt zeggen is dat je je niet hoeft te vervelen, bij dit wat van de hak op de tak springend verhaal. Maar het was toch vooral erg ongeloofwaardig en mager uitgewerkt, hetgeen me tijdens het kijken al deed terugverlangen naar veel betere films over dolende zielen(mama, the others, the sixth sense). Deze Backtrack komt eigenlijk nergens in de buurt van dit niveau, al moet gezegd worden dat als in het laatste half uur duidelijk word gemaakt hoe de vork in de steel zit het warempel nog enerverend word ook.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 1 juli 2016, 07:16 uur [permalink]
“Pete … I'm here to help you.
I really appreciate it. At least you're still alive to help me.”

Adrien Brody slaagde er niet echt in om na het binnenrijven van een Oscar voor zijn hoofdrol in “The Pianist” hetzelfde niveau aan te houden. Zijn bijdrage aan “King Kong” en “Splice” was nog aanvaardbaar. Maar zijn medewerking aan de in mijn ogen toch wel erg beroerde film “American Heist” was toch wel een dieptepunt in Brody’s carrière. Was deze veelbelovende acteur nu al op weg om een soort Willis of Cage reputatie te krijgen? Het lijkt er wel een beetje op. Zeker nadat ik “Backtrack” te zien kreeg. Deze psychologische thriller is zeker geen slechte film en ziet er film technisch ook behoorlijk uit. Indrukwekkend kan je het echter niet noemen en gelijksoortige films zijn al veelvuldig gemaakt. Een vergelijking met “The Sixth sense” is redelijk snel gemaakt (een film uit de hoogdagen van Bruce Willis). Gelukkig mocht Brody zijn gelaatsuitdrukking uit “American Heist” gedeeltelijk behouden. Verwacht je dus aan getormenteerde blikken bij deze psychisch gekraakte en door verdriet overmande psycholoog wiens kabinet overspoeld wordt door vreemdsoortig patiënten.

Peter Bower (Adrien Brody) is de gekwelde ziel wiens leven een lijdensweg werd na het dodelijke ongeval van zijn dochter. Met behulp van collega en vriend Duncan Stewart (Sam “Jurassic Park” Neill) tracht hij terug zin aan zijn leven te geven. Als hij echter tot het besef komt dat zijn beperkt aantal patiënten niet bepaald overlopen van levensvreugde (letterlijk en figuurlijk), leidt dit tot een speurtocht naar de oorzaak van een schuldgevoel waarmee hij opgezadeld werd sinds zijn jeugd. Hij keert terug naar zijn geboortedorp om een tragisch ongeluk uit zijn verleden te onderzoeken. En dit vanwege de connectie die zijn huidige patiënten vertonen met dit tijdstip.

Echt horror kan je deze film nauwelijks noemen. Er is omzeggens geen enkel angstaanjagend moment. Er hangt over het algemeen wel een enge sfeer en er zijn pogingen om schrikmomenten te voorzien, maar uiteindelijk valt het nogal tegen. Het is verre van origineel en het onderwerp werd reeds veelvuldig gebruikt in andere films. Net zoals in “The Babadook” staat een rouwproces centraal en wordt de psychologische impact op iemands psyché ontleed. Het grote probleem is deze film te catalogiseren in één welbepaald genre. Is het nu een psychologische thriller? Of een typisch spookverhaal? Of kan je het bestempelen als een ouderwets moordmysterie? Dat er lijken uit de kast zullen vallen, is zowel letterlijk als figuurlijk het geval.

Backtrack” is niet bepaald een film die een grote indruk zal nalaten, maar echt slecht is het nu ook weer niet. En dit vooral door het overtuigende acteerwerk van Brody. Het is geen hoogstaande filmkunst maar het is wel geschikt om een druilerige zondag door te komen. Ook al is het plot een tikkeltje te voorspelbaar. Spijtig genoeg is het ook één van die vele films waar je naderhand niets meer over weet.

avatar van Rodger
geplaatst: 10 juli 2016, 05:01 uur [permalink]
ja prima film, enkele schrik momenten, goed verhaal.. en goed genoeg om de nachtdienst mee om te krijgen.
3.0***

avatar van Shaky
geplaatst: 20 juli 2016, 20:36 uur [permalink]
De film is net wat te traag om echt te kunnen boeien. Brody doet het prima in deze nogal standaard rol en ook de rest van de cast doet wat je kunt verwachten. Het verhaal is niets nieuws en al honderd keer eerder gedaan, maar binnen zijn subgenre is dit wel een voldoende waard.

avatar van moneymaker
geplaatst: 3 augustus 2016, 01:51 uur [permalink]
Prima film met enkele goede schrik momenten. Te lage waardering op Moviemeter mijn inziens omdat de hele sfeer van deze film beklemmend is.
Verhaal steekt goed in elkaar en je voelt het dilemma van het hoofdpersonage.

avatar van konynewortel
geplaatst: 12 oktober 2016, 23:10 uur [permalink]
Goede Thriller/mystery met goed in elkaar gezet verhaal!

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 25 oktober 2016, 22:07 uur [permalink]
Backtrack heeft moeite om te kiezen tussen het zijn van een thriller met (goedkope) jumpscares of het zijn van een mystery waarbij 't meer om het verhaal gaat. Ik denk dat het een betere film was geweest als voor die laatste optie was gekozen.

Adrian Brody is een prima acteur, maar ook hij kan niet verhullen dat het verhaal van Backtrack vrij voorspelbaar en duizend in een dozijn is. Jammer, want er had echt meer in gezeten.

5/10 (IMDB)