• 8.564.250 stemmen

Genre: Horror

Oorsprong: Australië

Geregisseerd door: Dave Jackson

Met onder meer: Matthew C. Vaughan, Shian Denovan en Noah Moon

IMDb beoordeling: 5,3 (841)

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Cat Sick Blues

"All he needs is nine lives."

Wanneer Ted zijn geliefde kat sterft, zorgt dit voor een enorm trauma bij hem. Hij raakt ervan overspannen en krijgt vreemde ideeën. Zo denkt Ted dat hij zijn behaarde vriend terug kan halen naar het land der levenden. Daar heeft hij echter wel negen mensenlevens voor nodig.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van joolstein

joolstein

Waar halen Australiërs het toch vandaan? Want deze Cat Sick Blues is waanzinnig, ziek, verknipt en soms hilarisch maar één ding is zeker het is de meest vreemde en anders dan andere films die ik dit jaar zag! Oké in eerste essentie is het een slasher maar niet zoals de klassieke 'helden' En kan je een slasher combineren met zeg: feelgood movie Juno? Want dat komt nog enigszins in de buurt. In de film zijn er twee verhaallijnen de ene gaat over Ted Henson die zijn kat heeft verloren en de andere over Claire Ellis die een kat had die populair op internet was, maar door een fan werd verkracht. De twee verhaallijn kruisen elkaar natuurlijk. Ted (Ted Bundy?) die voor de wederopstanding van zijn kat dus op zoek is naar negen mensenlevens is het ene moment aandoenlijk waarna hij opeens weer gruwelijk eng kan zijn als hij verkleed is als de "Catman" Alleen dat kostuum al! Daarnaast is alles met een bepaalde flair gefilmd waardoor er die juno-sfeer komt te hangen, en dit terwijl de meest gruwelijk moorden en gore over het beeld rollen. De film schijnt te zijn begonnen als Kickstarter-project voor short maar breidde zich algauw uit tot een volwaardige film en met adembenemend resultaat! Deze Cat Sick Blues moet je eigenlijk zien! En was het niet voor de horrorgenre dan misschien wel voor de absoluut unieke stijl en script. Je kan de film gewoonweg nergens mee vergelijken?

avatar van McSavah

McSavah

joolstein vertelt de waarheid, want Cat Sick Blues is ziekelijk hilarisch. Wat ik daar nog aan wil toevoegen is dat de practical effects fenomenaal zijn, net zoals de gevarieerde soundtrack (naast de retro elektronische deuntjes die de laatste jaren weer populair zijn ook tof gitaarspul). De film voelt inderdaad totaal eigen en tegendraads aan. Als ik dan toch wat negatiefs moet noemen is dat de film naar het einde toe lichtelijk ontspoort en minder de strakke focus van daarvoor behoudt (hoewel het plottechnisch wel is uit te leggen doordat een gedeelte een nachtmerrie van Claire betreft). Ook zien we aan het einde te veel lelijke overbelichting en ergens een schrokkerige zoom out (of tracking shot), terwijl ondanks het low-budget digitale karakter het cinematografisch toch verder behoorlijk stijlvol is. Een ander licht storend puntje is de videotape die de politie afspeelt met de jonge Ted die toch echt te donker haar heeft. Of moest die vader Ted voorstellen? Daar leek hij namelijk wel op.

Genoeg gezeik, dit hoort gewoon een regelrechte culthit te zijn!

avatar van Woland

Woland

Ook namens mij een ruime voldoende voor dit eigenzinnige werkje. In het begin vreesde ik nog een beetje voor een wat standaard slasher, als een malloot in kattenkostuum (inderdaad, onze Ted) twee dames om zeep helpt. Maar gelukkig blijkt dat niet het geval. Het is sowieso een apart filmpje, waarin zowel de horror als het drama goed vertegenwoordigd is. De eerste helft is überhaupt wat traag: we zien veel van Ted die (tevergeefs) probeert om over de dood van zijn kat heen te komen, en ook van Claire, kattenmeisje bekend van internet die door een gestoorde fan verkracht is. En daartussenin zien we ook wel menig moord, met best wat brute scenes tussendoor. Cat Sick Blues levert ook regelmatig wat kritiek over de youtube- en dumpert-cultuur, waarin mensen liever schokkende dingen filmen of kijken dan hun medemens helpen. Al is het natuurlijk ook wel weer wat ironisch dat een horrorfilm dat doet (zie ook: Funny Games, Man Bites Dog, Cannibal Holocaust, en zelfs Network voor vergelijkbare ideeën).

Het is wel wat aan de trage kant, zeker in de eerste helft. Maar het heeft wel een lekker eigen sfeertje, en Ted is zo'n bizar en ook meelijwekkend figuur (helemaal met z'n Catman-kostuum met grote dildo) dat het toch interessant blijft om te kijken. Tegen het einde wordt het wel wat experimenteler en fragmentarischer, als ook Claire slachtoffer wordt van Ted, maar overleeft en terugvecht. Al hallucinerend zien we de ontknoping in losse niet-chronologische scenes waarbij de helft überhaupt alleen maar uit hallucinaties van Claire bestaat. Kortom, maf maar best interessant filmpje - laat ik het maar eens naar boven afronden. Deze film verdient een groter publiek.

avatar van John Milton

John Milton

Zoekend op hoogst gewaardeerde horrors na 2000 met minimaal 5 stemmen, kwam ik uit op dit Australische werkje. Een 4,5* van Joolstein én McSavah, 4* van Beavis (en inmiddels ook Woland die hem van mijn horrorchallenge lijst 'pikkediefte', maar dat mag hij). Dat beloofde wat. In 2013 kwam regisseur Dave Jackson met de korte film Cat Sick Blues, welke ik niet online kan vinden. Maar deze speelfilm lijkt een verdere uitwerking van dat idee.

Laat ik met de deur in huis vallen: Cat Sick Blues is een beetje weird. Of dat op een goede manier is ligt aan de gebruiker, maar ik was blij verrast : een arty Aussie slasher met vleugjes Lynch, en wellicht hier en daar een zweempje Cronenberg. Dat lust John Milton wel. Ik ben zelf de film blind ingegaan, en dat raad ik de rest ook aan. Dave Jackson levert hier wat mij betreft een origineel, prettig bizar indie horrortje af, waarvan je hoopt dat het tot meer kansen leidt. Tot op heden lijkt dat niet het geval, maar wat niet is, kan nog komen.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Tjé wat een hoge beoordelingen hier.

Maar even meepakken dus.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Een heerlijke dwaze horrorfilm, die in het begin ons even niet aansprak maar hoe verder de film vordert, hoe mooier het verhaal werd. De dwaasheid die de hoofdpersoon "meedraagt" betreffende zijn overleden kat Patrick, doet in het begin nogal komisch aan maar hoe meer en hoe agressiever onze Ted wordt, hoe serieuzer we hem moeten nemen! Helaas gaat dat zulke gedachtenkronkels bij Ted, dat we blij zijn dat hij niet in onze buurt woont!

Een 8!

avatar van Cikx

Cikx

• 2063 berichten

What. The. Fuck.

Ik had geen idee wat ik precies moest verwachten toen ik aan de film begon en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet precies weet waar ik nou in godsnaam naar gekeken heb. Wat een bizarre film. Cat Sick Blues gaat over Ted en Laura die gemeen hebben dat ze allebei hun geliefde kat hebben verloren waardoor ze een trauma zijn opgelopen. Ted houdt er echter wel heel vreemde ideeën op na... Waar dat allemaal toe leidt moet je zelf maar ondervinden. Als je geïnteresseerd bent raad ik aan om zelfs de plotomschrijving hier op MM niet te lezen.

Normaal gesproken heb ik niks met horrorfilms waarin onschuldige mensen op brute wijze vermoord worden voor fun en deze film gaat daar ook wel erg ver in. Het zijn echter de scènes daartussen die me bijzonder goed bevielen. De film is simpelweg ontzettend eigenzinnig. Vooral het gebruik van muziek is erg sterk. Mooi gevarieerd met onder andere bedwelmend gitaargepingel, pulserende synths en afschrikwekkende grindcore allemaal op de juiste momenten ingezet vergezeld door de nodige visuele flair.

De absurde Australische humor was voor mij niet altijd even effectief, maar bepaalde dingen waren zó fout dat ik mijn lach niet kon inhouden. Een rits onbezielde reactievideos op een verkrachting? Heerlijk smakeloos. Ook Ted is zo'n ziek en meelijwekkend figuur dat het haast komisch wordt. Het waren in ieder geval de humor en de stijl die de grafische kills voor mij meer dan goed maakte. Wel jammer dat het leek alsof de regisseur geen beslissing kon nemen over het einde en als gevolg meerdere eindes met onnodige twists aan elkaar plakt, waardoor de angel eruit gehaald wordt. Gelukkig blijft er een behoorlijk unieke slasher over die zelfs ik kon waarderen.

avatar van Corcicus

Corcicus

Kunstzinnig werkje, moet ik wel zeggen.

Ziekmakend rape- & gorefest met een monsterlijke strap-on in de hoofdrol. Niet voor tere zieltjes en het muzikale kattengejank neem je er best bij voor lief.

avatar van Collins

Collins

Een hele bizarre film over het effect dat het rouwen om een geliefd huisdier op iemand kan hebben. De onverwerkte dood van de geliefde kat 'Patrick' zorgt voor rotte en verderfelijke kronkels in het hoofd van een rouwende kattenliefhebber. Zijn daden spreken navenante boekdelen.

De film is werkelijk heel geschift. De plotlijn is geschift. De killer is geschift. Alleen z'n outfit al. Zo'n verknipte killer zie je zelden. De film is dankzij hem behoorlijk gewelddadig. De killer houdt wel van fysieke uitspattingen en houdt zich daarbij bepaald niet in. De gevolgen van zijn uitbarstingen zien we in volle glorie terug in prima sfx met veel bloed en gore. Niet slecht hoor, gezien de low budget categorie waarin de film thuis hoort.

Behalve expliciet in de horror is de film ook duidelijk in het belachelijk maken van videohype, publiciteitsgeile nietskunners en andere uitwassen van de sociale media. De kritiek is prettig verweven in het verhaal en heeft kracht omdat het geen statements op zich zijn, maar grappige uitvloeiseltjes van de hoofdlijn. Het zijn kortdurende intermezzo's met en door personages die vluchtig passeren en onnoembaar blijven. Leuk.

De muziek is krachtig aanwezig. Luid en schreeuwend op de juiste momenten. Maar ook zacht en peinzend op de juiste momenten. De muziek heeft een absolute meerwaarde in de filmervaring. De score onderlijnt spannende momenten, jammert mee in de ellende en doet gek bij bizarre gebeurtenissen. Sterk hoor.

Ja, Cat Sick Blues is een bizar goede film.

avatar van filmkul

filmkul

Eigenzinnig horrorwerkje. Het verhaal is best ziek en wordt op originele wijze uitgewerkt door Jackson. De film verloopt vlot met soms een aparte manier van filmen. De beelden daarbij zijn bizar en schokkend en niet voor tere zieltjes. De aparte en weirde soundtrack is passend bij het geheel. Richting het einde gooit Jackson er iets teveel twists in waardoor het verhaal wat onbevredigend afgerond wordt. Beetje vreemd, maar wel.....3.5

• 20391 berichten

Och af en toe probeer ik wel eens een arthouse, het zou misschien wel eens kunnen meevallen. Al vrij vroeg in de film krijgen we al een kil. toen dacht ik ofwel wordt dit een brute slasher zonder al te veel poespas of het wordt trage shit waar het vooral uitkijken is naar de volgende kill. Helaas is het voor mij het tweede geworden. Uiteindelijk is het allemaal zo dom en bizar dat het mij uiteindelijk niet meer interesseerde wat het verhaal of de boodschap was die de film bracht, als die al aanwezig was. Hoofdfiguur Ted is net zo een meelijwekkend en oninteressant figuur als de killer uit Headless (2015) of Crawlspace (1986). Met andere woorden, ik vraag me af wie er nu medelijden mee zou moeten hebben of er door geïntegreerd zijn.

Neen, dit is weer zo eentje weird for the sake of being weird maar omdat het origineel is worden er met hoge ogen gesmeten; Oh ja het thema en concept is best ziek maar dan moeten we er ook een heel onovertuigende verkrachtingsscène bijnemen nog. Die in American Mary was al heel zwak, maar deze was gewoon lachwekkend slecht. En als Ted besluit een massamoord op 4 kamergenotes te plegen is het te dom voor woorden hoe passief en traag die meisjes reageren. Dat stoorde mij bijvoorbeeld ook al in een film als Angst (1983). oh er is desondanks dal die armoede toch een stel naakte tieten te zien voorafgegaan door de meest klinische seks die ik ooit heb gezien. Is dat de originaliteit van deze film? Neen domme Alex, dat was het kattenmasker en de dildo of neen had ik zoiets al niet eens gezien in Seven? Nu wie lang genoeg zoekt zal wellicht wel eens film over een killer met dierenmasker vinden voordat deze is gemaakt. En wat maakt mij dat nu uit of het origineel is als het mij voor geen meter boeit.

Ik zal het maar niet proberen te begrijpen dat mensen hierdoor zo gefascineerd door kunnen zijn dat ze er 4 of meer sterren voor veil hebben. Nuja raar is blijkbaar cool, gewoon is maar saai of zoiets? Ooit zei een vrouw met autsime tegen een andere autist (ondergetekende) eigenlijk zijn wij niet abnormaal, het zijn gewoon die anderen die raar doen. Ik begin het steeds meer te geloven. Denk dat films met killers met zo een vreemde psyche toch niet mijn ding zijn.

avatar van Daan258

Daan258

Helemaal eens met alexspyforever

Als een film heel apart en totale onzin is betekend het niet gelijk dat het goed of vermakelijk is.

Natuurlijk ieder zijn eigen mening, maar dat je hier een 4,0* voor kan geven kan ik niet begrijpen.

Een totaal onnozele film, BELACHELIJK!

avatar van McSavah

McSavah

Daan258 schreef:

maar dat je hier een 4,0* voor kan geven kan ik niet begrijpen.

Zeker een half punt te laag inderdaad.

avatar van Shinobi

Shinobi

"I hate that cat."

Het lijkt erop alsof Dave Jackson zijn fetish op deze film flink heeft kunnen botvieren.

Eenieder gaat anders om met het verlies van een dierbare, maar bij Ted neemt het extreme vormen aan als hij zijn kat verliest. Gehesen in een kattenkostuum met opmerkelijke attributen gaat hij op zoek naar negen mensenlevens in de waan dat zijn kat weer tot leven komt. Het levert in ieder geval een hoop bizarre taferelen op.

De zoektocht naar de negen mensenlevens kan niet gek genoeg zijn; als kijker word je ondergedompeld van de ene ziekelijke uitspatting in de andere. Middels de gehanteerde stijl wordt er een eigenzinnig sfeertje gecreëerd dat niet helemaal te plaatsen is. En daarbovenop zijn de kills gruwelijk te noemen.

Als geheel loopt 'Cat Sick Blues' alleen niet helemaal lekker. Met name tegen het einde aan wordt de film alsmaar fragmentarisch. Dit wekt de indruk dat Jackson ook niet meer weet wat voor eind hij eraan wil breien, gezien de ene wending al gauw de andere opvolgt. Overigens is het gebeuren rondom online filmpjes wel grappig.

Al met al een intrigerende horror die je als liefhebber van het genre zeker eens moet hebben gezien. Met meer focus en een eenduidig slot had dit mij iets beter kunnen pakken.

Dikke 2,5 sterren.

McSavah schreef:

Zeker een half punt te laag inderdaad.

Ach wie weet maken ze binnenkort wel eentje over een vrouw met een hondenmasker die op een loopse manier mannen afmaakt. Klinkt eigenlijk nog wel origineler dan deze vind je ook niet?

avatar van Noodless

Noodless

Zeer bizarre film met heel wat crazy absurde situaties vermengd met een nare creep en bloederige scènes.

Het concept op zich vind ik wel leuk, uiteraard ook wel belachelijk en vergezocht, maar op de één of andere manier wil het nog wel boeien. Maar soms is het wel teveel van het goede : ik denk dan aan zijn voortdurende immense dildo die rond zwabbert bij zijn kills, zijn ongeloofwaardige uitvoeringen bij bepaalde kills ( denk aan de zeer zwakke scène waar 4 kamergenotes worden gedood en allen blijven zeer passief ) , de overdreven sound en naar het einde toe de droomsequentie. Zo slecht als alexspyforever vond ik het niet maar goed is iets anders. Maar een vrouw met een hondenmasker die loopse mannen afmaakt, ja alexspyforever ...dat zie ik wel zitten. 5/10

Noodless schreef:

Lol bedankt. Er zijn al zoveel films waarin mannen bijna uitsluitend vrouwelijke slachtoffers maken dat een vrouwelijke killer die zich enkel op mannen richt een welkome afwisseling zou zijn. Angst heeft ook nogal wat scènes waarin de slachtoffers nogal passief blijven. Kan ik me zo aan ergeren!

avatar van Shadowed

Shadowed

Half.

In Cat Sick Blues zitten twee films verscholen, een dramatisch slechte film en een hele akelige, goede film. Regisseur Jackson heeft het hart op de juiste plek zitten, en in een bepaald opzicht ook wel het talent, maar ik denk dat hij te weinig heeft gekregen om mee te werken. Dat is binnen deze film wel een minpuntje.

In het begin vond ik er niks aan. Suffe moordenaar met weinig dreiging en een irritante vorm van humor. Dat ongemakkelijke gedoe is echt niet voor mij in de wieg gelegd, maar de algemene en goedkope uitstraling kon ik ook moeilijk omarmen. Wat ik ook niet al te bijzonder vond was de duidelijke focus om de kijker al vroeg in het verhaal te choqueren wanneer de verkrachtingsscene al binnen 20 minuten om de hoek komt kijken.

Het acteerwerk is zwakjes te noemen. Vaughan en Denovan lijken te nerveus te zijn voor hun rollen, en dat snap ik ook best. Het zijn dan ook hele ongemakkelijke rollen die wat lef vereisen, maar het komt er toch half uit. Dat kan aan de kale uitstraling van de film liggen, of aan het gebrek aan acteertalent. Ik kan mijn vinger er niet precies op leggen helaas.

Wel is de muziek erg goed gekozen en weet de film geweldig te ondersteunen. De praktische effecten zijn voor zo'n goedkope film zeer sterk te noemen. Er zitten geweldig brute en grafische momenten in deze film die mijn ogen even deden openen. Naarmate de film vordert begint het steeds sterker te worden en steeds meer te intrigeren. Net toen ik het een voldoende wilde geven kwam er echter een onzinsequentie (de neppe toekomst van Denovan) bij kijken die te lang duurt en niet iets van waarde toevoegt.

Cat Sick Blues is een ziekelijke komediefilm. De tweede helft is opvallend sterk en vult de zwakke eerste helft goed aan. Echt verfrissend is het niet, maar dat dit soort wrede horrorfilms nog worden gemaakt is wel een leuk iets om te doen. In een wereld waarin alles steeds tammer wordt is dat erg fijn om te zien, alleen jammer dat de film er maar voor 50% uit is gekomen.

avatar van Seam

Seam

Niet echt mijn ding, maar zwarte humor (in films) bevalt me sowieso meestal niet. Het is wel lekker geschift, maar als het iets serieuzer geweest was kon ik het veel meer waarderen. Leuk projectje wel verder en gezien het krappe budget knap wat ze gedaan hebben. Toch blijft het acteerwerk soms matig en stoort met name de matige belichting me. De zeer positieve waarderingen van John Milton en Mcsavah had ik dan ook niet helemaal verwacht.

Maar als laatste disclaimer heb ik heel weinig met furries/animal play. Vind ik meestal erg zielig en niet echt komisch want het zijn vaak mensen met aardig wat inter of intrapersoonlijke problemen (net als hier natuurlijk).