• 15.780 nieuwsartikelen
  • 178.141 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.194 acteurs
  • 199.041 gebruikers
  • 9.373.582 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

John Milton

• 24223 berichten
  • 13387 stemmen

Dat komt door Shadowed, het management is niet verantwoordelijk voor.....

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Eentje van Amicus het minder populaire neefje van Hammer zeg maar

41. I, Monster (Film, 1971)

Speelduur: 80 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 82

https://www.classic-monsters.com/wp-content/uploads/2014/10/I-Monster_main.jpg

Vaak worden films van Amicus toebedeeld met het Hammer horror label wellicht omdat ze eenzelfde sfeertje en oa gebruik maken van Hammer iconen zoals Cushing en Lee. De film is eigenlijk Amicus versie van Dr. Jekyll & Mr. Hyde een rol die Christopher Lee beide vertolkt. Jekyll heet hier Marlowe en Hyde wordt Mr. Blake genoemd. Het is het verhaal van de metamorfose door een serum (hier via inspuiting) waarbij er een evil ater ego wordt gecreëerd is bekend. We zien Lee als Mr. Blake wat moorden plegen en amok maken beestigheden uithalen, nooit echt expliciet en er is nauwelijks confrontatie tussen het alter ego en zijn wetenschappers collega's. Het blijft nogal oppervlakkig in de relaties tussen de personages. Dingen gebeuren nu eenmaal we zien weinig van de psychologische aftakeling van Marlowe en zijn collega's zijn erg passief. De buitenscènes zijn wel nog sfeervol maar eigenlijk een heel matige verfilming van het bekende verhaal. Eigenlijk vond ik het eerste half uur nog wel fijn waarbij hij het serum aan een kat, een jonge vrouw en een opvliegende man toedient. De jonge vrouw die plots haar seksuele remmingen verloor, was dat de hoofd verhaallijn geworden dat had het misschien nog een leuke film kunnen worden.

cinemanukerke

• 1824 berichten
  • 1039 stemmen

Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. Mijn dochter kiest :

18. Smile (Film, 2022)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 33

Subgenre : 64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror (afgevinkt : 14, 17, 18, 29, 32, 34, 35, 57, 64, 74, 78, 79, 80, 82, 84, 93, 98,100)

Eigen score : 3* / Score dochter : 3,5*

https://www.pluggedin.com/wp-content/uploads/2022/09/Smile-1024x587.jpg

Nu de horror challenge bijna anderhalve maand bezig is, voelen ik en mijn dochter dat we volleerde horror kijkers aan het worden zijn. Niets brengt ons nog van slag. Wat er ook langs komt : weerwolven, zombies, monsters, vampiers .. we lachen ons een ongeluk. Afgehakte hoofden, uitpuilende ingewanden, rondslingerende ledematen … de slappe lach krijgen we telkens. Ook de locaties als bv een zomerkamp aan een meer, een huisje in de bossen of verlaten huis op de heuvel vinken we met de glimlach aan in onze vakantielijst. Huiselijke situaties zoals een telefoon die rinkelt, een tv die blauw licht spuit of een fluitende theeketel ... vinden wij dit nog eng ? Laat ons niet lachten. Alleen als de wekker om half zeven rinkelt en een nieuwe werkdag en schooldag biedt zich aan, staat het huilen ons nader dan het lachten.

Smile is een film die de spreuk 'lachen is gezond' ietwat tegenspreekt. Opnieuw onderhoudend, vakkundig verteld, opgebouwd, goede schrikmomenten. Maat toch niet overtuigd. Dat het personage ongeveer een half uur nodig heeft om het patroon uit te vissen terwijl na welgeteld 5 minuten (de opening met het meisje uit de still) reeds alle elementen werden vrijgegeven. Dan de onhandige poging om te linken aan trauma van zelfmoordpoging in het verleden terwijl dat achteraf gezien er niks toe doet. Opnieuw genoten ... met mate. Terwijl ik dit schrijf, komt mijn dochter thuis van school; Na wat aarzeling geeft ze toe dat ze strafwerk heeft gehad. Maar plots verschijnt er een glimlach op haar gezicht (zie ook still) want de jeugd kan vliegensvlug een nadeel ombuigen tot een voordeel, heb ik gemerkt. Nochtans is Johan Cruyf haar onbekend.

Papa, zijn we nu op pag 500 beland of moet ik hier mijn strafwerk copy pasten om die trofee binnen te halen ?

ibendb

• 5037 berichten
  • 3219 stemmen

73. Calvaire (Film, 2004)

Speelduur: 88 minuten

Totaal: 144 punten

Subgenre: 59. New French Extremity Horror

Voltooid: 73/100 (1, 2, 3, 5, 6, 79, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 74, 78, 79, 82, 83, 84, 85, 86, 89, 91, 92, 93, 94, 96, 97, 98, 100)

https://i.postimg.cc/XNxK817t/Calvaire.webp

Vreemd. Dit heeft wel het meeste van wat me aanspreekt in horrorfilms: slowburn, lekker bruut en vreemd. Toch deed het me helemaal niets. Toegegeven, mijn gedachten zaten vaak niet bij de film maar ik had absoluut geen enkele voeling met dit alles. Het is deftig gemaakt en degelijk geacteerd maar uiteindelijk kan ik niet echt meer zeggen dan dat ik me nogal verveeld heb.

2,5*

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

36) Carrie (Film, 1976)

Speelduur: 98 minuten

Datum van zien: vrijdag 25 oktober

Bron: Prime video

FTV: 2 punten (7 RW & 29 FTV)

Puntentotaal: 66 + 14 = 80 punten

Subgenre: 70, revenge horror

Themaklassement: 35 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 11, 14, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 35, 39, 41, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 3,5

Review: Ik had de remake van een paar jaar terug al gezien, stond mij vaag bij dat ik die op zich wel ok vond, maar het origineel had ik nog nooit gezien. Ik zag hem voorbij komen op prime en ik dacht, laten we die eens aangooien, want wederom geen trek om boven een DVD te pakken. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben, alleen de openingsscene al, dat zou nu niet meer zo snel kunnen, de schijn wekken dat je naar allemaal naakte meiden onder de zuurballenwet kijkt... Sissy Spacek speelt de rol erg goed, wat kan zij ook maniakaal kijken trouwens zeg! Ook weer een goede weergave van hoe hard het leven als kind kan zijn, wanneer je buiten de boot valt. Dat is één van mijn grootste angsten, dat zoiets mijn zoontje overkomt, het buiten de boot vallen/gepest worden dan, niet het hele telekinese gebeuren . Ik moet ook eerlijk bekennen, de jumpscare op het einde had mij, ik schrok oprecht eventjes en dat gebeurd mij niet snel meer, haha! John Travolta was een beetje verdwaald geloof ik, verkeerde set op gewandeld, maar dezelfde rol gespeeld

https://media.newyorker.com/photos/5c882ec4df25432cf052927d/master/w_1920,c_limit/761122_ra626.jpg

37) Thir13en Ghosts (Film, 2001)

Speelduur: 91 minuten

RW: 1 punt (8 RW & 29 FTV)

Puntentotaal: 67 + 14 = 81 punten

Subgenre: 9, 2000`s horror

Themaklassement: 36 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 9, 11, 14, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 35, 39, 41, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 2,5

Review: Ik kon mij vaag herinneren dat ik deze al eens gezien had, maar hij sprak mij wel aan, dus nog eens aangezet. Tsja, middelmatige film, waar volgens mij veel meer uit te halen had geweest. Shaggy maakt de film natuurlijk direct een halve komedie, net als de irritant aanwezige donkere dame, als ook Monk... Shannon Elizabeth kan mij altijd wel bekoren, maar niet vanwege haar acteertalent Ik vond de geesten, of in ieder geval de meesten, wel tof. Met name the jackal en the juggernaut, maar ook the angry princess. Zoals gezegd, had veel meer uit te halen geweest qua spanning, nu is het een beetje een typische jaren 90/00`s "horror" geworden. Doet the Jackal iemand anders ook aan Linda blair denken btw?

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2017/01/13-ghosts-dvd.jpg

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Ontzettend laag gemiddelde op imdb voor deze film die niet eens zo slecht is

42. One Minute before Death (Film, 1972)

aka The Oval Portrait

Speelduur: 86 minuten

Puntentotaal: 84

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg6CXy3XPjeMHveagZi4upUou4rIrEVo2rNqezwE7HQlUDWyxR9JIsiHqz9FuafoE_wyixthhUU42oahjb_m_bVIm0YC_gc5qfFFm5R52iGH0xbKBQX3259lfl1fPFu942HpwRdr1yQ46Y/s1600/ovalportrait34.jpg

Als je een horrorfilm verwacht dan zal je bedrogen uitkomen. Als drama met als achtergrond de Amerikaanse burgeroorlog is het wel geslaagd. Het gedeelte waarbij de geest an Rebecca bezit neemt van Lisa wordt eigenlijk veel te weinig benut. Na een lang middenstuk waarbij in het verleden wordt gedoken van Rebecca voelt de finale wel erg afgehaspeld over. Had veel meer ingezeten was de weinig spookmomenten zijn wel sfeervol.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2937 stemmen

74. It's Me, Billy Chapter 2 (Short 2024) - IMDb - m.imdb.com

46 min

Ftv

Puntentotaal 148 (ik ga nog een keer die bonus verrekenen, hopelijk heeft dentheman al uitgevonden hoeveel dat er waren)

Rating 3

+ Other Side of the Box (Short 2018) - IMDb - m.imdb.com

15 min

75. Final Destination 5 (Film, 2011) - MovieMeter.nl

92 min

Ftv

Puntentotaal 150

Rating 2,5

Iets beter te doen dan de vorige. Blij dat het erop zit.

76. Halloween (Film, 2018) - MovieMeter.nl

105 min

Ftv

Puntentotaal 152

Rating 3

Leuk, maar voor het mooie net iets te lang. Vind de eind... de eind... het einde in dat huis niet zo boeiend. Zo kaal en sfeerloos, en eigenlijk helemaal niet eng omdat het niet op een normaal woonhuis lijkt.

Effe snel deze drie registraties er doorheen gejast.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2937 stemmen

Dentheman schreef:

36) Carrie (Film, 1976)

Speelduur: 98 minuten

FTV: 2 punten (7 RW & 29 FTV)

Puntentotaal: 66 + 14 = 80 punten

Subgenre: 70, revenge horror

Themaklassement: 35 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 11, 14, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 35, 39, 41, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 3,5

Review: Ik had de remake van een paar jaar terug al gezien, stond mij vaag bij dat ik die op zich wel ok vond, maar het origineel had ik nog nooit gezien. Ik zag hem voorbij komen op prime en ik dacht, laten we die eens aangooien, want wederom geen trek om boven een DVD te pakken. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben, alleen de openingsscene al, dat zou nu niet meer zo snel kunnen, de schijn wekken dat je naar allemaal naakte meiden onder de zuurballenwet kijkt... Sissy Spacek speelt de rol erg goed, wat kan zij ook maniakaal kijken trouwens zeg! Ook weer een goede weergave van hoe hard het leven als kind kan zijn, wanneer je buiten de boot valt. Dat is één van mijn grootste angsten, dat zoiets mijn zoontje overkomt, het buiten de boot vallen/gepest worden dan, niet het hele telekinese gebeuren . Ik moet ook eerlijk bekennen, de jumpscare op het einde had mij, ik schrok oprecht eventjes en dat gebeurd mij niet snel meer, haha! John Travolta was een beetje verdwaald geloof ik, verkeerde set op gewandeld, maar dezelfde rol gespeeld

(afbeelding)

Dinsdag ga ik Carrie op het grote scherm zien. Zin an.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

119 Children of the Corn 666: Isaac's Return (1999)

82 minuten

FTV- 2 punt

Puntentotaal: 249 + 1 = 251

Themaklassement: 100 punten Voltooid

Eigen score: 2,5*

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/c41c04a8ae7930f9ebebfb91a1cb38cbb96129e7a6b4c2a0005a3e60b39f56c8.jpg Wat kan je verwachten van een deeltje zes in de COTC-reeks ...? Het is het soort film die je opzet met de verwachting dat het slecht is en als dat niet zo is, wordt het direct een stuk beter. Verbazingwekkend genoeg was dit eigenlijk ook nog behoorlijk solide. Deze zou de franchise "nieuw leven inblazen" met de terugkeer van Isaac uit de eerste film...euh...oké...Het verhaal gaat dat een meisje genaamd Hannah teruggaat naar haar geboorteplaats Gatlin om erachter te komen wie haar moeder is. En Isaac die is niet dood maar lag 18 jaar in coma in afwachting van de komst van Hannah om samen met zij zonen een ​​profetie te vervullen. Het bloed is oké. En je eigen afspoelen met een tuinlang in een hooischuur vraag natuurlijk om een willekeurige seksscène...De film ziet er best goed uit. Maar dat is het wel zo'n beetje. Hoe de serie er toch steeds in slaagt om fatsoenlijke bekende acteurs binnen te halen, geen idee, maar ze hebben er allemaal last van...Deze keer zijn het Stacy Keach (Escape from L.A, Nebraska) en Nancy Allen (Anne Lewis van RoboCop en de ex van Brian De Palma) Tuurlijk het is DTV-prut maar het is niet verschrikkelijk voor iets wat al zes delen lang doorloopt...laten we zeggen dat het een behoorlijke tijdverspiller is.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

120 Children of the Corn: Revelation (2001)

82 minuten

FTV- 2 punt

Puntentotaal: 251 + 1 = 253

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjc2NjU5MmMtZmYwNy00MGJmLWEyODMtMDIwZTMyOThkNDY1XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Na het verkrijgen van de licentie in 1994 bracht Dimension Films (van ook de Hellraiser-films) met enige regelmaat COTC-films uit. En zodoende is het ongelooflijke gebeurd we zijn aangeland bij het zevende deel...niet vertellen dat het niet goed is maar toch vind ik hem leuk ondanks dat...of misschien wel dankzij dat. Oh en voor de duidelijkheid er is geen grote "onthulling" Voor deze film bevinden we ons weer eens in een stad waar voor een vervallen appartementengebouw een rijtje maisplanten staat, Je ontmoet Jamie (Claudette Mink) die de verdwijning van haar grootmoeder onderzoekt. Ze praat met de cast van stereotypen; de stoner, een stripper, een grofgebekte rolstoelgebonden veteraan, en de wapengek En er zijn een paar griezelige lachende kinderen die stilletjes rondlopen. Op een maïsstengel in een badkuip zijn bijna alle moorden handig buiten beeld dus ook geen bloedvergieten en het aantal doden is hoe dan ook vrij mager Tja wat CGI-maïs maar ook weinig andere effecten. En gek genoeg ook hier weer die vreemde opvallende aanwezigheid van een fatsoenlijke bekende acteur want Michael Ironside loopt rond als waarschuwende priester...Over het algemeen geen geweldige film maar het werkt.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

121 V/H/S/Beyond (2024)

114 minuten

FTV- 2 punt

Puntentotaal: 253 + 1 = 255

Eigen score: 3*

https://st1.latestly.com/wp-content/uploads/2024/09/117-96.jpg

De afgelopen vier jaar op rij is er een Shudder Original; “V/H/S”-film Het zou dus bijna geen Halloween/ horrorchallenge zijn zonder. Dit is inmiddels het zevende deel uit de Found Footage-horroranthologie. Net als bij eerdere delen draait het rond een thema of tijdsperiode, deze keer is dat Aliens en sciencefiction. Je krijg vijf afzonderlijke verhalen van ongeveer 15 minuten en één allesomvattend verhaal.

Het allesomvattende segment is 'Abduction/Adduction', geregisseerd door documentairemaker Jay Cheel. (maker van de documentaireserie "Cursed Films') Een pseudo-documentaire waarin de ontdekking wordt gedocumenteerd van twee banden die zogenaamd bewijs bevatten van buitenaards leven. Cheel's segment is meer opgedeeld rond de andere filmpjes dan dat er een samenhangend geheel ontstaat.

Het eerste segment is "Stork" van regisseur Jordan Downey (The Head Hunter en ThanksKilling) Het gaat direct vol erin met een heerlijke first-person-zombie-shooter. Een groep agenten is op zoek naar enkele vermiste baby's en komt terecht in een oud huis dat is overspoeld door monsterlijke mensachtige wezens. Gewoon een fijne adrenalinestoot met als absolute traktatie lef, bloed en spectaculaire praktische en digitale effecten. Top-segment!

Het tweede segment is 'Dream Girl' van regisseur Virat Pal. Relatief nieuw en volgens mij ook de eerste keer dat een regisseur uit India een filmpje maakt. Een paar beginnende paparazzi achtervolgen de Indiase filmster Tara. Wanneer één van de twee de trailer van haar binnensluipt, ontdekt hij iets onvoorstelbaars, en, nou ja, er ontstaat chaos. Toch blijf ik het opmerkelijk vinden dat er altijd weer een manier wordt gevonden om ergens een Bollywood-zang- en danssequentie in te krijgen. Wat erger is dat het filmpje enigszins slap overkomt, zowel qua horror als andere hevigheid. Maar er zijn wel een paar coole momenten.

Derde segment is “Live and Let Dive” van regisseur Justin Martinez (Southbound en deed voor V/H/S het filmpje Radio Silence) Een groep vrienden gaan parachutespringen voor een verjaardag van hun vriend Vlak voor de sprong verschijnt er een UFO, ze knallen er tegenaan en ze komen terecht in een sinaasappelboomgaard samen met een Alien...Schitterend zoals de beelden duizelingwekkend en desoriënterend werken, zowel in de lucht als op de grond. De groep is onaangenaam maar het lijden des te vergenoegzamer! Zeer goed!

Vierde segment is 'Fur Babies' van Justin Long (acteur uit Jeeper Creeper, Tusk enz.) en zijn broer Christian Long (tja eigenlijk weinig) Een activistengroep tegen dierenmishandeling doet onderzoek naar Becky Baxter en het huisdierminnende Doggy Dream House-imperium dat ze heeft opgebouwd. Zij is het type persoon dat iets te veel van honden houdt vooral in haar kelder. De Cam Recorder beelden zijn nogal lukraak; YouTube-advertentiefilmpje, beveiligingscamera, halsbandcamera maar het zijn het komisch bedoelde plot en de tegenvallende effecten die verhinderen om er iets meer van te maken. Ach er was nog steeds iets van plezier te beleven,

Vijfde segment is "Stowaway" het regiedebuut van Kate Siegel, die getrouwd is met Mike Flanagan, die dan ook script heeft geschreven (al staat dat niet gerant voor iets goeds) Een documentairemaker die verslag doet van een reeks vreemde lichten die zijn ontdekt in de Mojave-woestijn. Terwijl je deze Halle Halley volgt, ontdekt ze iets... nou ja, de titel zou je een idee moeten geven van wat er daarna gebeurt. Het is het meest rechttoe rechtaan "wees voorzichtig met wat je wenst"-drama dat veranderd in een ongelooglijk snoozefest. Opzettelijk gebrek aan duidelijkheid door vervaagde beelden, en uitgebleekte belichting. Het kijk mij eens kunstig zijn vertroebelt elke vorm van actie.

Hoewel de segmenten wel verenigd zijn door een sciencefictionthema worden ze niet goed door "wraparound" verbonden maar dat is altijd een wel probleem geweest voor de V/H/S-serie. En eerlijk gezegd was dit keer ook niet zo geweldig goed. Ander probleem is dat als je gebruik maakt van beginnende filmmakers het risico dat deze niet altijd over voldoende kwaliteit beschikken. Juist deze laten hier het een beetje afweten! Zeker die laatste halen de waardering naar beneden.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

122 Children of the Corn (2009)

92 minuten

FTV- 2 punt

Puntentotaal: 255 + 1 = 257

Eigen score: 3,5*

https://thebestpictureproject.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/10/childrenofthecorn11.jpg

Toen in 1984 Stephen Kings korte verhaal werd verfilmd, schreef hijzelf het scenario Maar dit script werd genegeerd ten gunste van het toentertijd conventionelere scenario van George Goldsmith. Het was geen meesterwerk, hoe je het ook wendt of keert en het zal altijd een raadsel blijven hoe het kan dat er zes direct op video-vervolgen volgde.. Syfy-channel is slim genoeg om wanneer die film 25 jaar oud is om dat script aan te kopen. Dit is dan ook min of meer de film zoals Stephen King hem had bedoeld!

Als gevolg hiervan keert de film veel meer terug naar het originele korte verhaal. Burt en Vicky zijn nu dan ook een kibbelend en ruziemakend getrouwd stel. De film reconstrueert ook verdere incidenten uit het verhaal getrouw, jaren 70, de tocht door de stad, het opmerken dat sinds de jaren 60 niets is veranderd, het gedoe om de sleutels, het geboorteregister in de kerk, de afgeslachte lichamen en de sterfdatum verlaging-epiloog. Het is daarmee misschien wel een van de meest getrouwe bewerkingen van het bronwerk.

Het is dan ook gek dat dit overwegend negatieve recensies krijg, want ik zou het tegendeel willen beweren. Oké misschien waren de Vietnam-flashbacks niet nodig, maar Donald P. Borchers bouwt dit in de film redelijk goed op. En in de originele film wordt er meer tijd besteed aan het verkennen van de religie van de kinderen en oh die kinderen zijn ook veel beter gecast dan in deze film. Maar hier heb tenminste niet die helderziende kinderen...Wel de "Uncut"-versie van de film kijken want die bezit bloed, naaktheid en grove taal, de andere versie zijn aangepast voor televisie. Eigenlijk dus ook géén remake maar de King-verfilming van hertzelfde verhaal!

shugenja

• 645 berichten
  • 1602 stemmen

joolstein schreef:

120 Children of the Corn: Revelation (2001)

82 minuten

FTV- 2 punt

Puntentotaal: 251 + 1 = 253

(afbeelding) Na het verkrijgen van de licentie in 1994 bracht Dimension Films (van ook de Hellraiser-films) met enige regelmaat COTC-films uit. En zodoende is het ongelooflijke gebeurd we zijn aangeland bij het zevende deel...niet vertellen dat het niet goed is maar toch vind ik hem leuk ondanks dat...of misschien wel dankzij dat. Oh en voor de duidelijkheid er is geen grote "onthulling" Voor deze film bevinden we ons weer eens in een stad waar voor een vervallen appartementengebouw een rijtje maisplanten staat, Je ontmoet Jamie (Claudette Mink) die de verdwijning van haar grootmoeder onderzoekt. Ze praat met de cast van stereotypen; de stoner, een stripper, een grofgebekte rolstoelgebonden veteraan, en de wapengek En er zijn een paar griezelige lachende kinderen die stilletjes rondlopen. Op een maïsstengel in een badkuip zijn bijna alle moorden handig buiten beeld dus ook geen bloedvergieten en het aantal doden is hoe dan ook vrij mager Tja wat CGI-maïs maar ook weinig andere effecten. En gek genoeg ook hier weer die vreemde opvallende aanwezigheid van een fatsoenlijke bekende acteur want Michael Ironside loopt rond als waarschuwende priester...Over het algemeen geen geweldige film maar het werkt.

Ik wist niets van deze horror reeks en volgens mij geeft geen hond om cotc.. dat er zoveel films gemaakt zijn is bizar en dat jij het allemaal gaat zien is absurd haha. Ik heb medelijden, hoeveel moet je er nog of is het nu klaar?

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3124 stemmen

29. Devil (2010)

80 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 58

Rating: 2.5/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/3603_4.jpg

De film probeert te hard om de kijker voor zich te winnen met slimme twist, horror en red herrings die voor verrassingen moeten zorgen. Het gegeven van mensen opgesloten in een lift en waarvan niemand weet waarom ze bij elkaar zijn gebracht is genoeg om een vermakelijke film van te maken. En hoewel de film zeker zijn momenten heeft, werkt gewoon heel veel niet in de film. Het is het vaker niet dan net niet. Jammer. Aangezien het uitgangspunt best leuk is. Verder prima in beeld gebracht en duurt lekker kort en blijft daarmee ook best vermakelijk.

30. The Thing from Another World (1951)

87 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 60

Rating: 3.0/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/18366_5.jpg

Hoewel er zeker overeenkomsten zitten tussen Carpenters film en deze van Nyby/Hawks, is deze Thing from Another World compleet anders. Allereerst gaat het verhaal hier een heel andere kant op en richt het zich veel minder op het effect van cabin fever. Alles is mooi in beeld gebracht, het verhaal en het vraagstuk van de film interessant. Hoe reageren we als er buitenaards leven op onze planeet wordt ontdekt. Het acteerwerk is goed en de muziek fijn. Op sommige vlakken verouderd en kan in deze tijd niet echt meer. Toch een vermakelijke film. Het deed me echter minder dan Carpenter's interpretatie van The Thing.

31. Phantasm II (1988)

97 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 62

https://images.static-bluray.com/reviews/7747_2.jpg

Bijna tien jaar nadat het eerste deel uitkwam komt Coscarelli met het vervolg op Phantasm. Meer budget, meer effecten, meer gore meer "actie". Komt dat de film ten goede. Een vooruitgang is er zeker. De film heeft van begin tot eind een hoge entertainment value, alleen gaat dat wel ten koste van de heerlijke sfeer die het eerste deel had. Op de docu die op de fantastische Blu-ray uitgave van Arrow te vinden is, zat de regisseur er ook niet meteen op te wachten om een vervolg te maken. Uiteindelijk werd hij toch over gehaald om het te doen. Het is echter te merken dat de regisseur echt aan het zoeken was hoe het verhaal voort te zetten. Ondanks wat minpunten zorgt het vermaak dat de score de naar de goede kant uitvalt. Op naar deel drie. Hopen dat Corcarelli zich daar wat herpakt.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2937 stemmen

77. Sisters (Film, 1972) - MovieMeter.nl

92 min

Ftv

Puntentotaal 154

Rating 3

https://s3.amazonaws.com/criterion-production/editorial_content_posts/hero/6011-/cZboFZFluXwmCb4YpVIJYQqSwdzX6b_original.png

Dat kapsel van Salt was onnavolgbaar. Hield me zeker de helft van de film bezig wat daar nou allemaal gebeurde. Mooi stijlmiddel om die paranoia kracht bij te zetten.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

15 Outside (Film, 2024)

Waardering: 2*

Puntentotaal: 30

16 Chucky - Seizoen 1 (2021) aflevering 1&2

Waardering:3,5*

Puntentotaal: 32

Eigenlijk dacht ik dat het een miniserie zou zijn maar het blijkt een geannuleerde serie waarvan de eerste 8 afleveringen op netflix staan. Mocht de serie desondanks te "lang" voor deze challenge worden geacht dan hoor ik het wel.

Op zich een leuke serie, echter de braafheid en de politieke correctheid zijn ronduit stuitend en zeer storend. Ik heb daar "doorheen" gekeken en eea bewust niet meegewogen in mijn persoonlijke waardering maar het is prominent aanwezig en daar moet je tegen kunnen.

shugenja

• 645 berichten
  • 1602 stemmen

DVD-T schreef:

29. Devil (2010)

80 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 58

Rating: 2.5/5.0

(afbeelding)

De film probeert te hard om de kijker voor zich te winnen met slimme twist, horror en red herrings die voor verrassingen moeten zorgen. Het gegeven van mensen opgesloten in een lift en waarvan niemand weet waarom ze bij elkaar zijn gebracht is genoeg om een vermakelijke film van te maken. En hoewel de film zeker zijn momenten heeft, werkt gewoon heel veel niet in de film. Het is het vaker niet dan net niet. Jammer. Aangezien het uitgangspunt best leuk is. Verder prima in beeld gebracht en duurt lekker kort en blijft daarmee ook best vermakelijk.

30. The Thing from Another World (1951)

87 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 60

(afbeelding)

Hoewel er zeker overeenkomsten zitten tussen Carpenters film en deze van Nyby/Hawks, is deze Thing from Another World compleet anders. Allereerst gaat het verhaal hier een heel andere kant op en richt het zich veel minder op het effect van cabin fever. Alles is mooi in beeld gebracht, het verhaal en het vraagstuk van de film interessant. Hoe reageren we als er buitenaards leven op onze planeet wordt ontdekt. Het acteerwerk is goed en de muziek fijn. Op sommige vlakken verouderd en kan in deze tijd niet echt meer. Toch een vermakelijke film. Het deed me echter minder dan Carpenter's interpretatie van The Thing.

31. Phantasm II (1988)

97 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 62

(afbeelding)

Bijna tien jaar nadat het eerste deel uitkwam komt Coscarelli met het vervolg op Phantasm. Meer budget, meer effecten, meer gore meer "actie". Komt dat de film ten goede. Een vooruitgang is er zeker. De film heeft van begin tot eind een hoge entertainment value, alleen gaat dat wel ten koste van de heerlijke sfeer die het eerste deel had. Op de docu die op de fantastische Blu-ray uitgave van Arrow te vinden is, zat de regisseur er ook niet meteen op te wachten om een vervolg te maken. Uiteindelijk werd hij toch over gehaald om het te doen. Het is echter te merken dat de regisseur echt aan het zoeken was hoe het verhaal voort te zetten. Ondanks wat minpunten zorgt het vermaak dat de score de naar de goede kant uitvalt. Op naar deel drie. Hopen dat Corcarelli zich daar wat herpakt.

Heerlijke films die phantasm. Een van mn favo horror franchises

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

robertinho schreef:

(quote)

(embed)

Dinsdag ga ik Carrie op het grote scherm zien. Zin an.

Ze lacht net zo maniakaal als dat ze kan kijken blijkbaar Veel plezier!

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

shugenja schreef:

Ik wist niets van deze horror reeks en volgens mij geeft geen hond om cotc.. dat er zoveel films gemaakt zijn is bizar en dat jij het allemaal gaat zien is absurd haha. Ik heb medelijden, hoeveel moet je er nog of is het nu klaar?

Ja Stephen Kings verhaal telt ongeveer vijftien bladzijde maar ondertussen zijn er bijna net zoveel films

Moet nu er nog één van Dimension Films; Children of the Corn: Genesis (2011)

Dan nog twee modernere versies met zo te zien meisjes; Children of the Corn: Runaway (2018) en Children of the Corn (2020) Daar heb ik eigenlijk wel zin in! Bij elkaar zijn het 11 films.

En zo erg zijn ze niet hoor! Tenminste als je van cheesy horrorfilms houd met net voldoende budget om niet totaal dramatische te zijn...die Amityville-films bv. zijn zelfs een stuk erger en daar zag ik er ook al zeven van Deze COTC-reeks is te vergelijken met The Howling en de Subspecies-films voor mij erg leuk tijdverdrijf hoor!

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4888 stemmen

71. Hexen bis aufs Blut Gequält (1970)

97 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 155

Subgenre: 43. Folk Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 47,49,53,54,55,57,58,63,64,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,88,91,97,100)

Themaklassement: 69 punten

Eigen rating : 2.5*

https://i0.wp.com/www.yearsofterror.eu/wp-content/uploads/2019/08/39931movie.jpg?fit=880%2C290&ssl=1

Een gemiddelde Duitstalige film over de heksenvervolging in een ander tijdperk toen, volgens mij, mensen hun intellectueel niveau nog op een laag pitje stond en religie nog indruk maakte op goedgelovige mensen. Denk dat de makers van deze film maar één doel voor ogen hadden: zoveel mogelijk folterpraktijken tonen. Daar zijn er dus voldoende van. Spijtig dat het bloed er zo vreselijk nep uitzag. Het acteren van de hoofdacteurs was eigenlijk van redelijk niveau. Maar het acteren van de nevenpersonages en figuranten was bedroevend te noemen. En het verhaal zelf was ook nogal eentonig. Die wat van films over heksenvervolgingen houden, zeker kijken!

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

107. Brain Damage (Film, 1988)

FTV - Ja: 2 punten

Puntentotaal: 212

Subgenre: -

Themaklassement: 100 punten (compleet)

Eigen score: 3,0*

MM: 157 stemmen, 2,96* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/o7yWsHtHlUPVN0ddalX8JQZYHi9.jpg

Heerlijke onzin dit. Nu niet dat die wormachtige parasiet zo geslaagd was, ik hield wel van de algemene sfeer van de film. Blijkbaar zijn er wat gelijkenissen met Basket case dat ik nog niet eerder zag (maar daar komt binnenkort verandering in).

Wel een leuke 80s vibe in de New York, de groezelige steegjes, cheapy hotels en gure buurten. De film neemt zich niet echt serieus met Eylmer op kop, wel cool hoe hij Brian aanspreekt en hem afhankelijk van zich maakt. Door de komische noot kan de film bezwaarlijk eng genoemd worden. Een beetje jammer misschien dat de kills nogal hetzelfde zijn.

En met Brian heb je wel te doen. Een drugsverslaafde, maar dan zonder drugs. Zijn afhankelijkheid van Eylmer is gigantisch en de scène daar in dat vies hotelkamertje vond ik best sterk. Die pijpbeurt was best origineel. Hier en daar dus wel een leuk gegeven, maar veel meer dan dat moeten we er ook niet van maken. Nipte 3,0*.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/58a13eba20099eb147e68d26/65f3774d-fae8-4345-a940-2ffc3f0dcb97/1022595.jpeg?format=1500w

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

108. Cat Sick Blues (Film, 2015)

FTV - Ja: 2 punten

Puntentotaal: 214

Subgenre: -

Themaklassement: 100 punten (compleet)

Eigen score: 4,0*

MM: 48 stemmen, 2,91* gemiddeld

https://filmchecker.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/08/cat-sick-blues-2015-bild-2.jpg

Ik kan het niet helpen, but I loved this. Wat een geschifte knettergekke film over kattenmensen in rouw. Eentje legt er zich niet zomaar bij neer en meent dat hij zijn kat kan reïncarneren door het bloed van negen dames te mengen in een brouwseltje. De kat, Patrick genaamd, ligt rustig te wachten in de vriezer.

Geschift is echt wel het geschikte woord als je deze psychopathische seriemoordenaar aan het werk ziet. Jackson probeert er een grappige noot in te verweven en slaagt daar wonderwel in. Die dildo is grappig en de onbeholpenheid van Ted is daar een geschikte match voor. Dé scène vond ik toch wel die in de kamer met die 4 dames. Erg logisch is het niet natuurlijk met die passiviteit, maar de combi met de geweldige soundtrack van Mistabichi - Repulsion was uitermate geslaagd. https://www.youtube.com/watch?v=WyvermWmcJ0

Zag ik in de vooravond in Brain Damage (Film, 1988) al een bizarre pijpscène, dan doet deze film dit nog eens over. Best wel wat goor in de film met excessief geweld en splatter bloed. Niet voor gevoelige kijkers en toch vond ik het bij momenten een amusante vibe hebben.

Interessant was ook wel de kritiek op sociale media die onderhuids aanwezig was in de film. Fijn!

https://image.tmdb.org/t/p/w780/cvHuluX183mU2QZc9u6HcQERR8M.jpg

10. Witte Wieven (Film, 2024) - MovieMeter.nl

65 minuten - FTV (2)

Puntentotaal: 20

Subgenre: Benelux / Nederhorrorr (24, 84, 80, 49, 27, 57, 33, 15, 32, 74)

Datum: dinsdagavond 24 oktober

Bron: NPO

https://www.moviemeter.nl/afbeeldingen/artikel/1920x1080/nederlandse-horrorfilm-witte-wieven-nu-te-zien-op-npo-start-zo-wat-een-positieve-verrassing-139281710754158.jpg

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

81. Lokis (Film, 1970)

100 minuten - FTV

Puntentotaal: 162

Subgenre: 57. Mystery Horror

Themaklassement: 80 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53, 54, 56-58, 61-63, 65-69, 71, 73, 75-89, 92, 94-100)

Rating: 3.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/32000/32455.jpg?cb=1568050217

Oftewel Lokis: A Manuscript of Professor Wittembach. Fraai ogende film uit Polen, waar een Duitse professor het Litouwse platteland op gaat om lokale volkslegendes te onderzoeken. Zo ook die van de Lokis, een soort van lokale weer-beer en waarvan de geruchten gaan dat diens nageslacht ook nog steeds rondsnuffelt. Het is weliswaar folk horror, maar wel ontzettend veel folk en vrij weinig horror. Veel beelden van professor Wittembach op bezoek bij de lokale adel, in het dorp en de bossen eromheen, maar qua plot kabbelt het maar bijzonder traag door. Het acteerwerk is ook niet bijzonder, en in een paar gevallen (zoals de heks) gewoon matig. Ik was blij dat ik er even voor kon gaan zitten, want het is geen soepele wegkijker.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

89. "Midnight Mass" Book IV: Lamentations (TV Episode 2021)

70 minuten

FTV(2punten)

Puntentotaal: 177 punten

90. "Midnight Mass" Book V: Gospel (TV Episode 2021)

62 minuten

FTV(2punten)

Puntentotaal: 179 punten

91. "Midnight Mass" Book VI: Acts of the Apostles (TV Episode 2021)

67 minuten

FTV(2punten)

Puntentotaal: 181 punten

92. "Midnight Mass" Book VII: Revelation (TV Episode 2021)

64 minuten

FTV(2punten)

Puntentotaal: 183 punten

https://static1.moviewebimages.com/wordpress/wp-content/uploads/article/KoCLbIv5I5829ugTEFgn5YjWypwpjt.jpg

Beetje generieke afbeelding gepakt gezien er best wel veel afbeeldingen spoilers opleveren. Verder leek het me beter om de registraties zo ff onder elkaar te doen. Zo heel veel heb ik ook weer niet te vertellen over elke losse episode. Episode 4 ging helaas wel een beetje verder waar episode 3 geëindigd was. We spenderen denk een goede 30 minuten gewoon thuis bij 2 lui die om de beurten 5 minuten aan het woord zijn. Wel echt zonde want het mysterie is hier echt heel interessant, maar dit werd hierdoor best een vervelende episode met hele matige pacing.

Episode 5 en 6 waren gelukkig op iets beter niveau. Helaas nog steeds heul veul monologen en prekerigheid, maar door alles ertussen pakte ze hier iets beter dan hiervoor. Kijk een keertje een monoloog is niks mis mee natuurlijk, maar dit is wel echt nuts. Gelukkig ontwikkeld het mysterie zich behoorlijk en leidt dat tot een epische climax in episode 6.

Episode 7 is de aap uit de mouw en is het gelijk alweer een stukje minder interessant. Is bovendien de laatste episode dus hadden nog maar 7 monologen te gaan. Hoe ze het verder invullen best leuk, maar er komt nog wel een melodramatisch sausje overheen. Was bij Hill House ook al zo. Deed Flanagan in House of Usher toch beter. Zodoende had ik de serie zonder de challenge niet uitgekeken denk, en hoewel het allemaal zeker niet slecht is, zijn veel scenes gewoon veel en veel te lang en konden de monologen wel een stuk minder. Opbouw en sfeersetting was wel mooi en episode 2 natuurlijk... Kom uiteindelijk op 2.5* uit.

jordandejong

• 4772 berichten
  • 1431 stemmen

Terrifier 3 (Film, 2024)

Totaal: 40 punten

Eigen score: 4,0*

https://variety.com/wp-content/uploads/2024/10/MCDTETH_EC228.jpg

Genieten geblazen! Hele bioscoopzaal vol, en ook nog eens met een erg gevarieerd publiek. Toch leuk dat het ook aanslaat in Nederland.

Terrifier 3 is vooral meer van hetzelfde van wat je voornamelijk in deel 2 ook zag. Weirdness, gore, guts en een enorme saus zwarte humor. Dit keer wel afspelend tijdens kerst, en dat is naar mijn mening een fijne toevoeging.

Prachtige practical gore effects weer. Echt van genoten. De slaapkamer scene uit deel 2 wordt in mijn ogen niet overtroffen. Maar de douche scène uit dit 3e deel is wel een enorme waardige opvolger zeg. Fantastisch. Qua humor ook weer genoeg om om te lachen. Een van mijn favoriete scènes speelt zich af in een uitgestorven café waar een verklede kerstman aan de bar zit. Heerlijk hoe het van komisch en bijna aandoenlijk naar bloedvergieten kan gaan in a matter of seconds.

Ben het grotendeels wel eens met de recensie van MosquitoSmasher. Het is ergens inderdaad jammer dat de franchise de invloeden van het 1e deel mist. Toch de donkerste en grimmigste uit de reeks. Het spel van David Howard Thornton was toen ook iets anders. Toen trok hij ook regelmatig de grimmige, lugubere, bijna ziekelijke tronie die echt wel huiveringwekkend is. Dat zie je in deel 2 en 3 helaas niet meer echt terugkeren. Van mij mag hij dat lugubere nog wel hebben. Hij hoeft niet altijd het lachebekkie te zijn. Maar tegelijkertijd is het lachebekkie wel wat bij het grote publiek aanslaat, en met het waanzinnige succes van dit derde deel zullen ze dus ook in de vervolg delen niet van toon gaan wisselen.

En eerlijk gezegd heb ik verder ook weinig om over te klagen. Want dit is wederom een slasher en gore fest van jewelste, MET een fijne kerstsfeer en talloze fucked up scènes. Tof om op het grote scherm te zien en kan niet wachten tot ik de bluray aan de collectie kan toevoegen. Samen met Krampus zal dat de kerst double feature worden voor de komende jaren denk ik.

Overigens zat er richting het einde wel een wat vreemde tijdsprong. Alsof er een stuk uit is geknipt om de theatrical wat in te korten en er later een directors cut komt met meer guts en gore. De ontknoping is overigens wel een heeeeel stuk effectiever dan die van deel 2. Blij dat te zien.

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

32. Pearl (2022)

103 minuten

FTV - Totaal 64 punten

Subgenre: 65. Period & Historical Horror

Themaklassement: 32 punten

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2022/Pearl/008.jpg

Gewoonlijk wordt eerst het succes van de voorganger afgewacht alvorens men een prequel of sequel in elkaar flanst. Met Pearl verliep dat anders. Regisseur en schrijver Ti West en medeschrijver Mia Goth die eveneens de rol van Pearl vertolkt, waren al druk doende met de prequel voordat X (2022) zijn release kreeg. Pearl verscheen dan ook al kort na X in de bioscopen.

Het verhaal van Pearl speelt zich tientallen jaren eerder af. Afgezien van Pearl, haar man Howard en de setting zijn er geen gemene delers tussen beide films. Het is ook niet nodig om eerst X te zien om Pearl te kunnen appreciëren. Beide films zijn los van elkaar goed te bekijken. De films lijken inhoudelijk en uiterlijk niet op elkaar. Terwijl X een smoezelige jaren 70 slasher uitstraling heeft, straalt Pearl veel meer het klassieke Technicolor Hollywood uit. Soms lijkt zelfs The Wizard of Oz (1939) niet ver weg, maar als je dan ziet dat Pearl dingen met de vogelverschrikker doet die de lieve Dorothy nooit zou doen, besef je weer dat het klassieke jasje slechts valse schijn is. Het vrolijk gekleurde jasje dat de film draagt is geheel in tegenspraak met de hardvochtige, sombere en brute inhoud van het verhaal.

Pearl handelt over een jonge vrouw die haar emoties excessief tentoonspreidt en daarbij steeds weer op muren stuit en haar emoties keer op keer teleurgesteld moet intomen. Tot ze niet meer bij machte is om zelfs dat nog te kunnen. Pearl laat een prachtig portret zien van een gestoorde, tragische maar verrekt intrigerende jonge vrouw gespeeld door een verrekt intrigerende Mia Goth.

shugenja

• 645 berichten
  • 1602 stemmen

Collins schreef:

32. Pearl (2022)

103 minuten

FTV - Totaal 64 punten

Subgenre: 65. Period & Historical Horror

Themaklassement: 32 punten

(afbeelding)

Gewoonlijk wordt eerst het succes van de voorganger afgewacht alvorens men een prequel of sequel in elkaar flanst. Met Pearl verliep dat anders. Regisseur en schrijver Ti West en medeschrijver Mia Goth die eveneens de rol van Pearl vertolkt, waren al druk doende met de prequel voordat X (2022) zijn release kreeg. Pearl verscheen dan ook al kort na X in de bioscopen.

Het verhaal van Pearl speelt zich tientallen jaren eerder af. Afgezien van Pearl, haar man Howard en de setting zijn er geen gemene delers tussen beide films. Het is ook niet nodig om eerst X te zien om Pearl te kunnen appreciëren. Beide films zijn los van elkaar goed te bekijken. De films lijken inhoudelijk en uiterlijk niet op elkaar. Terwijl X een smoezelige jaren 70 slasher uitstraling heeft, straalt Pearl veel meer het klassieke Technicolor Hollywood uit. Soms lijkt zelfs The Wizard of Oz (1939) niet ver weg, maar als je dan ziet dat Pearl dingen met de vogelverschrikker doet die de lieve Dorothy nooit zou doen, besef je weer dat het klassieke jasje slechts valse schijn is. Het vrolijk gekleurde jasje dat de film draagt is geheel in tegenspraak met de hardvochtige, sombere en brute inhoud van het verhaal.

Pearl handelt over een jonge vrouw die haar emoties excessief tentoonspreidt en daarbij steeds weer op muren stuit en haar emoties keer op keer teleurgesteld moet intomen. Tot ze niet meer bij machte is om zelfs dat nog te kunnen. Pearl laat een prachtig portret zien van een gestoorde, tragische maar verrekt intrigerende jonge vrouw gespeeld door een verrekt intrigerende Mia Goth.

Er is ook een nieuwe in deze reeks he Maxxxine

Seam

• 991 berichten
  • 2310 stemmen

20 Black Christmas (Film, 1974)

98 minuten

Puntentotaal: 40

Eindelijk deze klassieker gezien en vanwege de stoffige aankleding niet heel makkelijk om in te komen. Maar het wordt wel al snel duidelijk waarom deze film een klassieker is. Niet alleen is de FPV uniek, maar ook heel sterk. Lange tijd is er weinig beter gebruik van gemaakt. Het deed me toch qua stijl veel aan giallo's denken, waar ik wel een zwak voor heb. De kills zijn vooral sterk door het geweldige creepy stemgeluid van de moordenaar. Richting het einde wordt het zelfs voor de huidige standaard nog spannend. En de slotscene... Dat is in mijn ogen waar de status klassieker verdiend wordt.

3.5* omdat het toch iets te stoffig en traag is met momenten. Maar absoluut de moeite waard.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4888 stemmen

72. The Hound of the Baskervilles (1959)

87 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 157

Subgenre: 48. Hammer Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 49,53,54,55,57,58,63,64,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,88,91,97,100)

Themaklassement: 70 punten

Eigen rating : 3.5*

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/6u/3z/xq/u8/kVZEJSJkcIwNu8zfugHLbcUsbpv-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=c3d51c6b6b

Jong zijnde heb ik ooit eens een heel dikke omnibus met Sherlock Holmes verhalen gelezen. Dus het verhaal van "The hound of the Baskervilles" was me wel bekend. En een tweetal jaren geleden heb ik een Duitstalige versie gekeken blijkbaar. Daar kon ik me bitter weinig van herinneren. Dus spijtig genoeg was de uitkomst al bekend waardoor de spanning er een beetje vanaf was. Ik vind dit trouwens ook geen horror maar eerder een gewoon Sherlock detective verhaal. Persoonlijk vind ik dit één van de betere Hammer films. De setting is perfect en sfeerrijk. En de hoofdrolspelers Cushing, Morell en Lee spelen voortreffelijk. Misschien moet ik er eens werk van maken om alle versies van dit verhaal te bekijken. Als ik eens veeeeeeeeel tijd heb

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.