Dèmoni (1985)

Italië
Horror / Fantasy

geregisseerd door Lamberto Bava
met Urbano Barberini, Natasha Hovey en Karl Zinny

Een aantal mensen wordt uitgenodigd op de plechtige opening van een nieuwe bioscoop. Bovendien zijn ze de eersten die in de nieuwe zaal een film te zien krijgen. De horrorfilm die die avond vertoond wordt, is echter zo gewelddadig, dat een aantal mensen in de zaal in demonen veranderen en aan het moorden slaan.

avatar van maurice74
Net drie dvd's voor 10 euro gekocht: Demons 2, The Nest en deze. Alleen zie ik in dit hoesje de naam van Dario Argento staan. Ben benieuwd wat die er mee te maken heeft?
Tof trouwens al die oude horrorfilms op dvd van A-Film. Kwaliteit is best goed.

avatar van mikey
Die was producer (argento).

avatar van Friac
De film begon behoorlijk goed vond ik: het had die belegen jaren '80-vibe en het begon allemaal behoorlijk sfeervol, met het verlaten metrostation en de mysterieuze uitnodiging voor een avant-première in een vreemde bioscoop. Ook zag je duidelijk de invloed van producer Dario Argento en zijn voorganger Mario Bava wat het kleurengebruik betreft: sommige scènes hadden wat weg van een Suspiria of een Blood and Black Lace, al was het nooit zo verbluffend als laatsgenoemden.
Het concept vond ik best leuk: de werkelijkheid die eigenlijk synchroon met de film verloopt plus het feit dat de hele film zich voor 85% op dezelfde locatie afspeelt, iets wat ik altijd wel opmerkelijk vind.

Maar ergens rond de 40ste minuut verliest de film zijn intrigerende sfeer om te vervallen tot een hilarisch foute horrorprent. Nog steeds vermakelijk, maar ergens wel zonde dat het zo bizar is uitgewerkt de man met het halve masker die er eigenlijk niets loopt te doen, de hilarische scène waarin ze met een motorfiets door de cinemazaal crossen en als hoogtepunt de helikopter die door het plafond van de zaal zakt!. Ik kon me genoeg verkneukelen omwille van de dwaasheid en de vage sfeer, maar het eerste deel van de film liet me even op meer hopen.
Naast de invloeden op visueel vlak, zie je ook dat het scenario meegeschreven werd door Dario Argento, die ook een vinger in de pap had bij de zombieklassieker Dawn of the Dead. Deze Demons bevatte een gelijkaardig sfeertje en concept, en had daarbij ook nog eens hetzelfde grauwe einde.

Demons is een intrigerende film waarbij de invloeden van vader Bava en producer Dario Argento duidelijk merkbaar zijn. Voor de horrorliefhebbers is het ook leuk om een jonge Michele Soavi (van de knappe giallo 'Stagefright') te zien in de rol van de man met het halve masker. Een film die voldoende genietbaar is voor de horrorliefhebber die met de Italiaanse gore/giallocinema vertrouwd is, en zelfs enkele goede scènes bevat dankzij de visuele stijl en het behoorlijk hoog gore-gehalte, maar behoorlijk trashy is voor elke andere filmkijker.

2,5* (laatste helft haalde de 3* naar beneden...)

Domste film ooit:S wil hem nooit meer zien.download ik 30 days of night is die film eindelijk klaar dan kijk ik die.zie ik opeens dat het dit film is whatever met dit film heeft me echt boos gemaakt:S

avatar van Halcyon
Nusi schreef:

Komt ervan, illegaal downloaden . Bovendien zou je blij moeten zijn, dit is een meesterwerk!

avatar van xangadix
Nusi schreef:

En dol op Van Damme, HA HA HA!

avatar van Ravenstein
Als tiener vond ik dit één van de beste horrorfilms ooit.
Gisteren nog eens gezien (in Italiaans gesproken versie) en hoewel de film me beviel, ben ik er belange zo wild niet meer van.
Het begin is erg sfeervol en knap in beeld gebracht, maar na verloop van tijd wordt er teveel gegild, geroepen en wild in het rond gelopen en op sommige momenten irriteert de film zelfs in plaats van te entertainen. De muziek van Claudio Simonetti (bekend van Goblin) kan me zeker bekoren Vooral de openingsmuziek klinkt erg lekker. De songs van oa Accept, Scorpions en Motley Crue geven Demoni iets jongensachtig en typisch jaren '80.
Ik heb me prima vermaakt met deze film, maar verkies de Engels gedubde versie toch boven de Italiaanse die ik me aangeschaft heb. Dat Italiaans maakt alles nog luidruchtiger dan het al is...

Vroeger had ik hier een 4 of zelfs 4,5 op geplakt, nu is dat een toch nog mooie 3.

Eén van de schrijvers was Dardano Saccheti, die zo bijna op zijn alleen alle "bekende" Italiaanse B-films neerpende... http://www.imdb.com/name/nm0332417/

avatar van Drs. DAJA
Meesterlijke horrorfilm. Qua mise-en-scene erg sterk en qua gevaar en geweld goed bruut. De film zit vol met zeer mooie en sfeervolle shots van Berlijn en deze duidelijke tijdsbeelden zetten een goede omgeving neer. Wat betreft horror is het constant genieten. Vele creatieve en brute moorden en er is constant spanning aanwezig.

Horror zoals ik ze graag zie.

avatar van Drs. DAJA
Demoni heeft het in de Moviemotion Horror top 25 gehaald.

Op deze link kun je de lijst, met bijbehorende specials, vinden:

In de maand oktober maken we elke dag een nieuwe titel bekend.

Geniaaaaaaaaaale film

Ik ben erg blij dat dit soort films nog te krijgen zijn!!!

Horror van de b klasse blijkt gewoon voort te bestaan en is erg leuk te kijken vind ik

Heb zelf een moment gehad dat me het kippevel over mijn rug liep

Leuk gemaakt erg slechte acteurs enz enz dat ik juist wat deze films leuk houden

Stukje waar ik erg om moest lachen is toen de demon uit de rug van dat meisje kwam zetten en die donkere man vond ik echt geniaal....

Van mij krijgt deze film gewoon een 4.5*

En ik sluit mijn Argento weekend af met een Bava (geproduceerd en co-written by Dario).

Beduidend minder dan de eerdere Argento's die ik van het weekend zag. Sferisch gezien is het best ok, maar lang niet zo sterk als eerder genoemde werken. Vooral het recht to recht aan plot zorgt voor de nodige voorspelbare - maar desalniettemin best lollige - scènes.

En ondanks zijn korte speelduur begon Demoni na verloop van tijd zelfs ietwat te vervelen, om gelukkig wel weer lichtelijk grandioos te eindigen met de zwaardscène op de crossmotor en de onthoofdingsscene met de helikopter (waar the fuck kwam die vandaan trouwens?!)

Best geinig, maar Demoni schiet op vele punten toch wat tekort...

avatar van namingway24
Zoals te vaak gebeurd tegenwoordig had ik hier veel te hoge verwachtingen van. Ik had gehoord dat de film erg sadistisch en eng was, maar ik vond het erg tegenvallen. De gore-momenten waren ook niet echt heel speciaal, behalve misschien de eerste mutatie-scènes.

avatar van jipt
Ernstig slappe horrorfilm, met de nodige gore en één coole scène (die met de dirtbike in de bios). Verder slecht acteerwerk, onnodige gebeurtenissen, plotgaten van hier tot Tokyo (al vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zonder er een verhaallijn in te doen), belachelijke personages, en een nog best wel aardig einde. Ik heb heel veel gelachen, oa. door het belachelijk slechte acteerwerk en de misplaatste schrikmomenten.

Ik geef 1,5*

avatar van Querelle
Viel me heel erg mee. De locatie zorgt natuurlijk voor een prima sfeertje en een aantal shots w.o. die van de poster hier boven zijn midden in de roos. Haalt het niet bij films als The Evil Dead of Braindead, door dat het niet echt komisch is. Maar serieus is het evenmin. En de actie is aardig constant. Prima film.

avatar van jipt
Haal 't met vlagen niet bij Evil Dead of Braindead

Kan me toch wel vinden in de ervaring van Chainsaw. Na een kwartierje tenenkrommend amateur toneel (op de metro-opening na) belde de buurvrouw aan. Dus even een break. En ik dacht even dat ik naar een andere film keek dan de positieve reacties hier mij wilden doen geloven.

Maar daarna léék het ook wel een andere film. De gore komt vrij snel en daarna met grote regelmaat terug. In redelijk fijne expliciete scènes. Alle ongein en plastic acteerwerk kon ik daarna ook wel beter waarderen al ging het allemaal nog best redelijk lang door en is het voor de balans in de film gewoon niet goed genoeg om er volop onbekommerd van te genieten. Het bordkarton decor werkte ook maar half. Zeker omdat de onlogica er enorm door toenam.

Dus heel erg verstand op 0, (proberen te) genieten van cheesy Jaren 80 muziek, kapsels en de gore. En niet letten op de rest.

avatar van yeyo
Vlotte horrorfilm met coole splatterscènes en een energieke 80's soundtrack. De opzet is inventief, maar helaas nogal rommelig uitgewerkt: verhaaltechnisch is het een zootje en de timing zit bij veel momenten fout. Vanwege de videoclip-charme en de crossmotor scène toch nog een 3*.

Super film. Veel en veel beter dan zijn opvolger. Je moet hem eigelijk bekijken als horror/humor. Tijden niet zo'n jaren 80 gevoel gehad. Dat kwam ook zeker door de perfecte muziek. Vooral oude metal zoals Motley Crue, Accept en Iron Maiden. Heerlijk !!!!!

avatar van Corcicus
Aardige film met originele kills en goeie hardrock afgewisseld met synth. Leuke eighties-sfeer! Dezelfde kritiek gaat op als bij Yeyo hieronder.

avatar van Vascago
Heerlijk filmpje. Een moordend tempo, toffe demonen en flink wat gore. En ook nog eens een lekkere soundtrack. Daar genoot ik vooral van toen die gast op de motor met een zwaard in de hand tekeer ging op Fast As A Shark van Accept. Prachtig. De make-up afdeling had ook goed hun best gedaan.
Heb er van genoten. Dikke 4*

erik1677
hehehehehehe vet filmje he,vascago

avatar van Vascago
Meer graag

erik1677
Het aziatische dream home heeft me onlangs prettig verrast

avatar van jeroentjuhhhhh
Awesome!

Ja, echt geweldig weer Heerlijke splatter nonsense, precies wat ik weer even nodig had. Totaal niet serieus te nemen, lekker over de top 80's stijl (c'mon, een motor én een katana? damn!). Prachtige effecten die ook nog eens veel aanwezig zijn.

Verhaaltje dient perfect als kapstok voor al dat (creatieve) geweld. De hele sfeer is cheesy, al doet het einde er nog wel een flinke schep kaas bovenop . Hier kan ik enorm van genieten, net niet speciaal genoeg om er een nog hogere score aan uit te delen maar zeker één om aan te raden!

Tony's Cinema Trash: Demoni (1985) - tonypulp.blogspot.com

avatar van candymancandyman
Gewoon 1 van de betere goremovies ooit. Smerig en met heerlijke over the top effecten voor die tijd. Kijken, maar wees niet nieuwsgierig naar deel 2 want die is toch wel behoorlijk minder.

Had me toch wat verheugd op deze film maar ik merkte dat ik hele tijd naar de tijd ging kijken wanneer het zou aflopen.
Dat is voor mij een teken van verveling!

avatar van wendyvortex
Wow!!! 80's Horror!!!!
Als U de rillingen al niet krijgt van de soundtrack met Rick Springfield, Go West (We Close Our Eyes!!), Billy Idol en Motley Crüe dan zullen groen slijm brakende zombie-demonen U wellicht kunnen overtuigen.
En als onze helden compleet omsingeld zijn valt er wel plotseling een helicopter door het dak van de bioscoop (tuurlijk!!).
Erg cheesy allemaal, realisme-factor 0%, eerder komisch dan eng, veel gore maar we kunnen er alleen maar om lachen.
We zagen van Bava en Argento al veel betere en vooral engere werkstukjes.
Maar goed voor die paar onbenullen die "The Toxic Avenger" een leuke film vinden is deze prima te doen (me included).

avatar van RuudC
Een heerlijke kennismaking met Lamberto Bava. Hij mag dan wel geen onbetreden paden bewandelen, maar zet wel een lekker potje sfeervolle horrorpulp neer. Het verhaal is erg simpel, maar bevat voldoende afwisseling en meer dan genoeg vaart en gore. De demonen zien er fantastisch uit! Ze duiken op in de verwachte onverwachte momenten, trekken slachtoffers uit elkaar en drukken ogen in. De eerste transformatiescene was gaaf. Ondanks dat de personages niet veel meer doen dan een uur lang in een afgesloten bioscoop rondrennen, heb ik me echt niet verveeld. Andere Italiaanse goremeesters zullen trots zijn geweest. Acteerwerk is zoals gewoonlijk weer verwaarloosbaar. Daar draait het uiteindelijk ook niet om. Wat ik overigens nog erg sterk vond was hoe de demoon op het beeldscherm het publiek nog in de gaten hield. De laatste complimenten zijn voor de soundtrack. Het doet toch erg goed om Accept, Saxon en Pretty Maids in een film te horen. Ik ben erg benieuwd naar het tweede deel!

avatar van Richard_Voorhees
Zijn doorbraak bij het grote publiek en dat is te begrijpen ook.
De locatie en de soundtrack zorgen voor een heerlijke 80's sfeer. De score van Claudio Simonetti (bekend van Goblin) word goed afgewisseld met bekende jaren '80 rock/heavy metal nummers van o.a. Accept en Saxon.
Daarnaast zit de film vol met foute typetjes, gecombineerd met wat meer intrigerende personages. Een erg interessante en leuke mengelmoes van personages.
De gore zit ook goed, verschillende bloederige verwondingen worden toegebracht en het bloed, pus en vlees vliegt zo nu en dan door het scherm.
Alles lijkt erop dat Lamberto Bava met deze film op het grote (veelal Amerikaanse) publiek mikte. De film heeft een heerlijk vlot tempo en bevat alle ingrediënten die men in de jaren '80 graag zag. Voor de liefhebbers een erg vermakelijke film.

avatar van the prowler
Een film van Lamberto Bava die sterk begint maar gelijdelijk aan beetje bij beetje zijn kracht verliest

Het verhaal begint met een zonderlinge man die in een metrostation gratis kaartjes uitdeelt voor een of andere horrorprent te gaan kijken in een oude bouwvallige bioscoopzaal. Dit levert natuurlijk een bonte mengelmoes van personages op: het brave tienermeisje en haar vriendin, enkele hoertjes, een pooier, een blinde, een koppeltje wat hun huwelijksverjaardag komt vieren en naar het einde toe een viertal coke heads. Leuke keuze van typetjes maar het acteerwerk is bij wijlen echt tenenkromend. Ook het script liet soms te wensen over en dit resulteerde in soms wel echt dwaze dialogen en one liners.

Maar qua special make up effects en gore momenten is deze 'Demoni' wel een toppertje. We krijgen die ene bloederige scene achter de andere voorgeschoteld. Doorgereten strotten, afgerukte hoofdhuiden, afgebeten vingers en het verwijderen van oogballen zijn slechts enkele gore momenten uit deze film. Ook de demonen zagen er bij momenten wel echt walgelijk uit.

Maar naar het einde toe begint Bava er een beetje een potje van te maken en de film transformeert van een gore italo horror naar een zo'n cheesy 80's aktiefilmpje. De scenes met de crossmotor en die helicopter hadden er voor mij niet ingemoeten. Deze hadden een hoog Rambo-gehalte en daardoor vond ik ze een beetje misplaatst in deze film.

De muziek vond ik dan wel weer meesterlijk en pastte als gegoten bij deze prent. Een mooie mix tss enerzijds C. simonetti en anderzijds enkele typische 80's rock songs. Alles bij elkaar toch wel een voldoende voor deze Demoni die voor menige gorehead wel een must-see is. 3*