The Lords of Discipline (1983)

Thriller

geregisseerd door Franc Roddam
met David Keith, Michael Biehn en Robert Prosky

Een drama dat zich afspeelt in South-Carolina, op een school voor militairen in 1964. Als oudejaars student moet Keith de eerste zwarte cadet in de gaten houden, die door een geheime club genaamd 'The Ten' systematisch wordt gepest.

neo (crew)
Ik weet nog wel dat ik deze film vroeger heel vaak geboeid heb zitten kijken, hoewel ik het verhaal al niet zo goed vond. Maar de manier waarop het gebracht wordt met de nodige spanning zorgt door voor wel een aardige film.David keith is erg geloofwaardig in zijn rol.Daarnaast zijn er leuke rolletjes van Bill Paxton, Judge Reinhold. 3 sterren

Beetje nare van de film is dat het toontje discriminatie
wel erg dik er bovenop ligt.
Met name liefhebbers van de linkse partijen zullen smullen van deze film en zijn thema.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig thriller/drama met een naar sfeertje en heftig thema. Bevat een aantal zeer spannende momenten maar echt goed wordt het nergens. Redelijk.

avatar van jordybeukeboom
Bovengemiddelde film met een jonge David Keith, waarin de eindjes helaas wat rommelig en ongeloofwaardig aan elkaar worden geknoopt.

Desalniettemin een spannende en boeiende film, met verzorgde settings en decors. Je wordt snel in het militaire sfeertje meegesleept en blijft er tot op het einde inzitten

avatar van Filmkriebel
Een goede miltaire academie film.. een senior officier onderneemt acties tegen de uitwassen van het disciplinaire systeem van zijn academie om de kansen en het leven van een zwarte te beschermen.. De film is bij momenten erg spannend en de officier botst tegen de beperkingen van zijn graad en de regels om te doen wat hij zijn plicht acht. Ik stoorde me ook wat aan het einde.. Je gaat toch de namen van alle leden van een geheim genootschap toch niet in agenda's gaan schrijven,

Als acteur is David Keith me vrij onbekend; hij heeft een vrij herkenbaar gezicht maar ik kan me zonder wikipedia moeilijk films herinneren van hem. Vond het een best goede film dus, vooral omdat het aanklagen van racisme en machtsmisbruik in leger, politie e.d. geliefkoosde thema's zijn bij mij.