• 8.662.668 stemmen

Met onder meer: Mia Goth, David Corenswet en Tandi Wright

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Pearl

"The X-traordinary origin story."

Het verhaal speelt zich af in het jaar 1918, decennia voor de gebeurtenissen uit 'X'. Een nog piepjonge Pearl woont reeds op haar boerderij. Ze wil de plek daar echter ontvluchten en droomt van een leven als een filmster. Om dit te verwezenlijken, is ze tot alles in staat.

Social Media

Alle Media

avatar van DjFrankie

DjFrankie

filmkul schreef:

Vraag me alleen af hoe we Pearl exact moeten plaatsen want er zit zo'n 60 jaar tijdsverschil tussen deze film en X maar dat zie ik niet aan haar uiterlijk, of zie ik dat verkeerd?

Ik ga ervan uit dat ze hier 19 jaar is, dus in X is ze 80, dat zie ik ook wel in die film. Dus wat mij betreft klopt het tijdsbeeld

avatar van mrklm

mrklm

Het is 1918 en ook Nieuw-Zeeland is in rep en roer door de wereldwijde griepepidemie. Zolang haar echtgenoot nog niet is teruggekeerd het front verblijft Pearl [Mia Goth] op de boerderij van haar ernstige zieke vader [Matthew Sutherland] en haar moeder [Tandi Wright]. Pearls beste maatje is een krokodil en haar favoriete danspartner is een vogelverschrikker. Pearl droomt van een carrière als actrice in Europa of Hollywood en ziet haar kans schoon wanneer er audities worden gehouden in de plaatselijke kerk. Een hele vreemde combinatie van melodrama, horror en zwarte komedie waarbij de indruk achterblijft dat Ti West er zelf ook geen touw aan vast kon knopen. De zonderlinge schiftingen in toon maken dit tot een frustrerende belevenis, maar Goths monoloog (gefilmd in een lange close-up) is een open sollicitatie naar veel betere rollen.

avatar van Thomas83

Thomas83

Over het algemeen heb ik niet zo'n hoge pet op van prequels. Pearl is een uitzondering omdat het in tegenstelling tot de meeste prequels of sequels een verhaal is dat de makers ook daadwerkelijk willen vertellen. Zo goed als voorganger X wordt de film nooit, daarvoor loopt het verhaal minder lekker en is de retrostijl bij lange na niet zo overtuigend, maar dit is wel de eerste keer dat ik een horrorfilm in de stijl van de oude technicolor-films zie. Dat alleen maakt dit een verfrissende ervaring.

Ik ben nu ook wel echt officieel fan van Mia Goth. Ze maakt van Pearl zo'n tragisch personage, buitengewoon interessant voor een villain in een horrorfilm. Ik was definitief om vanaf die minutenlange monoloog die de inleiding vormt voor het slotakkoord van de film. Ook al zegt ze hier niet echt veel dat we al niet wisten op dat moment, die hele scène brengt de film naar een ander niveau.

Ik had overigens wel graag gezien dat de aftakeling van Pearl wat minder snel was verlopen. Die scène waarin ze de gans doodt komt eigenlijk wat te vroeg in de film. Vond het spel van de moeder ook niet al te overtuigend. Een wat betere actrice had de lange aanloop van de film nog wat boeiender kunnen maken.

Die lange shot van Pearls gezicht tijdens de aftiteling is trouwens ook een moment dat nog wel even zal blijven hangen. Van mij mag West nog wel even doorgaan met deze serie. Ik geloof dat er op dit moment maar 1 nieuwe film gepland is, maar in principe kan hij eindeloos doorgaan en experimenteren met andere stijlen. Vooralsnog levert het alleen maar bijzondere films op.

avatar van bennyboy

bennyboy

Heeft iemand enig idee wanneer en (waarschijnlijk wel) of deze film ook in Nederland verkocht gaat worden. Normaal na 2 maanden is daar wel een datum van bekend nu nog niks.

avatar van John Milton

John Milton

• 19060 berichten

John Milton schreef:

En die ongebroken lach van Goth tijdens de end credits, gaat zo de canon in van de meest unhinged gelaatsuitdrukkingen uit de filmhistorie.

Pearl Pin

Kopen.

avatar van K. V.

K. V.

Wat minder expliciete beelden dan X, wat de film toch wat toegankelijker maakt.

De film springt er wel meer uit qua stijl, het lijkt net het begin van The Wizard of Oz of heeft toch zo'n soort vibe. Ook de tijdsperiode waar het zich in afspeelde was eens wat anders. Ook het verhaal heeft wat meer body en is zo toch wat meer dan een 13 in het dozijn slasher filmpje. Ook Mia Goth deed het erg goed.

Een erg geslaagde prequel!

avatar van bennyboy

bennyboy

bennyboy schreef:

Excuses, ik ben er blind van uit gegaan dat de film in de bios was verschenen maar ik hem gemist had blijkbaar is hij in Nederland nog helemaal niet in de bios geweest... iemand die meer weet over of de film hier ooit nog in de bios komt?

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Bekijk je deze prequel het best voor of na X?

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Deze prequel speelt zich dus af 60 jaar voor X. Pearl woont op de boerderij met haar verlamde vader en dominante Duitse moeder, maar wil aan haar saaie leventje ontvluchten door danseres te worden. Als ze faalt in haar auditie, gaan de stoppen volledig doorslaan. We krijgen het ontstaan te zien van de ziekelijke geest van Pearl, een rol die heel sterk wordt neergezet door Mia Goth. De film combineert horror-elementen met een psychologische thriller/drama. De cinematografie is weer erg verzorgd en ook de muziek heel passend. Het einde waarbij Pearl tijdens de aftiteling in de camera blijft lachen als een idioot blijft een hele tijd in je hoofd spoken. Ik ben erg nieuwsgierig geworden naar het derde deel, Maxxxine.

John Milton schreef:
Tijdens hun verplichte quarantaine in Nieuw-Zeeland voor de opnames van X begonnen, hadden West en Goth het via FaceTime over Pearls voorgeschiedenis, en snel ontstond het idee voor een origin story in 1918. Waar X de looks van een seventies film heeft, oogt Pearl meer als een Wizard of Oz achtige Technicolor-horror. Ik vond het er prachtig uitzien, en sowieso is de film erg vakkundig gemaakt.

Heel mooi inderdaad, en het geeft de film iets sprookjesachtig en onschuldig. Ook grappig dat de verplichte quarantine van West en Goth weerspiegeld wordt in de Spaanse griep die in de film wordt vermeld, waarbij ook mondmaskers gedragen werden, mensen bang van elkaar waren en in isolatie moesten gaan. Wellicht heeft de huidige 'pandemie' als inspiratie gewerkt voor deze film.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Omdat ie niet naar onze bios kwam heb ik de film maar op een andere manier gekeken.

Ik vond de film wel ok, had er wel echt meer van verwacht na X. Mia zelf speelt top, daar is echt niets mis mee. Echter zoals sommigen hier al zeiden, er gebeurde net even iets te weinig.

Ik was even helemaal in de war over dat Mia OOK Pearl is in X. Ik dacht in eerste instantie dat het onschuldige meisje uit X deze Pearl was. Dat kon natuurlijk al niet kloppen, haha. Wel benieuwd wat ze voor "deel 3"gaan doen dan. Krijgen we de back story van haar?

avatar van Q Jones

Q Jones