Dèmoni (1985)

Italië
Horror / Fantasy

geregisseerd door Lamberto Bava
met Urbano Barberini, Natasha Hovey en Karl Zinny

Een aantal mensen wordt uitgenodigd op de plechtige opening van een nieuwe bioscoop. Bovendien zijn ze de eersten die in de nieuwe zaal een film te zien krijgen. De horrorfilm die die avond vertoond wordt, is echter zo gewelddadig, dat een aantal mensen in de zaal in demonen veranderen en aan het moorden slaan.

avatar van Hemdale
Geen slechte film maar niet fantastisch... vooral de gore scenes is in deze film zeer vermakelijk!

avatar van Hemdale
Op het laatst van deze film doet de film me erg denken aan Night Of The Living Dead alleen dan met demonen.

Derkje
Magistrale horrorfilm, die enkele zeer schokkende en smerige GORE scenes bevat. Een hoogtepunt in de Italiaanse horror, wat mij betreft met een sublieme sfeer en een goed gebruik van geluidseffecten.

250 stemmen in twee weken, dat doe je netjes Derkje. Kijk je wel een beetje uit voor een burn-out

Derkje
Haha, zal eraan denken, maatje!

avatar van zombie
't Acteerwerk en de muziek zijn best slecht en zit ook niet echt 'n verhaal in (dat is niet buitengewoon in 't genre), maar de effecten zijn cool...en ik heb me wel vermaakt.

avatar van moviemike
Wat zijn die Italiaanse horrorfilms toch zo zaaaalig slecht.;)

avatar van Naomi Watts
Weinig verhaal, slechte acteerprestaties maar wel goede 'gore' effecten. De eerste twee ook totaal niet nodig voor een horrorfilm dus de film leek op een respectabele voldoende af te stormen maar helaas de irritatie werd wakker na 40 minuten. Characters die dom gillen en hele domme dingen doen daar kan ik toch heel erg slecht tegen. 2*

avatar van Macmanus
Eens met Naomi. Dat het nergens over gaat vind ik niet zo erg hoort ook een beetje bij dit genre. Alleen vind ik wel dat het er dan een beetje uit moet zien, dat was hier helaas ook niet het geval. Geef mij dan maar Suspiria een film die ook nergens over gaat maar tenminste een paar heerlijke scènes voorschotelt.
Soms was deze film nog wel zo slecht dat het leuk werd. Maar dat gevoel werd ook weer snel weggespoeld door de vreselijke muziek, brrr wat een vreselijke troep was hier te horen zeg.

Nog net 2* voor de gore.

avatar van ToNe
Vond je dirtbike-scenes niet cool dan?

avatar van Macmanus
Wel okey, niet echt super.
Gaat deel 2 trouwens verder waar dit deel stopt?

avatar van ToNe
Nee, zelfde gebeurtenissen in een andere setting.
Michele Soavi's La Chiesa zou de derde Demoni film worden, gezien de verhaallijn [kerk ipv bios], maar ontwikkelde zich tot hele andere film.
Een beetje Inferno-achtig...

Ik haalde bewust de dirtbike scene aan, omdat het de pretenties en sfeer van de hele film illustreert:
Raze Hell, met visuele bombast zonder enige houvast aan logica en traditie. De muziek gaf het ook nog die eigentijdse klank.
Weliswaar niet goed verjaard, maar passend bij de film.

avatar van ROOSKY
Gezien via m'n vriendin via de pakketservice. Dat had ik beter niet kunnen doen. Wat een onvoorstelbare pulp zeg! Zo slecht. Vroeger had ik dit nog wel leuk gevonden, was altijd gek op zombie- (in dit geval demonen dan) onzin. Maar ach, ik heb het gewoon een beetje gehad met dit genre denk ik. Alleen met iets van een verhaal, spanning en degelijk acteerwerk heeft het nog kans van slagen bij mij. Zoals Dawn of the Dead vorig jaar bijvoorbeeld. 1* voor Demons

avatar van mikey
Eng filmpje van de zoon van.. De demonen zien er goed uit en het verhaal is spannend. Vooral het begin, maar de film houdt stand. De muziek? Nou ja als je van jaren 80 hardrock houdt, kan je je lol op met saxon en accept hahaha. Deze film is beslist de moeite waard 3.5

avatar van xgogax
Als er een helikopter in deze film voorkomt dan heb ik hem gezien.

avatar van mikey
Nee dat is dus Dawn of the dead.

avatar van xgogax
Er valt toch een helikopter neer op de bioscoop.

avatar van mikey
Chapter 11 doet het niet op mijn nieuwe dvd. Misschien heb je gelijk. Morgen terug naar de winkel!

avatar van Macmanus
Nee het klopt wel goga, hier komt inderdaad een helikopter door het dak.

Dat is een spoiler.

avatar van ToNe
de helicopter die opeens uit het niets de bios instort!
We don't need no stinkin' narrative.
Geweldig toch? Raze hell!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Qua bloederige en gore effecten (dé kracht bij een film als deze) zit je bij deze film zeker goed, want de film zit er vol mee. Het is echter ontzettend jammer dat de film verder (acteerwerk, personages, plot etc.) zo ontzettend zwak is, dat het gewoon gaat afleiden. Kan no-brainers erg waarderen, maar de fijne gore en lekkere onzin kon voor mij ditmaal niet echt opboksen tegen de middelmatigheid van de rest.

2 sterren voor het vermaak.

avatar van Quentin
Nergens eng maar wel erg coole gore en vermakelijke onzin!

"Stallone" rijdt trouwens met zijn auto 3 keer een rondje

avatar van Rancid
Leuke splatter en gore momenten, met lekkere heavy metal en pop van o.a. Accept en Billy Idol er onder. Leuke film die mij niet kon vervelen. Ook geen meesterwerk, 3,5*

avatar van metaledje
demons and GORE!!!!!

avatar van Halcyon
Iemand een idee of de uitgave van Warner Bros. uncut is?

avatar van Quentin
Is een heruitgave van de eerdere A-film dvd en die is volgens mij gewoon uncut.

avatar van Halcyon
OK, vroeg het maar even aangezien de speelduur slechts 84 minuten bedraagt. Maar het zal dan wel aan de PAL/NTSC-kwestie liggen.

avatar van Halcyon
Kan iemand dit bevestigen?

avatar van Halcyon
Ondertussen een keertje bekeken.
Heb echt genoten van deze heerlijke onzin moet ik zeggen. Met al die schitterende make-up en die fluogroene substanties deed Demoni me een beetje denken aan Rabid Grannies, alleen was deze een pak spectaculairder. Hoewel ik me nog steeds afvraag of ik de uncut versie heb gezien, kan ik toch wel stellen dat deze film behoorlijk hoog scoort op de gore-meter. Uitgelepelde ogen, opengereten kelen en gescalpeerde schedels zijn schering en inslag. Dit alles wordt samen met soepel camerawerk, prachtige barokke kleurenpaletten en een heerlijke metal/synthesizer-soundtrack tot een knap esthetisch werkje gekneed. Lamberto Bava slaagt er met Demoni in de stijlkenmerken van Argento te combineren met die van Fulci, wat een merkwaardige/spectaculaire prent oplevert.