Children of the Corn II: The Final Sacrifice (1992)

Alternatieve titel: Children of the Corn: Deadly Harvest

Horror / Thriller

geregisseerd door David Price
met Terence Knox, Paul Scherrer en Ryan Bollman

In het afgelegen stadje Gatlin worden de verminkte lichamen van enkele volwassenen gevonden. Vreemd genoeg verstoppen hun kinderen zich in de nabijgelegen graanvelden. De mislukte journalist John en zijn zoon Danny trekken naar het dorpje om verslag uit te brengen. Al gauw raakt de jongen echter in de ban van een mysterieuze man die zich 'He Who Walks Behind The Rows' noemt.

avatar van JustMike
leuke film. Een beetje predator achtig. Alleen een beetje slechte special effects!

3.5

avatar van Richard_Voorhees
Best vermakelijk, ik snap alleen niet waar de vergelijking met Predator vandaan komt Mike, hoe kom je op die vergelijking? Eigenlijk nog net iets beter als het eerste deel naar mijn mening, toch niet goed genoeg om er 3,5* aan te geven.

avatar van Boeikens
Redelijk.

Vergelijkbare sfeer met het vorige maar uiteraard is de originaliteit weg. Pluspunt is dan wel de verbeterde gore.

avatar van Djaser
Er gebeurd wat meer dan in de eerste film, dat maakt de zit uiteindelijk toch wat aangenamer ondanks dat de afwezigheid van Isaac een gemis is.

avatar van JustMike
JustMike schreef:

3.5

haha, heb hem nu al verhoogt. Maar ik begin mijn mening even opnieuw.

Mening:
Ik vond het een zeer vermakelijk deel, vond hem beter dan deel 1, maar het acteren was zeker wat minder, en dan hebben we nog niet eens gesproken over de -zo slecht dat ik ga huilen- special effects. Vooral op het einde. Het ligt volgens mij gewoon dus echt aan het budget. Stephen King heeft deze toch niet geschreven. Zijn ze gewoon verder gegaan op 1 boek?

ik geef het dus echt een 4.0
dat verdient hij wel, want hij was erg leuk. Dus ik zou hem ook echt kijken, denk niet aan de special effects, niet alles gaat om (special) effects.

avatar van RuudC
Ook in het vervolgdeel wordt het verhaal er niet beter op, maar toch heb ik me er weer aardig mee kunnen vermaken. the Final Sacrifice schiet tekort op vlakken die dik in orde waren in de eerste film en vice versa. De kinderen uit de eerste film waren overtuigender en deze film mist een creepy figuur als Isaac. Het weerzien met Terence Knox was dan wel weer cool. Stiekem hoopte ik dat hij weer zijn hoofdband om zou doen, zijn gezicht met modder bewerken en onder die fantastische riff van Steppenwolf's Born To be Wild met een M16 en een mes tussen zijn tanden de maïsvelden instormde. Gelukkig wordt in deze film het bovennatuurlijke iets meer benadrukt en is het verhaal iets spannender. De effecten blijven crap, maar niet storend. The Final Sacrifice is niets meer en niets minder dan een leuke aanvulling op het eerste deel.

avatar van Nitrouz
Deel 1 was al heel geen hoogschieter, hoe slecht moet de prequal dan wel niet zijn, dat viel gelukkig heel erg mee. Het keek beter weg dan het eerste deel, maar daar is eigenlijk alles ook mee gezegd.
Een hoogschieter is dit tweede deel dus ook niet. Slechte special effects, irritante en vervelende karakters en slecht acteerwerk ondersteunen dit tweede deel in een waarschijnlijk erg slechte reeks.

De horror is er ook in dit deel nauwelijks, al zit het sfeertje er op zich aardig in. Het verhaal gaat alle kanten op, geen enkel van de karakters weet een beetje te interesseren. En nergens wordt het 'eng' of ook maar een beetje schrikwekkend.
De setting in de maïsvelden wordt hier wel weer aardig benut, maar dat kan de film verder niet redden. 2*

avatar van Phantasm
Net zo goed als het 1-ste deel, de effecten haden inderdaad wel ietsje beter gekund.

Clapboy
Dit vond ik echt een tegenvaller na het wat stijlvollere eerste deel. 1.5 ster.

avatar van K. V.
Toch wel aangenaam verrast door het vervolg. 'k vond het een boeiender verhaal die eigenlijk ook wel wat spannender was. Het zag er ook minder gedateerd uit, wel lekker '90. De special effects vond 'k toch beter (behalve op het einde), maar er zitten dan ook wel wat jaren tussen de twee films.
Dit deel is ook bloederiger en meer horror gericht dan z'n voorganger.
Het verhaal loopt eigenlijk door (natuurlijk wel andere kinderen), dus is het wel aan te raden om het eerste deel te bekijken.
Een goed vervolg.

een leuk vervolg.naar mijn idee evengoed als het eerste deel.ik vind het een goeie en spannende film.

Clapboy
Herzien dit vervolg op het eerste deel. Toch wel goed vervolg met een iets andere opzet en sfeer dan het eerste deel. Hij is alleen minder spannend dan het origineel, en bevat wat minder suspense.
Blijf het eerste deel de beste vinden maar het is wel een leuk en goed vervolg net zoals de andere delen dat eigenlijk ook zijn.

avatar van Woland
Mja, een matig vervolg op een origineel dat van zichzelf al niet fantastisch was - maar wel leuker dan dit. Het speelt zich af op dezelfde locatie, en eigenlijk is het simpelweg een herhaling van zetten, maar dan met nieuwe personages. We krijgen er nog wat Indiaanse volksverhalen bij, maar uiteindelijk is het meer van hetzelfde, maar dan met wat minder interessante personages, en zelfs qua effecten is het negen jaar later niet veel beter gesteld. Er ligt wel iets meer nadruk op horror en gore, maar wat betreft sfeer haalt 'ie het niet bij deel 1. Ik begin toch sterk te twijfelen of ik nog een van de vervolgen ooit zal gaan kijken.

avatar van BlueJudaskiss
Leuke onzin, toch net wat vermakelijker dan het eerste deel. Geinig!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het is opvallend dat Children of the Corn nu bekend is als een langdurige, flink uitgemolken franchise, maar dat er met acht jaar een best groot gat zit tussen de eerste en de tweede film. De eerste film werd nog gemaakt in de hoogtijdagen van de slasher, horror op een hoogtepunt. Toen Children of the Corn Part 2 uitkwam waren veel grote horrornamen al op hun retour en was het genre flink aan het inkakken. Maar goed, ik vind het sowieso al bijzonder dat er zo'n langlopende franchise is ontstaan uit een serie die met een behoorlijk magere film begon.

Children of the Corn Part 2 is niet heel veel beter dan zijn voorganger. Maar ergens ook niet veel slechter. De film mist de aanwezigheid van John Franklin als Isaac, het enge mannetje in deze film heeft verre van de charme van Isaac uit de eerste film. Daar staat tegenover dat deze film wel leuker is dan de eerste film. Waar Children of the Corn nogal veel pogingen deed om echt spannend en eng te zijn, daar is Children of the Corn Part 2 vooral ook erg zelfbewust. Zo'n Wizard of Oz grap is vrij dom, maar stiekem ook wel weer een glimlach waard. Evenals het moment dat die vrouw in een rolstoel door een ruit vliegt. Het is allemaal wat dommer en daardoor vermakelijker. Maar anderzijds; als het om domme pulpfilms aangaat zijn ze er in dit genre alsnog veel leuker, want op die paar geestige momenten na is The Final Sacrifice veelal suf en vrij inwisselbaar.

2 sterren.