Demoni 2... L'Incubo Ritorna (1986)

Alternatieve titels: Demons 2 | Demons 2: The Nightmare Is Back | Demons 2: The Nightmare Returns | Demons 2: The Nightmare Continues

Italië
Horror / Fantasy

geregisseerd door Lamberto Bava
met David Edwin Knight, Nancy Brilli en Coralina Cataldi Tassoni

Op de tv wordt er een documentaire uitgezonden over een groep tieners die de legendarische 'Forbidden Zone' onderzoeken. Volgens de legende zou er op die plaats ooit een duivels ritueel hebben plaatsgevonden. Vreemd genoeg vinden de tieners op de bewuste plaats het lichaam van een demoon, en één van de meisjes wekt ongemerkt het monster weer tot leven ... met alle gevolgen van dien. Als Sally haar verjaardag viert, raakt ze besmet door de demoon als zij ook de documentaire aan het kijken is en al gauw verandert het appartementencomplex waar ze woont in een levende nachtmerrie.

avatar van kungfuzombie
Wil je een echte no brainer met lekker veel pus en bloed? Hier is je film!

Heerlijk genietbare Italiaanse onzin, die op gebied van make-up en special effects helemaal niet slecht is.
Let op de piepjonge Asia Argento in één van haar allereerste filmrolletjes.

Ik vond deze helaas wel wat minder dan het eerste deel maar nog steeds wel erg amusant en (onbedoeld) lachwekkend.

avatar van mikey
Te dom vervolg met een aantal acteurs uit het origineel bovendien. Veel subplotjes worden aangesneden maar niet afgemaakt en soms is de logica ver te zoeken. De special effects zijn adembenemend debiel. Kan me niet voorstellen dat deze film is ontstaan uit artistieke noodzaak. Maar misschien wel om te lachen. 1

avatar van xangadix
Veselijk als je alleen bent, lachen geblazen met meerdere kijkers erbij...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Damn wat een langdradige misselijk makende film.
Nergens echt spannend wel misselijk makend gemaakt.
1,5 sterren(kan altijd slechter.)

avatar van Drs. DAJA
Ik vond dit juist een erg sterke opvolger van Demoni. Argento bemoeide zich er minder mee en dat zien we terug in de iets mindere mise-en-scene maar qua gore is de film weer geweldig. Ook de spanning! Neem die scene in de parkeergarage, hulde!

avatar van Halcyon
Ontzettend slecht vervolg dat op alle vlakken inferieur is aan het geweldige Dèmoni. Zowel filmtechnisch als qua amusementswaarde valt er weinig tot niets te beleven. Het duurt een halfuur voor de hel losbreekt maar zelfs dan blijft het allemaal slaapverwekkend. De actiescènes ogen belabberd en ook de hoeveelheid ranzigheid was enorm teleurstellend. Zelfs de algemene regie is zo verwarrend dat je moeilijk kan geloven dat er zo'n grote namen aan hebben meegewerkt. Het lijkt wel of de makers - grotendeels dezelfde als bij het origineel - een collectief gebrek aan inspiratie hadden. Ofwel was het budget aanzienlijk teruggeschroefd. Hoe dan ook, de enige vermeldenswaardige scène is die in de liftkoker, maar op die ene scène na is dit prul de namen Bava en Argento onwaardig.

avatar van movie acteurs
kungfuzombie schreef:
Wil je een echte no brainer met lekker veel pus en bloed? Hier is je film!

Deze moet ik dus zien!

avatar van FillumGek
Ik had deze een jaar of zeven geleden een keer voor een paar euro gekocht bij de Free Record Shop. Het was de tijd dat ik op basis van een toffe hoes een dvd aanschafte. Het was ook de tijd dat ik horrors uit niet-Engelse landen niet kon waarderen en ergerde me dus flink aan de dub. Daarbij had ik ook nog eens een regiovrije Duitse versie te pakken die van brakke kwaliteit was. Zo bleven de subs soms wel twee minuten lang in beeld staan en de andere keer verschenen ze niet eens. Dit alles maakt dit tot ongeveer mijn slechtste aankoop ooit. Gelukkig ben ik in de loop der jaren alles wel een beetje gaan waarderen dus het was tijd voor een herziening.

Zonder dat ik het eerste deel heb gezien kon ik een stuk beter genieten van Demoni 2 dan eerst. Best vies sfeertje met mooie schaduweffecten. Het acteerwerk is erg slecht, maar alles is lekker campy gebracht. De opbouw is wat traag en de manier waarop de demon het appartement binnenkomt vind ik een beetje vergezocht. Misschien dat de reden in Demoni duidelijk is gemaakt. Vind het ook een beetje jammer dat de demons zich teveel als mensen gedragen. Je krijgt nauwelijks het gevoel dat de slachtoffers te maken hebben met bovennatuurlijk kwaad. Neem nou die demons die een salto over de auto maakten of dat kindje dat over de bank springt. Was te duidelijk een mens met een groen masker. Die kleine demon hadden ze beter achterwege kunnen laten want dat was meer een Gremlin. Het deed me meer bespottelijk lachen dan dat het me angst in boezemde.

De make-up vind ik het sterkste punt van de film. De demons zagen er best angstaanjagend uit, het is alleen jammer dat hun gedrag daar afbreuk aandoet. De gore is verder voldoende al zien de bloedlijntjes op iemands gezicht er soms wat knullig uit.Helaas is de logica in verschillende situaties ver te zoeken en het einde stelde ook wat teleur. Na zoveel jaar is het nog steeds geen erg goede film, maar toch wel een stuk beter dan in mijn herinnering en dat is altijd leuk.

Slechte film. Veel en veel slechter dan het fantastische deel 1. Komt door het uitgekauwde verhaal, acteurs die in deel 1 al waren vermoord en de erg matige muziek. Deel 1 stond vol met Hardrock. Deze keer een of andere alternatieve jaren 80 troep. Jammer.

avatar van Richard_Voorhees
Vergelijkbaar met het eerste deel, maar dan allemaal net een stukje minder.
Het verhaal is bijna hetzelfde: een aantal mensen zitten opgesloten in een gebouw, wanneer het "demonenvirus" uitbarst. De overlevenden moeten zien te vechten voor hun leven en een uitweg zien te vinden uit deze nachtmerrie.
De acteerprestaties zijn precies zoals je bij een film als deze kunt verwachten: lekker over-the-top. Jammer genoeg waren er deze keer een aantal personages aanwezig die bijzonder irritant waren, al leek het soms wel of ze dat expres deden. Zo was het meisje dat jarig was bijzonder irritant en zij word toevallig dan ook het eerste slachtoffer van het virus. Dan vraag ik me dus af of ze dit personage expres irritant over lieten komen of niet.
Verder is de soundtrack ook wat minder plezant dan bij de vorige film. Voor het eerste deel had Claudio Simonetti (Goblin) een score geschreven, afgewisseld met lekkere '80's Heavy Metal/Hard Rock van o.a. Accept en Saxon. Voor deze film hadden ze wat onbekender werk, wat zeker niet slecht klonk, maar gewoon niet te vergelijken was met wat ze bij de eerste film hadden gebruikt.

Wat ik zelf nog het meest teleurstellende vond was de gore. Daar waar het eerste deel bol stond van de over-the-top make-up effecten, stelt dit deel een beetje teleur. Er zijn wel een aantal mooie make-up effecten te zien, maar in mindere mate en minder zot dan bij het eerste deel.

De film weet best te vermaken, maar daar waar het origineel me nog lang zal bijblijven, zal ik deze weer gauw vergeten zijn.

avatar van Vascago
Behoorlijk slecht dit. Er zit totaal geen lijn in het verhaal, het acteerwerk en de soundtrack zijn barslecht en ook de demonen zien er niet bepaald goed uit. Bepaalde momenten daargelaten. Vooral de overmaatse Gremlin demoon was om te huilen.
Erg jammer dit vervolg, want het 1ste deel was nog zo tof.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beter dan z'n voorganger eigenlijk, het blijft een foute 80's horrorfilm maar toch is het minder knullig dan deel 1. Hoogstaande cinema zal dit nooit worden, maar deel 1 bewees dat het slechter kan!

avatar van namingway24
Ik vond deze film gewoon saai.

Nooit werd het voor mij echt spannend, en afgezien van de Demon-make up was er ook weinig goors te bewonderen. Ook al zijn er hordes demonen, nooit werd het echt dreigend. Wat ik ook raar vond was dat de demonen een groep van 30 man binnen de kortste keren een kopje kleiner maken, maar op het laatst worden gestopt door één enkele explosie. Raar zijn ook de scènes die totaal los staan van de film.

Er waren wel wat grappige dingen zoals die vage demonen-baby die meer komisch dan eng was, en de demon dog. De heerlijke 80's hair-metal soundtrack en de elektronische score van Simon Boswell (Hardware) waren ook best fraai op die typische jaren '80 manier, maar voor de rest vond ik het maar een saaie bedoening.

Beetje overschat, deze Demon films, want deel één vond ik ook maar pover.

Arrow release:

Arrow Demons 2

Ook op steelbook met deel 1

avatar van jeroentjuhhhhh
Ver verwijderd van het eerste deel, wat ook niet gek is aangezien dit simpelweg het 'nageboorte' is van Demoni. Vluchtig gemaakt met een grotendeels zelfde crew (al hoewel de omvang aanzienlijk gekrompen is) en hetzelfde uitgangspunt. Alles voelt vanzelfsprekend minder fris aan, maar het blijft allemaal bijzonder vermakelijk. Paar erg fijne momenten (Gremlin) en best sfeervol, maar dat is aan Bava toevertrouwd. Soundtrack valt ook goed mee te leven, al doe je wel een aardig grote stap terug als je van Simonetti (Suspiria e.d) naar Boswell gaat.

Anyhow; slijmerige b-pulp die gemakzuchtig is uitgekakt...en zelfs dan nog erg genietbaar is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gore gekkigheid.

Of gekke gorigheid. Het is maar hoe je het bekijkt. Goor en gek is dit vervolg op de ietwat tegenvallende Italiaanse horrorfilm sowieso. Waar men bij die film helaas bleef steken op eenzelfde lokatie en nogal eens in herhaling viel, worden hier alle registers opengetrokken en overtreft deze maffe, vermakelijke film het eerste deel.

Goed.

Weliswaar een stuk minder dan het sfeervolle en zeer fraaie eerste deel, maar des al niet te min was dit vervolg nog best te pruimen. Het was ook leuk dat Bobby Rhodes weer een rolletje heeft, want hem vond ik ook wel cool in het eerste deel.

De opbouw is wat traag maar na de fraaie scene met de TV komt de film lekker opgang (mede ook in combinatie met lekkere rock muziek van o.a. The Cult met het prachtige nummer "Rain") en valt er genoeg te beleven qua horror. Hierbij zijn de effecten best fraai (zeker voor de jaren 80) en is het geregeld ook lekker hard (wel nauwelijks goor dit keer). De scene met de hond vond ik overigens wel lachwekkend en hetzelfde geldt voor de Gremlin-achtige figuur Wat ook best een fraai scene was (vooral lekker creepy), was de scene met het jochie in het huis.

Net zoals de film minder is dan het eerste deel, geldt dit ook voor de cast (wel meer vrouwelijk schoon) m.u.v. Bobby Rhodes die het wederom zeer leuk doet en ook lekker tekeer gaat.

avatar van jordandejong
Demoni 2 kent over het algemeen hetzelfde uitgangspunt als het geweldige eerste deel, alleen is het qua uitwerking toch een stukje minder dan zijn voorganger.

Het duurt circa 40 minuten voordat de film dan toch eindelijk wat vaart vertoont en er daadwerkelijk wat gebeurt. Niet geheel toevallig verschijnt vanaf dat moment Bobby Rhodes, die in deel 1 op geniale wijze de rol van een pooier had en het in deze film als bad-ass sportschoolinstructeur ook weer geweldig doet, vaker in beeld. De rest van de cast bestaat uit de mooie Nancy Brilli en de destijds 11 jarige Asia Argento.

In alles doet Demoni 2 een stapje terug in vergelijking met Demoni. De demons zelf zien er minder spectaculair uit, de gore level is drastisch teruggedraaid en de setting is minder imponerend. Zeker dat laatste is best wel jammer. De enorm grote bioscoop van het eerste deel ademde een geweldige sfeer uit die je aan de buis gekluisterd houdt. Dit appartementencomplex is alles behalve sfeervol en op dat gebied wordt er dan ook weinig uitgehaald door Lamberto Bava. Wat dan wel weer van niveau is gebleven is de soundtrack. Simon Boswell is geen Simonetti maar levert hier wel een uitstekende score aangevuld met lekkere rockdeuntjes.

Sterke scenes, zoals de scene waarin de 2 personen door een kier van de liftdeuren de demons voorbij zien rennen, worden afgewisseld door bijzonder matige scenes zoals de scene met dat gremlin achtige geval. Overigens wordt die scene ook nog eens veel te lang uitgerekt terwijl op andere momenten scenes abrupt eindigen.

Nee, een echt Italiaans pareltje op horror gebied is Demoni 2, in tegenstelling tot het eerste deel, niet. Het verhaal en de uitwerking komen allemaal wat gemakzuchtig over. Desondanks blijft het toch fijn om de demons achter hun slachtoffers aan te zien rennen op een typische 80's score en is Bobby Rhodes opnieuw dusdanig op dreef dat hij de film weer érg veel kleur meegeeft.

Hele kleine 3,5*

avatar van baspls
Dan eindelijk deze film in handen weten te krijgen.
Nu heb ik wel even een vraagje, wat is beter Engelse dub of Italiaanse audio?

avatar van Smallprint84
Ik zou zeggen, Engelse dub.
Heb zelf de mooie Arrow release en in t Engels komt de dialoog minder schreeuwerig over en de lipsync komt beter over in t Engels.

Smallprint84 schreef:
Ik zou zeggen, Engelse dub.

Echt waar? Bij deel 1 vond ik de lip-sync verschrikkelijk in het Engels. Maar toch bedankt voor het advies, had al gemerkt dat de muziek in de Engelse versie wat beter (harder) is. Dan toch maar weer Engels kijken

avatar van Smallprint84
Oh, bij deel 1 vond ik juist ook t Italiaans te schreeuwerig, die kijk ik ook t liefst in t Engels.
Ok, is ook niet echt super, maar t minst ergste van de 2 keuzes.

avatar van baspls
Een beetje een tegenvaller helaas. Had (vooral door de erg sfeervolle poster) veel meer verwacht van dit vervolg op de erg gave cult-film Demoni.

Het acteerwerk was weer nogal matig. Wel leuk was dat Bobby Rhodes en Lino Salemme uit het eerste weel van de partij waren. Het filmdebuut van Asia Argento, Dario Argento's dochter. Heb de Engelse dub maar weer bekeken en die was toch aardig synchroon, wel waren sommige stemmen een beetje vervelend en de dialogen nogal dom. Ook de audio-editing is rampzalig, de muziek gaat steeds harder en zachter en houd vaak gewoon ineens op.

Het verhaal van de film was erg slecht en enorm slecht doordacht. In een flatgebouw in Hamburg (daar is het gefilmd althans) viert ene Sally haar verjaardag. Die avond komt er een horror-film op televisie over een stel tieners die naar de zogenaamde 'Forbidden Zone' gaan om te kijken of er nog sporen zijn de Demonen die daar eens waren. Ze vinden het lijk van een demon en als een van de tieners per ongelijk bloed op de demon laat vallen komt deze tot leven en weet door het televisiescherm Sally's feestje binnen te dringen. De stroom valt uit en nu moeten de zwangere overbuurvrouw en haar man en de mensen uit de fitnesszaal de toestromende horde demons weten te overleven. Het verhaal had een enorm gebrek aan sfeer en was nogal dom, in plaats van een soort found-footage live-documentaire werd er een nogal knullige film op tv vertoond waaruit zonder enige uitleg een demon naar de echte wereld weet te ontsnappen. Het apocalyptische einde van de vorige film word genegeerd en in plaats van een sfeervol oud huis speelt de film zich af in een flatgebouw (Dick Maas had dat toch stukken beter aangepakt in De Lift).

De special effects waren wel weer grappig en sommige demons zag er wel erg gaaf uit. Wel moet ik zeggen zijn de effecten in dit deel een stuk minder als in Demoni, je ziet vaak duidelijk dat het geen acteurs maar poppen zijn en dit deel bevat veel minder gore. De scène waar de demon uit de tv komt was wel best gaaf gedaan. Die gremlin die uit het jongetje komt was wel heel erg slecht. Ik vind de demons beter/origineler dan gewone zombies/levende doden, vooral door de gave transformaties, maar in deze film worden de 'regels' van de vorige film wel een beetje aan de laars gelapt en uiteindelijk slaat de film om in het cliché zombies-in-een-groot-gebouw verhaaltje.

De muziek was wel weer lekker 80s. Simon Boswell's Demonica (de openingstitels) waren echt heel erg goed, misschien wel een van de allerbeste elektronische soundtracks die ik heb gehoord maar verder was de orginele score niet erg bijzonder. Zaten wel weer een aantal leuke 80s nummers in van o.a. The Smiths.

Al met al viel het me toch tegen deze Demoni 2, had er zeker meer van verwacht. Het eerste deel was toch echt vele malen beter en ook stukken vermakelijker. Zaten best een aantal gave stukjes in en aan het einde ook wat mooi camera-werk, maar dit is toch echt een van de mindere Italiaanse horrors.

avatar van RuudC
Meer van hetzelfde en vooral toch minder. Ik heb echt genoten van de eerste Demoni, om vervolgens bij Demoni 2 niets nieuws te zien. vooruit, de fitnessneger was een absolute baas en verder is het lachen om het slechte acteerwerk en domme dingen die de personages doen, maar het is allemaal wat gewoontjes. Ik moet ook zeggen dat het vervolg maar langzaam op gang komt. Als de hel lostbarst, is het allemaal wel vermakelijk. Ik kan ook geen hekel hebben aan dit soort bloed en pus gorespektakels. Je kijkt een film als deze toch voor de fantastische momenten en dan is het toch een kleine teleurstelling wanneer een aantal trucjes van de eerste film herhaald worden.

avatar van DVD-T
Een flinke stap terug in vergelijking met het eerste deel.

Nu is het eerste deel ook niet heel hoogstaand, maar daar is alles erg vermakelijk en ook nog eens sfeervol. Demons 2 heeft geen van die 2. Vervelend, heel erg slecht acteerwerk, saai. Het eerste half uur gebeurt er al niets. Het enige leuke zijn daar de terugblikken naar de film in de film in het vorige deel. Ondersteund door een sfeervolle soundtrack. Zelfs als de hel los breekt, valt er buiten wat coole make-up en effecten vrij weinig over om van te genieten. Waar menig film draait op de campiness, lijkt Bava wel erg zijn best te doen om een zo serieus mogelijk vervolg te maken. Wat heel erg verkeerd uit pakt met hoe de film uiteindelijk is geworden. Ook de vele sub-plots hebben weer weinig te doen met de rest van de film. De soundtrack is wel weer genieten geblazen, maar de score is door het gemis van Claudio Simonetti toch echt een heel stuk minder.

Demons 2 scoort helaas beneden de verwachtingen die al niet heel hoog waren. Niet erg, zolang het maar vermakelijk is. Maar daarin weet Demons 2 zelfs slecht te scoren. Wel credits voor de scene met de hond trouwens. Erg tof moment.

avatar van wendyvortex
Wat mij betreft nog leuker dan deel 1! De bioscoop is hier vervangen door een flatgebouw. Full-out-eighties horror met geweldige make-up en FX. Verhaal zit er verder natuurlijk voor geen meter in .... maakt hier nog niks uit ... leuker dan in de jaren tachtig werd het niet meer.

avatar van alexspyforever
Ik moet mij eigenlijk aansluiten bij bovenbuur wendyvortex, ik vond deze ook leuker dan de eerste film. Nu vond ik de voorganger nogal armoedig dus ik had weinig hoop bij de sequel. Ok het acteerwerk, verhaal en karakterontwikkeling zijn hier ook erg pover. De setting appartement vond ik eigenlijk leuker dan de bioscoop, hetgeen enkele fijne claustrofobische scènes opleverde. De actie en make-up waren dik in orde, misschien wel wat minder gore dan deel 1. Vervelen doet de film niet terwijl de eerste nogal vaak in herhaling viel en dingen gewoon willekeurig leken te gebeuren. Niet dat deze veel logica had, maar gewoon fijner naar mijn bescheiden mening. Misschien dat deze je ook beter gaat bevallen Collins?

avatar van Collins
alexspyforever schreef:
Misschien dat deze je ook beter gaat bevallen Collins?

Deel 1 is veel hectiek en veel van hetzelfde. Dat boeide me op een bepaald moment niet meer. Hectiek is oké als een stukje van het geheel, maar ik hoef geen film die verder weinig te bieden heeft.
Deel 2 is leuker en ingetogener, zeg je? Klinkt al een stuk beter. Ik zet Demoni 2 op de lijst voor de horrorfilm challenge.

avatar van alexspyforever
Collins schreef:

Ik las gisteren je reactie bij de eerste Demons en ik had dezelfde klachten en eindcijfer. Meestal doe ik ook niet aan sequels als de eerste me al tegenvalt maar sinds ik Conjuring 2 heb gezien die ik echt massa's beter vond dan de eerste, ben ik hier toch een beetje op teruggekomen. In Demons 1 leek geen lijn te zitten, veel herhaling zoals je treffend schreef "situaties gebeuren gewoon". In dit deel zat er meer lijn, meer afwisseling en ook enkele scènes die me bijbleven (bij de eerste wist ik al bijna niets meer de dag erna en geen memorable scènes). Ik twijfel er ook niet aan als de volgorde andersom was geweest, de algemene gemiddeldes ook waren omgekeerd. Nog steeds lijkt het principe wie eerst komt, krijgt de meeste punten. Demons 1 scoort denk ik vooral punten op gore, dat is hier een stuk minder maar was voor de rest wel goed.

avatar van Collins
alexspyforever schreef:

Ja, de eerste in een reeks zet altijd de toon. In dit geval zal dat deel de gore liefhebbers aanspreken. Deel 2 valt dan waarschijnlijk tegen. Ik hou zeker wel van gore, maar heb het graag in gedoseerde vorm. Naar aanleiding van jouw commentaar denk ik dat dit deel me daarom beter past.
Zoals ik al zei: een goeie voor de horrorfilm challenge .

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, kijkt lekker weg.