Dèmoni (1985)

Italië
Horror / Fantasy

geregisseerd door Lamberto Bava
met Urbano Barberini, Natasha Hovey en Karl Zinny

Een aantal mensen wordt uitgenodigd op de plechtige opening van een nieuwe bioscoop. Bovendien zijn ze de eersten die in de nieuwe zaal een film te zien krijgen. De horrorfilm die die avond vertoond wordt, is echter zo gewelddadig, dat een aantal mensen in de zaal in demonen veranderen en aan het moorden slaan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Foute 80's horror die best wel leuk is om een keer te zien. Bava slaagt er in om een sfeertje op te bouwen, al mag dat geen excuus zijn vanwege het knullige uitzicht en de belachelijke make-up. Begrijpelijk een semi-cultfilm maar geen topper. Daarvoor zijn er te veel betere zombiefilms.

avatar van Drs. DAJA
Demons staat op de nummer 25 in de Top 25 met de beste Horrorfilms van de jaren '80. Vanaf 7 oktober tellen we bij MidnightMovieReview.tv dagelijks af met een review van een nieuwe titel uit de '80s Horror Top 25 om op Halloweenavond de nr. 1 vrij te geven.

Voor de video: Halloween 80's Horror Top 25 - Nr. 25 Demons

avatar van EW101
Drs. DAJA schreef:

Voor de video: Halloween 80's Horror Top 25 - Nr. 25 Demons

Danke voor de titel. Ik had 'm al op mijn lijstje staan ,maar de laatste tijd niet meer aan deze film gedacht.
Ik heb 'm gelukkig snel gevonden op marktplaats.

avatar van FillumGek
Ook eindelijk maar eens bekeken. Ik ken alleen het tweede deel dat zeker niet briljant is, maar best vermakelijk. Nu schijnt deze net wat beter te zijn, maar daar ben ik het dus niet mee eens.

Slechter is hij ook niet. Ook hier hangt best wat sfeer omheen. Het begint allemaal lekker met een '80s soundtrack, kleurrijke kapsels en popiejopie blousjes. Opbouw is veelbelovend, leuk dat het zich allemaal in een bioscoop afspeelt. De tijd dat het meisje zo opzichtig bang was van een angstaanjagende scheet op het grote scherm om zo dicht mogelijk tegen haar kerel aan te kruipen en handje kan vasthouden. Niks gewend die lui. En dan die houten, gammele stoelen. Je zou er zo een horde demonen mee af kunnen stoppen. Oh... wacht.

Eén van de voorbeelden die een minder tweede filmdeel inluiden. De demonen komen vrij en laten een spoor van verderf achter. Veel toffe make-up en smerigheden dus. Maar dat is eventjes leuk, en zonder goed verhaal ben je eigenlijk naar niks aan het kijken. En in een film als deze verwacht ik geen verhaal die prijzen in de wacht gaat slepen, maar probeer het op zijn minst. Plotseling stapelen de onbenullige scenes zich op, hoewel de dirtbike met katana nog wel tof was. Het matige acteerwerk, de dub buiten beschouwing geprobeerd te laten, ging me op den duur ook een beetje tegenstaan. Vooral het gegil kwam me de keel uit (pun intended).

Demons kent dus een beetje dezelfde minpunten als zijn sequel. Goede sfeer, prettige gore. De rest is ondermaats waardoor het niet echt een aanrader is. Leuk voor een keertje is het op zich wel.

avatar van Smallprint84
Demons Arrow release:

Demons Arrow release

en op steelbook met deel 2

avatar van goongumpa
hilarische film. alles lijkt een beetje fout te lopen (zeker acteerwerk, dialogen, muziek), waardoor het geheel een heel vreemde campy sfeer meekrijgt, wat ook wel weer nieuw en onvoorspelbaar is. zonder veel verwachtingen op groot scherm gezien,maar heel erg van genoten.

die motorbikescène, ik ging dood

avatar van Ramon K
Erg leuk ja! En de film lijkt me ook de inspiratie te zijn geweest voor het latere From Dusk Till Dawn.

Vrijdag 21 juni te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

avatar van goongumpa
kappeuter schreef:
Vrijdag 21 juni te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

Zeker gaan kijken als je de kans hebt! Ik zag 'm in de Cinematek (Brussels filmmuseum), een kijkfeest!

Was een prachtige print.

Voor het eerst gezien. Eigenlijk een behoorlijk slechte film, maar op de een of andere manier verveeld het niet. Ik ben misschien gul met mijn 2,5 ster, maar ach: ik heb me vermaakt.

avatar van namingway24
In Eye vond ik hem een stuk leuker dan de eerste keer dat ik Demoni zag.

Het eerste gedeelte waarin we de personages krijgen voorgesteld is bijzonder grappig. Nog nooit heb ik zo moeten lachen om het woordje hoeren' De dubbing van de stemmen helpt trouwens ook wel mee. De film in de film was trouwens ook wel vet; ik had er graag naar gekeken.

Maar ik blijf er wel bij dat de film in het midden enorm inkakt. Als de personages zich eenmaal op het balkon verschanst hebben gebeurt er een hele tijd helemaal niets; één of twee extra gore-scènes hadden de film absoluut geen kwaad gedaan. De leukste personages gaan er trouwens ook als eerste aan, wat erg jammer is als de hoofdrolspelers zo saai zijn.

Maar gelukkig komt er tegen het eind van de film zo’n geweldige twist om de hoek kijken dat Bava en consorten mijn respect weer geheel terug verdienden. Het is zo’n bizar idee dat ik het zelf nooit bedacht zou hebben. In een andere film had ik het afgedaan als een teken van zwakte, maar in dit geval is het één van de beste ontwikkelingen ooit op film vastgelegd, omdat het een film die dreigde dood te bloeden weer nieuw leven inblaast.

Het eind van de film heeft nog een verrassing of twee in petto zodat Demoni echt met een klapper eindigt. Samen met de bloederige special effects en een hilarisch begin was dit toch wel een leuke film, eentje waarvan ik blij ben dat ik hem herbekeken heb.

Leuk om Demoni gezien te hebben met een grote groep: Cinema Egzotik bedankt voor de ervaring

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Lege liefdesmantel.

Er is mooi gefilmd. Stijlvol, zoals de Italianen dat vaker deden (en doen). Sowieso doen de 'extravagante' eighties fijn aan op de blauwe schijf. Een uitvinding bedoeld voor films als dit, lijkt het wel. Een kleurrijk feest. Ook de smerigheid is dik in orde, af en toe draait het hoofd als vanzelf weg van het scherm. Brrrr. Maar ook een geweldig foute soundtrack (met een schitterende Go West) kan de leegheid van het verhaaltje niet met de mantel der liefde bedekken. Al zou je het nog zo graag willen.

De soundtrack, het moet gezegd, biedt één ander liedje tijdens de Italiaanse versie ten opzichte van die andere, nog cheesier dub: de Engelse. Het zal wel iets met rechten te maken hebben gehad, of ander commercieel geneuzel. Vreemd is het wel. De film is vooral één grote herhalingsoefening van zichzelf, waardoor het een beetje saai wordt. En dat hoort niet zo bij een film die zoveel gekkigheid biedt. Helemaal als 'de zoon van' val je dan een beetje door de mand. Hoe oneerlijk ook. Op naar deel 2 dan maar.

Ragionevole.

Ondanks dat deze film bijna 30 jaar oud is, heeft hij de tand des tijds goed doorstaan want ik vond het niet oubollig of gedateerd overkomen. Het verhaal was zeer leuk en origineel gevonden en wist me ook te boeien. De uitvoering vond ik zelfs zeer goed, want visueel spat het allemaal van het scherm en ook de combinatie met de Hardrock / Heavy Metal muziek vond ik fraai gedaan. Ook de sfeer is heerlijk creepy en de film bevat ook best veel goor (zag er ook allemaal visueel sterk uit) en harde momenten. Het einde was ook wel aardig en geeft mogelijkheden om er een tweede deel van te maken.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nooit gehoord, maar ze deden het best leuk. Wat ik ook wel apart vond is dat de film van Italiaanse makelij is, maar dat er gedraaid is in Oostenrijk of Duitsland.

Al met al heb ik me gewoon heerlijk vermaakt met deze sterke en vooral leuke Horror / Fantasy film.

P.S. die Nicoletta Elmi vond ik wel een fraaie verschijning.

Leuke klassieke horrorfilm,
Wat mij toch heeft geboeid.
Ik dach, weer een saaie film.
Maar nee...het bleef spannend van begin tot het einde.
Een groep mensen worden uitgenodigd, door een mysterieuze man met een zilveren masker.
Voor een bioscoop metropol.
En later werden de bioscoop bezoekers stuk voor stuk demonen.
Ook die new wave muziek van (Billy idol en Go west) vond ik leuk.
Past heel goed in die jaren 80 films.
Van mij krijgt deze film 3,5 sterren.
Deze film lijkt ook op de (REC).
Daar zaten ook mensen vast in een gebouw en werden stuk voor stuk demonen.

avatar van jordandejong
Na het tegenvallende A Blade in the Dark was dit wél een heel erg lekkere film van Lamberto Bava. Met Dario Argento (producer, scriptschrijver) en Claudio Simonetti (main theme) zijn er naast Bava dus nog meer grote namen in het Italiaanse horror genre betrokken bij deze film.

De film begint heerlijk. De bioscoop is zowel van binnen als van buiten geweldig sfeervol en is dan ook de perfecte setting voor een film als deze. De opbouw is tamelijk traag maar wel behoorlijk spannend en sfeervol. Wanneer de bezoekers één voor één veranderen in moordende demons wordt de film heerlijk cheesy en over de top. De gore en special effects zijn op momenten heerlijk om te zien. De geweldige 80's theme van Simonetti maakt het totale plaatje een om van te genieten. De laatste +- 15 minuten voelen echter ietwat afgeraffeld aan (vooral die helikopter die door het dak heen zakt was wel heel ver gezocht).

Anyway, top filmpje van Bava met een typische 80's vibe, gore, actie, geweldige setting en een kick-ass soundtrack. Héél erg benieuwd naar Bava's andere werk.

avatar van Boeikens
Lugubere horrorcomedy met de typische Italiaanse sfeersetting.

Bij genre had hier zeker comedy moeten staan want hier ligt de nadruk toch sterk.
Voldoende actie, tempo en gore met veelal een eerder matige FX.
Plot is eerder dun en saai maar dat stoorde me persoonlijk minder, de print keek, ook vooral dankzij een sterke soundtrack, vrij vlot weg.

avatar van baspls
"What the hell happened to Rosemary?"

Mijn eerste film van Lamberto Bava, zoon van filmmaker Mario Bava die de Spaghetti-horror zo goed als heeft uitgevonden. Dario Argento, wiens films mij al in de smaak gevallen waren, is producent en scenario-schrijver.

Omdat er geen subs bij zaten heb ik de Engelse-dub bekeken, die was relatief lang zo slecht nog niet al deed het de acteerprestaties niet ten goeden. Het acteerwerk is niet geweldig maar bij de hoofdpersonages is het nog te doen. Dario's dochter, Fiore Argento, speelt ook een rolletje.

Het verhaal was niet bijzonder sterk, in tegenstelling tot je van Argento zou verwachten, maar het concept was zeer geslaagd. De film begint al meteen met een vreemd soort spanning als mensen worden uitgenodigd voor de opening van een nieuwe bioscoop. Er word een horrorfilm vertoond en net als in de film veranderd een van de bezoekers in een demon en slaat aan het moorden. De sfeer bouwt zich mooi op aan het begin van de film. In het midden zakt het een klein beetje in maar de film weet zich uiteindelijk toch nog te redden. Helemaal aan het einde ontpopt Démoni zich tot een zombie-apocalyps die me deed denken aan Dawn of the Dead. De post-credits waren geniaal, leek wel het begin van iets als The Walking Dead maar dan lekker kitscherig.

De muziek van Claudio Simonetti was erg welkom, heerlijke Goblin-achtige klanken. Maar ook de popmuziek die in de film is verwerkt was goed. We Close Our Eyes van Go West vond ik altijd al een heerlijk nummer en ook de muziek van Saxon mocht er zeker wezen. Bij Argento's films vond ik de hard rock altijd een beetje out-of-place maar hier werkte het erg goed tijdens de scènes met de motor en het einde.

De special-effects, gore en make-up waren sterk. Vooral de eerste transformatie was geweldig gedaan. Heerlijk die lekker smerige kills. Duidelijk beïnvloed door The Evil Dead.

Mooie beelden van Bava. Erg mooi heeft hij Berlijn bij nacht weten vast te leggen en ook de beelden in de 'film' waren mooi gedaan. Wat ik echt een hoogtepunt vond qua cinematografie was het shot dat de demonen de trap op kwamen met lichtgevende ogen en mist (staat trouwens ook op de schitterende poster).

Al met al vond ik Démoni een erg vermakelijke 80s horror. Een echte aanrader voor de liefhebbers van cult-horror.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Dardano Sachetti (The New York Ripper, The Beyond) bedacht het verhaal. Lamberto Bava (zoon van Mario) werkte samen met Dario Argento en Franco Ferrini (scenarist van Once Upon a Time in America en Phenomena) aan het script. Opvallend dat je zoveel grote namen achter de tekstverwerker hebt zitten en er zo’n karig scenario uit de printer kwam rollen. Maar Bava was ook helemaal niet van plan hoogstaande cinema neer te zetten. Hij probeert de kijker enkel zoveel mogelijk groteske effecten en ranzigheid voor te schotelen. En dat lukt hem erg aardig.

Oké, je moet je dan wel eerst door twintig minuten erbarmelijk acteerwerk en knullige dialogen worstelen. Maar na twintig minuten word je wachten beloond met agressieve demonen - met scherpe tanden, lange nagels en groene smurrie voortdurend druipend uit hun mond – die niets liever doen dan scalperen, grommen, mensen onderkotsen en ogen uitdrukken. En dit alles terwijl een jaren 80 soundtrack - met onder andere Mötley Crüe en Go West - klinkt en de slachtoffers rondrennen met hun grote kapsels en hoog opgetrokken broeken.

Hoe leuk het allemaal ook klinkt, Demoni gaat jammer genoeg geregeld kabbelen. Terwijl slachtoffers proberen de demonen te ontvluchten, krijgen we continu vier bendeleden te zien, die in de stad rondrijden en cocaïne snuiven uit een Coca Cola blikje. Een typisch voorbeeld van een langgerekte sequentie, die nergens voor nodig is en de vaart flink uit de film haalt. Toch opvallend dat veel materiaal uit een film van amper 82 minuten aanvoelt als filler. Gelukkig heeft Bava tijdens de grote climax een goedmakertje van jewelse achter de hand (iets met een crossbike en een katana). Dus iedere kijker die tijdens de derde akte wat ingedut was, zal klaarwakker opspringen bij deze hilarische finale van een verder aardige pulpfilm.

3 sterren.

avatar van comely
Als kind heb ik dit soort films gekeken en daarna jarenlang trauma's er aan overgehouden.

Is toch wel een aparte ervaring als je het terugkijkt.

Wat toentertijd beklemmend overkwam komt nu meer over als een flauwe comedy film.
Beetje mijn jeugd verpest om dit heeeeeel erg eng te vinden:P, maar blijft wel een vermakelijke film.

avatar van DVD-T
Leuk!

Het survival verhaaltje is nergens echt heel hoogstaand, maar erg leuk gedaan. Wel wat vreemde cuts in de film waarin we vanuit het niets een stel autodieven gaan volgen trouwens. Haalt je even uit de film. Echt een hele grote functie hebben ze ook weer niet. De film in de film is wel erg leuk gedaan en ziet er ook fraai uit.

Natuurlijk draait het hier niet om een hoogstaand verhaal. Alles draait hier om de gore. En er is toch best een hoop smerigheid te vinden in Dèmoni. De practical effects zien er nog behoorlijk uit vandaag de dag. Heeft toch wel iets wat CGI nooit helemaal goed weet over te brengen. Op gebied van gore en effecten is er dus genoeg om van te genieten.

Verder erg sfeervol geschoten. Veel rook en en lichteffecten door rook geschoten, goed gebruik van kleur en enkele fraaie shots. Verder valt natuurlijk de soundtrack op met enkele songs van grote namen als Mötley Crüe en Scorpions. De score van Simonetti is ook fraai. Dèmoni is wel wat verouderd door die soundtrack, score en ook enkele andere elementen die typisch 80's zijn.

Vermakelijke film.

avatar van Bélon
"Those screams sound real!"
"Relax, it's just the Dolby system."

Het eerste deel was zeker aardig daarna kakt de film enorm in. Stijlvolle cinematografie met een hele cheesy soundtrack: knullige synthesizermuziek en het soort van metal dat het in de jaren '80 nog geen week vol zou hebben gehouden op een van mijn TDK D90 bandjes. OK dat stukje speedmetal tijdens die motor scene met de katana was dan nog redelijk te pruimen en Billy Idol ook natuurlijk. Acteerwerk was af en toe echt te matig zelfs voor dit genre (heb de Engelse dub gezien zal wel niet hebben geholpen ). Af en toe leuke gore maar niet al te veel echt leuke kills. Beetje een mixed bag dus maar best leuk als late night entertainment dus een voldoende.

Redelijke film waarin een nieuwe bioscoop opent met een horrorfilm die een onverwachte reactie bij het publiek teweeg brengt. Een simpel gegeven voor een horrorfilm in de categorie zo slecht dat het leuk is (althans soms). Een paar lekker gore effecten en domme one-liners. Het slechte acteerwerk maakt de film eigenlijk alleen maar leuker. Het begint wat saai, maar de film wordt langzaam steeds vermakelijker.

avatar van alexspyforever
De jaren 80 bracht vele leuke maar ook nogal wat prutfilms voort. Hoewel deze wel vermakelijk is en wat leuke effecten en gore heeft, gaat het gebrek aan verhaal en boeiende karakters mij toch al snel vervelen. Als ik dan de manier zie waarop de mensen geïnfecteerd geraken, doet het mij sterk vermoeden dat ze gewoon het idee van zombies hebben genomen en die vervangen door demonen. De cinema is best wel een leuke setting en de jaren 80 hebben voor mij alvast iets nostalgisch (niet altijd in de goede zin) maar deze viel toch te vaak in herhaling om leuk te blijven. Geef mij dan toch liever Burial Ground.

avatar van Collins
Veel gore in een weinig opzienbarende horror. Een simplistisch verhaal dat voorspelbaar voortdendert en dat enkel in het leven lijkt te zijn geroepen als excuus om met special effects te kunnen smijten.
De film is vlak en intrigeert niet. Het verhaal heeft weinig onheilspellende basis en bouwt geen spannend mysterie op. Situaties ontstaan simpelweg. Met enkel sfx als de opwindende factor, wordt de nieuwsgierige geest bepaald niet bediend. Met gore als enige bron van spanning is het allemaal wel erg veel van hetzelfde. De lol is er dan ook gauw af na de zoveelste confrontatie met een bijtgrage demon en na de zoveelste shocking splatter-actie.
Op de afdeling grime is hard gewerkt. De make-up artist laat zich bepaald niet onbetuigd. De gore is veel en ziet er redelijk uit. De vormgeving is in orde. Uitgekiend kleurgebruik en suggestief geluid werken effectief. Zolang het duurt dan, want het is wel zo dat je door de niet aflatende stroom aan bloederige effecten steeds kritischer ingesteld raakt. In het verloop van de film wordt het oordeel over kwaliteit en effectiviteit van de gore steeds minder mild.
De soundtrack is erg ok. Hele aardige Heavy Metal plus een aardig instrumentaal stuk van Claudio Simonetti (van Goblin). Soms is de muziek echter wat te nadrukkelijk aanwezig, waardoor de heftige en hectische beelden als het ware nog eens extra overschreeuwd worden en ogen en oren druk doende zijn met het verwerken van veel prikkels. Extra spanning en sfeer wordt er door de muziek op deze manier niet gegenereerd.
Het acteerwerk is niet best. Dat is geen verrassende constatering, want dat is in Giallo-land zelden van hoog niveau.
De film is dat eveneens. Van Lamberto Bava had ik meer verwacht.

avatar van Woland
Demoni is lekker cheesy jaren '80 horrorkost. Qua plot stelt het niets voor, de acteurs zijn matig, en echt interessant is de film nergens - maar als je een lekker lompe film wil zien met goeie gore, prima special effects en veel actie, dan ben je hier aan het juiste adres. Het verhaal stelt niet zoveel voor: mensen komen naar de bioscoop voor een horrorfilm, maar de monsteruitbraak in de film blijkt ook in de bioscoop uit te breken. Ze noemen het demonen, maar eigenlijk gedragen ze zich als typische zombies, maar dan iets sneller - als je gebeten wordt ben je zelf de sjaak, ze hebben een continue simpele bloeddorstigheid, en ze zijn niet bijster slim maar wel persistent. En behalve dan hele kleine beetjes film waarin we de karakters een beetje leren kennen, of waarin we zien hoe wat nieuw slachtvee richting de bioscoop komt, is dit anderhalf uur lang knallen.

Gevechten tegen demonen, soms individueel, soms in hele hordes, lekkere bloederige kills van zowel mensen als demonen, achtervolgingen, het is een groot festijn van bloed, gore en actie. Inderdaad, zonder veel plot en zonder dat we nou echt wat gaan geven om wie in de film dan ook. Maar voor anderhalf uur popcornvermaak met een lekkere jaren '80 soundtrack was dit best uit te houden.

avatar van VanRippestein
Een grappige film. Er zitten veel leuke details in en de gore is goed. Het beste deel van de film vond ik de eerste demonverschijning in combinatie met de horrorfilm die het publiek kijkt. Erg gaaf gemonteerd. Goeie film in film ook. Helaas een wat traag middenstuk. Daar verliest de film wat mij betreft echt punten op. Het einde is dan wel weer supercool: ik had niet verwacht dat de film nog zoveel kanten op zou gaan. Net als de muziek. Ik ben totaal geen fan van het genre, maar het slaat wel echt de spijker op zn kop. Toch een wat lagere score wegens dat middenstuk.

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezette horror met genoeg gore momenten. Prima vermaak als je van horror houdt natuurlijk.