- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
103. El Hoyo (Film, 2019)
FTV - Nee: 1 punt
Puntentotaal: 205
Subgenre: -
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 3,5*
MM: 880 stemmen, 3,19* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/7hQyopDwtmwVBQHHcj8l5hkcJLG.jpg
Er zitten 3578 films op 5,5 jaar tussen El hoyo 1 en El hoyo 2. Ik keek begin oktober enorm uit naar deel 2, maar was zodanig stom dat ik toch wel per ongeluk de 1e had aangeduid op Netflix. Nog stommer is het dat ik pas halfweg door had dat ik naar de verkeerde film aan het kijken was. Dat is het probleem van kwantitatief film kijken, je vergeet soms dingen ...
Nouja, me toch opnieuw super vermaakt. De idee en het plot blijf ik ijzersterk vinden. Interessant ook hoe sommige personages veranderen en verknipter worden met de dag door de waanzin, argwaan en de honger.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
104. Speak No Evil (Film, 2022)
FTV - Nee: 1 punt
Puntentotaal: 206
Subgenre: -
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 3,0*
MM: 369 stemmen, 3,17* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/akmMZoh4QN2INFwgDiHLo33rFVv.jpg
Ik postte een maand terug de boodschap dat ik op weekend was in de Belgische Ardennen met mijn vrouwelijke collega's. Gezien ik hier terug vertoef, heb ik het overleefd. Ik mocht zelfs een horrorfilm uitpikken.
Toch geen makkelijke taak, want goed doen voor 11 vrouwen, dat was toch geen evidentie. De wildste ideeën kruisten mijn gedachten, maar ik wou het toch niet te gortig maken. Het is niet omdat wij hier naar blood, gore en weet ik veel wat allemaal kijken, dat de buitenwereld daar 'klaar' voor is.
Na veel vijven en zessen stelde ik deze Speak no evil voor, in mijn ogen een arthouse horror met een wat pikanter einde. Uiteraard was deze film voor iedereen onbekend. En zo te zien was deze film de foute keuze. Gezien ik na de film nog wat wou lezen - ik slaap namelijk niet zo heel veel - zijn er enkele dames blijven plakken omdat het toch allemaal wat te eng was. Slechte punten gescoord dus, maar ik heb geen flauw idee wat ik dan wel had moeten voorschotelen als horrorfilm. Een mens (of man) kan zelden goed doen ...
shugenja
-
- 645 berichten
- 1602 stemmen
Oke, laat ik het anders formuleren: de emoties van de personages (jij noemt angst, liefdesverdriet, afhankelijkheid en ik zou nog willen toevoegen onmacht, frustratie, zelftwijfel en wantrouwen) zijn mij niet vreemd, natuurlijk niet. De herkenbaarheid ervan ging voor mij een beetje verloren in hoe ze ermee omgaan. In mijn oorspronkelijke bericht noemde ik het al een "uitvergrote" metafoor.
Zeggen dat deze film deze emoties herkénbaar verbeeldt - door handelingen en woorden van de personages, toch? - is voor mij zoiets als dat Dumb and Dumber het concept 'misverstand' treffend neerzet. We zijn allemaal bekend met het fenomeen, maar de personages verbeelden het wel heel extreem.
Maar goed, zoals ik zei: ik wil deze film heel graag nog eens zien en die herziening zal ik zeker anders ondergaan nu ik wat meer weet wat ik kan verwachten.
Ja het is extreem en ja het is theatraal aangezet en groot gemaakt. We zien maar een fractie van de levens van deze betrokkenen en er wordt een binnenwereld naar buiten gebracht op een manier en vorm die je misschien niet letterlijk zo zal zien. Betekent dat het niet treffend is? Of dat deze emoties binnen personen niet zo heftig kunnen zijn, alleen maar omdat het misschien niet precies zoals in deze film naar buiten komt?
De karakters in deze film zijn geen normale mensen ze zijn allemaal allang een gezonde en gebalanceerde relatie tot elkaar en zichzelf kwijt. En mensen kunnen gekke dingen doen uit emotie, tot moord/verkrachting aan toe, we doen elkaar emotioneel soms ontzettend veel schade toe en dat kan allerlei gestoord gedrag veroorzaken. Waarvan je maar blij mag zijn dat je het ervaart als "overdreven" . Het staat voor mij de echtheid van de emoties in de kern niet in de weg. Maar je moet inderdaad door de vorm en uiting heen kunnen kijken want ja, het is uiteindelijk ook kunst het is een verhaal het is een film. Geen documantaire.
Je hebt gelijk wat betreft emoties die ik niet heb benoemt er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen. Je vergelijking met dumb en dumber loopt mank. Daarin hebben de karakters eigenlijk geen emoties en ontwikkeling daarin. Die film is in feite een aaneenschakeling van grappige momenten door 2 hele platte karakters in de wereld te zetten die domme dingen doen. Dit is inderdaad een film waarbij je in de kern al zover van de echte wereld af staat dat je hier niet eens gaat beginnen connecties met de echte wereld te leggen.
Dus wat mij betreft een hele andere film waar je op een andere manier naar zou moeten kijken en die je op hele andere zaken moet beoordelen dan een film als possession. Kortom zoals ik al eerder zei, het lijkt erop dat jij 1 manier hebt om films te bekijken en te beoordelen en die past films als possession misschien iets minder goed.
OVerigens vind/vond ik dumb en dumber ook een glorieuze film die in die tijd precies goed deed waar het voor bedoelt was en ik kon er smakelijk om lachen. Wel heb ik een andere film (ace ventura) laatst weer geprobeert te kijken en vond ik het pijnlijk ongrappig dus daar is wat mij betreft ook een belangrijk verschil. Possession blijft interessant en relevant en een film als dumb en dumber is meer typisch iets voor die tijd.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2739 stemmen
er wordt een binnenwereld naar buiten gebracht op een manier en vorm die je misschien niet letterlijk zo zal zien.
Dit vind ik heel mooi verwoord en ga ik zeker meenemen bij de herziening 
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3219 stemmen
Ik zag net dat ik bij m'n vorige registratie nr. 67 ipv 68 heb geplaatst. Stupid. 
Speelduur: 88 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 136 punten
Subgenre: 98. Werewolf Horror
Voltooid: 69/100 (2, 3, 5, 6, 79, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 43, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 58, 60, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 74, 78, 79, 82, 83, 84, 86, 89, 91, 92, 93, 94, 96, 97, 98, 100)
https://i.postimg.cc/6qb9P7Wv/teddy.jpg
Teddy is een Franse poging tot een weerwolffilm. Natuurlijk is het doorspekt met de typische Franse humor en absurditeit. Ik keek al een tijdje uit naar deze film maar ben toch wat teleurgesteld achtergelaten. De humor werkt niet volledig en dankzij het magere budget kom je uit om een zeer povere finale. Van echt bloedvergieten is er geen sprake, wat uiteraard zonde is voor een horrorfilm. Eng wordt het nooit en een persoonlijke connectie met de personages is zoek.
De film probeert erg hard om grappig te zien. Hierdoor komt het aanvankelijk hyperactief over en valt het hele boeltje plat in de eerste vijftien minuten. Maar tot mijn verbazing vond ik het allemaal nog best vermakelijk. De film ziet er fijn gestileerd uit waardoor het toch iets unieks kan bieden. Het hoofdpersonage evolueert van strontvervelend naar enigszins sympathiek. Het hele liefdesverhaaltje liet me helemaal koud maar er wordt godzijdank niet te veel tijd aan verspild. De paar horrorscènes zijn best leuk maar missen een specifieke je ne sais quoi.
Teddy is fijn maar klein. Wat meer creativiteit en een explosieve finale zou dit tot een veel hoger niveau kunnen tillen.
3*
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Speelduur: 97 minuten
Datum van zien: donderdag 24 oktober
Bron: Netflix
FTV: 2 punten (7 RW & 28 FTV)
Puntentotaal: 64 + 14 = 78 punten
Subgenre: 98, Werewolf horror
Themaklassement: 34 punten
Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 11, 14, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 35, 39, 41, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 71, 74, 78, 82, 85 , 93, 98 en 100
Waardering: 2,5
Review: Ik zit helaas gedeeltelijk thuis met hernia-achtige klachten, dus tussendoor even iets aangezet dat mij in het voorbij gaan wel aansprak, want had niet zo`n zin om naar zolder te lopen voor een DVD. Ik moet eerlijk zeggen dat de film voor mij niet boven middelmaat uitkomt, als ik gister Children of the corn met een 2 waardeer, kom ik voor deze automatisch iets hoger uit, want ik vond deze iets interessanter, maar ook deze film zat verder weinig jeu aan. Ook vond ik de uiteindelijk weerwolf weinig indrukwekkend. Zal wel aan mijn lichamelijke toestand liggen, maar de laatste dagen ben ik weinig snel onder de indruk. Zo ook The Queen's Gambit - Seizoen 1 (2020) gister met mijn vrouw afgekeken, prima serie, maar begrijp niet zo goed waar al die gigantisch hoge waarderingen vandaan komen... Hopelijk trek ik van het weekend weer bij, zowel wat betreft lichamelijke gesteldheid, als kwalitatieve tv en gemoedstoestand 
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Review: Ik zit helaas gedeeltelijk thuis met hernia-achtige klachten, dus tussendoor even iets aangezet dat mij in het voorbij gaan wel aansprak, want had niet zo`n zin om naar zolder te lopen voor een DVD.
#toomanyhorrorfilmsgiveyouhernias? 
N.B. Ik werk wel door (vanuit huis vandaag, ik zag het niet zitten om te gaan forensen), maar ik heb wel minder zin/tijd om films te kijken daardoor, the pain/struggle is real. Ik hoop dat die medicijnspiegel de komende 5 dagen een beetje opbouwt, want mijn huisarts is niet van de opiaten (has a point) dus ik moet wachten tot dit (pregabaline) opbouwt en de zenuwpijn bestreden wordt door verminderde gevoeligheid voor prikkels. Kan 5 dagen duren, joy. Maar ik loop er al een maand mee, dus kan er nog wel bij. Snel de manueel therapeut maar vragen om een specifieke behandeling, of toch chiropractor overwegen.
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
#toomanyhorrorfilmsgiveyouhernias? 
N.B. Ik werk wel door (vanuit huis vandaag, ik zag het niet zitten om te gaan forensen), maar ik heb wel minder zin/tijd om films te kijken daardoor, the pain/struggle is real. Ik hoop dat die medicijnspiegel de komende 5 dagen een beetje opbouwt, want mijn huisarts is niet van de opiaten (has a point) dus ik moet wachten tot dit (pregabaline) opbouwt en de zenuwpijn bestreden wordt door verminderde gevoeligheid voor prikkels. Kan 5 dagen duren, joy. Maar ik loop er al een maand mee, dus kan er nog wel bij. Snel de manueel therapeut maar vragen om een specifieke behandeling, of toch chiropractor overwegen.
(afbeelding)
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2937 stemmen
Ja het is extreem en ja het is theatraal aangezet en groot gemaakt. We zien maar een fractie van de levens van deze betrokkenen en er wordt een binnenwereld naar buiten gebracht op een manier en vorm die je misschien niet letterlijk zo zal zien. Betekent dat het niet treffend is? Of dat deze emoties binnen personen niet zo heftig kunnen zijn, alleen maar omdat het misschien niet precies zoals in deze film naar buiten komt?
De karakters in deze film zijn geen normale mensen ze zijn allemaal allang een gezonde en gebalanceerde relatie tot elkaar en zichzelf kwijt. En mensen kunnen gekke dingen doen uit emotie, tot moord/verkrachting aan toe, we doen elkaar emotioneel soms ontzettend veel schade toe en dat kan allerlei gestoord gedrag veroorzaken. Waarvan je maar blij mag zijn dat je het ervaart als "overdreven" . Het staat voor mij de echtheid van de emoties in de kern niet in de weg. Maar je moet inderdaad door de vorm en uiting heen kunnen kijken want ja, het is uiteindelijk ook kunst het is een verhaal het is een film. Geen documantaire.
Je hebt gelijk wat betreft emoties die ik niet heb benoemt er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen. Je vergelijking met dumb en dumber loopt mank. Daarin hebben de karakters eigenlijk geen emoties en ontwikkeling daarin. Die film is in feite een aaneenschakeling van grappige momenten door 2 hele platte karakters in de wereld te zetten die domme dingen doen. Dit is inderdaad een film waarbij je in de kern al zover van de echte wereld af staat dat je hier niet eens gaat beginnen connecties met de echte wereld te leggen.
Dus wat mij betreft een hele andere film waar je op een andere manier naar zou moeten kijken en die je op hele andere zaken moet beoordelen dan een film als possession. Kortom zoals ik al eerder zei, het lijkt erop dat jij 1 manier hebt om films te bekijken en te beoordelen en die past films als possession misschien iets minder goed.
OVerigens vind/vond ik dumb en dumber ook een glorieuze film die in die tijd precies goed deed waar het voor bedoelt was en ik kon er smakelijk om lachen. Wel heb ik een andere film (ace ventura) laatst weer geprobeert te kijken en vond ik het pijnlijk ongrappig dus daar is wat mij betreft ook een belangrijk verschil. Possession blijft interessant en relevant en een film als dumb en dumber is meer typisch iets voor die tijd.
Ik hoor wat je zegt, ik begrijp je argumenten, maar de gevolgtrekking ben ik het niet helemaal mee eens. Of het interessant en relevant blijft is natuurlijk hoogst subjectief en de vorm waarin dat gebeurt is natuurlijk ook een product van zijn tijd of van het genre. De vergelijking met Dumb & Dumber vind ik ook een beetje mank gaan, daarover zijn we het eens; de één is een Hollywoodproductie voor het grote publiek, de ander een arthousefilm van heb ik jou daar voor een niche publiek. Daarnaast scheelt het of je een film als kind/tiener heb gezien (en hilarisch vond) en recent weer hebt herzien (totaal niet meer grappig) of wanneer je iets op latere leeftijd voor het eerst ziet en daarna weer herkijkt.
Ik vond Posession een paar hele intense, interessante en gewoonweg bizarre scènes hebben (allemaal positief!), maar als geheel vond ik het vaak te vaag, te onsamenhangend en veelal veel te vaag - zelfs na vele recensies te hebben en gelezen en een aantal podcasts geluisterd te hebben, snap ik precies wat mensen erin aantrekt, maar voor mij werkt het gewoon niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog vaak terugdenk aan Sam Neill in die schommelstoel, maar de film als geheel heb ik gewoon op een 2,5 geparkeerd.
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Je afbeelding weergeeft precies hoe ik mij de afgelopen jaren voel, haha! Ik zit wel aan de opiaten momenteel, rugpijn is onder de duim, maar klachten in mijn been duren onverminderd voort helaas... Sterkte ermee jij!
Bij mij is het ook vooral in mijn bil en been. Jaren terug ook iets vergelijkbaars gehad en toen werd Tramadol voorgeschreven. Dat werkte direct, maar had ook zijn nadelen qua suffigheid en dat je er liever niet mee stopt. Maar gelukkig gaan er meerdere wegen naar Rome.
Even doorbijten!
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Bij mij is het ook vooral in mijn bil en been. Jaren terug ook iets vergelijkbaars gehad en toen werd Tramadol voorgeschreven. Dat werkte direct, maar had ook zijn nadelen qua suffigheid en dat je er liever niet mee stopt. Maar gelukkig gaan er meerdere wegen naar Rome.
Even doorbijten!
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
92 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 112 punten
Subgenre - 29. Camp / Kitsch Horror
Themaklassement - 53 punten
Afgevinkt - 7-13, 15, 18, 22-25, 29, 31, 32, 34, 35, 38, 41-45, 49, 53-55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 74, 75, 78, 79, 81-86, 88-90, 92, 94, 96-98, 100
Bron - Bioscoop
Eigen score - 3*
De maandelijkse keuze van BUTplugged (elke maand een vertoning van een film op 35 of 16mm georganiseerd door BUT in Chasse Cinema te Breda) was gevallen op Sisters, een titel die ik al jaren op het oog heb. Net als alles van DePalma eigenlijk, echt een regisseur die ik verder moet gaan ontdekken.
Margot Kidder was een verrassing voor mij, geen idee dat zij hierin zat en ze speelt ook een hele aparte rol. Van verlegen en poeslief naar psychotisch. Het verhaal pakte me echter niet heel erg en het is enkel een voldoende vanwege de doorsijpelende kwaliteit van DePalma.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
62. Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror (Film, 2021)
194 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 114 punten
Subgenre - 36. Documentary / Mockumentary Horror
Themaklassement - 54 punten
Afgevinkt - 7-13, 15, 18, 22-25, 29, 31, 32, 34-36, 38, 41-45, 49, 53-55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 74, 75, 78, 79, 81-86, 88-90, 92, 94, 96-98, 100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 3.5*
Had eigenlijk geen ambitie om een docu te gaan kijken, maar na verschillende positieve verhalen toch maar deze opgezet en in 3 etappes gekeken. Ook omdat folk horror een subgenre is waar ik nauwelijks bekend mee ben is het allemaal best interessant, heb ook een paar tips opgedaan natuurlijk. Geinig ddat ze er zo diep op in gaan en de geschiedenis van zowat de hele wereld erbij halen.
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
116 You Shall Not Sleep Tonight (2024)
77 minuten
FTV- 2 punt
Puntentotaal: 243 + 1 = 245
Themaklassement: 100 punten Voltooid
Eigen score: 3*
https://black-mandala.com/wp-content/uploads/2024/04/you05-scaled.jpg
Verkorte versie;
Wederom een horror-anthologie waar de Argentijnse filmmaker Nicolás Onetti als producent optreed Hij deed al twee delen van Nightmare Radio, twee van The 100 Candles Game en een film The Red Book Ritual en nu dus deze You Shall Not Sleep Tonight. De wrap-around (gemaakt door Luciano Montes de Oca, zie je pas na het eerste segment) gaat over een jongentje dat niet kan slapen, waar soms zijn vader binnen loopt en die strips lees; die strips zijn dan de filmpjes en zijn al luttele jaren oud.
eerste segment; "Graines" (2018) van de Franse filmmaker Hervé Freiburger
tweede segment; "The Last Seance" (2018) van de Amerikaanse Laura Kulik.
Derde Segment; "The Plague aka La Peste" (2017) van de Uruguayaanse Guillermo Carbonell
Vierde segment; "Sleepwalk" (2018) van de Portugese Filipe Melo
Vijfde segment; "My Blood" (2019) van de Franse Deka-broers Ben and Julien
Tja, aan het einde is er natuurlijk de afsluiting met het jongentje en zijn vader maar echt veel voegt het niet toe! Denk ook dat deze vorm van horror-anthologie van enkele succesvolle filmpjes achter elkaar te zetten, relatief makkelijk en met een lage budget is te doen. En ook al verdienen de segmenten zeker om gezien te worden, vormen ze doordat de filmpjes niet speciaal voor de anthologie zijn gemaakt ook nergens een echt geheel. Een wow-gevoel blijft een beetje uit! Nu vind ik bloemlezing/anthologie 's te gek dus en deze was ook zeker leuk genoeg om te genieten!
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
117 Children of the Corn IV: The Gathering (1996)
85 minuten
FTV- 2 punt
Puntentotaal: 245 + 1 = 247
Eigen score: 3*
Inmiddels zijn we dan bij deel vier aanbelandt...het is toch wel verbazingwekkend dat filmmakers erin slagen om zoveel uit zo weinig te halen (vijftien of zestien pagina's) Hoe dan ook, deze is nog best solide en vermakelijk, hoewel ook een beetje degelijk na de fijne maar dwaze make-upeffecten van deel III. Tja als je niet voldoende budget of goede SFX-makers tot je beschikking heb is het inderdaad beter om de beslissing te maken om te breken al wat eraan voorafgingen. Nou ja de kinderen de maïs en een kinderprediker zijn er en zelfs de religieuze onzin over "He Who Walks Behind The Rows" laat deze film links liggen! Het werd vervangen voor een aardig meer rechttoe rechtaan verhaal over een jonge dominee die tientallen jaren geleden werd vermoord en nu op zoek is naar wraak en wedergeboorte. De film bevat een aantal moorden, een licht vermakelijke face-meltdown als hoogtepunt en blijkbaar is kwik het enige dat Josiah kan stoppen...zilver is natuurlijk een stuk duurder! Wat deze film ook enigszins fascinerend maakt, is dat dit de eerste hoofdrol is van Naomi Watts in een Amerikaanse film en dat ook Oscar genomineerde Karen Black erin speelt...
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
118 Children of the Corn V: Fields of Terror (1998)
83 minuten
FTV- 2 punt
Puntentotaal: 247 + 1 = 249
Eigen score: 2*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMmM0YWM0YTEtMGE5My00NmNkLWE1OTUtZmMzZDhmZjg4NGU3XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Je vraagt je ondertussen toch af, na vijf Children of the Corn -films hoeveel kijkers er nodig is om het winstgevend genoeg te maken? Wat het nog verwarrender maakt is, dat de originele film om te beginnen al niet zo geweldig was, En toch bleven de films komen en euh...ik blijf ze kijken! Enfin probeer in deze maar eens te begrijpen wat er in hemelsnaam aan de hand was? Er is niet echt een verhaallijn, het lijkt alsof er zomaar een hoop subplots bij elkaar gegooid worden. De hoofdrolspeler, Alison heeft plots een broer bij de sekte. Eva Mendes (ja idd op één of andere manier zit er elke keer wel een beginnend actrice in) is van streek door de dood van haar vriendje en dat ze onder zijn as kom te zitten, een romance en bijbel lezing verder is ze een gewillig offer. De kinderen hadden volwassen surrogaat sekteleider in de vorm van David Carradine nodig. Blaxploitation-ster Fred Williamson besluit opeens dat het als sheriff genoeg is wat erin de stad gebeurt. De "He Who Walks Behind the Rows" ligt op de loer in een graansilo Ik snap echt niet wat Children of the Corn V precies probeert te doen maar het is grotendeels gewoon incompetent.
Splinters
-
- 2621 berichten
- 1391 stemmen
Waardering: 1*
Puntentotaal: 28
Geen of nauwelijks verhaal en geen spanning. Deze film trekt op spookachtige geluiden en gore. Met dit type horror kan ik niets.
Halfje erbij voor het dialect van koolhoven himself.
Waardering: 2*
Puntentotaal: 30
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
118 Children of the Corn V: Fields of Terror (1998)
83 minuten
FTV- 2 punt
Puntentotaal: 247 + 1 = 249
Eigen score: 2*
(afbeelding) Je vraagt je ondertussen toch af, na vijf Children of the Corn -films hoeveel kijkers er nodig is om het winstgevend genoeg te maken? Wat het nog verwarrender maakt is, dat de originele film om te beginnen al niet zo geweldig was, En toch bleven de films komen en euh...ik blijf ze kijken! Enfin probeer in deze maar eens te begrijpen wat er in hemelsnaam aan de hand was? Er is niet echt een verhaallijn, het lijkt alsof er zomaar een hoop subplots bij elkaar gegooid worden. De hoofdrolspeler, Alison heeft plots een broer bij de sekte. Eva Mendes (ja idd op één of andere manier zit er elke keer wel een beginnend actrice in) is van streek door de dood van haar vriendje en dat ze onder zijn as kom te zitten, een romance en bijbel lezing verder is ze een gewillig offer. De kinderen hadden volwassen surrogaat sekteleider in de vorm van David Carradine nodig. Blaxploitation-ster Fred Williamson besluit opeens dat het als sheriff genoeg is wat erin de stad gebeurt. De "He Who Walks Behind the Rows" ligt op de loer in een graansilo Ik snap echt niet wat Children of the Corn V precies probeert te doen maar het is grotendeels gewoon incompetent.
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3219 stemmen
70. Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Film, 1920)
Speelduur: 79 minuten
Totaal: 138 punten
Subgenre: 01. 1920s Horror
Voltooid: 69/100 (1, 2, 3, 5, 6, 79, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 43, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 58, 60, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 74, 78, 79, 82, 83, 84, 86, 89, 91, 92, 93, 94, 96, 97, 98, 100)
https://i.postimg.cc/PqxYS4kW/drjekyllandmrhyde1920-1329-1.jpg
Jekyll & Hyde, een klassiek verhaal waar iedereen wel eens van gehoord heeft. Het heeft iets mythisch: een dokter die probeert het goede en kwade in iemands brein te scheiden. Bij het experiment maakt hij een kwaadaardig alter ego dat 's nachts voor chaos zorgt in de straten van Londen.
Dit is een zeer interessant uitgangspunt maar tot nu toe ben ik bij elke versie van dit verhaal nog niet van mijn sokken geblazen. Deze versie uit 1920 is daarbij ook geen uitzondering. Op de een of andere manier is het naar mijn mening een erg saaie bedoening. Er gebeurt wel redelijk wat maar het interesseerde me opvallend genoeg niet. Mr. Hyde komt dreigend over met uitzonderlijk enge make-up terwijl Dr. Jekyll maar een erg saai personage blijft. De randpersonages zijn ook maar aanwezig.
De derde akte is veel beter dan de rest en zorgt eindelijk voor een akelig gevoel. Dat het einde maar wat afgeraffeld word is alleen maar zonde.
2,5*
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
Beterschap aan Dentheman en John Milton!
110. Celluloid Nightmares / Re-wind (1988)
65 min. - Japan
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 219 + 14 = 233
Subgenre: NA
Themaklassement: 100
(1 – 100)
Hisayasu Satô is echt een grensoverschrijdende kunstenaar, zijn werk lijkt verder te gaan dan pink films, exploitatie of pornografie. Zijn gewelddadige surrealistische techno erotiek is zo voyeuristisch, specifiek, smerig, ronduit raar en voelt vaak aan alsof het haast niet eens legaal zou moeten zijn. Uniek is het en na 6 films (dit inclusief) voel ik mee nog altijd meer curieus dan overwonnen, memorabel is zijn stijl zeker.
Een man die natuurlijk een relatie heeft met zijn zus vindt een video op werk (porno studio) en geraakt overtuigd dat het om een echte snuff film gaat. Een vrouw onderzoekt dezelfde video. Celluloid Nightmares is een metafilm over video als voyeurisme, de aard van Satô's werk, de natuur van dit soort films te kijken en de impact dat het heeft op jou. Fans van hem hebben diepgaande essays over deze film geschreven. Voor een deel zitten deze elementen in deze film maar zijn werk is ook altijd onduidelijk, niet afgewerkt en stijl bovenaan alles. Ergens zoeken mensen iets te veel erachter mischien, extreem als dit soms is, is de opbouw ook vaak knullig hier. De stijl is uniek en herkenbaar, die vingernagel / pasta scene is bijvoorbeeld echt iets, hoe die mens soms dingen in beeld brengt.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
63. Nosferatu: Phantom der Nacht (Film, 1979)
107 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal - 116 punten
Subgenre - 73. Romantic Horror
Themaklassement - 55 punten
Afgevinkt - 7-13, 15, 18, 22-25, 29, 31, 32, 34-36, 38, 41-45, 49, 53-55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 73-75, 78, 79, 81-86, 88-90, 92, 94, 96-98, 100
Bron - Pindakaas
Eigen score - 3.5*
Ook weer zo'n horrorfilm die al jaren op m'n watchlist staat, ik heb nog steeds slechts iets meer dan de helft van de MM horror top 250 gezien. Elk jaar in oktober kruip ik wat dichterbij hahaha
Er wordt leuk gespeeld met licht om de uitdrukkingen van de cast te vangen en tof dat er zoveel buitenscenes zijn op sfeervolle locaties, maar dat kan Herzog altijd wel goed. Het was ook dan best deuzig dat die herkenbare straten vaak zo leeg waren, zelfs voordat de plaag echt uitbrak. Maar gewoon een dikke voldoende door sfeer, cast, sets, verhaal en soundtrack.
joolstein
-
- 10835 berichten
- 8922 stemmen
Och ze trekken er nog enigszins geld vooruit dus heel erg zijn ze dus ook niet! 1,2 en 3 vond ik zelfs best goed! En heb heel wat slechter gezien Daarnaast vind ik dit soort werkjes regelmatig leuker dan de horror bioscoopfilms of wat serieuzere pers zeg wat een goede horror is
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
76. Il Demonio (Film, 1963)
100 minuten - FTV
Puntentotaal: 152
Subgenre: 73. Romantic Horror
Themaklassement: 76 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-38, 40-49, 51, 53, 54, 56, 61-63, 65-69, 71, 73, 76, 78-89, 92, 94-100)
Rating: 4.0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/p5pBO9ZIEMZpNeypPsgSxBCJaAN.jpg
Purificazione is verliefd. Helaas voor haar, is hij dat niet - tenminste, niet op haar. Nu is Purif zowel van het hysterische type als iemand die speelt met hekserij, dus met een hoop vervloekingen die ze doet en stampij die ze maakt in het dorp bij de bruiloft van Antonio maakt ze zichzelf niet populair in het conservatieve, aartsreligieuze dorp in Zuid-Italië waar ze woont. Il Demonio is een bijzonder stijlvol, fraai gefilmd én fraai geacteerd (knappe dame ook, die Daliah Lavi) historisch drama/horror over niet alleen gedoemde romantiek, maar ook vooral over hekserij, hekserijbeschuldigingen en hoe zoiets zich uitspeelt in een dergelijk dorp. Waar Purif excentriek en emotioneel is, zich vaak ook bezeten gedraagt, maar al die oude kollen in het dorp ook maar wat graag iemand voor heks willen uitmaken. Het voelt op momenten ook aan als een proto-The Exorcist, inclusief crabwalk. En de setting in het platteland van Zuid-Italië is ook een groot pluspunt. Leuk om zo af en toe een positieve verrassing als dit tegen te komen.
Sanderkeuh
-
- 582 berichten
- 2953 stemmen
Eventjes inhalen:
28. Demoni 2... L'Incubo Ritorna (1986) (Demons 2)
91 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 54 + 2 = 56
Subgenre: 39. European Horror
Themaklassement: 27 + 1 = 28 punten
2.75/5 (afgerond naar beneden dus 2.5)
Mja. Beetje teleurstellend na de eerste. Komt van zelfde regisseur en werd al een jaar na de eerste uitgebracht.
Herhalingsoefening die op alle vlakken onder doet aan de eerste eigenlijk.
Effects zijn slechter, muziek is niet persee slechter maar wel minder passend, locatie is minder boeiend, personages zijn minder kleurrijk, slechter acteerwerk, minder sfeervol, teveel afwisselende plotlijnen...
Zitten paar leuke shots en ideeën in, maar ze hadden hier echt wat meer tijd moeten in steken om het beter uit te werken. Moest op tijd klaar zijn voor een oktober-release vermoed ik. Met einde van de eerste film hadden ze ook een veel leuker vervolg kunnen schrijven.
Slecht is het niet hoor, maar in tegenstelling tot de eerste niet goed of leuk genoeg om echt te kunnen aanraden. Eng is het ook niet echt maar dat jongetje gaf me toch wat de kriebels.
*
108 minuten (final cut)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 56 + 2 = 58
Subgenre: 99. Western Horror
Themaklassement: 28 + 1 = 29 punten
https://www.otekisinema.com/wp-content/uploads/2014/10/Dust-Devil-2.jpg
3.25/5 (afgerond naar beneden dus 3.0)
Genoten van de sfeer! Audiovisueel heel sterk, mooie locaties (gefilmd in Namibië). Warme en dromerige sfeer, heerlijk...
...maar met sfeer alleen lukt het niet om 108 minuten boeiend te blijven jammergenoeg.
Eerste helft zou ik zonder twijfel minstens 3.5 geven; tweede helft waarin ik de lengte begon te voelen en het verhaal niet beklijvend genoeg was een 3.
Maar afhankelijk van dag tot dag en stemming zou er zeker een half punt bij kunnen, hielp niet echt dat ik hoofdpijn had en slaperig voelde (ookal keek ik overdag).
Herziening sluit ik zeker niet uit. Valt me sowieso op dat Richard Stanley een interessante regisseur is.
Is zeker horror maar eng wordt het nooit.
*
30. Game Over (2019)
102 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 58 + 2 = 60
Subgenre: 50. Home Invasion Horror
Themaklassement: 29 + 1 = 30 punten
https://c.saavncdn.com/019/Game-Over-Tamil-2019-20191004070331-500x500.jpg
2.75/5 (afgerond naar beneden dus 2.5)
Rare film. Begint heftig en dan wordt het meer een drama film over angst en trauma, om naar het einde toe zoals verwacht terug richting horror te gaan.
Zit op zich leuk in elkaar maar duurt ook veel te lang, en door de slechte pacing vond ik het allemaal niet meer zo boeiend tegen dat de laatste act begon. Helpt ook niet dat alle spanning eruit gezogen werd omdat er weinig te verliezen lijkt. Plot was soms ook wat moeilijk te volgen maar kan ook liggen aan het gebrek aan spanningsboog waardoor mijn aandacht verslapte.
Op zich niet slecht maar toch ook lange zit. Moesten er nog mensen mee doen met Hooptober Challenge op Letterboxd is deze wel een aanrader voor "Indian film".
*
140 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 60 + 2 = 62
Subgenre: 31. Clown / Coulrophobia Horror
Themaklassement: 30 + 1 = 31 punten
https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2022/10/ART-ALLIE-KILL-1.png
3.25/5 (afgerond naar beneden dus 3.0)
Nog eens een volbloed horror film... want vol bloed is deze zeker. Toen die slaapkamer-scène tentijde van de release op het internet gepost was, had ik dat clipje gezien en die deed m'n maag toch wat keren...
Met klein hartje en maagje toch All Hallow's Eve en de eerste Terrifier gekeken en die vielen op zich wel mee, en zeker bij Terrifier zag ik er de humor ook wel van in.
Vooral proberen om niét mee te leven en wat afstand te bewaren helpt in dit geval om er van te genieten. Toen ik nu die slaapkamer-scène zag was ik vooral onder de indruk van de effecten, maar bleef ook wel ongemakkelijk om naar te kijken.
Art komt hier beter uit de verf vergeleken met de vorige films, zowel de gewelddadige kant als de humoristische kant. Visueel ook stuk gelikter, wat de groezelige sfeer wat wegneemt maar wel professioneler oogt.
Minder eng dan de eerste maar vind dat persoonlijk geen minpunt. Jammer van de speelduur, die gelukkig pas op het einde voelbaar té lang werd. Jammer want anders had er zeker (iets) hogere score in gezeten.
Acteurs zijn hier ook grotendeels beter, vooral Lauren LaVera als Sienna doet het super. Echt zo'n personage waar je als kijker voor juicht. Sarah Voigt (als moeder van de hoofdpersonages) steekt wat af en neigt eerder naar irritant in plaats van bezorgd, en de personages Victoria en dat kleine meisje hadden voor mij ook geen meerwaarde.
*
32. Virus (1999)
140 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 60 + 2 = 62
Subgenre: 08. 1990s Horror
Themaklassement: 31 + 1 = 32 punten
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTg4NjYzNTI1Ml5BMl5BanBnXkFtZTYwNzA0NDM3._V1_.jpg
2.5/5
Moeilijk te beoordelen, kwam traag op gang en ik dommelde af en toe wat weg.. Maar tweede helft van film heeft indrukwekkende stukken en zou eigenlijk wel m'n ding moeten zijn.
Slechte timing dus, heb gevoel dat ik het geen eerlijke kans gegeven heb en dat het herkansing verdient wanneer ik wat uitgeruster ben. Eerder het soort popcorn-horror voor een warme zomernacht.
Leuke screenshots kan ik niet posten omdat het teveel zou weggeven. Originaliteitsprijzen heeft het vast niet gewonnen, maar hopelijk wel iets voor special effects.
Twijfel ook of het slecht gecast is of slecht geacteerd/geregisseerd werd. Jamie Lee Curtis en Donald Sutherland zijn nochthans niet de minste namen, maar het is Joanna Pacuła die qua cast het meeste indruk maakte.
Voorlopig afgevinkte subgenres: 01; 06; 08; 14; 15; 16; 18; 22; 31; 35; 37; 39; 43; 46; 47; 49; 50; 54; 55; 65; 68; 73; 74; 75; 79; 80; 81; 83; 84; 86; 99; 100
Voor lijstje blijf ik stabiel op 7% (105/1471 gezien).
Tussendoor wat Disney-films gekeken. Zowel Sneeuwwitje als Pinocchio hebben ook best wat horror-elementen, vooral de bos-hallucinaties in Sneeuwwitje zijn heel sterk gedaan. Leuk om na héééél lange tijd nog eens te zien.
"De Klokkenluider van de Notre Dame" was eerste film die ik in bioscoop zag volgens mij, was toen nog geen 4 jaar en dát was écht horror, tot tranen en verstoppen toe!
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Leuk om zo af en toe een positieve verrassing als dit tegen te komen.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
90 minuten - FTV
Puntentotaal: 154
Subgenre: 58. Nazisploitation Horror
Themaklassement: 77 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-38, 40-49, 51, 53, 54, 56, 58, 61-63, 65-69, 71, 73, 76, 78-89, 92, 94-100)
Rating: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45948.jpg?cb=1378580631
Mja, niet mijn ding. Er is nog wel redelijk wat actie en geweld in deze film, waar een huis in West Virginia belegerd wordt door een ontspoorde occulte Nazi-demon. Of een nazi die zichzelf zo ontmenst heeft dat hij praktisch een demon is. Hoe dan ook, het verhaal is maar slap. Maar als we even de origin story laten voor wat het is, blijft wel een redelijk energiek werkje over met een beetje belachelijke maar wel lekker nare bad guy. Met cliché Duits accent en zo, maar goed.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
41. Halloween 4: The Return of Michael Myers . 1988)
RW
88 min.
subgenre : holidays.
Het masker is but .de kills zijn niet goed in beeld . Geen laurie . Nee, dit is weer een van de vele mindere in de reeks .
https://i.makeagif.com/media/12-15-2016/lIa78j.gif
Gelukkig duurt het niet zo lang .
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
78. L'Ultima Orgia del III Reich (Film, 1977)
81 minuten - FTV
Puntentotaal: 156
Subgenre: 75. (S)exploitation Horror
Themaklassement: 77 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-38, 40-49, 51, 53, 54, 56, 58, 61-63, 65-69, 71, 73, 75, 76, 78-89, 92, 94-100)
Rating: 2.0*
Een van de beruchtere films in het genre, schijnbaar. En zoals wel vaker is het een vreemde bedoening, waarin de makers het feit dat we naar een torture (soft)porn met een nazi-thema aan het kijken zijn proberen te verbloemen met allerlei arthouse-achtige tintjes. Met flashbacks, soms onconventionele camerahoeken, over het algemeen visueel capabel gemaakt, en natuurlijk een hoop (gesuggereerde) gruwelijkheden en naakt. Best fraai naakt, vaak. Het heeft daardoor toch wel een naar sfeertje, met een hoop sadisme en (geïmpliceerd) dood en geweld. Qua plot moet je hier natuurlijk helemaal niets van verwachten. Toch, het was een stuk kijkbaarder dan veel van de andere prut in dit meestal niet echt hoogstaande genre.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Totaal: 38 punten
Eigen score: 2,5*
https://i.ytimg.com/vi/miUzQenZ110/sddefault.jpg
Kerst horror pulp met Goldberg als buff Santa on a killing spree. Tot zover overigens ook het plotje. Meer stelt het echt niet voor.
De kerstsfeer uit de aardige openingsscène wordt niet echt vastgehouden. Het is een soort compilatie van Goldberg die op nogal afgeraffelde wijze de ene nobody na de andere nobody afmaakt. Zonder al teveel creativiteit of gore. Goldberg zelf heeft overigens wel plezier in zijn rol. Jammer dat de schrijvers nogal zwakke one liners voor hem hadden. Een enkele keer is het leuk, vaak ook niet. Tot mijn grote verbazing behoort ook Emilie de Ravin tot de cast. Rond deze tijd zat ze ook in zo'n beetje de grootste TV serie van dat moment (Lost).
De scènes met de meeste charme zijn zonder twijfel alles waarin Santa in zn arrenslee zit. Dat is gewoon gaaf! Het enthousiasme van Goldberg weerhoud de film ook van een flinke onvoldoende. Maar zelfs met z'n 75 minuten is het regelmatig klokkijken.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
Dat zullen wel ettelijke pagina's zijn aan het tempo dat wij hier berichten uitbraken
Ik was uiteindelijk ruim anderhalf uur verder ja. Maar das helemaal prima, wel weer hier en daar wat tips opgedaan
.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.