Manhattan Nocturne (2016)

Alternatieve titel: Manhattan Night

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Brian DeCubellis
met Adrien Brody, Yvonne Strahovski en Jennifer Beals

Porter Wren is een toegewijde echtgenoot en ervaren journalist. Op een dag wordt hij door een aantrekkelijke vrouw benaderd om onderzoek te doen naar een onopgeloste moordzaak. Wanneer Wren het mysterie probeert te ontrafelen, wordt hij meegezogen in een spel van seksuele obsessie en chantage dat hem zijn baan, zijn huwelijk en zijn leven kan kosten.

avatar van blurp194
Mooie film noire.

Al is Porter Wren niet helemaal het soort held dat bij zo'n film hoort, daar is hij net een tikkie te braaf en te netjes voor, het verhaal klopt wel en de sfeer ook. En Yvonne Strahovski zet een prachtige femme fatale neer, die Adrien Brody zoals het hoort helemaal van het pad af krijgt, in een verhaal dat tot het laatste toe leuk mysterieus blijft. Brody is een van de erg weinige acteurs die dit soort rol behoorlijk neer kan zetten en hij is ook nog eens goed op dreef, en de andere acteurs ook, Jennifer Beals - gaat ook al een jaartje mee, je zou het haar niet geven - incluis. In de andere bijrollen nog een leuk rare Campbell Scott en een ietwat onsmakelijke Steven Berkoff.

De eerste serieuze film voor DeCubellis, en dat gaat hem goed af.

avatar van DragQueen
Onderhoudende film, die aanvoelt als een film-noir. Het verhaal steekt prima in elkaar, en ontvouwt zich in een aangenaam tempo. Verder word er met overtuiging geacteerd door de cast. Een sterke hoofdrol van Adrien Brody. Yvonne Strahovski is natuurlijk ook aangenaam om te mogen aanschouwen, en acteert ook naar behoren. 3,5 Ster.

avatar van Flat Eric
Wat heb ik mij geërgerd aan deze draak van een film.

Zielloze poging om een film noir sfeer te creëren compleet met de obligate donkere shots, blonde Femme Fatale, foute echtgenoot en lamenterende voice-over van de hoofdpersoon.
Ik kon er werkelijk niet tegen en vond het meer een parodie op de film-noir zelf.
Gevalletje jammer.

Prettige film, waarvan het tempo goed aanvoelt. Het verhaal stak goed in elkaar met een vrij onvoorspelbaar verloop. Hoofdacteurs Brody en Strahovski waren goed op dreef.

Niet helemaal gelukte maar desondanks vermakelijk thriller met noir elementen. Brody is een prima acteur, maar hij heeft de uitstraling van een saaie zak - wat niet echt past bij zijn karaker. Strahovski speelt een knappe rol en haalt de film naar een hoger niveau. Het verhaal ontrafelt zich lang maar zeker en bouwt naar een aardige climax toe. Het script mist intelligentie om er echt iets goeds van te maken.

avatar van filmkul
Redelijke thriller/mysterie met een vleugje film noir. Het verhaal is aardig en de film kijkt lekker weg. De opbouw is goed en de film houdt je aandacht goed vast tot de ontrafeling van het mysterie. Helaas is de ontknoping niet vernuft genoeg en daardoor een lichtelijke tegenvaller. Verder is het acteerwerk prima en is Brody prima gecast voor zijn rol. Aardige film, maar mist een echte verrassende ontknoping. 3.0/3.5

avatar van Pazmaster
Redelijke film met een detective(achtig) verhaal; een femme fatale vraagt om hulp bij een journalist (Adrian Brody) die de zaak gaat onderzoeken. Een klassiek verhaal dus maar toch blijft het wel redelijk boeien. De sfeer is aardig en er wordt ook goed gespeeld. Toch is het allemaal niet echt vernieuwend, er zijn wel honderden (zo niet, meer) van dit soort films en weet zich nergens te onderscheiden. Het is nergens slecht maar meer dan een krappe voldoende kan ik hier toch niet voor geven, daarvoor is het te gewoontjes.

avatar van Left4Dead
Thank you fot you're time.

Adrien Brody, niet direct mijn favoriet. Debuutregie voor Brian DeCubellis, film noir lichte versie. De man heeft een verwoede poging gedaan om een klassieker te installeren. Helaas voor hem is het werk niet sterk genoeg om de ambitie te waarborgen. Ook is Brody niet sterk genoeg, iets wat van te voren bekend zou moeten zijn.

Flat Eric benoemde deze prent een draak van een film, zo ver wil ik niet gaan maar dat de film enorm balanceert op het principe van mislukte sfeer kan ik beamen. Gelukkig was daar Yvonne Strahovski want die maakte met haar mooie verschijning er nog iets van.

Een lege huls met veel gepraat, een klein stuk mysterie samengeperst in een verboden liefdesaffaire met een femme fatale. Niets is dan ook overtuigend, geen binding te krijgen met de personages en het verhaal wist me op geen enkele manier te pakken.

Helaas geen prent voor mij.

avatar van schumacher
Wat een saaie film was me dat? Ik ben alleen nog blijven kijken omwille van de schoon madam, dan weet je het wel zeker? Geen goeie film.

Tsja. Goed gemaakt, maar het houdt niet over.

Misschien geen absolute topfilm, maar op zijn minst zeker toch aangenaam kijkvoer. Brody speelt eindelijk weer eens een gemotiveerde rol en de adembenemende Strahovski geeft zich letterlijk helemaal bloot, waardoor je haast zou vergeten dat ook zij haar sleutelrol goed invult. Helaas zit de immer waardeloos acterende Scott ook in de film.
Voor de rest niks nieuws onder zon, alhoewel we een film met het sfeertje van een film noir welk gesitueerd is in de hedendaagse tijd, nog maar weinig zijn tegengekomen.Verhaal heeft, vooral naar het einde toe, een aantal handelingen waarbij je op het puntje van je stoel terechtkomt. Het gebrek aan logica en de te voorspelbare verhaalopbouw wil je de makers daardoor uiteindelijk gemakkelijk vergeven.

avatar van Brabants
Waarschijnlijk is dit geen film voor het grote publiek, maar heeft het wel een bijzondere uitstraling. Vooral door het grimmige karakter en de lust en het verraad van de karakters geeft het geheel een bijzondere sfeer. Ik kan me indenken dat het over de gehele speelduur misschien wat monotoon lijkt, maar de moord en het mysterie houdt je toch enigszins aan de buis gekluisterd. Adrien Brody zet een knappe prestatie neer, chapeau.

avatar van vranque
Nou, dit was toch een aangename verrassing. Even afgezien van dat thrillerachtige was dit tevens 1 groot erotisch feest. Gewaagd. 3.5*

avatar van jeuletaxi
Film die mooi in mekaar zit en de aandacht verslapt niet mede door de leuke verschijning
Ben geen fan van Adrien Brody maar mede daardoor misschien geen hoge verwachtingen.
Aangenaam verrast en zeker de moeite waard.

avatar van Arnie
Goede film, en dat niet enkel door de sprankelende verschijning van Yvonne Strahovski, die hier (na meer dan verdienstelijk de show 'Chuck' alsmede mijn hart te hebben gestolen) bewijst het betere werk aan te kunnen.

Terzake. Manhattan Nocturne is een boeiende mystery- of misdaadfilm met een intrigerend plot en personages. De sfeer maakt bovendien dat het boven de middelmaat uitstijgt. Alles is gedaan met de juiste dosis subtiliteit. Extravagante karakters worden niet bombastisch neergezet maar met de juiste hoeveelheid aandacht; precies genoeg om de film 'normaal' te houden. En ook het verhaal wordt goed verteld. Niks over de top; de informatie die met de kijker wordt gedeeld is precies voldoende om de vaart erin en de spanning hoog te houden. En ik ben gewoonlijk ook niet zo'n fan fan Adrien Brody, maar vind dat hij hier wel de juiste 'kop' voor heeft. En Strahovski, met haar innemende lach en hints van een duister karakter, heeft echt acteertalent in zich.

Hier en ook op imdb krijgt het nog te weinig waardering naar mijn smaak. Benieuwd naar meer van DeCubellis.

Aardige film over een journalist die wordt benaderd door een weduwe van een onder mysterieuze omstandigheden overleden filmmaker. Een onderhoudend plot met aardig wat wendingen. De personages komen niet overal geloofwaardig over en hier en daar is het allemaal wat vergezocht. Wel sfeervol in beeld gebracht allemaal en van de cast valt Yvonne Strahovski positief op. Ruim 3.0 sterren.

rtt
Lekkere wegkijk film. Prachtige sensuele vrouw en een redelijk verhaal. De film komt snel op gang en blijft je vasthouden. Overdreven spannend wordt het nergens maar desondanks een goede film om naar te kijken. Ik heb me in ieder geval vermaakt. Het slot van deze film met de lift was goed in elkaar gezet. Dit smaakt naar meer.

Redelijke film met een goed onderhouden verhaal, het einde vd film was wel beetje voorspelbaar. Goeie acteurs met een wel heel mooie femme fatale...

avatar van ikkegoemikke
“I'm always running to the place where the bad thing just happened,
arriving just after the danger has passed,
watching from a safe distance,
searching for an angle,
that little wrinkle,
the kick to the heart that makes you want to put down the dollar and pick up the paper.”

Na twee iets mindere films van Adrien Brody gezien te hebben, met name “Backtrack” en vooral “American Heist”, ontwaarde ik die trieste blik weer van hem op de cover van “Manhattan Night”. Klinkt misschien raar, maar telkens ik Brody’s gelaatsuitdrukking zie op een cover, overvalt me al direct een gevoel van somberheid en droefheid. Bestudeer maar eens deze cover, die van “Backtrack” en die van pakweg “Wrecked”. Telkens zie je een melancholisch persoon met zo van die droeve puppy ogen en een verbeten trek om de mond, die je quasi hulpeloos en smekend aankijkt. De man heeft een natuurlijke tristesse over zich.

Ondanks kenmerkende fysieke karaktertrekken, deed hij me denken aan Jake Gyllenhaal als sensatiejager in “Nightcrawler”. Hetzelfde beroep, dezelfde gretigheid en dezelfde droefgeestige blik. Het enige grote verschil is dat Porter Wren al een primeur te pakken had in het verleden en door zijn journalistiek speurderswerk erin slaagde om een jong meisje terug te vinden. Vandaar dat hij nog zijn dagelijkse column in de New York Daily News mag verzorgen. Ook al is de nieuwe eigenaar van deze krant niet bijster enthousiast hierover. In eerste instantie zou je zeggen dat Porter een saai, niet van zijn stuk te brengen persoon is. Dat is dan buiten Caroline Crowley (Yvonne Strahovski) gerekend. Het moment dat hij haar ziet op een feestje is hij al verloren en raakt hij verstrikt in het verleidelijk web van deze blonde mannenverslindster. Caroline’s interesse in Porter is ook van praktische aard. Ze wil Porter’s “Sherlock Holmes” eigenschappen gebruiken om de verdachte dood van haar man Simon Crowley (Campbell Scott) te onderzoeken.

Wat je voorgeschoteld krijgt is iets gelijkaardigs als “Basic Instinct” waarbij Brody zich gedraagt als een soortement Poirot die zich vastbijt in een zaak. Daarbovenop krijgt hij dan nog te maken met een zaak over afpersing waardoor de hele zaak nog ingewikkelder wordt. Een verhaal vol intriges en erotisch geladen scenes. Brody die telkens een column schrijft over andermans miserie, lijkt nu zelf een hoofdpersonage te worden voor zo’n column. Alhoewel alle aandacht zou moeten opgeëist worden door de stormachtige affaire tussen Porter en Caroline enerzijds. En anderzijds de ingewikkelde ontwikkelingen die Porter langzaamaan in een verstikkende greep houden, ging mijn aandacht naar de toch wel extravagante persoonlijkheid van Crowley. Een lichtgestoorde filmproducent met enkele toch wel absurde karaktertrekken. Een echte mafketel met een bizar gevoel voor humor. Zo iemand die voor de grap pretendeert dat hij zelfmoord heeft gepleegd na inname van een ruim aantal pillen en dan doodgemoedereerd en stikkend van het lachen rechtstaat om dan proestend te besluiten dat het maar om te lachen was. En voor zo een als een clochard uitziende excentriekeling valt zo’n uiterst aantrekkelijk, adembenemende erotische blondine? Begrijpe wie begrijpen kan. Maar dat de vertolking door Campbell Scott uitermate schitterend was, staat buiten kijf.

Al bij al geen slechte film, maar ook geen hoogvlieger. Maak er een zwart-witfilm van en je kan het plaatsen tussen andere Hollywood klassiekers die getoond worden op een pay-per-view televisiekanaal. Het zal niet echt opvallen. Stijlvol kan je deze film wel noemen. “Manhattan Night” pretendeert een neo-noir film te zijn met een mysterie erin verwerkt. Echt mysterieus is het echter niet.

avatar van cor1946
Redelijke thriller met goed spel van Brody. Wel wat traag .

Lee92
Ik ben het helemaal met 'Flat Eric' eens: het is een rotfilm!
Het hele gedoe is zwaar krankzinnig, alleen al de schrijver die dit bedacht heeft.
Weer een bewijs dat men in dat godvergeten Amerika letterlijk alles gebruikt wat zich tussen "
de duvel en z'n ouwe moer" bevindt om maar ergens geld mee te verdienen. En dat lukt altijd, want er wordt ook hier weer bewaarheid wat men al decennia zegt: "Er lopen meer krankzinnigen buiten de hekken dan daarbinnen". Met een paar atoombommen van Amerika The Greatest Canyon maken en dan is iedereen blij. Wat een godvergeten land! En maar miljoenen dollars verdienen als lamlendige acteurs! Zit geen greintje fatsoen meer bij! Oplossing: Death Row!

avatar van Left4Dead
Lee92 schreef:
Ik ben het helemaal met 'Flat Eric' eens: het is een rotfilm!

Uhhh, gaat het weer een beetje?

avatar van eRCee
Fijne neo-noir. Manhattan Nocturne gaat over de zoektocht naar verhalen, de drang te achterhalen, ook als wat zich heeft afgespeeld beter geheim kan blijven. Brody speelt een soort detective-journalist die verstrikt raakt in een verhaal dat hem de ondergang in trekt. Daarin staat hij niet alleen: alle vier de belangrijkste personages raken beschadigd door de botsing tussen ontsluiering en geheimhouding. Met de sfeer zit het in Manhatten Nocturne wel goed, mede dankzij de typische noir-muziek, voor een deel zelf geschreven door DeCubellis. Visueel kan de film gerust verbluffend genoemd worden, tenminste op de momenten dat Strahovski in beeld is. Ook daarbuiten is Manhattan Nocturne fraai verzorgd. De film zit vol interessante momenten, waaronder het slotverhaal van Caroline, hoewel de samenhang niet altijd even logisch lijkt. Qua sterrenbeoordeling zou ik hebben kunnen volstaan met een dikke drie, maar ja, Strahovski he.

avatar van broncode
Prima crime noir en een van de hoogtepunten van 2016. Het verhaal houd je constant bij de les en blijft door de aanwezigheid van Adrian Brody en Yvonne Strahovski boeiend.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/mysterie en thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Adrien Brody en Steven Berkoff...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Captain.janek
Deze film heeft mij geen seconde verveeld!...Een drama-misdaad-mysterie, me diverse invalshoeken.

Geen film met Veronica-achtige achtervolgingen of brute gevechtsscenes, maar redelijk ingetogen acteerwerk en een zekere diepgang. Af en toe gaat het verhaal ineens in de versnelling en had ik ook moeite om de beweegredenen van de diverse personen te kunnen volgen.
Brody speelt overtuigend een journalist die eindelijk eens op een interessante zaak stuit waar hij graag zijn niet geringe neus in steekt. Hij blijkt ook redelijk ontvankelijk te zijn voor aangeboden verleidingen, die grote gevolgen blijken te hebben. Strahovski als femme fatale is absoluut overtuigend en weet inderdaad de film naar een hoger niveau te tillen. Scott is ronduit bizar, een creep van het zuiverste water. Maar ook dat geeft de film een meerwaarde.

De spanningsboog wordt redelijk in stand gehouden tot het einde toe.
Een aangename kijkervaring....

avatar van Rodger
Een film die langzaam opgang komt.. en zich daarna ontpopt tot een prima thriller..
3.0 ,***

Een mooie noir. Heb er van genoten. Natuurlijk met een voice over en een femme fatale. Trouwens het enige genre waarin een voice over is toegestaan. Vind ik. Ben niet zo'n fan van Adrien Brody, maar hier doet hij het prima. Yvonne Strahovski is perfect als het mooie meisje met een (drie) dubbele agenda. Zo hoort het ook. Het verhaal verloopt betrekkelijk onvoorspelbaar maar is niet nodeloos ingewikkeld gemaakt. Ook de ontknoping is niet al te gezocht. De score is prima, met een mooie slotsong, waarin je bijna Billy Holiday hoort. Gecomponeerd door de regisseur. Knap hoor.

Vond deze zeker goed, tijdje geleden dat ik hem gezien heb..

Kon me nog wel voor de geest halen dat de film onnodig lang werd uitgerekt.

Voor de rest zit het uitstekend in elkaar.

Aardig begin waarmee je verwacht dat er een echte sinistere film ontspint. Nou dat viel me tegen. Bleef wat op de oppervlakte zonder de gewenste spanning en diepgang. De rol van Strahovski was weinig verassend genoeg en matig vertolkt ook.

Over het geheel gezien een toch wat tegenvallende film. Met de spanningsopbouw is weinig mis, maar de ontknoping is zonder meer zwak. Een regelrechte afknapper die mijn waardering voor de hele film doet kelderen.
Yvonne Strahovski is opvallend aanwezig. Zij roept herinneringen op aan de blondines die in de films noir uit grote Hollywood-studios in de jaren 40 en 50 zo’n markante rol vervulden.

avatar van Noodless
Het verhaal blijft boeien tot het einde door het goede spel van de cast en de nieuwsgierigheid naar heel de opzet en wie er nu achter zit. Bepaalde vraagtekens die duidelijker worden naarmate de film vordert.
Film noir in moderne tijden zou je de film kunnen bestempelen. Een onderzoeker, een femme fatale, paar engerds en een verhaal dat zich langzaam ontvouwt naar een climax. Yvonne Strahovski is een ontdekking en weet haar rol goed in te vullen als femme fatale. Brody is oké, maar het zijn vooral de twee creepy kerels die de film wat meer pit geven, nl. Steven Berkoff als Hobbs en vooral Campbell Scott als Simon. Wat was me dat voor een engerd ! De eerste was vooral schijn naar de buitenwereld en door zijn afgrijselijk geheim. Maar Simon tart alle verbeelding. Naar het einde toe passeren er onverwachte momenten zoals de steeds aanwezige geflipte spelletjes van Simon die uiteindelijk een grens bereiken en natuurlijk het verhaal van Caroline zelf.
Toch mis ik naar het einde toe een sterke afronding wat leidt tot een te gemakkelijk en onbevredigend slot. 6,5/10

avatar van sateck
Eerste half uur had ik het gevoel dat ik naar een foute liefde/vrouwenfilm zat te kijken. Maar het laatste half uurtje vond ik dan wel weer erg spannend. Prima wegkijk film. 3*