Crawlspace (1986)

Horror / Thriller

geregisseerd door David Schmoeller
met Klaus Kinski, Talia Balsam en Barbara Whinnery

Een geschifte doctor runt een ogenschijnlijk rustig kosthuis voor aspirant-actrices. Zijn gasten voelen zich er veilig, maar weten niet dat het huis een complex stelsel van ventilatieschachten heeft waar de eigenaar doorheen kruipt om de dames te begluren. Bovendien leiden sommige gangen naar geheime kamers met martel- en moordwerktuigen.

Kinski hangt hier weer lekker de mafkees uit in deze soms aardige maar ook een beetje belachelijke film.

avatar van bisse
understatement deluxe ichi

cambal
Heerlijke horror/fantasy films uit die periode geen zorgen lekker bekijken .

Mooie poster wel.

avatar van Quentin
In 1985, Director David Schmoeller found himself in the unenviable position of directing the crazed actor Klaus Kinski in the horror film Crawlspace.

A short and humorous look at one (of many) director's travails of working with the difficult actor.

avatar van Drs. DAJA
Ben hier wel heel benieuwd naar, zag een briljant clipje van Kinski die in deze film nazibeelden zit te kijken.

avatar van Drs. DAJA
De film lijdt zwaar aan het Kinski-syndroom. De keus om Klaus Kinski als antagonist te kiezen kan makkelijk als gevolg hebben dat hij het middelpunt van de aandacht wordt. Zowel Il Grande Silenzio als Nosferatu: Phantom der Nacht speelden daar meesterlijk op in, waardoor je een geweldig eindresultaat krijgt. Crawlspace weet er niet zo goed mee om te gaan. De film voorziet zijn personage van een motivatie en minstens de helft van de film bestaat uit indrukwekkende scenes waarin Kinski met zichzelf wordt geconfronteerd.

De gevoeligheid en nuance die in de psychologische scenes naar voren komen ontbreken echter volledig in de horrorscenes. Kinski's personage is daarin plat en alhoewel we helemaal niets met het slachtoffer hebben zien we plots het hele gebeuren vanuit diens perspectief. Dit werkt vervelend, interessante handelingen in geluid vervallen tot simpele trucjes en het eigen universum klopt van geen kant.

Toch ben ik overwegend positief. Vooral omdat de film te veel moois bevat om slecht te zijn. De scenes waarin Kinski russische roulette speelt met zichzelf, het clownsgezicht en de projector en zelfs de simpele confrontatie met een nabestaande van één van zijn slachtoffers zijn ronduit ontroerend. Klaus Kinski speelt meesterlijk. Van betekenisvolle blikken tot het wegkouwen van een stukje chocolade; alles wat hij doet en waarbinnen hij ruimte heeft wordt spontaan cinema. Dat kun je moeilijk een slecht cijfer geven.

avatar van mayhemblik
Oliver Hardy en Klaus Kinski staan wat acteurs betreft voor mij op eenzame hoogte, wat een geweldige acteur is dit toch.
Het ene moment ontroerd hij je en het volgende is hij een maniakale psychopaat om vervolgens zo verleidelijk te doen dat hij als hij een beetje zijn best deed ook mij tussen de lakens zou krijgen. (en dat voor een hetero)
De tweede keer dat Gunther russisch roulette speelt kijkt hij op het einde van die shot even recht in de kamera en de rillingen liepen letterlijk over mijn vege lijf, wat een griezel zeg.
De scene met de nazi propaganda film (Triumph des willens?) is natuurlijk geniaal, erg goed gevonden.

De stukjes zonder Klaus hadden er voor mij niet in gehoeven want de film zelf is oké maar niet echt een wereld film.
Maar jullie moeten hem zien vanwege Klaus.
Derig jaar naar gezocht en eindelijk weer herzien, niks heil Gunther, het moet heil drs. daja zijn!!!
Maar ik blijf er toch bij dat ze voor deze rol beter Danny Devito hadden kunnen strikken want die had niet door de kruipruimte hoeven tijgeren maar gewoon rechtop kunnen lopen
Eén minpuntje was dat de film ietwat te traag afdraaide waardoor Adolf Hitler opeens als John Malkovich klonk en dat was toch wel een vreemde ervaring.

avatar van Vascago
Zeer aardige film met een goede cast. Wel is heet zoals Drs. Daja zegt, dat Kinski af en toe te nadrukkelijk aanwezig is, wat de aandacht afleidt van andere mooie dingen zoals de vallen. De soundtrack is niet bijzonder, maar ook zeker niet slecht. De beklemmende sfeer is zeer behoorlijk getroffen.

Reinbo
Bizar horrorwerkje met een groteske Kinski die zijn huurders terroriseert. Sfeervol en apart. Aanrader.

Dikke 3,5

avatar van 606
Kijk de film nu alleen jammer vind ik dat Klaus Kinski De Duitsers heeft geholpen in de Wehrmacht.
Hij is in Nederland gevangen genomen en zat de rest van de Tweede wereld oorlog in een Britse krijgsgevangenkamp.

Hier te lezen
Klaus Kinski - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kinski's cabaret.

De temperamentvolle Kinski zet een zeer puike psychopaat neer, waardoor hij deze verder niet al te ingewikkelde griezelfilm over een verhuurder die zijn huurders stalkt naar een hoger niveau tilt. Al schmierend en bijna zichzelf verliezend draagt hij de film vervolgens alleen.

Veel tegengas van zijn tegenspelers krijgt hij niet, maar dat heeft deze one-man-show ook niet heel erg nodig. Deze cabaretvoorstelling kent zelfs spottende knipogen naar de acteur zijn eigen nazi-verleden. Alleen de liedjes ontbreken nog. Het eindresultaat is een uiterst vermakelijke film.

Zeer goed.

BR komt er binnenkort aan (Scream Factory) Alsook The Beast Within

avatar van dionj
Degelijke horror. Puik camerawerk en dito soundtrack van Pino Donaggio. Daarnaast speelt Kinski zoals altijd erg goed. Plot is vrij dun en ongeloofwaardig maar gezien de korte speelduur is dat niet zo'n probleem.
Gezien de score op IMDB ondergewaardeerd naar mijn mening.

avatar van HarmJanStegenga
Geinige horror met een heerlijk gestoord rolletje van Klaus Kinski. Het idee van de ventilatieschachten, waar Kinski doorheen kruipt en zo alle meiden kan begluren is natuurlijk een leuk fundament. Ondersteund door een prima score van Donaggio en een sfeervol kosthuis zorgt 'Crawlspace' voor genoeg vertier. Een paar leuke moorden, bizarre ideetjes en Kinski die op wieltjes door de schachten scheurt op een gegeven moment. Verder redelijk onnozel filmpje en niet altijd geweldig, maar prima vermaak.

avatar van BlueJudaskiss
Ben er met hoge verwachtingen ingegaan maar heb me erg verveeld. Begin was nog wel aardig en de score erg goed maar buiten dat... nee, sorry.

avatar van Left4Dead
"So be it!"

Kinski is echt baas in deze prent, genoten van zijn acteren. Maar voor de rest is het allemaal niet zo erg bijzonder te noemen. Een traag begin deed me bijna de film eruit wippen, Kinski's prestatie deed me overtuigen door te zetten. Gelukkig krijgt de film een leuke wending, de verhuurder Dr. Gunther heeft een duister verleden en schijnt van slechte afkomst te zijn.

Heel erg spannend mag de film dan niet heten maar de prent maakt je zeker nieuwsgierig hoe het zal aflopen met de enge dokter. Helaas moet je dan wel door een aantal totaal oninteressante passages bijten, tijd opvulling? Daarnaast wordt er op momenten geacteerd alsof het om een blijspel gaat, de regie dikt dit nog eens aan waardoor het allemaal erg statisch aandoet. Het is ook jammer dat alleen het personage Gunther echt interessant is, de andere rollen zijn gewoonweg verwaarloosbaar te noemen en dat laat een groot gat achter.

Maar chapeau voor de achtergrond van de psycho dokter, voor de rest was het gewoon karig te noemen. Niets nieuws onder zon.
3** door Kinski binnengehaald.

lezertje
Wat een ontzettende baggerfilm. Vraag me af wat de bedoeling van regisseur David Schmoeller geweest moet zijn toen hij deze troep op papier toevertrouwde. En heeft non-acteur Klaus Kinski ooit wel eens in een echt goede film gespeeld?

avatar van TronMan
Puur gekeken om Kinski, en deze 'maakt' de film. Hij doet hierin ook nog even een ' The Joker ' moment.
Wat een excentrieke vent was hij toch. Qua uiterlijk en gedrag. Je moet eens voor de gein op YouTube zijn 'interviews ' door de jaren heen bekijken. De man kon zo heftig en gestoord reageren. Volgens mij speelde hij non-stop een rol.

avatar van Valak
Laatst gekeken op AMC, een beetje 'n vergeten, kleine horrorfilm.
Met een geweldig enigmatisch hoofdfiguur (Dr. Gunther) gespeeld door Klaus Kinski. - De eerste keer dat ik deze geniale acteur zag verschijnen in een film, maar ben nu ontzettend nieuwsgierig naar de rest van zijn oeuvre. Man, wat een fantastische, bijzondere (en enge) acteur.
Perfecte uitstraling voor een rol als ‘creep’.

De film speelt zich allemaal in (of nét buiten) een appartementengebouw af, (wat naar mijn mening een erg mooie, warme aankleding heeft), wat dus ook zeer sterk bijdraagt aan de beklemmende sfeer van de film, met het idee van ‘er is geen ontsnapping mogelijk’.
De moorden zijn niet heel grafisch, (behalve wat we achteraf te zien krijgen), ze gebeuren bijna allemaal off-camera, maar bereiken toch hun doel.

Het sterkste en aangrijpendste is vooral het spel wat Kinski met zichzelf speelt: zijn eigen psychoanalytische dagboek, zijn geloof in het lot, en de confrontatie met zichzelf o.a. met betrekking tot zijn duistere verleden; zorgen allemaal voor een erg krachtig personage.

Als ik één ding van deze film geleerd heb, is het: Ga nooit op een tikkend geluid af!

avatar van joolstein
Erg fijn genre-filmpje van regisseur David Schmoeller (Puppetmaster (1989), Tourist Trap (1979) Uit de stal van Empire Pictures van Charles Band (De man is als producer en regisseur bekend voor legio films, denk aan bv; Re-Animator, From Beyond, Trancers, Dolls)

En ook deze 'Crawlspace' is erg vermakelijk al was het maar door zijn vreemdheid want wat begint als een vrij standaard plot, verandert plots naar een schuilplaats voor een sadistische nazi-huisbaas met een steeds groeiende verslaving aan moord. Er zijn een paar goede kills en enfant terrible Klaus Kinski speelt een uitzinnige rol! Hij is een intrigerende seriemoordenaar en levert best een paar rillingen op! Gebreken zijn er natuurlijk ook want wat voor climax moest doorgaan is denk ik wel één van de meest waardeloze achtervolgingsscènes. Hierin zien we Klaus Kinski rollen- ja, rollend - door de muren van zijn geheime kruipruimtes. Maar ach, de film bezorgde me zeker een leuke avond!

Tenslotte nog een speciale vermelding voor de onlangs overleden (18-03-2019) special make-up effect legende John Carl Buechler want ook deze film staat op zijn indrukwekkende C.V. ! Hij gebruikte direct na deze film ook het appartement nog voor zijn eigen film: Troll (1986)

avatar van Collins
Op zich is deze film over huisbaas Karl Gunther, zoon van een Nazi-arts en in het bezit van een enorme begeerte naar jonge vrouwelijke tieners, die hij via ventilatieschachten bespioneert, niet heel bijzonder. Wat de film echter uit de vlakke middelmaat trekt is de aanwezigheid van Klaus Kinski. Geweldig acteur, maar door zijn eigenzinnigheid en idiote gedrag hopeloos om te regisseren. De man liet zich in het algemeen niet regisseren en deed meestal z'n eigen ding. Meestal nog briljant ook.
Deed ie in deze film ook. Z'n eigen briljante ding. Kinski deed tijdens de draaidagen zijn eigenzinnige reputatie eer aan. De sfeer op de set was om te snijden. De draaidagen waren nog maar drie dagen onderweg toen Kinski al zes vuistgevechten was begonnen, waardoor de productie ernstige vertraging opliep. Behalve zijn aggressieve gedrag en weigering om teksten uit te spreken die hij niet goed vond, stelde hij bizarre eisen die het werken aan de film erg bemoeilijkten. Zo was er een gebod van Kinski dat inhield dat de regisseur geen 'Cut' of 'Action' mocht zeggen. Op die manier bepaalde Kinski wanneer een opname startte of stopte en regisseerde hij zichzelf. Eigenzinnig, idioot en ziekelijk egocentrisch. De filmcrew was er zo zat van dat regisseur Schmoeller vaak werd gevraagd: "Please, kill Mr. Kinski". Die zinssnede werd later de titel van een hilarische ultrakorte docu van Schmoeller over zijn ervaringen met Klaus Kinski. Hier te zien: Please, Kill Mr. Kinski - YouTube.
De film dan. Een kleinschalige productie met een onaangename, ranzige uitstraling. Dat heb je natuurlijk al snel als Kinski met zijn markante voorkomen een glibberig mannetje met duistere lusten vertolkt. De film is eigenlijk helemaal niet bijzonder. Het verhaal is mager en snel verteld. De film traineert vervolgens het voyeuristische en seriemoordende gebeuren en verleent aan Kinski‘s personage nog wat extra eigenaardigheden, zodat de lengte van de film toch nog de 80 minuten haalt. Heel shockerend en opwindend is het allemaal niet.
Maar goed. Klaus Kinski is dat allemaal wel. De rol van gluiperige huisbaas Gunther is hem op het lijf geschreven. Daardoor vergeet je eigenlijk dat de film verder niet veel voorstelt.
Grappig trouwens dat de jonge vrouwelijke tieners die bij Kinski een kamer huren en bij hem ontaarde verlangens losmaken, overduidelijk de tienerjaren al een tijdje terug zijn ontgroeid. Arme Klaus!