Boychoir (2014)

Alternatieve titel: The Choir

Drama / Muziek

geregisseerd door François Girard
met Dustin Hoffman, Josh Lucas en Garrett Wareing

Stet (Garrett Wareing) is een boos 11-jarig jongetje dat kan zingen als een engel. Nadat zijn moeder is omgekomen in een auto-ongeluk belandt Stet in een muzikale kostschool aan de East Coast, een plek die totaal anders is als het kleine Texaanse stadje waar hij vandaan komt. Hij voelt zich al snel onbegrepen, niet op zijn plaats en gefrustreerd en leeft op gespannen voet met de koordirigent Carvelle (Dustin Hoffman). Als Carvelle iets ontdekt in de stem van Stet probeert hij hem in de goede muzikale richting te sturen.

avatar van adso
Poster = 'onderweg'

avatar van jarno1975
Heeft erg veel weg van Whiplash...

kappeuter (moderator)
Vanaf 2 april in de bioscoop (eOne)

avatar van Redlop
Zoetsappig en erg voorspelbaar allemaal.

Krap 2,5 *

avatar van aspro
De 'Wiener' sangerknaben van Amerika?

avatar van John Lee Hooker
Ik vond dit toch wel mooi om te zien; we zien niet elke dag zulke knaapjes hun stem gebruiken. Natuurlijk wordt er vooral gefocust op één personage, die vanzelfsprekend te kampen krijgt met een aantal hindernissen. Dat moet ook wel, want in een drama zijn er nou eenmaal bepaalde problemen. Dustin Hoffman speelt weer goed en de bijrollen zijn met zorg gecast. Ik heb me niet gestoord aan eventuele sentiment en heb wel degelijk een aantal keren kippenvel gekregen. Dit kan wat ernstig klinken, maar je kent dat gevoel waarschijnlijk wel wanneer je zoiets intens hoort dat het tot in al je zenuwen doordringt.

Heel mooie feelgoodfilm. Wie van koormuziek en klassieke muziek houdt, kan dubbel genieten.
Hartverwarmend en geestverheffend.
Allen jammer dat de film je nooit echt ontroerd of naar de keel grijpt.
Ook al doet bijv. Dustin Hoffman als koordirigent nog zo zijn best.
(gezien op 10 april 2015)

De grote boosdoener was toch wel het totale gebrek aan originaliteit, hetgeen resulteerde in een conservatief, afgezaagd, vlak en voorspelbaar drama. Een verhaal over een rebelse jongen met een deprimerend leven en een beroemd en elite jongenskoor. De ingrediënten waren bekend: hoogdravend gepreek, de kracht van het samen zingen, pesten, afwijzing, tweede- en laatste kansen.
De muziek werd serieus genomen en de liederen klonken prachtig.

avatar van Pazmaster
Helemaal met gauke eens, originaliteit is nergens te bespeuren. Zoiets hebben we in welke vorm dan ook al veel te vaak gezien, en alle voor de hand liggende ingrediënten zijn ook nu weer aanwezig. Deze keer is het in de vorm van een jongenskoor, iets wat me eigenlijk helemaal niet ligt. Op zich wordt er wel prima gezongen hoor maar het staat me gewoon niet zo aan. Koorknaapjes die met hoge stemmetjes zingen en als meisjes klinken, je moet ervan houden denk ik. In zijn soort is de film eigenlijk helemaal niet zo slecht. Er wordt prima gespeeld, het verhaal zit goed in elkaar en er wordt ook nog prima gezongen, maar na ik weet niet hoeveel films met ongeveer hetzelfde verhaal te hebben gezien vind ik het nu behoorlijk afgezaagd.

avatar van pegasuspiet
Misschien niet origineel maar best leuke film, zeker als je van koormuziek houdt

Meer dan aardige film met uitstekende cast ook was het leuk om Debra Winger ( alweer 60 en ziet er nog goed uit) weer eens te zien als de lerares Ms. Steel .

avatar van weberanja
Mooie film, prachtige muziek, maar ook voorspelbaar. En het emo gehalte vond ik aardig hoog, had voor mij niet gehoeven. Maar al met al goed om naar te kijken.

Ondanks dat ik een gruwelijke hekel aan zingende kinderstemmetjes heb moet ik zeggen een mooie film. Dat "Boychoir" behoorlijk voorspelbaar verloopt en dat je als kijker de finale inclusief afloop volledig kan voorspellen deert niet. Joop van de Ende en Albert Verlinde maar gelijk even tippen om deze film te gaan bekijken want "Boychoir" is uitermate geschikt voor een nieuwe musical live on stage.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kritische koorleider.

Dustin Hoffman in de cast belooft meestal iets goeds, maar niet altijd. Zo valt hij hier te bewonderen als kritische leider van een jongenskoor in dit doorsnee feelgood-drama over een jochie dat zich staande moet zien te houden zonder ouders. Het basisgegeven klinkt als voer voor iets groots, maar dat is het helaas niet. Boychoir is geen slechte film, maar helaas ook geen goede. Hoffman lijkt volledig op de automatische piloot te acteren in een film die zo voorspelbaar is als de jaargetijden.

Positieve noot is Kathy Bates die als schoolhoofd nog een klein beetje indruk weet te maken in dit verder kleurloze, muzikale drama. De muziek is wonderschoon, zelfs als je niet zo van het 'genre' houdt, al was ook hier winst te behalen door iets gedurfder uit te pakken en wellicht een andere liedjeskeuze te maken. Maar goed, het euvel zit hem met name in het ontbreken van originaliteit, de vlakke Hoffman en het zoutloos vertelde verhaaltje dat van clichématigheid aan elkaar hangt. Niets bekoorlijk aan.

Doorsnee.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Collins
Drama dat routineus alle paden van het feelgood-genre bewandelt. Dat klinkt niet heel oorspronkelijk en dat klopt ook.
Het verhaal volgt de gebruikelijke standaard. En die luidt als volgt: hoofdpersoon krijgt te kampen met tegenslag, overwint zichzelf en krijgt respect.
Een belangrijk aspect voor een feelgood is emotie. De emotie mist in dit verhaal. Dat ligt, wat mij betreft, aan het spel en aan het gebruik van de muziek.
De jonge hoofdrolspeler (aanwezig in de meeste scenes) acteert leuk maar weet emotioneel niet te overtuigen. Hoffman speelt op routine. Monotoon articulerend. Doet ie goed, maar zijn rol wekt ook geen emotie op. Van de overige acteerprestaties werd ik ook niet warm of koud.
De muziekstukken zijn kortdurig en bepalen niet heel prominent de film. Een gekke keuze. Muziek is immers een belangrijk middel om emotie op te wekken. Bovendien draait de film om muziek.
In een gelijksoortig verhaal op een school waar men moderne muziek doceert, worden de muziekstukken toch ook niet ingekort?
Waarschijnlijk een ordinaire handreiking aan de potentiële kijker die niet van koormuziek houdt.
Een behoorlijk laffe keuze, zegt deze niet-liefhebber van koormuziek.

avatar van Phantasm
Leuke film met prachtige muziek en een prima verhaal.

avatar van voskat
Voorspelbaar en oppervlakkig. En het script is bij vlagen ronduit amateuristisch.
Er wordt ook maar zelden sympathie opgewekt door de hoofdpersoon (laat staan de rest). Gemiste kans.

Matige film over een jongen die na het overlijden van zijn moeder terecht komt op een privéschool met een jongenskoor. Het verhaal en de personages weten op geen enkel moment te verrassen. Hier en daar ook nogal melodramatisch. De zang-scenes zijn wel mooi en ook mede door de cast wordt de film niet echt vervelend.

avatar van Decec
Uitstekend drama film...
Mooi en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Dustin Hoffman en ook een bekende
actrice Kathy Bates ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Even dacht ik een nieuwe "Whiplash" te beleven, maar, neen hoor, deze "Boychoir" is veel slapper, mist elementen die hem van andere "weg naar de top"-films zouden kunnen doen onderscheiden en ook de overtuigende passie ontbreekt.
De montage is wel in orde en ook het zingen, natuurlijk, kan bekoren.
Dustin Hoffman speelt de gemakkelijkste rol van zijn leven : alleen de rechterhand wat bewegen en al naar gelang stoer of voldaan kijken.

avatar van Diederik58
Suikerzoet drama.
Prachtige muziek. Ik neem aan dat het allemaal geplaybacked en bewerkt is.
Passie is het ware talent. De harde leermeester die het talent er wel uit krijgt. Een soort karate kid maar dan op gebied van zang. Ach, soms zal dat de manier zijn om het weerbarstige talent te ontplooien.
Verder een film die niet blijft een hangen.

avatar van IH88
“Your clock is ticking kid.”

Met een strakker script en wat originaliteit had dit een veel betere film opgeleverd. Boychoir is degelijk en routineus, met een voorspelbaar verloop en alle bekende verhaallijnen die je verwacht in een feel good film. De koormuziek is wel goed gedaan, en het acteerwerk is ook naar behoren. Vooral Bates en Hoffman zijn sterk op dreef, en de jonge Wareing weet ook te overtuigen. Het drama wordt er soms met de haren bijgesleept (de jaloerse concurrent was echt te veel van het goede), en vooral de rol van de vader is matig uitgewerkt. Het einde is dan wel weer passend voor een film over kinderen die uiteindelijk hun zangstem kwijtraken, en een andere draai aan hun leven moeten geven.