ad

Geregisseerd door: Jacob Aaron Estes

Met onder meer: Rory Culkin, Ryan Kelley en Scott Mechlowicz

Releasedatum: 31 maart 2005

Over Mean Creek

"Beneath the surface, everyone has a secret."

Als de jonge Sam op school steeds gepest wordt door de gemene bullebak George, besluit zijn oudere broer Rocky om in te grijpen. Hij organiseert een leuk boottochtje en nodigt naast Sam, diens vriendinnetje Millie en zijn eigen vrienden Clyde en Marty ook George uit. En hoewel het reisje slechts bedoeld was om George een klein lesje te leren, lopen de emoties onderweg iets te hoog op...

imageimage

avatar van skitzofrenix

skitzofrenix

Ik vond dit een erg mooie film. Het verhaal en het acteren vond ik erg goed, enige minpunt vond ik dat het einde een beetje snel ging, dat had best beter uitgewerkt mogen worden.

avatar van flaphead

flaphead

vrij langzaam drama dat draait om de gedragingen van een vriendengroep bij een extreme situatie. tenslotte, vanaf het moment dat ze iets afspreken, verwacht je al dat dat uit de hand gaat lopen met wellicht de dood. dus alles tot dat punt moet het niet hebben van bepaalde spanning, maar puur van de personen onderling.

dat wordt aardig gedaan. het is interessant om te zien hoe George zich nu gedraagt en dat het besef komt dat hij ook maar 'gewoon' een puber is zonder vrienden. het geeft je een vreemdsoortig gevoel, ook omdat duidelijk is dat Marty als oudste de touwtjes in handen houdt. maar aan de andere kant zijn (bijna al) de karaters allemaal veel te volwassen voor hun leeftijd. en dat geeft toch een minder natuurlijk beeld.

rondom het voorval wordt slim gebruikt gemaakt van de inleving van de kijker, dat wellicht blijft switchen. daarna komt dat onnatuurlijke gevoel helaas nog meer naar voren. laten we wel wezen, het zou logischer zijn als die kinderen hysterisch worden als ze zoiets meemaken, maar iedereen blijft (relatief) rustig. de vervolguitwerking is matigjes, het lijkt wel of bijna niemand ouders heeft daar, wat natuurlijk goed uitkomt voor het script. als er dan een besluit wordt gemaakt, gaat het einde net even iets te snel en te makkelijk.

zeker niet slecht, maar uiteindelijk toch een kleine teleurstelling.

Vahnstad

Dit is zeker geen slechte film. Ik heb hem vandaag voor de 2e keer bekeken. Mij valt het op dat het begin sfeervoller is dan het einde. Het einde vond ik niet meer boeiend. Een echt spannende film was het niet - op dat éne moment na - maar het hield je wel bezig de eerste helft. Zoals eerder dus gezegd was het slot zwak en langdradig. Hier zat meer in. Lijkt mij trouwens meer een dramafilm dan een thriller.

De cast was goed tot zeer goed. Scott Mechlowicz, Carly Schroeder vond ik er zelfs uitspringen. Ook Rory Culkin en Josh Peck speelden hun verhaal goed.

Als totaal krijgt deze film 6,5/10 = 3,25 (afgerond 3).

scorsese

Breakfast Club meest Deliverance

Prachtige film waarin een groepje vrienden de bullebak van school een lesje willen leren. Een sterk verhaal dat een goede en geloofwaardige opbouw heeft. Een vrij grimmige sfeer en een uitstekende jonge cast die een goeie indruk achter laten.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het thema van de film is al veel uitgewerkt, maar meestal ontspoort de ingeslagen weg. Waar andere films vooral mikken op wraak, horror, zwart/wit, lesje leren, ... mikt Mean Creek vooral op realisme. Op elke school zit wel zo'n bullebak die je wel eens een lesje wil leren. Gaandeweg blijkt dat iedereen wel wat goed en slechts in zich heeft, alleen is dat bij iedereen wat meer van het ene dan van het ander. En achter elke daad zit verantwoordelijkheid verscholen. Wat voor kinderen nog moeilijker is dan voor volwassenen...

De cast is niet slecht, met wisselende acteerprestaties. Scott Mechlowicz doet me wat acteren betreft denken aan een jonge Brad Pitt, ook al vervaagt hij soms in clichés. En ook de jonge Carly Schroeder viel best wel mee. De film is nergens echt extra opvallend, maar tegelijkertijd is dat net de kracht en de geloofwaardigheid van de film. Ondanks de jeugdige cast is dit zeker geen tienerfilm geworden. En dat is zeker een prestatie!

avatar van EliasZ

EliasZ

Begon goed maar sloeg de plank volledig mis na de dood van de dikke jongen.

Ondanks best een aardige film met feelgood moments en jeugdherinneringen.. deed soms zelfs beetje denken aan Stand by me.

2.5

avatar van Darbie

Darbie

Variatie op het thema Schuld & Boete (Fjodor Dostojewski).

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Dat iedereen de verantwoordelijkheid moet opnemen voor de keuzes die hij maakt in het leven, is zo'n beetje de boodschap van deze moderne parabel. Een groep jongeren besluit om een bully uit hun school een lesje te leren met fatale gevolgen . Ik moet zeggen dat ik de overgang van het verbale geweld op het bootje naar de bijna vijf minuten daar opvolgende ontnuchterende stilte een heel sterke scène vond. Je hoorde bijna de jongeren denken over wat er zich daarnet heeft afgespeeld. Het laatste derde van de film toont hoe Marty wegloopt van het "probleem" terwijl de andere jongens besloten hebben om alles te bekennen om in het reine te komen met zichzelf. . Best sterk en heel genuanceerd gebracht.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Best heel aardig jeugddrama, de wat oudere kijkers zullen het thema al wel ooit eens voorbij hebben zien komen, waardoor het eerste deel het meest verrassend is. Je weet het wel, je neemt de school-bully eens fijn mee een dagje varen om hem onderweg eens goed te grazen te kunnen nemen en dan blijkt het best een aardige, sociaal onhandige en eenzame jongen te zijn die ook niets anders kan dan af en toe flink driftig worden.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 25/12/15)

Hoe komt iemand tot pesten? George 'pest' Sam en samen met zijn broer, de vrienden en zijn vriendinnetje willen ze hem aanpakken en een afdoend lesje leren. Ze maken een boottocht.

Wat dan gebeurt brengt het pestgedrag van George in een ander daglicht. Zo hadden ze het niet voorzien.

Pesten is nochtans nooit goed te praten. Misschien wel te begrijpen, maar dat is niet hetzelfde.

Ik wil ook ontkennen dat alles gebeurt met een reden, zoals ergens in de film wordt gesteld. Ik vind het vreemd dat mensen (ook in mijn omgeving) vinden dat dit waar is.

Een film die door de jaren heen is blijven stand houden.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Wow, positief verrast door dit aangrijpende filmpje. Geen standaard wraakfilm, zoals je van tevoren zou kunnen denken. Zeer realistisch in beeld gebracht en sterk geacteerd door allen. Deze film verdient echt meer waardering. Enige minpunt is het einde, dit had wat mij betreft wat uitgebreider afgerond mogen worden.

Tarkus

De film begint wat saai, maar naarmate hij vordert wordt hij ook steeds beter.

Wel een beetje een voorspelbaar verhaal.

Maar er wordt goed in geacteerd door de hoofdzakelijk jonge cast.

avatar van arno74

arno74

Een fijne film die meteen op gang komt en de speelduur goed benut. Hoewel het een rustig verlopend drama is heeft het qua ontwikkeling ook wat weg van een thriller, qua scenario had het zelfs de horrorkant op gekund, al heeft de regie daar niet voor gekozen. Het is combinatie waar ik wel van hou, en ook met de sfeer zit het in deze film wel goed. Een groepje jongeren besluit wraak te nemen op een pestkop, daarbij belanden ze echter onbedoeld letterlijk en figuurlijk in rustig vaarwater, alhoewel rustig...

De film oogt heel naturel, mede dankzij het acteerspel, en gaat ongemerkt dieper in op de menselijke handelingen en gevoelens, zoals woede, wraak, medeleven, vriendschap, spijt, schuld, enz. Dat levert een hele fraaie film op, een ruime 3,5*.

avatar van Daan258

Daan258

Een toch wat tegenvallende drama film.

Had echt een heel stuk meer verwacht door de hoge rating van de film.

Het keek allemaal best aardig weg maar ik heb me niet echt zeer kunnen vermaken met dit werkje.

De cast en acteerwerk was absoluut prima, maar verder vond ik het allemaal nogal een beetje traag en langdradig.

Wel ben ik de 1000ste stemmer bij de film yeah, haha

Helaas van mij maar een 2,0*

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Prachtige en sfeervolle, doch rauwe coming of age film.

Stelling: een pestkop... Nouja, pestkop... iemand die de weg kwijt is en dat vaak uit in agressie. Sam is daar het slachtoffer van. Zijn oudere broer ziet dat en beraamd hier een sneaky plannetje... Samen met zijn vrienden, en Sam's vriendinnetje Millie een boottocht houden en de zekere George uitnodigen... Voor George lijkt dit een openbaring... Hij wordt erkend.

Het lijkt daarbij een avontuur te worden waarbij je als kijker ergens wel hoop dat de boel uiteindelijk met een sisser afloopt. Maar helaas... Sam, Millie en de vrienden van Rocky beginnen zo langzamerhand op deze manier de goede kanten van George te zien... maar Rocky, die houdt zich nog steeds vast aan zijn duivelse plan. Dit brengt enkele botsingen te weeg... met uiteindelijk een fataal resultaat..

Wat me erg bijgebleven is is de intensieve doch realistische manier van acteren, en de vele mooie sfeervolle rurale en beboste plaatjes... George komt bij mij niet echt heel erg over als een pester, zoals ik het al zei... dus ik vind de plot ergens niet helemaal kloppen. Hij schoot slechts uit zijn slof wanneer Sam aan zijn camera zat... en daar was het ook een beetje bij gebleven... Dat de jongen zelf meer problemen heeft en eigenlijk zelf het eeuwige pispaaltje/buitenbeentje is komt meer aan bod... Zijn brutaliteit lijkt mij meer een vorm van verdediging of zelfbescherming... Ik heb ergere pestkoppen in films gekend.

Het einde... tsja... Snoeihard.

Nee, dit was echt een pareltje van een film. Realistisch, rauw, sfeervol... met hier en daar de nodige Clark/Van Sant-elementen. Hier wil ik veel en veel meer van.

avatar van shrink

shrink

Deze Bfilm begint opeens en eindigd eigenlijk ook opeens.

avatar van mrwhite

mrwhite

shrink schreef:

Deze Bfilm begint opeens en eindigd eigenlijk ook opeens.

??

avatar van umbra

umbra

Vond deze pak beter dan zijn recentste film Don't Let Go (2019) Nog eens eens een fijn drama, oké klinkt nogal paradoxaal, bedoel een drama dat er goed door kwam, beetje die rauwheid en typisch sfeertje doorheen de film. Vrij eenvoudig uitgangspunt, maar wel top uitgewerkt. Je leeft als kijker mee met eerst Sam, dan groeit er enige sympathie voor George, komt Marty over als de asshole en dan wisselt het weer. Vond ik wel fijne beleving. Ik hou wel van dit soort drama's.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Fijne film die me wat aan Deliverance (1972) deed denken. Plot uiteraard niet geheel gelijklopend, maar qua sfeer en setting zitten we toch in de buurt. Op zich altijd wel vermakelijk om een film te zien die draait rond (avontuurlijke) jongeren. Is vaak luchtig, niet nodeloos complex en heeft bovendien vaak iets heldhaftigs of idyllisch, al was het maar de fijne setting steeds uit de jaren 80 of 90. E.T., The Goonies, Stranger things, The summer of 84 ...

Fijin uitgangspunt ook ... totdat er daadwerkelijk iets fout loopt en het dilemma boven water komt met "Wat nu?". Ik zat "in" de film en leefde mee met de personages. Al bij al was er op zich niet zo heel veel gebeurd en was het echt wel een ongeval. Mede door de goede karakters en het goede acteren was de film meeslepend. Spannend en avontuurlijk ook. Je leeft toe naar de climax en ook dan wordt het niveau aangehouden.

Knap einde ook dat ik minder evident vond binnen de Hollywoodnormen. Zeker fijn om eens mee te pikken als je kan.