- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2931 stemmen
86. "Midnight Mass" Book I: Genesis (TV Episode 2021)
60 minuten
FTV(2punten)
Puntentotaal: 171 punten
Subgenre -
Themaklassement - 83
Eigen score: 3.5*
https://www.horrormovietalk.com/wp-content/uploads/2021/09/MMASS_101_Unit_04123RC-1024x683.jpg
Ravi! (IZombie). Wou deze überhaupt nog graag zien tijdens de horror challenge, maar na 1.5 week geen film kijken kon ik me moeilijk concentreren dus dacht ideaal moment voor een serie ff tussendoor. Zoals gezegd dus met Ravi/Rahul Kohli bekend van IZombie maar ook Fall of the House of Usher. Ik had eigenlijk een period piece verwacht, maar blijkt gewoon een moderne serie te zijn. Eerste episode is redelijk slow, maar prima sfeerschepping en mooi introductie van de personages. Mooie cliffhanger dat precies genoeg weggeeft om ook direct de volgende te moeten zien.
87. "Midnight Mass" Book II: Psalms (TV Episode 2021)
63 minuten
FTV(2punten)
Puntentotaal: 173
Subgenre: -
Themaklassement: 83
Eigen score: 4.5*
Na de mooie cliffhanger van episode 1 gaan we in redelijk rap tempo door, personages ontwikkelen zich verder vooral Paul (Hamish Linklater) speelt sterk. Kon er moeilijk m'n vinger op leggen. Serie deed me langzaam ook denken aan The Leftovers (mijn favoriete serie) en hoewel religie natuurlijk een overeenkomst is, is het ook op mysterie vlak redelijk vergelijkbaar op dit punt. Laatste 10 minuten zijn echt waanzinnig vet.
88. "Midnight Mass" Book III: Proverbs (TV Episode 2021)
65 minuten
FTV(2punten)
Puntentotaal: 175 punten
subgenre: -
Themaklassement: 83 punten
Eigen score: 2.5*
https://www.horrormovietalk.com/wp-content/uploads/2021/09/MMASS_103_Unit_01660RC-scaled.jpg
Wow, zonde. Hier draait Flanagan voor mij de serie de nek om denk. Echt zelden als ik me aan dingen stoor komt een serie dat nog te boven dus gaan het zien morgen, en anders Midnight Club maar verder ofzo. De episode wordt overigens vrij hoog beoordeeld op IMDB maar ik trok de lange (echt heule lange) monologen en überhaupt scenes die veel te lang duurden maar moeilijk. Bovendien was het ook behoorlijk prekerig (no pun) af en toe. Episode leek zich nog even te herpakken, maar ook tegen het einde weer een ellendig lang monoloog. Wat er gezegd wordt zal overigens best vet zijn, ik trek het gewoon niet. Wel echt ff in shock na episode 2 die ik dus als 9/10 zie.
Collins
-
- 7282 berichten
- 4306 stemmen
84 minuten
FTV - Totaal 62 punten
Subgenre: 5. 1960s Horror
Themaklassement: 31 punten
De titel doet wellicht goedkope trash vermoeden, maar niets is minder waar. Achter de titel zit een zeer sfeervolle bijdrage aan het horrorgenre verborgen. De film is geregisseerd door Herk Harvey die nog nooit een speelfilm had geregisseerd en dat daarna ook niet meer zou doen. Het budget was slechts 33.000 dollar. Niet genoeg voor een keur aan professionele acteurs en niet genoeg om speciale effecten te lanceren. Om de obscure verschijningen die hoofdpersonage Mary teisteren dreigend te visualiseren, gebruikte men simpelweg make-up.
De film werd geen kassucces. Slechts weinigen waren op de hoogte van zijn bestaan. Best jammer. Hoewel er in de film weinig noemenswaardigs gebeurt, is de cinematografie van grote klasse. De zwartwit fotografie bewerkstelligt met zijn eigenzinnige perspectieven een onaangename sfeer. Ook de locatie van een verlaten kermis die een grote rol in de film speelt, draagt er met zijn bevreemdende uitstraling niet toe bij dat een gezellige ambiance ontstaat. Zo zie je maar weer dat je zonder grootse effecten een heerlijk onheilspellende sfeer kunt neerzetten.
Carnivale of Souls bouwt met succes aan een uitstekende sfeer en creërt spanning. Het verhaal is ietwat simpel. Er doen maar weinig personages mee die bovendien geen bijster ingewikkelde handelingen uitvoeren. De dialogen zijn ongecompliceerd en zonder subtekst. Het verhaal doet weinig meer dan het observeren van protagoniste Mary die in een paranoïde stemming verkeert, in beweging is en mensen ontmoet. Dat klinkt niet spannend maar gevat in een goede onheilspellende en mysterieuze atmosfeer is het dat wel. Fijne film.
3.5*
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
56. The Stylist (Film, 2020) - MovieMeter.nl
https://assets.televizier.nl/upload/t/t/thestylisthalloweenfilmbox.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 111 punten.
Ik ben hier wel wat positiever over dan het meeste mensen gezien de gemiddelden op deze site en IMDb. Sowieso een heerlijk creepy begin en Townsend speelt het allemaal erg sterk. Claire is een vrouw met mentale problemen en is zeer onzeker, en deze giftige cocktail bereikt een kookpunt als ze Olivia ontmoet. De film had wat korter kunnen zijn en vooral het middengedeelte is langdradig. Er zitten wat ongemakkelijke scenes in maar echt spannend wordt het nergens. Het ongemakkelijke zit hem vooral in het gedrag van Claire. Het laatste gedeelte is voorspelbaar maar wel erg sterk gedaan. Vooral de reacties van al die gasten en familie zijn schitterend om te zien.
3*
shugenja
-
- 644 berichten
- 1592 stemmen
Ik vond the stylist echt typisch weer zon moderne horror. Waarbij alles om stijl en hoe de film eruit ziet gaat maar het verhaaltje echt suf en voorspelbaar is. Valt dit jullie ook zo op ? Zal dit de invloed van social media zijn?
ibendb
-
- 5034 berichten
- 3212 stemmen
71. The Quiet Room (Short 2018) - IMDb
Speelduur: 28 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 140 punten
Subgenre: 85. Thriller/Suspense Horror
Voltooid: 71/100 (1, 2, 3, 5, 6, 79, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 43, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 58, 60, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 74, 78, 79, 82, 83, 84, 85, 86, 89, 91, 92, 93, 94, 96, 97, 98, 100)
https://i.postimg.cc/8PypKNLL/Alaska-Thunderfuck-The-Quiet-Room-2018-trailer-billboard-1548.webp
Een kortfilm die vooral mijn aandacht trok door de casting van Alaska Thunderfuck als de kwaadaardige geest van een psychiatrie. Best bizar maar het werkt wel. Hoewel het verhaal en uitvoering niet spectaculair origineel is, zit er gelukkig een vlot tempo in zodat het nooit verveelt. De verhaallijn rond mentale stoornissen en zelfmoord worden wat klungelig naar voren gebracht maar de intentie zit goed.
Fijn tussendoortje maar allesbehalve memorabel.
3*
Aanvullend:
Dracula's Ex-Girlfriend (Short 2024) - IMDb
Speelduur: 31 minuten
Twee vrouwen ontmoeten elkaar op restaurant. Ze allebei een iets gemeen met elkaar: De een komt uit een erg toxische relatie met Dracula terwijl de ander volop met hem aan het daten is. Best komisch uitgangspunt dat ook de nodige commentaren geeft. De humor is best aanwezig en houdt alles lekker luchtig. Zeer diepgaand is het niet echt maar er zit wel wat in.
3*
Aanvullend:
Ring Camera (Short 2024) - IMDb
Speelduur: 4 minuten
Niks bijzonders. Saai zelfs.
1,5*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
111. Communion (1989)
109 min. - VS (extended version)
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 221 + 14 = 235
Subgenre: NA
Themaklassement: 100
(1 – 100)
https://film-authority.com/wp-content/uploads/2020/03/walken.jpeg
“Communion” is gebaseerd op een non-fiction (!) boek van Whitley Strieber die ook de boeken schreef waarop “Wolfen” en “The Hunger” gebaseerd zijn. Het uitroepteken staat er omdat “Communion” een alien abduction film is als spreekt Strieber zelf van “The Visitors”. De man is blijkbaar bekend binnen het UFO-wereldje. Strieber zelf nam uiteraard zijn eigen verhaal heel serieus maar had geen controle over de film.
Hoe de film zijn verhaal naar voren brengt is zo ongelofelijk raar. Er zijn de scene zonder de buitenaardse wezen, hier probeert men een serieus drama te schetsen. Men kijkt naar welke invloed dit allemaal heeft op de familie. Dit stuk is saai en werkt nog minder door de soms bizarre acties van het hoofdpersonage. En dan zijn er de scenes met de buitenaardse wezens, die zijn absoluut hilarisch. Het contrast is echt onbegrijpelijk gigantisch, jij hebt de drama en dan heb jij Christopher Walken die naakt dans met stereotiepe roze aliens die bewegen als die opblaaspopen buiten tankstations, Christopher Walken zoent een Ewok-achtige alien, hij geeft hun high fives, hij is ook een magiër met een getekende snor op een bepaald moment. Ik kon niet stoppen met lachen. Ik bedoel jij moet dit maar zien:
Christopher Walken geeft vaak de indruk om maar iets willekeurigs te doen en hier is dat blijkbaar effectief het geval. Als hij lacht toen hij de aliens voor het eerst ziet is dat gewoon zijn eigen reactie. De dans scenes en alles gewoon improvisaties van hem. De schrijver maakte zich zorgen dat zijn acteerprestatie hem gestoord liet overkomen waarop Christopher Walker reageerde met “if the shoe fits”. Geweldig. Second unit regisseur was zelfs doof blijkbaar, niemand kon hem stoppen. Een saaie en lange film met extreem hilarische alien abduction scenes.
Ik geef deze prachtige momenten nog mee:
ibendb
-
- 5034 berichten
- 3212 stemmen
Speelduur: 91 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 142 punten
Subgenre: 42. Fantasy Horror
Voltooid: 72/100 (1, 2, 3, 5, 6, 79, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 58, 60, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 74, 78, 79, 82, 83, 84, 85, 86, 89, 91, 92, 93, 94, 96, 97, 98, 100)
https://i.postimg.cc/ydnt1Y1P/777.jpg
Wauw.
Le Vourdalak is een unieke film waarin een marquis terechtkomt bij een familie waarvan de grootvader wel eens een bijzonder mythisch wezen kan zijn. Deze film verraste me met het design van de titulaire Vourdalak: Enorm origineel en dankzij zijn bewegingen en uitstraling werkt hij zeer verontrustend. Er is een continue onderhuidse spanning aanwezig en zelfs een paar zeer enge scènes. Zelfs een specifieke jump scare waarvan ik echt onder de indruk was. En jullie weten inmiddels wel hoezeer ik jump scares haat.
De film ziet er geweldig uit maar heeft ook wat te vertellen. Er zit genoeg evolutie in het verhaal waardoor de finale logisch overkomt. Met een strakke 91 minuten zit het tempo ook dik in orde. Jammer dat men gekozen heeft om de zweverige richting op te gaan in de derde akte. Dit weerhoudt me dan ook om de volle vijf sterren uit te delen.
Dit gaat me erg lang bijblijven als een beklijvende film met een verontrustende antagonist. Dat de legende van de Vourdalak ook nog eens echt bestaat is ook een dikke plus.
4,5*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
112. Krysar / The Pied Piper of Hamelin (1986)
53 min. - Tsjechoslowakije / West-Duitsland
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 223 + 14 = 237
(1 – 100)
https://www.offscreen.be/sites/default/files/images/movie/krysar_01.jpg
https://www.offscreen.be/sites/default/files/images/movie/krysar_03.jpg
https://www.offscreen.be/sites/default/files/images/movie/krysar_06.jpg
Dit was echt ongelofelijk goed, indrukwekkend en mooi. Dit is een stille stopmotion vertelling van het sprookje maar een veel donkerdere en gotische versie. Het is ook heel duidelijke geïnspireerd door Duits Expressionisme en gemaakt met houten poppen. De ontwerpen zijn echt extreem indrukwekkend, de sfeer en uiterlijk is alles. Absoluut een aanrader.
+
6 min. - VK
https://i0.wp.com/www.kindertrauma.com/images/art/shortvisionpulitzerfession1.jpg?ssl=1
Ook prachtig die, een haast kubistische animatie over een bom die alles vernietigd, de gezicht smeltende scene is de moeite. Verrassend nog op Ed Sullivan getoond.
Le Diable au Couvent/ The Devil in a Convent (1899)
3 min. - Frankrijk
https://silentology.wordpress.com/wp-content/uploads/2023/10/image.png
Ook een leuke, de set is mooi, de tricks zijn leuk en Georges Méliès speelt de duivel.
robertinho
-
- 1511 berichten
- 2933 stemmen
111. Communion (1989)
109 min. - VS (extended version)
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 221 + 14 = 235
(1 – 100)
(afbeelding)
(afbeelding)
“Communion” is gebaseerd op een non-fiction (!) boek van Whitley Strieber die ook de boeken schreef waarop “Wolfen” en “The Hunger” gebaseerd zijn. Het uitroepteken staat er omdat “Communion” een alien abduction film is als spreekt Strieber zelf van “The Visitors”. De man is blijkbaar bekend binnen het UFO-wereldje. Strieber zelf nam uiteraard zijn eigen verhaal heel serieus maar had geen controle over de film.
Hoe de film zijn verhaal naar voren brengt is zo ongelofelijk raar. Er zijn de scene zonder de buitenaardse wezen, hier probeert men een serieus drama te schetsen. Men kijkt naar welke invloed dit allemaal heeft op de familie. Dit stuk is saai en werkt nog minder door de soms bizarre acties van het hoofdpersonage. En dan zijn er de scenes met de buitenaardse wezens, die zijn absoluut hilarisch. Het contrast is echt onbegrijpelijk gigantisch, jij hebt de drama en dan heb jij Christopher Walken die naakt dans met stereotiepe roze aliens die bewegen als die opblaaspopen buiten tankstations, Christopher Walken zoent een Ewok-achtige alien, hij geeft hun high fives, hij is ook een magiër met een getekende snor op een bepaald moment. Ik kon niet stoppen met lachen. Ik bedoel jij moet dit maar zien:
(embed)
Christopher Walken geeft vaak de indruk om maar iets willekeurigs te doen en hier is dat blijkbaar effectief het geval. Als hij lacht toen hij de aliens voor het eerst ziet is dat gewoon zijn eigen reactie. De dans scenes en alles gewoon improvisaties van hem. De schrijver maakte zich zorgen dat zijn acteerprestatie hem gestoord liet overkomen waarop Christopher Walker reageerde met “if the shoe fits”. Geweldig. Second unit regisseur was zelfs doof blijkbaar, niemand kon hem stoppen. Een saaie en lange film met extreem hilarische alien abduction scenes.
Ik geef deze prachtige momenten nog mee:
(embed)
Ik heb deze film vorig jaar gezien en vijf sterren gegeven. Van begin tot eind van genoten. Niet alleen door de magistrale performance van Walken als Strieber zelf (die "if the shoe fits" uitspraak is geweldig), maar ook door dat hele gebeuren van of het nou echt was of niet wat hij meegemaakt heeft. En dat ie het zelf niet eens gelooft of zichzelf totaal niet vertrouwt. En als je de aliens dan ziet, ja... dan zijn ze precies de doorsnee aliens die je kent: uit Star Wars en de grijze mannetjes. Wat in mijn optiek alleen maar die twijfel over het echt-zijn vergroot.
En ik ben er na een aantal jaar eindelijk achtergekomen dat een sample uit mijn favoriete Burial nummer uit deze film komt. "Excuse me, I'm lost", klein rotzinnetje maar past precies binnen het nummer.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
Ik heb deze film vorig jaar gezien en vijf sterren gegeven. Van begin tot eind van genoten. Niet alleen door de magistrale performance van Walken als Strieber zelf (die "if the shoe fits" uitspraak is geweldig), maar ook door dat hele gebeuren van of het nou echt was of niet wat hij meegemaakt heeft. En dat ie het zelf niet eens gelooft of zichzelf totaal niet vertrouwt. En als je de aliens dan ziet, ja... dan zijn ze precies de doorsnee aliens die je kent: uit Star Wars en de grijze mannetjes. Wat in mijn optiek alleen maar die twijfel over het echt-zijn vergroot.
En ik ben er na een aantal jaar eindelijk achtergekomen dat een sample uit mijn favoriete Burial nummer uit deze film komt. "Excuse me, I'm lost", klein rotzinnetje maar past precies binnen het nummer.
Yes, ik had echt iets van die woorden "Excuse me, I'm lost" herkende ik maar kon die niet plaatsen, geniale plaat. En mooi dat ik die nu wel kan plaatsen.
Het is echt wel een film die misschien niet conventioneel goed is maar waar jij ook veel genoegen uit kunt halen valt.
Ik zag hypnagogia als verklaring voor de gebeurtenis, blijkbaar een toestand tussen wakker worden en dromen waar intense hallucinaties kunnen optreden. Zo leer jij ook wat griezeligs bij.
Shambala
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
50. Friday The 13th: The Final Chapter (1984)
Speelduur : 90 minuten
RW, totaal : 95 punten ( 5 RW, 45 FTV )
Subgenre : -/-
Deze eindigt vaak hoog op 'Friday-the-13th-worst-to-best' lijstjes. Jason en een huis vol tieners om af te slachten. De kills zijn OK ( twee buiten beeld zijn wel afknappers ) en die met de machete aan het eind blijft een klassieker. 'The Final Chapter' ? Yeah, right. We weten inmiddels wel beter 
3 *
51. Tucker And Dale Vs. Evil (2010)
Speelduur : 89 minuten
RW, totaal : 96 punten ( 6 RW, 45 FTV )
Subgenre : 23. Backwoods / Rednecks / Hillbillies Horror
Weer zo'n horror komedie waar ik me bijzonder goed mee heb vermaakt. Grappige interactie tussen die twee hillbillies. De studenten komen vrij bruut en steeds 'per ongeluk' aan hun einde. Romantisch subplotje ( inclusief wijze lessen ) stoort niet echt.
3.5 *
Subgenres (50)
04-05, 07, 09, 11, 17-18, 21-25, 27, 30, 32-35, 42, 44-50, 54-55, 57-58, 62, 66-67, 69-72, 75, 78-80, 82, 84-86, 88-89, 93-94, 98
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
79. Death Line (Film, 1972)
87 minuten - FTV
Puntentotaal: 158
Subgenre: 39. European Horror
Themaklassement: 79 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53, 54, 56, 58, 61-63, 65-69, 71, 73, 75, 76, 78-89, 92, 94-100)
Rating: 3.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vVF9gIGrjrIqbvwPoOty8cBOm8t.jpg
Zeker geen verkeerde film, dit. Het heeft een lekker rauw sfeertje, met grauwe doch stijlvolle jaren '70 beelden van Londen, en dan specifiek van het Londen onder de grond. Goeie rol van Donald Pleasance, and grappig om ook een hele jonge Clive Swift in een bijrolletje in actie te zien. Aardig verhaal, en ook uitgewerkt op een manier dat je écht medelijden krijgt met de moordenaar, een getormenteerde kannibaal die op zijn manier ook maar wanhopig overleeft. Het is wel wat traag, zeker in de eerste helft met ook geen geweldige ontknoping, maar qua sfeer werkt het voor mij ruim voldoende.
Han Solo 420
-
- 250 berichten
- 1695 stemmen
31. The Lawnmower Man (Film, 1992)
FTV
Puntentotaal : 60 +2 = 62
De magische 31e registratie!
Dit is een film die al langer op mijn kijklijst stond, omdat ze er een keertje bij Psych een referentie naar maakten. Vanwege de matige reacties op het www heb ik deze altijd op de lange baan geschoven. Deze horror challenge is de uitgelezen kans om dit soort films wat hoger op de prioriteitenlijst de zetten. Wat King hiermee te maken heeft, is mij volledig ontgaan.
Maar oei, ook mijn reactie is vrij matig. Laat ik vooropstellen dat ik de versie van 140 minuten heb gezien, want dit was de enige versie die op mijn bron beschikbaar was. Ik kwam er pas later achter dat dit de director's cut is. Dus ja, dat verklaart waarom ik het een veel te lange zit vond, maar 107 minuten had ik ook te lange gevonden voor dit verhaal. Verder vond ik de personages niet zo interessant. Wel is tuinman een beroepskeuze die je niet iedere keer een films aantreft, maar het personage zelf vond ik vrij vervelend. Ook de wetenschapper en de pastoor vond ik vrij weinig aan.
Het leukste aspect van de film vind ik de invalshoek VR. De CGI is zeer gedateerd, maar wel waar ik het liefste naar keek in de film. De scènes die zich afspelen in de materialistische wereld oogden vrij deprimerend. Het zal vast de bedoeling zijn geweest, om de verleiding naar VR te vergroten. Maar als kijker vond ik het niet leuk om naar te kijken.
Misschien als ik de korte versie had gezien, had ik hier een krappe voldoende aan kunnen geven. Voor de director's cut kom ik jammer genoeg onder de streep uit. 2*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
113. Memorîzu/ Memories (1995)
113 min. - Japan
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 22 + 14 = 239
(1 – 100)
https://nichegamer.com/wp-content/uploads/2023/01/memories-6-30-2021-1.jpg
https://nichegamer.com/wp-content/uploads/2023/01/memories-6-30-2021-9.jpg
Het is rond 20 jaar geleden dat ik mijn Anime/Manga periode heb gehad. Het enige wat daarvan overblijft is mijn liefde voor One Piece. Buiten “Attack on Titan” ken ik heel weinig van moderne manga/anime. Deze Anime anthologie film is lang geleden gemaakt dat de namen van de makers mij bekend zijn.
Geproduceerd door Katsuhiro Otomo (Akira). Het eerste verhaal Magnetic Rose is geschreven door Satoshi Kon (Paprika, Perfect Blue) en regisseert door Kōji Morimoto die Studio 4°C heft opgericht. Dit verhaal richt zich op een groep ruimte bergers van wrakken. Zij horren een noodsignaal en gaan op uit en vinden zich in een 2001 Space Odyssey situatie met een bezeten schik dat op hun geest aast. Heel mooi geanimeerd maar ik ga nooit grot Satoshi Kon fan worden en het verhaal werkte maar deels voor mij.
“Stink Bomb” van Tensai Okamura (meegewerkt aan Neon Genesis Evangelion, Cowboy Bebob, Wolf’s Rain etc. zieke CV) is verreweg mijn favoriet. Een sullige en klungelige gast wordt plotseling zonder het ooit te beseffen en wapen van massadestructie, geweldig idee en geweldige uitvoering, dit was super.
“Cannon Fodder” van Katsuhiro Otomo zelf is meer een atmosfeerstuk. In de toekomst in een steam punk dystopie is heel de maatschappij gericht op oorlogvoering en gigantische kanonen, men ziet de vijand nooit als die al bestaat. Een kind groeit hier op. Niet echt een verhaal maar niet slecht.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
105. The Refrigerator (Film, 1991)
FTV - Ja: 2 punten
Puntentotaal: 208
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 2,0*
MM: 14 stemmen, 2,21* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/efNHKY1UPaVIB6XHIAv2muSN636.jpg
Niet dat ik een topfilm had verwacht, maar ik ben toch vrij ontgoocheld de film uitgestapt. Al bij al een vrij saaie kleurloze film. Er hangt dan wel een dreigend sfeertje in het huis, tegelijkertijd geeft de film in zijn geheel een kluchten gezapig 80s gevoel. Weinig opmerkelijke subplots die er gewoon niet toe doen. Het leek haast belangrijker dan de fridge zelf.
OK, de man lijkt bezeten door zijn frigo en krijgt er zelfs nachtmerries over, maar hij kan de vinger niet op de wonde leggen waardoor het allemaal niet veel voorstelt. OK low budget en die ene bloederige scène is leuk, net als het ontwrichten einde, maar die momenten waren te schaars.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
106. Sentô Shôjo: Chi no Tekkamen Densetsu - Mutant Girl Squad (Film, 2010)
FTV - Ja: 2 punten
Puntentotaal: 210
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 2,5*
MM: 102 stemmen, 3,15* gemiddeld
Ik ben de film ingestapt zonder ondertitels. En eigenlijk heb je genoeg aan de synopsis om je plan te trekken. Deze mutant film is een aaneenschakeling van 90 minuten full drive onzin. Heerlijk is voor mij persoonlijk niet de juiste omschrijving, vermakelijk komt al wat dichter in de buurt.
De adempauzes zijn schaars en kort waardoor je haast non stop in action modus zit, bij deze dus ook beperkte dialogen. Het vele gegil krijg je in de plaats.
Be prepared voor bloedfonteinen zoals je die nog nooit zag, met gore die eerder kitscherig is dan wansmakelijk. Zo fake dat het humorvol wordt. Vervelen doe je je niet. Bijzonder kleurrijk en sommigen dingen doen wat aan X-men denken, maar dan in de meest parodische vorm ervan. Mja, niet 100% mijn ding, maar toch.
https://trashytrove.com/wp-content/uploads/2016/12/vlcsnap-2014-09-15-14h57m35s32.png?w=640
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
80. Die Teufelskirche (Film, 1919)
58 minuten - FTV
Puntentotaal: 160
Subgenre: 77. Silent Horror
Themaklassement: 80 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53, 54, 56, 58, 61-63, 65-69, 71, 73, 75-89, 92, 94-100)
Rating: 3.0*
En daarbij: Scrooge; or Marley's Ghost (Short 1901) , 6 minuten.
Aangezien John Milton de categorie 1910s horror is vergeten te introduceren, doe ik het maar zelf.
Die Teufelskirche is best de moeite waard. Het begint nog wat moeizaam, aangezien de proloog en het eerste deel verloren zijn gegaan en worden samengevat met stills en redelijk wat tekst. Daarna is het een nogal Faustiaans verhaal, zoals eigenlijk veel van die hele vroege horrorfilms óf Faustiaans óf boekverfilmingen zijn (Frankenstein, Scrooge, Inferno). De duivel is hier ook weer een goeie gladjakker, die met leugens en bedrog de lokale mensen probeert te verdoemen. Zowel de lokale boer (die het hele verhaal droomt), maar ook de hele congregatie met een complex plan waarbij hij ook de lokale priesters probeert te neppen. Het was best interessant, maar wel erg 1919. Je moet hier wel even voor in de stemming zijn.
En omdat de film deels verloren is gegaan, is ie te kort. Dus bij deze nog een registratie van even eerder. Scrooge oftewel Marley's Ghost is zo'n hele vroege boekverfilming, uit 1901. Leuk dat er gespeeld wordt met het nieuwe medium en trucjes als geestverschijningen via double exposure uitgeprobeerd worden, maar plot is er verder niet. We zien inderdaad Scrooge die scenes uit het verleden, heden en toekomst ziet, maar waarom, daar moet je toch echt het bronmateriaal voor kennen. Ach, best grappig om wat minuten aan te besteden.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
114. Blood Sabbath (1972)
86 min. - VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 229 + 14 = 241
(1 – 100)
https://www.grindhousedatabase.com/images/BloodSab20.jpg
https://www.grindhousedatabase.com/images/BloodSab15.jpg
David is een Vietnam veteraan die maar wat rondzwerft met zijn gitaar. Hij valt in slaap naast een rivier en als hij wakker wordt is er een waternimf naast hem. Hij wordt halsoverkop verlief wat echt knullig in beeld komt en besluit om te blijven. Hij trekt in bij en oude man die vlakbij woont. De waternimf kan enkel met hem zijn als hij geen ziel heeft omdat zij er geen heeft. Oh ja en de oude man neemt kleine kinderen uit het dorp en geeft die aan heks die dan naakt haar dienen in ruil voor oogst en de lokale priester is hier geen fan van. David besluit dan maar zijn ziel te offeren aan de heks. Het plot is totaal van de pot gerukt en natuurlijk er veel topless en naakt dansen tijdens vage “ceremoniën” en slechte muziek (ligt eigenlijk meer aan de geluidskwaliteit dan de muziek zelf). Er zijn ook melige liefdesmontages wat dan weer wat anders is. Jij kunt hier een soort kleine zeemeermin verhaal in zien. Verassend einde wel maar dat maakt de film niet echt plots goed.
Dit is het debuutfilm van Brianne Murphy die nog maar een film later zou maken. Zij zou wel een redelijk bekende cinematografie worden, eerste vrouw die in die functie voor een groot studio zou werken en won nog prijzen. Die talenten zullen wel later ontwikkeld zijn, het verhaal is maf maar voor de rest is dit een slechte heks/ satanisch ritueel softcore film uit de jaren 70. Het probeert iets meer te doen maar echt goed is dat ook weer niet. Gok dat er best ook wat drugs op deze set gedaan werden.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
57. Don't Look Away (Film, 2023) - MovieMeter.nl
https://www.dreadcentral.com/wp-content/uploads/2023/09/Dont-Look-Away-scaled.jpg?w=788&h=444&crop=1
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 113 punten.
Ben het helemaal eens met de recensie van Shadowed. Het slaat allemaal nergens op maar het wordt verdienstelijk opgediend. De speelduur is precies goed en de hoofdrolspeelster doet het uitstekend. Belangrijkste pluspunt is natuurlijk ook dat de etalagepop lekker creepy is. Prima filmpje maar geen hoogvlieger.
2.5*
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Vanavond lekker naar Smile 2 toe. Veel zin in.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Bijna 500 pagina's gevuld met allemaal horrorcontent. Vanaf september 2017. Ben trots op jullie allemaal
.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Aangezien John Milton de categorie 1910s horror is vergeten te introduceren, doe ik het maar zelf.

Had hem er graag bij gedaan, maar aangezien er zo weinig langere films zijn die je onder horror kunt scharen, wilde ik dat de mensen niet aandoen 
Ik gaf hem ook een zesje, overigens.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Bijna 500 pagina's gevuld met allemaal horrorcontent. Vanaf september 2017. Ben trots op jullie allemaal
.
Good lord, I talk too much....
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
135. Stream (2024)
123 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 258
Subgenre: Fin
Themaklassement: 100 punten
Eigen rating: 3,5*
Fijne slachtfilm met een iets te brede speelduur. 123 minuten is namelijk te veel van het goede om zo'n simpele inhoud naar het grote doek te brengen, maar het zegt wellicht wat over de ambitie van Michael Leavy. Stream brengt een hoop grote namen binnen het desbetreffende genre die de kijker er fijn tussenuit kan pikken, maar valt vooral op door de praktische benadering van de moordpartijen. Naar het einde toe zakt het allemaal een beetje in en niet iedereen komt even goed tot zijn of haar recht, maar ik ben allang blij dat dit soort projecten het einde nog halen.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
136. Incarnation (2022)
88 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 260
Eigen rating: 1,0*
Lamzakkerige horrorfilm over rituelen, demonen, spoken en vreemde buitenstaanders. Michael Madsen zet zichzelf hier eigenlijk een beetje voor paal, maar aangezien hij zich tegenwoordig voor dit soort onbenulligheden laat strikken zegt ook wel wat over zijn karakter. In ieder geval is Incarnation een film met weinig voordelen. Het ziet er niet uit, slaat nergens op en brengt nooit enige vorm van sfeer. Het is echter dermate onbenullig dat je er af en toe om moet lachen, but that's about it.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
137. Birth/Rebirth (2023)
98 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 262
Eigen rating: 3,0*
https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/07/birthrebirth.jpg
Marin Ireland speelt uitstekend in deze psychologische thriller met een aantal naargeestige ideeën. Vooral de realistische benadering werkt goed, maar daaromheen brengt deze film niet al te veel. Op visueel vlak iets te kaal en qua spanning te afstandelijk om de kijker te voorzien van een sterke impact. Onbehaaglijk is het wel, maar verder geeft deze film me weinig aanleiding om er nog heel vaak aan terug te denken.
Shadowed
-
- 11345 berichten
- 6677 stemmen
138. Apartment 7A (2024)
104 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 264
Eigen rating: 2,0*
https://deadline.com/wp-content/uploads/2024/04/APT7A-Photo-Asset.jpg
Ik vond het allemaal niet al te boeiend, maar ik kan het waarderen dat de makers voor zo'n ambitieus geheel zijn gegaan. In principe volgt Apartment 7A in grote lijnen de opzet van de klassieker, met een personage dat binnen beperkte locaties een psychologische aftakeling ondergaat. Hoofdfiguurtje doet het erg goed, de overige personages zijn iets te sterk aangezet. Uiteindelijk miste ik vooral een gevoel van sfeer en/of spanning, maar aangezien ik ook niet zo'n liefhebber van Polanski's film was stond deze film hoe dan ook een aantal punten achter.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
.
Ik had het ook al gemerkt en in principe dient er een nieuw topic aangemaakt te worden vanaf 500. Heeft te maken met de stabiliteit enzo, maar kan me niet voorstellen dat dat ineens met een rond getal als 500 een probleem vormt.
Ik pleit ervoor om daarover te gaan tot de challenge voorbij is zodat het 1 mooi geheel is. Ik laat het even vallen in het mod-topic.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik had die afweging van te voren ook al gemaakt, maar vond dat we nog te laag zaten om het voor de challenge al te doen. Ik had het eerste opmerkingen of R.I.P. topic gechecked voor de zekerheid, en die zat nog een stuk hoger dacht ik.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik had die afweging van te voren ook al gemaakt, maar vond dat we nog te laag zaten om het voor de challenge al te doen. Ik had het eerste opmerkingen of R.I.P. topic gechecked voor de zekerheid, en die zat nog een stuk hoger dacht ik.
Hehe, sinds de eerste aankondiging van 30 augustus staat de teller intussen op 90 pagina's, we hebben nog een kleine drie weken te gaan!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.