Children of the Corn IV: The Gathering (1996)

Horror / Thriller

geregisseerd door Greg Spence
met Naomi Watts, Jamie Renée Smith en Karen Black

In een klein plaatsje is iets ijzingwekkends gaande. Op een nacht krijgen alle kinderen plotseling koorts en angstaanjagende stuiptrekkingen. De volgende dag veranderen ze hun namen in die van kinderen die lang geleden werden vermoord. De eerste volwassene wordt vermoord. En nog één. En nog één. Een aantrekkelijke studente probeert te ontdekken wat er aan de hand is. Dan begint haar jongste zusje ook al eng te doen en zijn de kids bezig met iets te organiseren.

avatar van Richard_Voorhees
Wat me er als twaalfjarige toe bewoog om alle Children of the Corn films te gaan kijken weet ik niet, want dit is toch echt te slecht voor woorden. Een vriend van me had alle delen op VHS, geen idee hoe hij daar ooit aan was gekomen, nostalgie dus, maar voor de rest gewoon een matige film van een filmserie waarvan het sowieso al verbazend is dat ze er zoveel delen van hebben gemaakt.

avatar van Boeikens
Matig.

De bedoeling was de hele reeks te herzien maar na deze kap ik even. Ik krijg langzaam het gevoel steeds naar hetzelfde te zitten kijken.
De kills en gore gaan er steeds op vooruit maar het verhaal boeit me niet meer.

avatar van Phantasm
Dit deel is bloederig dan de voorgaande delen, vond het een van de betere delen, kijkt lekker weg.

Clapboy
Goed vervolg. 3 sterren. Beste na deel 1.

weer een hele leuke deel .spannend en leuk dat naomi watts er in speelt.

Clapboy
Spannender dan twee en drie vind ik persoonlijk en stukje rauwer en bloederiger.
Vind dit het beste vervolgdeel tot nu toe. Goed acteerwerk, goede effecten en veel boosaardige kinderen en zwarte humor maken dit een erg goed vervolg.

avatar van BlueJudaskiss
Ik kon nog wel meegaan in deze reeks - films die toch al niet briljant waren, maar ik vermaakte me ermee en dat was even voldoende. Met dit deel had ik het al snel gezien. Weinig actie, met een verhaal dat toch wel de zekere dreiging van de vorige delen miste, met een geschiedenis die compleet genegeerd wordt - waar is He Who Walks Behind the Rows gebleven?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
En we zijn weer terug bij af.

De derde Children of the Corn - met een leuk monster en een hoop leuke pulp - was een hoogtepuntje in een niet al te beste serie. Maar met deel 4 zijn we weer op het oude niveau van een inwisselbare, zoutloze horror. Het meest memorabele aspect van de film is waarschijnlijk de hoofdrol van Naomi Watts. Post Tank Girl, maar voor Mulholland Drive. Ze is duidelijk niet de slechtste acteur aanwezig, maar die actrice die later twee Oscar nominaties zou krijgen zie je hier ook niet echt in terug. Maar dat gaat ook lastig met zo'n script. Children of the Corn 4 gooit het plot rondom He Who Walks Behind the Rows overboord, maar blijft focussen op de kwaadaardige kindertjes. De film neemt zichzelf veel te serieus en focust zich voornamelijk op een Naomi Watts die probeert uit te zoeken waarom alle koters ziek zijn. Dit gaat gepaard met een hoop nachtmerries; met als toppunt een nachtmerrie ín een nachtmerrie. Als het hoofdpersonage voor de zoveelste keer wakker schrikt van een droom met jumpscare, vallen wij als kijker juist langzaam in slaap.

2 sterren.