Thirteen (2003)

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Evan Rachel Wood, Holly Hunter en Nikki Reed

Thirteen is het verhaal over de soms harde tienerwereld. Voor de dertienjarige Tracy (Evan Rachel Wood) verandert het leven totaal, wanneer Evie (Nikki Reed), het mooiste en populairste meisje van de school, haar meetrekt in een wereld van seks, geweld en drugs.

avatar van tattoobob
Ik heb deze ooit gezien maar kan me er weinig van herinneren...tijd voor een herziening.

avatar van SanderPuntCom
Vond het maar een oppervlakkige en clichématige film.

Heb me dan ook bijna gans de tijd geërgerd aan verschillende zaken. Dat camerawerk kwam te rommelig en knullig over. Je kan het dan nog zo mooi verwoorden door te zeggen dat het overeenkomstig is met het leven van de personages; ik vond er echt geen zak aan, de meerwaarde ervan is echt ver weg.

Over het realisme van de film: ik ken een paar mensen die je hier in grote lijnen wel mee zal kunnen vergelijken, dus dat zit denk ik wel goed. Het probleem is echter dat ik enkel stereotypen zie rondlopen in de film.

avatar van blurp194
Het zal je kind maar wezen.

Het verhaal is wel een beetje dolgedraaid, en de hip-snelle (ehh nouja dat leek het twaalf jaar geleden) manier van filmen irriteert hier en daar wat. Zal wel.

Wat ik wel de moeite waard vond was de paar scenes die vragen om acteerwerk. Dat komt er best uit, Holly Hunter kan dat best wel, en Evan Rachel Wood ook. En leuk om Deborah Unger in een klein rolletje langs te zien komen.

Verder weinig nieuws onder de zon eigenlijk.

avatar van Zwolle84
Even voor de goede orde: ga vandaag niet op deze film zitten wachten, want hij is NIET op tv. Ik wilde hem al opnemen, maar het is de tv-serie Thirteen die op BBC2 wordt uitgezonden.

avatar van SillyBilly23
Ik was zelf 13 toen ik deze film heb gezien en het heeft destijds een enorme indruk op mij achtergelaten. Om die reden zou ik het ook niet aanraden aan jongeren onder de 16. Ook al is de boodschap duidelijk en dient de film meer om af te schrikken en waarschuwen voor de gevaren van groepsdruk, drugs enzovoort... Toch kunnen een aantal scènes en dialogen verkeerd geïnterpreteerd worden door een jong, beïnvloedbaar publiek. Vaak komt het ook iets te 'entertainend' over...

De openingsscène is krachtig met de luide rockmuziek en de jonge meisjes die elkaar beginnen slaan omdat ze niets meer voelen door de drugs die ze gebruiken. Het camerawerk is vrij chaotisch maar wel hip, past erbij. Er wordt goed geacteerd, soms een beetje erover maar dat stoorde mij dan weer niet omdat ik het kon plaatsen bij dat puberale... Pubers kunnen nu eenmaal erg irriterend zijn Ik vond wel dat Reed hier minder moeite mee leek te hebben dan Wood. Ergens ook logisch als je weet dat ze heeft meegeschreven aan het verhaal en de film grotendeels is gebaseerd op haar eigen ervaringen. Moet een heftige periode geweest zijn voor haar, gelukkig is ze er goed vanaf gekomen Wood vond ik dan weer erg overtuigend in de scènes waarin ze zichzelf sneed.

In het tweede deel en naar het einde van de film wordt alles veel duisterder. Het is niet meer zo onschuldig en leuk zoals in het begin. Er zijn meer oncomfortabele scènes, pijnlijke of gênante situaties. Ook het einde is bijzonder confronterend. Enerzijds is het hoopgevend maar aan de andere kant weet je dat er nog veel werk aan de winkel is, ook al zijn de 2 meiden uit mekaar gerukt. In de scène waarin Tracy met haar moeder op bed ligt, zie je wat voor diepe sporen het heeft achtergelaten bij haar en dat ze niet vanzelf uit die zelfdestructieve cirkel zal geraken. Toch niet zo'n aangenaam gevoel dat je hieraan overhoudt.

De film blijft actueel, zo is automutilatie en middelenmisbruik (niet alleen de harddrugs maar ook softdrugs en pijnstillers) een terugkerend probleem waaraan meer aandacht zou mogen geschonken worden.

Verdient een plaatsje in mijn top 10

avatar van MRDammann
Thirteen is een coming-up-age drama over de pubertijd. Het gaat over het opgroeien in een keiharde wereld. Het verhaal is me alleen wat minder bijgebleven, maar de acteerprestaties waren dan wel heel goed. Een typische niks-aan-de-hand-film: je kan hem kijken, maar als je hem mist is het niet heel erg.

avatar van Jeilloc
Toen ik de cover zag kreeg ik een "Clueless gone radical" idee, maar wat een sterke film.

Het actwerk is prima en vermakelijk. Vooral door Reed, op wie de film is semi-gebasseerd. Hoewel ik geen groot fan ben van Holly Hunter kon ik haar rol waarderen. Ook leuk om Jeremy Sisto, een acteur die ik erg ondergewaardeerd vind, in deze film te zien. Jammer van z'n ietwat kleine rol.