• 8.602.921 stemmen

Met onder meer: Mia Goth, David Corenswet en Tandi Wright

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Pearl

"The X-traordinary origin story."

Het verhaal speelt zich af in het jaar 1918, decennia voor de gebeurtenissen uit 'X'. Een nog piepjonge Pearl woont reeds op haar boerderij. Ze wil de plek daar echter ontvluchten en droomt van een leven als een filmster. Om dit te verwezenlijken, is ze tot alles in staat.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

En de trailer : https://www.youtube.com/watch?v=L5PW5r3pEOg

Laat maar komen! Erg genoten van X

avatar van Kondoro

Kondoro

Haha cool. Ook veel referenties naar de film 'X'.

Bob Gray

Wordt erg goed ontvangen op de festivals. Zal mij benieuwen of deze ook een bios release hier zal krijgen.

Overigens is ook gelijk deel 3 aangekondigd in deze trilogie: MaXXXine. Zal denk ik volgend jaar al uitkomen.

Ti West is lekker bezig

MosquitoSmasher

X was echt een toffe verassing, hopelijk komt deze dit jaar nog in de bios.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Zal de Nederlandse bioscopen wel bereiken tegen de tijd dat die op PVOD in Amerika is uitgebracht.

avatar van Rvdz

Rvdz

Wel raar dat X hier gewoon gelijktijdig met de Amerikaanse release te zien was en hier nu nog geen spoor van te bekennen is.

Rvdz schreef:

Ja, nogal jammer allemaal.

avatar van Woland

Woland

X heb ik nog niet gezien (hopelijk binnenkort), maar ook dan is deze schijnbare prequel goed te volgen. Een erg sterke rol van Mia Goth als Pearl, die als plattelandsmeisje in 1918 steeds meer flipt en langzaamaan escalerend steeds bloederiger te werk gaat. Een hoop knipogen naar het heden ook, waar maskers, isolatie en angst voor de heersende pandemie (de Spaanse griep) een behoorlijke bijrol spelen, en er zowaar nog een soort van X-factor-achtige scene voorbij komt. Het is wel meer een zwarte komedie dan een echte horror, maar ook op die manier weet het best te vermaken.

MosquitoSmasher

Het is afwachten of deze wel in de bios gaat komen. Blijft raar dat X er meteen was. Helaas ook alleen maar cam te vinden verder. Hoop nog steeds dat ie wel komt maar betwijfel het. Waar dat dan aan ligt....

Bob Gray

Ik ga ervanuit dat deze naar Pathe thuis komt ergens begin volgend jaar. X stond hier ook relatief snel op.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

MosquitoSmasher schreef:

Ik heb een maand geleden hier The Searchers over gemaild, maar deze film stond niet op de planning. De reden is denk ik dat X het in Nederland qua box office ook niet goed heeft gedaan.

Jotil schreef:

Doodzonde. En wellicht dat de nogal slechte horrors het juist beter doen. Zou me niets verbazen.

avatar van mrkos

mrkos

Pearl

Wat een vervolg op X. Wat speelde Mia Goth sterk zeg. Je hebt wel eens personages in films waar je echt een hekel aan gaat krijgen, denk bijvoorbeeld aan die gelovige vrouw in The Mist. Nou Mia Goth aka Pearl past voor mij prima in dat rijtje.

Het is interessant om te zien hoe Pearl haar jongere jaren eruit zag. Een vader in een rolstoel die volledig verlamd is en niks meer kan behalve kijken, eten en drinken en een eenzame gedisciplineerde moeder die voor haar en haar man zorgt. Pearl wil eigenlijk maar 2 dingen en dat is dansen en weg van de boerderij waar ze al jaren leeft ongelukkig leeft. Ze wil gewoon leven.

Al vanaf het begin van de film kom je erachter dat Pearl dit goed in haar bovenkamer is. Ze vermoord bijvoorbeeld koelbloedig een gans en voert die aan een alligator en later moeten ook haar ouders, schoonzus en een man eraan geloven. De manier waarop ze op sommige situaties reageert, bijvoorbeeld wanneer ze te horen kreeg dat ze afgewezen werd voor een dansshow. Dat was haar droom natuurlijk, maar damm. Ze wil zichzelf ontpoppen, maar doet dat natuurlijk op de verkeerde manier

En inderdaad hier en daar een knipoog naar het heden en wat zwarte komedie ertussen door. Dat maakte de film gelukkig wel wat luchtiger. En oja, de credits met haar ''fake'' smile en tranen, omdat ze amper met haar ogen knippert, geniaal.

3,5 sterren.

avatar van jaxteller

jaxteller

Fuck me wat was Mia Goth toch goed. Geweldig vervolg, kan nu al niet wachten op MaXXXine!!!

avatar van John Milton

John Milton

Holy shit, Ti West en Mia Goth flikken hier wel iets bijzonders. Pearl maakt als prequel X (2022) een betere film, en presteert het tegelijkertijd nog beter te zijn dan de eerdere (back-to-back met deze opgenomen) film. En binnenkort zullen ze met Maxxxine een trilogie worden.

Tijdens hun verplichte quarantaine in Nieuw-Zeeland voor de opnames van X begonnen, hadden West en Goth het via FaceTime over Pearls voorgeschiedenis, en snel ontstond het idee voor een origin story in 1918. Waar X de looks van een seventies film heeft, oogt Pearl meer als een Wizard of Oz achtige Technicolor-horror. Ik vond het er prachtig uitzien, en sowieso is de film erg vakkundig gemaakt.

Pearl is overigens allesbehalve een typische slasher, wan het verhaal neemt zijn tijd om op gang te komen, en is lange tijd eerder een psychologische slowburner, waarin we Goth’s Pearl beter leren kennen. Het is moeilijk geen sympathie voor haar te hebben, terwijl ook steeds duidelijker wordt dat er onder de oppervlakte iets grondig niet in orde is. En in de tweede helf van de film komt dat steeds meer tot uiting.

Goth geeft een absolute tour de force performance, en Pearl is wat mij betreft haar sterkste rol ooit. Met een 9 minuten durende, voor het grootste deel in een single take opgenomen monoloog eist ze definitief haar plek op tussen de sterkste acteurs van haar generatie, wat een prestatie. Was Pearl geen horrorfilm geweest, dan had de Oscarbuzz wat mij betreft mogen beginnen.

Een van de meer verfrissende horrors die ik zag voor deze challenge, en ik kan niet wachten op Maxxxine. En die ongebroken lach van Goth tijdens de end credits, gaat zo de canon in van de meest unhinged gelaatsuitdrukkingen uit de filmhistorie.

avatar van Hejira

Hejira

Ik heb erg uitgekeken naar deze film en mijn verwachtingen waren vrij hoog na "X", dat vond ik een van de beste horrorfilms van de afgelopen paar jaar. Toen bekend werd dat er een prequel aankwam was ik blij, vooral omdat beide films blijkbaar achter elkaar gemaakt zijn. Ik ben toch altijd huiverig als het om opvolgers gaat dus ben er vrij neutraal ingegaan maar wow, wat ben ik weggeblazen door deze film.

Ik kan nog niet precies benoemen wat ik allemaal zo geweldig vond (daarvoor wil ik deze nog zeker een paar keer kijken) maar Mia Goth, die deze film van begin, midden tot het einde draagt, is zo fenomenaal goed. Deze film is de perfecte dans tussen haar rol en de directie van Ti West. Alles klopt.

avatar van Alathir

Alathir

Ik vond het toch minder dan X. Het tempo gaat er hier soms volledig uit en het is naar mijn mening minder interessant. Meer een slowburner dan X. Minder kills. X had ook dat sensuele en erotische, hier is het een veel stijvere bedoening. Ik had hier veel hogere verwachtingen van maar die werden helaas toch niet ingelost. Mia Goth is een speciale actrice, dat staat wel vast na deze film. Ik ben wel benieuwd naar het derde deel. Een aparte filmreeks dat is het zeker.

avatar van umbra

umbra

Toen ik zag, dat Mia Goth in een nieuwe horrorfilm de hoofdrol vertolkte, was ik sterk benieuwd. En wat een heerlijke, uiterst sfeervolle horrorfilm was me dit, met her en der de nodige killer moves en gore. Maar vooral een verbluffende vertolking van Mia Goth als de psycho Pearl, van begin tot eind, tot bij de aftiteling. Da's echt een top actrice 9/10.

Ti West heeft me al weten bekoren.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Viel toch wat tegen had er toch wat meer van verwacht

Gebeurd te weinig

avatar van joolstein

joolstein

"Lizzie Borden the musical"

Nee gelukkig werd er niet gezongen en is deze film een beter geheel dan de film waar dit een prequel van is maar de horror is nog steeds erg mager? In deze film is het 1918, niet 1979, en ook in Texas zijn de harde gevolgen van de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griepepidemie (een parabel met het corona-virus) te merken. Pearl is nog jong en droomt ervan om een ​​beroemde danseres te worden. Wat opvalt is dat alles een soort technicolor-sausje kreeg, het leek daardoor een beetje op "The Sound of Music" of "The wizard of Oz" Het belangrijkste onderdeel van de film is Mia Goth. En die deed het heel goed! Ze weet Pearl heel veel sympathie mee te geven! Maar de film kreeg de horror-tag...en ja er zijn wel gewelddadige momenten maar die worden bijna alle met terughoudendheid getoond. Als deze kills in meer beeld en echt bloederig waren, dan had dit echt heerlijk geweest!

avatar van Shinobi

Shinobi

"I don't like reality."

'X' was een aardige horror, dus ik was wel benieuwd naar deze prequel.

Blijkbaar heeft Ti West deze prequel tegelijkertijd opgenomen met het vervolg. Hier gaan we terug naar de jongere jaren van Pearl in 1918. Je ziet hoe ze geïsoleerd op een boerderij woont met haar ouders, terwijl ze droomt van een leven als een ster. Hiervoor neemt ze drastische stappen...

Wat gelijk in het oog springt, is de algehele look and feel van de film; er lijkt een soort van Technicolor sausje overheen te zijn gegooid. Het komt op mij over als een soort van 'The Wizard of Oz'. Je moet wel van deze musical aanpak houden, want het kon mij helaas niet zo goed bekoren.

Mia Goth zet zonder twijfel een weergaloze rol neer. Het is werkelijk niet te geloven hoezeer zij straalt in deze film. Dit levert een aantal heerlijke momenten op, met name de one take monoloog en haar angstaanjagende lach tijdens het slot zijn fantastisch te noemen. Zelf miste ik eigenlijk alleen nog een paar toffe kills om het helemaal af te maken.

Al met al is 'Pearl' een redelijke prequel die gered wordt door het optreden van Goth, maar buiten dat kon ik er niet zoveel mee.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

X vond ik beter als horrorfilm : meer bloederige kills, sterkere slasher sfeer.

Gelukkig valt er ook veel goeds over Pearl te zeggen en daarom geef ik hetzelfde cijfer als X. Het is een meer plotgedreven film met een extensief verhaal over hoe een meisje met dromen verandert in een moordzuchtig wezen wanneer ze alle hoop verliest ... West verpakt het als een sprookje (felle kleuren, de verschijning van Pearl) waarin eigenlijk niks goed loopt. Als prequel mag de film er zeker zijn. Je hoeft X zeker niet gezien te hebben... Ik zou zelfs zeggen : kijk eerst Pearl en daarna X... Mia Goth schittert en tovert een hoop talent tevoorschijn. Beste scène vond ik de auditie in de kerk...

Het probleem met Pearl is dat het nauwelijks een horrorfilm te noemen is... er zijn wel enkele kills, maar de camera draait bijna altijd weg wanneer Pearl eindelijk eens met hooivork of hakbijl te keer gaat. Het was echt wel de bedoeling om een karakter tot in de puntjes uit te werken. Vond het op dat vlak wat overdreven en een beetje frustrerend. Op vlak van bloody disgusting kills bleef ik heel hard op mijn honger zitten.

avatar van james_cameron

james_cameron

Vermakelijke prequel van het al even vermakelijke X, met Mia Goth uitstekend als de gestoorde titelfiguur in haar puberjaren. De film steekt slim in elkaar en is bij vlagen behoorlijk gruwelijk, al zorgt regisseur Ti West er continu voor dat de toonzetting niet al te zwaar wordt. Het geheel blijft kunstig op de rand van horror hangen, met een flinke dosis zwarte humor.

Onderhond

Nog slechter dan X. Ti West die zowaar met een soort van drama op de proppen komt. De extreem beperkte regie wordt extra in de verf gezet, het gebrek aan horror en de kitscherige, kale aankleding zijn treurig, Pearl's personage saai. Geen idee waar ik 100 minuten naar gekeken heb, enige die een beetje haar best doet is Goth, maar die kan er verder ook niet veel van maken.

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk horror drama, hoewel je dit eigenlijk geen horror kan noemen. Het verhaal speelt zich voor X af en volgt de ontwikkeling van Pearl. De uitwerking is best geslaagd. De film heeft qua uiterlijk wat weg van The Sound of Music en ook de hele opmaak voelt jaren '50/'60 aan. De film is meer een drama met een aantal sterke scenes. Richting het einde volgt wat beperkte horror. Goth zet weer een prima rol neer en gaat er helemaal in op. Vraag me alleen af hoe we Pearl exact moeten plaatsen want er zit zo'n 60 jaar tijdsverschil tussen deze film en X maar dat zie ik niet aan haar uiterlijk, of zie ik dat verkeerd? 3.0/3.5

avatar van Waku

Waku

Psychologisch drama met slasher elementen. Geen slechte film maar het ligt er er wel aan met welke intentie je de film gaat bekijken. Deze prequel van "X" vertelt vooral het tragische verhaal van hoofdpersonage Pearl. Het gaat veel om de dialogen met af en toe een slasher moment. Maar verwacht geen "Friday the 13th" of "Halloween" slasher. Of voor de jongere onder ons "Scream". Want dan heb je een behoorlijk saaie avond. 3*/3.5*

avatar van johan_sb2

johan_sb2

Onderhond schreef:

Klinkt een beetje als lekker tegendraads doen. Waarom is Pearls personage saai? Hoezo weet je niet waar je naar gekeken hebt? Als het allemaal zo simpel is, waarom weet je dan niet waar je naar gekeken hebt?

Onderhond

johan_sb2 schreef:

Waarom is Pearls personage saai?

Omdat ze zo enorm cliché is dat ze geen dramatische benadering waard is. Daar kom je mee weg bij een echte horror film, omdat het daar uiteindelijk om iets anders draait.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Weer een geweldige rol voor Mia Goth en Ti heeft laten zien hoe je goede horror maakt. Vette film

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Leuke film, met mondkapjes en iemand die steeds meer de controle over haar geest verliest.

Had wel een The Shining vibe in my mind.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

filmkul schreef:

Ik ga ervan uit dat ze hier 19 jaar is, dus in X is ze 80, dat zie ik ook wel in die film. Dus wat mij betreft klopt het tijdsbeeld

avatar van mrklm

mrklm

Het is 1918 en ook Nieuw-Zeeland is in rep en roer door de wereldwijde griepepidemie. Zolang haar echtgenoot nog niet is teruggekeerd het front verblijft Pearl [Mia Goth] op de boerderij van haar ernstige zieke vader [Matthew Sutherland] en haar moeder [Tandi Wright]. Pearls beste maatje is een krokodil en haar favoriete danspartner is een vogelverschrikker. Pearl droomt van een carrière als actrice in Europa of Hollywood en ziet haar kans schoon wanneer er audities worden gehouden in de plaatselijke kerk. Een hele vreemde combinatie van melodrama, horror en zwarte komedie waarbij de indruk achterblijft dat Ti West er zelf ook geen touw aan vast kon knopen. De zonderlinge schiftingen in toon maken dit tot een frustrerende belevenis, maar Goths monoloog (gefilmd in een lange close-up) is een open sollicitatie naar veel betere rollen.