• 11.464 nieuwsartikelen

Met onder meer: Mia Goth, Brittany Snow en Kid Cudi

Gesproken taal: Engels en Portugees

Releasedatum: 17 maart 2022

Plot X

"Dying to show you a good time."

Een filmploeg arriveert op een afgelegen boerderij in Texas om een pornofilm op te nemen. Hun gastheren, een teruggetrokken ouder echtpaar, hebben een speciale belangstelling voor hun jonge gasten. Als de avond valt, neemt de interesse van het echtpaar een gewelddadige wending.

Social Media

Alle Media

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

• 1903 berichten

Een horrorfilm waarin de liefde voor de klassiekers zit maar die anderzijds toch z’n eigen ding doet. Het is alvast niet moeilijk om hierin een neefje van The Texas Chainsaw Massacre te zien. Het seksuele thema vormt hier dan wel een belangrijke meerwaarde. Dit thema wordt slim bespeeld als onderwerp van de film in de film (uiterlijk) en als drijfveer van het Leatherface koppel (innerlijk). De twee benaderingen komen op een bepaald moment samen in een sublieme parallelmontage. Sowieso is dit visueel een heel mooie film, met gedoseerd gebruik van allerlei cameratechnieken en fotografie. De setting is eveneens geweldig in haar seventies dirtyness. Naar opbouw van het verhaal toe wordt ook wel de klassieke vorm gevolgd. Er wordt dus tijd genomen voor de verdieping van de karakters, relaties, en er komen snedige dialogen langs. Ideaal voorspel voor een snoeihard tweede deel. En daarbij wordt toch ook weer gespeeld met enkele conventies. Het meisje waarvan je even denkt dat ze het zal overleven (degene die de hakbijl opneemt) wordt koudweg neergeknald en het is het cocaïne verslaafd would be Hollywoodsterretje dat er uiteindelijk een eind aan maakt. Mia Goth speelt een geweldige dubbelrol, had het eerst helemaal niet door. Die finale scène wanneer ze over de oude dame rijdt; smullen is dat. In het algemeen is dit voor mij een topper. De man die net daarvoor een hartaanval krijgt: hilarisch.
Voor mij is deze film een geslaagd eerbetoon aan de klassiekers en voegt er zeker wat aan toe.

avatar van Neder0001

Neder0001

Tsja...

Eigenlijk moet ik vooral boos zijn op mezelf. Afgaande van de plot wist ik wel dat dit een ruk film (no pun intended) zou worden, en dan tegen beter weten in toch aan beginnen.

Het eerste uur zit je letterlijk naar een softcore pornofilm te kijken. Woon je samen met een huisgenoot in welke vorm dan ook dan raad ik je aan de afstandbediening bij de hand te houden.

Dan heb je dat gehad en volgt een of ander lompe subplot over de bejaarde vrouw die hitsig is, en omdat de man des huizes haar niet kan plezieren en hier moeite mee heeft zetten ze het beide maar op een moordpartij. Echt realistisch is het natuurlijk niet, dus de jonge gasten welke opgejaagd worden vallen van de ene cliché in de ander. Houtplankje met spijker wordt weer eens niet gezien en ligt precies op de goede plek. Lekker dicht met de ogen door kijkgaten heenkijken naar niemandsland wachtend tot je ogen uitgeprikt worden. Een dame die vastzit in de kelder vindt op een gegeven moment een bijl, slaat meermaals tegen een houten deur in dat dunne houten stuk die je kan verwijderen om glas te plaatsen, waarbij de bijl meermaals terugkaatst!! De oude mevrouw die nog even "bitch" roept en je al van afstand ziet aankomen dat die pickup in reverse gaat. Ik kan nog wel even doorgaan maar ik heb al genoeg tijd verspild aan deze meuk.

Ik weet ook helemaal niet waarom ik geen 0,5* geef. Misschien wat medelijden met de camera & sound crew die wel gewoon hun werk adequaat hebben gedaan.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Het is absoluut geen Slasher, maar een Horror die rete traag opgang komt. Er wordt veel tijd gestoken om het verhaal op te bouwen waardoor het eerste uur niet veel gebeurt op de "porno" opnames na dan . Dat wat mij had moest laten schrikken deed dat niet, het verhaal was ook erg warrig. Want waarom doen die 2 oudjes dat we ze doen? Word nooit duidelijk, of is dat wat we met het volgende deel de prequel “Pearl” ook uit 2022 gaan duidelijk krijgen? Ook komt er een deel 3 genaamd “MaXXXine” later dit jaar. Neemt de regisseur Ti West niet wat te veel hooi op zijn vork? Aanrader? Nee niet echt. Erg saai gebracht. Ja als het moorden eindelijk gebeurt wordt het pas leuk maar ook zakt de film qua verhaal nog verder weg. Eens bedenken of ik nog zin heb om “Pearl” te gaan kijken.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

• 1903 berichten

Na de commentaren hier op het schieten van de pornofilm binnen de verhaallijn. Voor mij is het een hint naar de roots van heel wat horror /exploitation makers. Wes Craven (Nightmare on Elm Street) en Sean Cunningham (Friday the 13th) om het dan even bij 2 van de meest invloedrijke horrorregisseurs/makers te houden: beide zijn gestart met het schieten van goedkope pornofilms in de seventies. En dit louter om te kunnen overleven en wat geld te vergaren om andere films te kunnen maken. Het was gewoon een realiteit van toen en ik vind het grappig dat dit aspect wordt verwerkt in dit seventies horror period piece.

avatar van Tommeh

Tommeh

Ik vond het wel een sfeervol filmpje. De setting wordt in ieder geval overtuigend neergezet door West.

Natuurlijk slaat het plot nergens op en is het geheel super onrealistisch. Maar dat kan je toch verwachten bij een horror pulp filmpje als dit? De grootste kritiek die ik heb is dat ik de kills zelf nogal suf vind. De krokodil zag je van mijlenver aankomen, het net even te dicht door een paar gaatjes kijken is zo cliché als de pest en dan worden er ook nog 2 simpelweg neergeschoten met een shotgun. Daar had wat mij betreft wat meer creativiteit in gemogen.

Ben wel benieuwd naar Pearl. 3*

avatar van AniSter

AniSter

• 2018 berichten

Een film waarvan er qua plot en acteren 13 in een dozijn passen. De sfeer en de omgeving trokken het geheel voor mij naar een voldoende.

avatar van Richardus

Richardus

Hmm, prima op dvd te krijgen maar ik wacht nog even tot het 3e deel ook uit is, kijken of er dan een leuke trilogie dvd box te krijgen valt wel benieuwd naar; Pearl smaakte me goed.

avatar van El ralpho

El ralpho

There is something wrong with grandma

Doorgaans kan ik mij niet de grootste fan van het werk van Ti West noemen, maar ik vind zijn ideeen wel altijd heel gaaf. De uitwerking van the Innkeepers en The Sacrement vielen mij enorm tegen, maar House of the Devil (gekeken voor ik begon met het schrijven van reviews) is in mijn gedachten op zijn minst vermakelijk te noemen. Maar goed, om dit objectief te kunnen beoordelen is een herziening mogelijk noodzakelijk.

Ook X bevalt mij in eerste instantie goed, en zelfs een stuk beter dan ik op voorhand verwacht had. Hoewel ik mij wel een beetje stoorde aan een grotendeels afwezig motief van de seksueel gefrustreerde dame op leeftijd, waardoor ik de eerste moorden in eerste instantie wat ver gezocht vond, was ik wel te spreken over het hoge over de top gehalte. Deze deed mij met momenten zelfs terugdenken aan het werk van Quentin Tarantino. Ook de opbouw vond ik traag, maar sterk. Je zit niet maar naar wat slachtvee te kijken, maar je brengt als kijker echt wat tijd met de personages door om ze wat beter te leren kennen.

De kers op de taart was de brute finale én het zicht om met de prequel Pearl, meer inzicht in de verknipte geest van de seksueel gefrustreerde moordenaar te krijgen. Want hoewel ik vind dat deze Slasher zich niet tot de toppers van het sub-genre kan scharen, heeft X mij op meer gebieden aangesproken dan tegengestaan. Mijn interesse voor de prequel, en het tevens aangekondigde vervolg op X, zijn dan ook zeker gewekt.

avatar van robertinho

robertinho

El ralpho schreef:

Sluit ik me bij aan.

Vond vooral het eerste deel sterk. Goeie shots, tegenstelling tussen jong en oud, en een lekker tempo. Gek genoeg gaat het tempo wat liggen wanneer het moorden begint.

Van die oma kreeg ik een beetje Jackass-vibes. Het was te duidelijk een jonger iemand in een oudmaakpak.

avatar van blurp194

blurp194

Leuk.

Het begint al lekker bot, met de aan flarden gereden koe - visceral gore check! Fijn vintage gedoe met auto’s en filmapparatuur, raar lang haar aan de acteurs en trices, en zelfs de shots van het landschap zijn vagelijks bevreemdend en jaren-70-achtig. En een live gezongen versie van Landslide, doe me dat eens vaker bij al die hippe soundtracks. Jammer wel dat de film bij IMDB niet alle 5 kleuren donkerrood scoort, dat voelt toch ergens als een gemiste kans. Hoe je dan ‘mildly’ een lijntje snuift is me ook weer een raadsel moet me wel van het hart, maar toch, had voor de zekerheid gewoon wat spuiten gedeeld. Als je op een bingo mikt is het toch wel goed om daar ook vol voor te gaan.

In de link van X en Pearl is het wel erg grappig dat Goth in beide films speelt. Maar waarom Snow in de prequel vervangen moest worden door Reid, dat voelt dan weer wat als een zwaktebod. Jammer, gemiste kans.

avatar van stratmans

stratmans

Vind ik wel prima, goeie muziek, bad case of loving you, en het moet ook niet altijd de jeugd zijn die verdorven is,

interessant is wel dat er nog een vervolg kan komen.

avatar van shrink

shrink

• 2008 berichten

Heerlijke film. Beetje bloed, gaaf camerawerk en af en toe ook humor. Laatste deel van de film lekker veel gore. Het einde was gewoon subliem. Enige punt van kritiek is dat de oude dame er een beetje nep uit zag.

avatar van JollyMira

JollyMira

Wat een bagger film.Teveel gekreun en seks dan actie.1Ster voor de kills aan het einde en voor de rest,gauw vergeten.

avatar van ambrosini

ambrosini

Ik had per ongeluk eerst Pearl gezien voordat ik X ging kijken. Film begint goed en verhaal bouwt langzaam zijn weg richting hoogtepunt. Het is in een nostalgie jasje gestopt wat we gewend waren van de jaren 70/80 horrorfilms.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Ietwat bizarre film met een mooi sfeertje. Ook het acteerwerk mag er over het algemeen best zijn. Ik vond het een aangename zit. Vooral het laatste gedeelte van de film is ook best leuk.