• 8.610.286 stemmen

Releasedatum: 15 september 2005

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Lemming

Het rustige leventje van een jong koppel (gespeeld door Charlotte Gainsbourg en Laurent Lucas) raakt grondig verstoord na een ontmoeting met een ander koppel (André Dussolier en Charlotte Rampling). Op een dag ontdekken ze het lijk van een mysterieus knaagdier in hun verstopte afvoer: een bizarre ontdekking waardoor hun leven plots een heel irrationele wending krijgt.

image

Bénédicte Getty

Richard Pollock

Alain Getty

Nicolas Chevalier

Le vétérinaire

L'infirmière

Le médecin de garde

Félix, le fils du voisin

Davidus

Is geen waardeoordeel hoor, ik bedoel alleen maar dat dit soort trage en " rustige" films zonder expliciete spanning je wel moet liggen en moet aanvoelen.

Zit je hoog in je energie en zoek je veel actie, ja dan kan ik me voorstellen dat je in slaap valt bij deze film

avatar van scumfrog

scumfrog

Dit is weer typisch zo'n 2 kampen film. Of je vindt het niks of je wordt gegrepen door het mysterie. Ik behoor tot de laatste categorie en ben van mening dat je voorafgaand voor het kijken van deze film niets van de inhoud moet weten; en daarom laat ik het hierbij.

avatar van ericck

ericck

Wel uitgekeken, maar af en toe moeten doorspoelen. De karakters deden me weinig waardoor echte band met het verhaal mist. De onheilspellende sfeer is knap gedaan, maar maakt de film niet prettiger om naar te kijken. Er is te veel tijd uitgetrokken voor gewone shots (aanrijdende auto's, lopende mensen, deuren open/dicth, etc). Misschien had een half uur korter de film meer vaart gegeven en daarmee boeiende gemaakt.

Nu geen topper, er zijn betere Franse mysterieuze films.

avatar van 606

Davidus schreef:

Waarschijnlijk geen film voor de ongeoefende kijker (naar dit soort "saaie" films)

Wat bedoel je precies, deze had totaal geen diepgang of enige vorm van spanning.

Is precies het zelfde als 2 uur bij een draaimolen te staan kijken.

606 schreef:

Is precies het zelfde als 2 uur bij een draaimolen te staan kijken.

Dat bedoel ik ook juist: geen expliciete actie, geen uiterlijke spanning en een afwijkende verhaallijn.

Spanning is onderhuids, subtiel, nauwelijks voelbaar. Is ook niet de (standaard) spanning van iets spannends dat gaat gebeuren, maar meer een intermenselijke spanning en innerlijk spanning. Dit is voornamelijk te merken aan ongemakkelijke situaties, pijnlijke stiltes, haperende conversaties en vreemd onlogisch gedrag.

De zintuigen worden op een andere manier geprikkeld om het spaningsgevoel te ervaren dan bij de "normale" actiefilms (dat bedoel ik met "geoefend")

avatar van Prudh

Prudh

Dit is geen actiefilm dus de vergelijking gaat wat mij betreft scheef. Het is een subtielere film dan menig andere, dat sowieso, maar zo diep gaat dit nu ook weer niet. Volgens mij maakt het ook weinig uit hoeveel films je gezien hebt, het gaat er vooral om of je de toon oppikt. Ik ben het wel met je eens dat er een groep filmkijkers is die liever standaard actie boven subtiliteit prefereert. Maar verder is dit naast wat doordachter dan doorsnee thrillers ook gewoon erg saai en langdradig van tijd tot tijd.

Prudh schreef:

Nee zeker geen actiefilm ala Die Hard, Heat, Scarface of POTC or whatever.

Dus idd saai voor als je daar op uit bent.

Ga je voor het subtielere werk, het meer psychologische, het afwijkende, het vreemde dan zijn dit soort films op zn minst interessant (zeker niet saai)

Maar goed als cliche: 'ieder zijn smaak'

avatar van Prudh

Prudh

Nou ja, films als deze kunnen wel degelijk bij mij in de smaak vallen, maar deze zelf dus niet. Ik houd van onderhuidse spanning en onverklaarbare narigheden en vind mezelf toch een redelijk geoefend kijker. Om maar aan te geven dat je het wat zwartwit schetst. Als ik uit was op een mysterieuze thriller en ik zou deze kijken dan zou ik dat jammer gevonden hebben. En dat vond ik ook, al was ik niet specifiek op zoek ditmaal. Lemming is te steriel.

Edit: vond ik ook bij Moll zijn vorige film trouwens.

Davidus

Nog ter verduidelijking; met geoefend bedoel ik niet 'een hoger niveau' of zo, maar meer gevoelig zijn voor niet expliciet gebrachte de zintuigen prikkelende acties.

Ander voorbeeld van zo'n film is Nothing Personal (gebeurt ook vrijwel niets in), of The Visitor, Bin Jip, Electric shadows enz.

avatar van holbewoner

holbewoner

Een zeer vreemd filmpje. Zeker Charlotte Rampling acteert uitstekend. Jammer dat ze niet heel de film meedoet.. Ik dacht eerst dat dit een saaie film zou zijn maar eigenlijk valt hij zeer goed mee. Er zitten heel wat stille, gênante momenten tussen.

avatar van wibro

wibro

Ondanks de wat te lange duur toch zeker geen slechte film. De onderhuidse spanning was duidelijk te snijden. Ook de soundtrack vond ik zeer passend. Zeer goed acteerwerk van de dames Rampling en Gainsbourg, waar bij mij de voorkeur wel enigszins uit gaat naar de laatste. Mooiste scène; de lemming nachtmerrie van Laurent Lucas.

scorsese

Goeie film waarin een man zijn baas en diens vrouw uitnodigt voor een etentje bij hem thuis. Tijdens de eerste helft is de film op zijn best, wanneer een aantal vreemde en bizarre gebeurtenissen elkaar opvolgen. De hele afwerking hiervan tijdens de tweede helft is helaas wat minder. Desalniettemin een intrigerende film, vooral omdat je totaal geen idee hebt welke kant het opgaat.

avatar van NYSe

NYSe

Nu hebben David Lynch en Michael Haneke al wel wat overeenkomsten, maar het lijkt wel alsof Lemming gemaakt is om die synergie voor eens en altijd te onderstrepen. Een wisselend onthutsend, grappig, eng en vervreemdende thriller over het middenklasseleven in de buitenwijken. Maar wat er nu precies over gezegd wordt is me vooralsnog niet meteen duidelijk. Wellicht een pluspunt.

avatar van blurp194

blurp194

Leuk mysterie.

Erg sterk geacteerd door een mooie cast. Heerlijk absurd verhaal met nogal wat onverwachte elementen er in, waarvan de uitleg je ongeveer niets dichter bij de oplossing van het mysterie brengt - en je misschien ook niet teveel moet gaan nadenken over details die misschien net niet helemaal kloppen.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Net niet...

Ik ontvang dit soort thema's altijd met veel liefde... en vol verwachtingen ging ik deze film bekijken. Ik had, zoals de vele omschrijvingen, weer een heerlijke onderhuidse Lynchachtige film verwacht waarbij je de spanning kon voelen... maar tevergeefs.

Deze film wil helaas iets teveel arthouse worden waardoor het weer zo'n typische huis tuin en keuken verhaal kant op neigt... nouja, met een Lemming in de afvoerpijp en een mysterieuze vrouw... dat laatste wil nog, samen met andere mysterieuze snufjes wel eens sterke stukjes creëeren maar uiteindelijk wordt je met de uitgangspunt blij gemaakt met een dooie mus. Verder weet ik nog steeds niet wat nou dat hele gedoe met die Lemming toevoegde aan deze film en het climax is ook totaal snel afgewerkt.

Nee, beetje een saaie zit dat met Lynch probeert mee te liften en krampachtig wat donkere elementen erin wilt toevoegen... Overduidelijk moest alles snel klaar zijn in plaats van dat er echt aandacht en liefde aan geschonken werd.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Erg geslaagd en sfeervol mysterie, waarbij je als kijker het eerste uur nauwelijks een idee hebt waar het naar toe gaat. Saai vond ik het eerste uur zeker niet, ik was eigenlijk vanaf de eerste scène geboeid aan het kijken. Dat het mysterie zich zou ontwikkelen tot een onvervalst spookverhaal had ik pas vrij laat door, al leg je achteraf natuurlijk wel alle puzzelstukjes. Sterk geacteerd door met name Rampling en Gainsbourg, maar ook Lucas doet het goed in de hoofdrol.

Het laatste stuk, met de moord op Pollock en het tot ontploffing brengen van zijn huis, vond ik eigenlijk het minste, de epiloog over hoe de lemming nou in die afvoer was beland was wat overbodig, maar toch kom ik wel op ruim 3,5 ster uit voor deze knappe film van de inmiddels wat in de vergetelheid geraakte Dominik Moll.