• 10.538 nieuwsartikelen

Met onder meer: Morten Burian, Sidsel Siem Koch en Fedja van Huêt

Gesproken taal: Deens, Engels en Nederlands

Releasedatum: 21 juli 2022

Plot Speak No Evil

Tijdens een vakantie in Toscane raakt een doorsnee Deense familie bevriend met een Nederlands gezin. Maanden later krijgt het Deense echtpaar een onverwachte uitnodiging om de Nederlanders in hun houten huis te bezoeken en besluit te gaan. Het duurt echter niet lang voordat de boel uit de hand begint te lopen, aangezien het Nederlandse koppel heel anders blijkt te zijn dan ze zich voordeden. Het Deense gezin bevindt zich in een benarde situatie in een huis van mensen waar ze zich volledig in hebben vergist en waarvan ze wensten dat ze er nooit binnen waren gestapt…

avatar van Master Blaster

Master Blaster

110! schreef:

van psychologie heb je weinig kaas gegeten laat staan het medium film,

parels voor de varkens

Heb jij aan de LSD gezeten met je wazige teksten?

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

110! schreef:

verbaas me wel over het bewustzijns niveau van mensen die deze film hebben gezien

iedereen struikelt over de eerste horde namelijk dat het niet geloofwaardig zou zijn,

en ondertussen staat hun top 10 lijst dan vol met de meest ongeloofwaardige wandproducten die je kan verzinnen,

wat wil je dan met deze film dat ze na 10 minuten zeggen jezus wat een kanker plek en kut figuren we gaan weer terug naar Denemarken onderweg even langs bij de mc Donalds en dan naar huis weer werken en squashen,

de mensen waren eigenlijk al gebroken (verloren) voordat ze ook maar onderweg waren gegaan voor de (latente) beproeving zodoende verklaarde dit hun gedragingen, ook al had je zelf niet die keuze gemaakt toch kwam de film er mee weg door een soort van hyper realisme wat werd ten toon gespreid, zie douche scene met absurde poetsen (uitvergroting van dagelijks banaliteiten) en sterkste scene was dansscène met masker liedje

als je Dostojevski leest dan vraag je toch ook niet af kan dit wel is dit allemaal echt?

een goed boek of goede film komt er mee weg als het de (oer) mythe (beproeving) maar in ere houdt,

dus kort gezegd in deze film diende de zogenaamde ongeloofwaardigheid (de foute dan wel onwaarschijnlijke 'keuzes') de film volledig, als je dan als een autist of misplaatste Sherlock Holmes probeert het plot te ontmantelen en te betrappen op fouten als de adres gegevens op postkaart of passieve houding, het terug rijden voor konijn dan dan snap je niks maar dan ook niks van films,

je kan kijken en denken heh? dit is niet logisch niet reëel etc.,

maar het konijn is symbool, als je de symbolen begrijpt en kan duiden kijk je op een dieper niveau naar films en ontstijg je het waarom daaruit die sleutel niet om of loopt die niet weg,

begrijp me niet verkeerd als iemand zich stoort aan ongeloofwaardige films ben ik het echter is dat wel bij films die alles daar op zetten en er dan met de spreekwoordelijke pet naar gaan gooien,

deze film ontsteeg dit gebeuren en speelde vol op de sfeer waardoor het gebeuren bleef boeien en integreerde en toch redelijk de in de buurt bleef van de realiteit

al met al vond ik de film geloofwaardiger dan dat er over een paar maanden misschien camera in een supermarkt hangen die je iris scannen om te kijken of je niks gratis mee neemt ook al gooien ze bijna de helft van hun producten weg,

deze film beoordelen op waarom dit waarom dat werkt averechts en doe je moeilijk om het moeilijk doen

wie weet is het een kwestie van smaak maar zie het eerder als gevolg van waarneming

noem het het westerse lineaire (doodse) denken

alles moet bekend zijn anders vreet ik het niet

adepten der linkerhersenhelft verenigd u!, helemaal geïndoctrineerd door het binnen de kaders leven en lijntjes kleuren

terwijl ze hun fantasie al lang geleden ten grave hebben gedragen, en hierdoor wel films als saving private ryan de hemel in prijzen (als die film zo logisch is nee maar dat is genre oorlog dat is sowieso niet logisch etc., en zo hebben ze voor alles een verklaring maar als er dan een keer een goede film komt die wat meer de gekte spiegelt van cultuur geven ze niet thuis want de sleutel zat niet in het slot of telefoon werkte niet etc.,

los van bepaalde hiaten was de film gewoon erg realistisch en blijft elke film verbleken bij de horror die ook wel bekend staat als: de dagelijkse realiteit (werken/carnaval/winkelen)

voor onlogica kan je beter het journaal gaan kijken, over geloofwaardigheid gesproken,

de domheid viert hoogtijdagen in de hoofden van de zogenaamde critici

het enige wat ze willen is dom vermaak,

het duurt te lang,

te weinig horror

begrijp het niet

etc.

als je mc Donalds waard bent verdien je mc Donalds

Je moet wel mega veel van deze film houden om bijna fucking boekwerken te schrijven en ook gelijk doen alsof wij het niet begrijpen. Kalm aan zou ik zeggen. Ik kan niet zo goed tegen lui die denken dat zij zoveel beter zijn dan de ander, en zo kom je wel over op mij. Ik blijf ook 100% bij wat ik zei over de ronduit achterlijke dingen in de film en ik zou dit van echt elke film zeggen.

Ik zou bijna gaan denken dat je met de film of crew te maken hebt.

De groeten.

avatar van 110!

110!

MosquitoSmasher schreef:

Ik zou bijna gaan denken dat je met de film of crew te maken hebt.

De groeten.

nee dat niet, was meer ene uit de hand gelopen beschouwing ook in algemene zin

excuses

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1983 berichten

De vertragingen (aan het begin van de film), de dreigende muziek als er verder niets aan de hand is, dat werkte wel voor mij. Zoals de achterkant van dat schip, de Deense vlag, het stromende water, mooi shot.

Ook hier weer wat je wel erg vaak terugziet in thrillers, ik noem het voor het gemak maar even het Rosemary's Baby-cliché; de vrouw heeft dingen door, ziet dingen, voelt zich niet veilig en de man heeft zoiets als "ach, stel je niet zo aan" of "je ziet dingen die er niet zijn". Toch gaat de vergelijking met Rosemary's Baby niet helemaal op, want Guy Woodhouse wist wel degelijk dat zijn vrouw gelijk had.

Vrij prutserig momentje als zij half jankend naar buiten rent, op de voet gevolgd door haar man en dochter, maar wonderlijk genoeg niet iets terugzegt in haar moedertaal, maar in het Engels. Dat doet natuurlijk geen hond, al helemaal niet als je zo overstuur bent.

Het grootste mankement aan deze film is de naïviteit, vriendelijkheid van die twee Denen, dat stukje bij de glijbaan bijvoorbeeld als hij zijn kind uitkaffert, ik was er allang vandoor gegaan.

Maar dit vreemde stel lijkt alles gedwee te pikken wat het heel ongeloofwaardig maakt allemaal en daardoor minder eng. Ik had dat subtieler gebracht.

Nog een foutje: op vakantie in Toscane leest hij (de Deen) het boek Open van Agassi, hij is dan ergens aan het begin van het boek. Een hele tijd later, misschien wel een halfjaar, als ze op vakantie in Nederland zijn, is hij dat kloteboek nog aan het lezen, op precies dezelfde pagina.

Heftig einde.