- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5324 stemmen
Hier zijn alweer enkele leuke filmtips voorbij gekomen, eens op zoek gaan 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#13. Nightmare (1964) - 82 minuten - FTV
https://thetelltalemind.files.wordpress.com/2015/10/nightmare1.jpg
Het was dankzij joolstein die de film in de voorgaande challenge heeft gekeken dat ik deze op mijn watchlist had gezet. Goede zet, een van de betere films die ik heb gezien in deze challenge.
Eigenlijk hoef ik verder niets toe te voegen aan wat joolstein hierover zei, een enorm sfeervolle eerste helft met sterke spanningsboog goed camerawerk, werk met schaduwen, sterk gebruik van de setting. Vooral Jennie Linden als Janet speelt haar rol heel goed. Maar dan komt er een twist op zich niet erg al had ik wel al een vermoeden dat die Grace voor Janets moeder speelde maar we krijgen nu een herhalingsoefening enkel deze keer is het Grace die gek gemaakt wordt door de anderen. Advocaat Baxter was trouwens niet erg snugger, geloofde hij nu echt dat hij het personeel kon omkopen en vrijuit gaan? Het was toch duidelijk hoezeer het personeel gesteld was op Janet. Heel jammer dat Janet dus halfweg uit de film verdwijnt, doet me dus denken aan Psycho hoofdfiguur verdwijnt. Desalniettemin toch een goede film, maar er had eigenlijk meer ingezeten denk ik.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV - 83 mi - horror
http://wickedchannel.com/wp-content/uploads/2017/02/91wiyfKZD-L._SL1500_.jpg
Tegenvaller!
Vooral het duister wezen is te belachelijk voor woorden. Echt slecht gemaakt.
Het verhaaltje zelf heeft nog wel iets gezien het mysterieus begin, maar zakt geleidelijk aan weg naar de climax zonder dat het ergens spannend wordt. De cast valt wel mee. Het slot is ook iets raars en onbevredigend. Mooie poster overigens. Conclusie : overslaan zou ik zeggen.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#10 X (1963)
FTV – 79 minuten - Horror, Sci-Fi, Thriller
2 punten – 4 oktober 2017 (10 films, 19 punten)
https://i.imgur.com/FIuSOty.jpg
"What do you see?" - Dr. Diane Fairfax
De koning van de B-film, wordt Roger Corman wel genoemd. Gek genoeg was dit na Attack of the Crab Monsters (1957), A Bucket of Blood (1959) en The Little Shop of Horrors (1960) pas de vierde film die ik van hem zag. 91 is hij maar liefst, en nog steeds actief als producer, al kun je je natuurlijk afvragen hoe actief betrokken hij bij die titels is. De jaren vijftig en zestig waren echter zijn hoogtijdagen als regisseur, en uit die periode stamt X: The Man with the X-Ray Eyes (1963). De klassieke droom van menig puberjongen: wat als je overal doorheen kon kijken?
Helaas is de film wat braaf, en werd ik nergens echt verrast. De kracht van de film zit met name in de eerste helft wat mij betreft, waarin we kennis maken met Dr. James Xavier (Milland), die zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en verder wil kijken dan de 10% van het spectrum die de menselijke ogen kunnen ontwaren. Een soort mannelijke Lucy (2014) in de jaren ’60 dus, maar dan met zijn ogen in plaats van hersenen. Hoe meer hij van zijn experimentele goedje in zijn ogen druppelt, hoe meer hij kan zien. En het effect is cumulatief, merkt hij al snel. Hij kan zien wat er mis is met patiënten, en wie prettige verschijningen blijken onder hun sixties dress. Maar uiteraard, al snel blijken er ook nadelen aan te kleven, die in narigheid toenemen.
Op dat punt ging de film nog naar een zeven toe, maar in de tweede helft waar Milland op een kermis terecht komt, sloeg bij mij toch de verveling toe. Jammer, want het was de eerste Corman die hoger dan een zesje leek te gaan scoren. Helaas. Wellicht dat het hem lukt met House of Usher (1960), Pit and the Pendulum (1961) of The Trip (1967). We zullen zien.
3*
------------------------------------------------
#11 Matka Joanna od Aniolów (1961)
FTV - 105 minuten - Drama, Horror, Mystery
2 punten – 6 oktober 2017 (11 films, 21 punten)
https://i.imgur.com/0h8gpJH.jpg
“Being possessed pleases me. It is me who opens my soul to the demons” - Mother Joan of the Angels
Een priester wordt naar een kleine parochie gestuurd op het Poolse platteland, waar een aantal nonnen wellicht bezeten zijn. Naast die strijd wordt hij echter ook met zijn persoonlijke demonen geconfronteerd.
Net als de gelijknamige novelle van Jarosław Iwaszkiewicz, is Matka Joanna od aniolów losjes gebaseerd op de zeventiende eeuwse Loudun bezetenheid. Maar waar Ken Russels The Devils (1971) de gebeurtenissen portretteert van Urbain Grandiers proces en dood, toont Mother Joan of the Angels de periode daarna, waarin de nonnen nog steeds bezeten leken te zijn en de exorcismes door bleven gaan. De film won in 1961 de juryprijs in Cannes, en prijkt op meerdere lijsten van beste Poolse films ooit, waaronder die van het Polish Film Institute en Film Museum in Lodz.
Bezetenheid is sinds lang een prima bron voor horror, en joeg mensen al angst aan voor het medium film was uitgevonden. Maar regisseur Jerzy Kawalerowicz is niet geïnteresseerd in dat soort effectbejag, althans niet in de zin van het de stuipen op het lijf jagen van de kijker: Friedkins The Exorcist (1973) is hier dan ook erg ver weg. Zijn blik richt zich eerder inwaarts, niet zelden door het gebruik van intieme close-ups. Meermaals moest ik aan Bergman denken, deels door de contrastrijke zwart-wit cinematografie en het kwalificeren als Chamber Piece, maar ook de spirituele twijfels van pater Jozef. Tevens zijn er links met Dreyer, en misschien is er zelf een snufje vroege Tarkovsky. Ondanks dat, voelt Kawalerowicz nergens als een imitator, en staat zijn film volledig op eigen benen.
Lucyna Winnicka speelt een sterke titelrol als Moeder Overste Joan, plots schakelend tussen haar verschillende geestestoestanden. Zowel in haar als in Pater Jozef lijkt een strijd (en tevens een soort spel) gaande op het vlak van erotische behoefte en verleiding, en het weerstaan of toegeven daaraan. De film is wat minimalistisch, maar de composities zijn fijn. Na een zin als dat zijn wellicht sommige horrorliefhebbers gewaarschuwd, en niet onterecht. Mother Joan of the Angels is alleen een horrorfilm in de ruimste zin van het woord. Maar het is bovenal een kunstwerk, dat dit verhaal van bezetenheid eerder beziet vanuit een contemplatief oogpunt, dan als bron voor schrikeffecten en rechtopstaande haren.
4*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
10. Alien: Covenant
Verenigde Staten
122 minuten, FTV
Horror op IMDb
2 punten (19 punten totaal)
Zoals wel blijkt uit de uitslag van de horror-KO zijn de aliens hier nog steeds wel geslaagde monsters, en dankzij een fatsoenlijk budget ziet het er ook allemaal strakker uit dan de gemiddelde horrorfilm die ik kijk. Maar qua verhaal was dit wel ondermaats. Een schreeuwend gebrek aan logica in het plot maakte het allemaal een stuk minder leuk, maar als monsterfilm kon het er prima mee door. 3.0*
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#12 Yabu no Naka no Kuroneko (1968)
FTV - 99 minuten - Drama, Horror
2 punten – 6 oktober 2017 (12 films, 23 punten)
https://i.imgur.com/o3UJsx0.jpg
Cinema is the art of ghosts, a battle of phantoms - Jacques Derrida
Onryō: The avenging spirit of Japanese folklore. A paranormal, primarily female, entity most frequently depicted through distinct visual markers like funereal white attire, long black hair, and pallid, staring visages. A hybrid being that emerges in the interstitial space between the world of the living and the realm of the dead - Jay McRoy
Schitterend.
Hoewel ik de benaming Onryō voor vandaag niet bewust had meegekregen, was het me als verschijnsel wel opgevallen in Kaidan (1964) en Ugetsu Monogatari (1953). Het is visueel behoorlijk opvallend en voor onze Westerse ogen misschien wat theatraal, maar voor wie dat opzij kan zetten werkt het ook anno 2017 nog uitstekend. Vooral wanneer we verhaal niet alleen letterlijk nemen, maar ons realiseren wat films als Yabu no Naka no Kuroneko kunnen zeggen over Japanse cultuur, traditionele rolpatronen en klasse- en genderverhoudingen.
Echter is Kaneto Shindô’s film, die enkele jaren daarvoor het sterke Onibaba (1964) afleverde, ook uiterst genietbaar zonder academische analyse. De wraak nemende spookverschijningen van twee verkrachte en vermoorde vrouwen, zijn ook nu nog behoorlijk spooky, al hoef je hier natuurlijk niet de modernere herinterpretaties van Onryō als in Ringu of Ju-on te verwachten. Dan nog lijken ze ook hier beslist levensgevaarlijk.
https://i.imgur.com/JF0B1WY.jpg
Het is pas mijn tweede film van Shindô, maar wederom beviel het me uitstekend. Met een fijne eigen stijl, is het net als bij Onibaba enorm genieten van de cinematografie. Hoog contrast, nachtopnamen, bamboebossen en in wit gehulde spookdames; het oog heeft hier weinig te klagen. Ik ben absoluut geen kenner van de Japanse film en cultuur, integendeel, ik zit nog onder de 100 films in totaal, al is het maar net. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat er meer inhoud langs me heengaat dan er binnenkomt. Die onwetendheid zorgt er misschien ook voor dat ik de manier van acteren, onderwerpen en vooral de humor niet altijd evenveel kan waarderen. Kuroneko heeft daar gelukkig geen moment onder geleden.
Een bijzonder visueel en sfeervol wraaksp(r)ookje.
4*
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
#4 The Texas Chain Saw Massacre (1974)
83 minuten
RW
https://wheresthejump.com/wp-content/uploads/2015/09/The-Texas-Chain-Saw-Massacre-4.jpg
Voor de zoveelste keer herzien (we tikken zo langzamerhand toch wel de 10 aan), en nog steeds is het hands down de beste horror film ooit gemaakt. Dikke 80 minuten aan extreme naargeestigheid. Je voelt bij sommige shots van Leatherface gewoon de angst die de slachtoffers moeten hebben. Zoals eerder gezegd inderdaad geen extreem sterke killer die telkens weer opstaat (looking at you Jason en Michael Myers), maar een lompe, psychopatische, mentaal beperkte boer. Hooper maakt zo sterk gebruik van die Texaanse hitte, die je achter je schem bijna zelf voelt. Die met zweet doodrengde kleren van de jongeren in de bus en die shots van die koeien bij dat slachthuis die staan te schuimbekken van de hitte... En dan die set dressing van dat huis... Botten, schedels, op de toppen van hun longen kakelende kippen in veel te kleine kooitjes, jute zakken als gordijnen.. En natuurlijk inclusief de naargeestige geluiden van een stressende Leatherface en de op elkaar slaande potten en pannen soundtrack.
Overigens vraag ik me al jaren af of een film die dit, bijna beangstigende, gevoel over kan brengen op kijkers anno 2015 nog gemaakt kan worden? Ik denk eerlijk gezegd dat mede door die rauwe 70's feel/look een film met de impact als deze nu nooit meer gemaakt zou kunnen worden. Zelfs het doordringende geluid van zijn kettingzaag klint hier anders en intrigerender dan in de remakes.
Helaas is Tobe Hooper vorige maand overleden en zijn we weer een iconisch horror regisseur armer. Geinteresseerden moeten ook zijn onbekendere Eaten Alive (1977) zeker een kans geven. Minder naargeestig als Chain Saw, maar wel hele toffe, obscure 70's shit.
5,0*
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
#19 Bite (2015)
FTV - 90 min - horror
https://pbs.twimg.com/media/Ca3YQCtUkAU4gEG.jpg
Eigenlijk heeft de film mij positief weten te verrassen. Het verhaal wordt met zorg opgebouwd naar de climax waarbij het appartement van Casey een troefkaart is. Ook haar geleidelijke veranderingen zien er tof en creepy uit. Jammer van de rest van de matige cast want Begovic speelt haar rol met overtuiging. Degelijke horrorprent.
Valak
-
- 626 berichten
- 405 stemmen
Holy shit Noodless! Hoe kun jij nou in 6 dagen al 19 films gezien hebben?

Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Een gemiddelde van 3 per dag valt nog wel mee als je de hele dag plat moet liggen. 
Valak
-
- 626 berichten
- 405 stemmen
Jammer dat deze tegenviel. Ik was even verward omdat deze film eerst bekend stond onder The Dark Below, en dat is dan gelijk weer 'n andere horror/thriller film die in 2015 zowel als 2017 uitgekomen is.
Maar deze is dus in dat tussenjaar uitgekomen en hebben zich, misschien daarom, de titel gewijzigd.
Ik ga 'm zelf nog toch nog wel zien. De trailer Creature Below Trailer - YouTube ziet er best wel cool uit, ook al zie je duidelijk dat het low-budget is, de CGI vreselijk uitziet, 't acteren verre van geweldig is, maar de practical effects, de duistere sfeer en de gore zien er dan wel weer erg goed uit.
Ik was al 'n beetje "gehypnotiseerd" door deze film, toen ik de eerste teaser van zo'n 30 seconden, onder The Dark Below, ruim 2 jaar geleden op YouTube tegenkwam.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#13 Spalovac Mrtvol (1968)
FTV - 95 minuten - Drama, Horror
2 punten – 6 oktober 2017 (13 films, 25 punten)
https://i.imgur.com/xjI07KH.jpg
My dear children... do not fear cremation. - Kopfrkingl
Het was oorspronkelijk de bedoeling om Spalovac Mrtvol in de zomer van 2016 te kijken, voor de horrorchallenge toen, maar ik zag in plaats daarvan Herz’s Morgiana (1971). Het is dan ook niet meer dan toepasselijk dat ik The Cremator, zoals hij onder de Engelse titel ook wel bekend is, bij deze horrorchallenge wel eindelijk eens zie. Ik ben nog niet heel bekend met de Tsjechoslowaakse New Wave, al zag ik naast Morgiana (eigenlijk natuurlijk te laat om erbij gerekend te worden) wel films als Sedmikrásky (1966), Ostre Sledované Vlaky (1966) en Horí, Má Panenko (1967). Na zijn première in 1969 werd de film door het communistische regime verboden en bleef in de kluis tot na de val hiervan in 1989. Aldus wiki. Maar je snapt wel waarom, als je de geschiedenis een beetje kent.
The Cremator is een compleet andere film dan Morgiana, meer dromerig en visueel beduidend minder druk, ook los van de afwezigheid van kleur. Ook hier is er het groteske, maar het oogt toch anders. Wederom expressionistisch, maar met een ander gevoel. Tijdens de openingsscènes wordt reeds duidelijk, dat we binnentreden in de geest van een gestoorde man. De horror hier is psychologisch en meer verontrustend, ondersteund door het soms desoriënterende camerawerk van Stanislav Milota. De film krijgt hierdoor soms een wat surreëel, verwrongen tintje, waarbij we als kijker regelmatig geconfronteerd worden met gevoelens van ongemakkelijkheid. Ik sta er vaak van versteld, hoezeer we als mens op zoek zijn naar samenhang; hoe we verlangen naar een totaalplaatje. En Herz speelt daarmee door het ons hier grotendeels te ontzeggen, bijvoorbeeld door het gebruik van close-ups, jump cuts en in te zoemen op lichaamsdelen.
En het moet gezegd, wat een rol heeft Rudolf Hrusínský hier als Kopfrkingl. Een soort gevoelloze, doodenge versie van Peter Lorre's rol als Hans Beckert in M (1931). Ze doen andere dingen, maar iets in de vertolking (en vermoedelijk het uiterlijk) deed me er toch aan denken.
Natuurlijk is de horror niet alleen psychologisch, maar ook een kwestie van historisch besef. De hoofdpersoon van de film werkt in een crematorium in het Praag van de jaren ’30, overtuigd dat hij de doden niet louter cremeert, maar vooral hun zielen bevrijdt. Dit alles terwijl de Nazi’s hun troepen concentreren aan de grens, en op het punt staan om het land binnen te vallen. Toch wordt The Cremator ook vaak als een komedie gezien, waarbij Herz specifiek Nederland noemt als een land waar de films als zodanig werd ontvangen, al voelde het voor mij zelden als grappig. Tevens geeft hij in dat interview aan wat volgens hem zijn grootste horrorfilm is: Zastihla Me Noc (1986), omdat het écht is. En ik denk ook dat Spalovac Mrtvol op zijn sterkst is, wanneer we wat we in de film zelf zien, combineren met onze historische kennis.
"The wall around us has fallen. Stars and eternal light are before us. Now you will save the world"
"I'll save them all"
Brrrr. 4*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Tenzij ik niet goed gekeken heb, zie ik achter jouw naam nog maar 1 film staan, zoveel andere dingen te doen? 
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
Horror / Thriller
86 minuten
FTV: 2 punten ( totaal 24+2= 26 punten)
http://cdn2-www.comingsoon.net/assets/uploads/2016/12/NightWalker3-e1481729914468.png
Zeer goede old-school mysterie van William Castle, de man die bekent stond om zijn gimmicks. Echter wat mensen soms vergeten is dat hij naast die gimmicks ook een redelijk fantastische filmmaker was. Dat brengt me bij de 'The Night Walker' want deze film heeft dus geen gimmick. En als je alleen al naar de opening kijkt met de avant gardistische droom weet je wat ik bedoel met goed regisseur. Nu is dit een mysterie en wil ik niet veel van clou weggeven (ook al is het een oude film) De vier maal genomineerde (en later postuum geëerde Oscarwinnares) Barbra Stanwyck speelt Irene Trent, een vrouw die (letterlijk) droomt, om van het leven met haar jaloerse blinde rijke man af te ontkomen. Als hij sterft in een ongeluk, lijkt het alsof een droom uitkomt. Maar als dan haar overleden man terugkomt om in haar slaap te rond te spoken en de man uit haar dromen er wel heel echt uit gaat zien, vervaagt de lijn tussen droom en werkelijk. Stanwyck is trouwens een prima Scream-queen! Daarnaast bezit de film een goed tempo, veel atmosfeer en een soundtrack die goed bij de film past.
Er zijn eigenlijk maar twee kleine opmerkingen; ten eerste sleept de film iets in de stukken waar niets gebeurd en ten tweede hadden ervan mij iets minder personages mogen rondlopen om zo tot een nog strakkere verhaallijn te komen. Ach dit werd ruimschoots gecompenseerd met een prachtige scene in een kapel en Stanwyck die langzaamaan haar grip verliest op de werkelijkheid.
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
#3. What We Do in the Shadows (2014) - 86 minuten - FTV
Erg leuk en origineel. Niet baanbrekend, maar zaten genoeg grappige stukken in en het verhaal is leuk en fris. *3.5
#4. Burying the Ex (2014) - 89 minuten - FTV
Niet echt de moeite waard. Prima om een keer tussendoor te zien, maar echt leuk en echt boeiend wordt het eigenlijk gewoon niet. Eentje die je snel weer vergeet. *2
#5. Trick 'r Treat (2007) - 82 minuten - RW
Blijft leuk! Verhoogd van een *3.5 naar een *4 omdat het toch een hele fijne horrorfilm is en supergoed past bij Halloween. Alle verhalen zijn leuk om te zien en de sfeer is heerlijk Halloween.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#10 Scream 2
1997
120 minuten
Thriller / horror,
( ik hoop dat deze telt want er staat geen horror bij de beschrijving op MM??
RW
https://politicalfilm.files.wordpress.com/2013/05/scream-2.jpg
Wel leuk dat wes craven zich zelf opnieuw uitvond in de vorm van de horror reeks .
Met alle knipogen,naar o.a zijn eigen werk, maar zonder er echt een parodie op te maken .
laat dat maar aan de makers van scary movie over.
Er zitten aardig wat fouten in het geheel,maar op zich best vermakelijk.
Maar de verassing is er wel af natuurlijk, door paar leuke vondsten kijkt het toch nog goed weg .
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7269 stemmen
#6 Deathmaster (1972) - 88 minuten - FTV
https://www.grindhousedatabase.com/images/Deathmaster_%283%29.jpg
Alsof Charles Manson al niet erg genoeg was, kregen de hippies ook nog graaf Khorda op bezoek. Erg spannend wordt het niet in deze hippie-vampieren-horror. Nog net wel uit te kijken door de onbedoeld komische scenes.
(**)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#14. La Casa 3 (1988) aka Ghosthouse - 90 minuten - FTV
http://www.impawards.com/1988/posters/la_casa_three_ver2.jpg
Ik weet niet of ik hier nog veel zelf over moet zeggen. baspls heeft het eigenlijk al perfect verwoord. Het idee vond ik best wel interessant maar de uitvoering ervan was een rommeltje. De gebeurtenissen leken wel ter plaatse verzonnen door de regisseur. Met andere woorden het hield allemaal geen steek, totaal geen logica. Enkele leuke kills dat wel maar daartussen zaten lange saaie stukken en wat een suffe personages. Creepy doll dat wel.
En verdorie nu zit dat irritante muziekje van die pop in mijn hoofd 
john mcclane 2 ik weet niet hoe het zit met de sequels maar de originele Scream leek me toch een hele grote parodie op het slashergenre hoor.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen

john mcclane 2 ik weet niet hoe het zit met de sequels maar de originele Scream leek me toch een hele grote parodie op het slashergenre hoor. [/quote]
Ergens in het midden meer, ik bedoel een parodie is om te lachen, dit was toch grotendeels serieus.
doormiddel van het onder loep nemen van slashergenre , er toch een eigen draai aan te geven.
er staat middels niet bij de beschrijving humor?
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
# film 11- Jason Goes to Hell: The Final Friday
1993
Horror.
89 minuten
FTV
https://halloweenlove.com/images/posts/jason-goes-to-hell-6.jpg
The final nightmare,,,the final friday,,,loze beloftes.
Op een paar leuke kills na beetje jammer dit ,alhoewel de vorige delen ook niet uitblonken in originaliteit.
Echt typisch om als je van het genre houd , met een bak popcorn , omdat er toch weinig horror draait , dan maar deze, en je zult misschien een leuke avond hebben .
TOEN JA! want man,dit is echt gedateerd .
Het einde met die romeinse kaars als klap op de vuurpijl 
Maar moet eerlijk zeggen als ik hem al niet 5 keer gezien had had ik
Jason X (2001) liever nog eens gezien.
Puike special FX, ,,en een goede combi van SF en Horror. Was echt top .
Maar dit dus niet ,,,nu ook wel klaar met de reeks .
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
93 min
FTV
Niets super bijzonder maar gewoon een filmpje om je verstand bij op nul te zetten en eens goed mee te lachen. Gore is best wel leuk.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
78 min
Horror/thriller
FTV
Zal de 31 films lang niet halen XD Vooral niet met alleen horror films.
Toch leuk om mee te doen. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen

Ergens in het midden meer, ik bedoel een parodie is om te lachen, dit was toch grotendeels serieus.
doormiddel van het onder loep nemen van slashergenre , er toch een eigen draai aan te geven.
er staat middels niet bij de beschrijving humor?
Ik heb geen idee of het wel of niet komisch bedoeld was maar als je zag hoe het slashergenre op de korrel werd genomen kon ik het toch niet echt serieus nemen zeker niet als de daders ter plaatse begonnen te argumenteren dat je pas een slachtoffer kon worden als je geen maagd meer was etc. Ik vond het meer in het belachelijke trekken. Misschien was dat ook de bedoeling van de film en Craven om te lachen met de clichés van het slashergenre en dat je het niet al te serieus moest nemen. Ik wil maar zeggen het is allemaal subjectief. Als jij het geweldig vond, des te beter voor jou.
Zelfs sommige Scream fans noemen het een horror comedy dus zo gek was mijn veronderstelling niet.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#14 Cronos (1993)
FTV - 94 minuten - Fantasy / Horror
2 punten – 6 oktober 2017 (14 films, 27 punten)
https://i.imgur.com/3uBLie5.jpg
“Motherfucking cocksucking son of a bitch asshole pendejo!” - Angel de la Guardia
Ik kan weinig regisseurs bedenken, die in gelijke mate als een veelbelovend regisseur zie als Guillermo Del Toro, terwijl ik zoveel van zijn films maar zozo vind. Dat heeft alles te maken met El Laberinto del Fauno (2006). Wat een fucking meesterwerk, om in het lingo van bovenstaand citaat te blijven. Dan kun je nog zoveel zesjes en zeventjes als Blade Hellboy, Pacific Rim of Crimson Peak maken, je naam is gevestigd. Normaal gesproken zou je dan verwachten dat iemand na een aantal net-nietjes, een oningeloste belofte wordt, maar in mijn waardering is dat label Del Toro keer op keer bespaard gebleven.
Ik had reeds zeven van zijn films gezien, maar van het oudere werk ontbraken Cronos (1993) en El Espinazo del Diablo (2001) nog. Wat de belofte betreft, ik heb hoop dat The Shape of Water (2017) voor mij eindelijk het niveau van Pan’s Labyrinth gaat halen. Maar ik wilde voor die tijd deze twee titels alvast een kans geven, en dat doen we uiteraard op chronologische volgorde.
Cronos ontbeert ook helaas net dat beetje extra om uit te pakken met 4*, laat staan meer. Daarvoor grijpt het verhaal ervan me toch net niet genoeg. Del Toro blinkt voor mij uit in de scènes met zo’n apparaatje, dat mysterieuze mechanisme en wat het doet. Maar de relaties tussen de personen, hun interactie, het blijft wat op de vlakte. Opa en kleindochter, neef en oom. Het was de duurste Mexicaanse film ooit destijds, en het ziet er prima uit, rekening houdend met het budget. Je kunt Del Toro moeilijk een gebrek aan ambitie of visie verwijten, maar de uitvoering is niet vlekkeloos. Niet hier althans.
Federico Luppi speelt een fijne rol als Jesus Gris, Perlman is Perlman, en de aankleding, belichting en muziek zijn prima. En een scène zoals opa die gulzig het bloed van de toiletvloer likt, blijft je wel bij. Maar hoewel ik me zeker vermaakt hebt, gaat het niet de canon in.
3,5*
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
#20 Ravenous 1999
FTV - 101 min - horror/drama
http://img.yify-movies.net/23/47523/ravenous-1999-720p-large.jpg
Wat een maf filmpje zeg !
Een angstaanjagend verhaal waarbij het kannibalisme op een aparte en originele wijze wordt weergegeven. Degelijk acteerwerk en boeiend tot het einde. Setting en sfeer zijn ook nog pluspunten.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
88 min
FTV
Klassieker die al langer op mijn lijstje stond. Nu eindelijk eens tijd voor gemaakt en ik moet zeggen, ik heb het me niet beklaagd. Heel leuke film, goede kills en zo veel foute kleding keuzes.
Het enige probleem was dat ik de twist op het einde al kende, wat natuurlijk jammer is. Anders had ik hem misschien nog beter gevonden.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
78 min
Horror/thriller
FTV
Zal de 31 films lang niet halen XD Vooral niet met alleen horror films.
Toch leuk om mee te doen.
Nounou en je hebt Freddy als je avatar gekozen, dan zou ik denken dat je erg veel horror kijkt en dit een makkie zou zijn 
#15. Picture Mommy Dead (1966) - 88 minuten - FTV
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2014/12/picture-mommy-dead-vhs.jpg
Eerlijk gezegd heb ik deze film enkel bekeken omwille van Susan Gordon die ik sterk vond spelen in Tormented (1960) hetgeen ook net als hier een film was geregisseerd door haar vader. Als ze als kind al zo goed speelde was ik toch nieuwsgierig hoe ze het als tiener bijna volwassen vrouw van af zou brengen. Zij doet het in elk geval erg goed. De rest van de cast lijkt helaas veel minder enthousiast en lijken hun teksten af te dreunen hoewel Martha Hyer als Francene ook nog een degelijke rol neerzet. Beste momenten zijn de hallucinaties en uitbarstingen van Susan (ja haar karakter heeft dezelfde voornaam als die van haar eigen). Het is mij soms nogal veel gepraat. Uiteindelijk kom je wel te weten hoe de vork aan de steel zit, maar van echt veel achtergrond van de karakters is er weinig sprake. Uiteindelijk vond ik het plot net iets te zwak om er meer dan een 5 aan te geven.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#15 Gerald's Game (2017)
FTV - 103 minuten - Horror / Thriller
2 punten – 6 oktober 2017 (16 films, 29 punten)
https://i.imgur.com/gECTXPm.jpg
“If anyone ever asks you what panic is, now you can tell them: an emotional blank spot that leaves you feeling as if you've been sucking on a mouthful of pennies.” ― Stephen King
Ik kan me niet herinneren dat ik Gerald’s Game ooit heb gelezen. En ja, ik zou het me herinnerd hebben, zo te zien. King mag dan wellicht geen literair genie zijn, waar het op spanning en memorabele enscenering aankomt, heeft de man altijd indruk op me weten te maken. Als jonge tiener was de naam Castle Rock al in mijn geheugen gebrand.
Wat de film betreft, ging ik er aanvankelijk positief in met Mike Flanagan aan het roer; zowel Oculus (2013) als Hush (2016) bevielen me prima. Ik was dan ook wat verrast dat ik de afgelopen dagen redelijk wat 2* en 2,5* waarderingen zag: dat temperde de verwachtingen enigszins. Maar gelukkig vormen we nog altijd onze eigen mening.
En ik was tevreden. ‘Sekspelletje met handboeien loopt fout’, een simpelere synopsis is nauwelijks denkbaar en voorstelbaar. Het is met name de uitwerking die even wennen is. Ik heb geen idee hoe het op papier werkt, maar filmisch moest ik me er toch wel even overheen zetten, hoe Flanagan Jessie’s interne monologen en tweestrijd verbeeldt. En ik moet zeggen, zodra ik dat deed, werkte het. Al ben ik dat trucje na Dexter en al wat volgde wel een beetje zat. Desondanks was het hier eigen genoeg om het de film niet aan te rekenen. Ook de flashbackstructuur werkt filmisch net niet helemaal, al snap ik de reden, en geeft het wel de nodige afwisseling en achtergrondinformatie.
Het is bij vlagen behoorlijk spannend, en ik merkte dat ik behoorlijk meeleefde, al meen ik nog steeds dat ik met wat lening benenwerk die bedpoten wel kapot had kunnen drukken, of het bed van de muur kunnen krijgen om te kunnen manoeuvreren. Los daarvan, bleef het genietbaar. Carla Gugino speelt uitstekend, en ziet er met haar 46 jaar bijzonder goed uit. Maar het is bizar genoeg (als heteroseksuele man) Bruce Greenwood die op dat vlak nog iets meer indruk maakt, met zijn 60 jaar oude lijf. Holy shit. Mag ik me gaan schamen met mijn net 37 geworden kadaver. Verder komt Flanagan oudgediende Kate Siegel nog even langs, en E.T. of the Fall Henry Thomas in een gewaagde rol. Mocht je je afvragen wie die engerd is, dat is Neerlands trots Carel Struycken.
Al met al, best genietbaar.
3,5*
WardT
-
- 274 berichten
- 3111 stemmen
#5 Friday the 13th Part 2 (1981)
FTV - 87 minuten - horror
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2993.300.jpg?cb=1398252191
Zoals ik na deel één hoopte, is dit tweede deel beter doordat Jason een grotere rol speelt. Maar toch vond ik ook dit deel nog niet al te best. Ik vind de kills maar voorspelbaar en gehaast en pas op het einde wordt er een beetje spanning opgebouwd. Stoorde me ook aan de te aanwezige muziek in de film. Minder pover dan het eerste deel, maar nog steeds teleurstellend. 2*
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.