ad

Oorsprong: Australië

Geregisseerd door: Colin Eggleston

Met onder meer: John Hargreaves, Briony Behets en Mike McEwen

Over Long Weekend

"Their crime was against nature. Nature found them guilty."

Peter en Marcia willen een poging doen om hun vastgelopen huwelijk te redden, dus ze begeven zich naar een afgelegen gedeelte van de Australische kust. Ze hopen dat een weekendje weg hen opnieuw dichter bij elkaar brengt. Ze vervuilen het landschap met afval, schieten met een geweer en zijn verantwoordelijk voor de dood van verschillende dieren. Het duurt niet lang voordat de dieren wraak beginnen te nemen op het egoïstische koppel.

imageimageimageimageimageimage

avatar van wei

wei

Ongelukkig echtpaar onderneemt een kampeertripje om hun relatie te redden. Voor hun onbehoedzame gedrag tegenover de natuur, moeten ze echter een tol betalen.

Mens versus natuur, heb niet heel veel films gezien met dit thema, maar het is hier behoorlijk uitgewerkt. Sfeervolle geluidseffecten die me heel erg aan Halloween deden denken. Zo belanden we meteen weer in de jaren 70. Soms wat dipjes, de hoofdpersonages gedragen zich nou niet altijd sympathiek en begrijpelijk. De effectiviteit van de film heeft waarschijnlijk met de jaren flink aan kracht ingeboet, maar de film blijft de gehele duur sfeervol en boeiend genoeg.

Ik vond toch de remake beter alleen al om te zien dat het echtpaar in de remake vele malen ongelukkiger is dan in deze prent.

Veel meer vlijmscherpe dialogen in de remake en je kunt dan ook goed zien wat mensen elkaar kunnen pijn doen.

De dame in kwestie zie je hier een paar keer bloot wat je helaas in de remake minder zag.

avatar van Halcyon

Halcyon

Sterke Australische genrefilm. Via een special in Schokkend Nieuws kennisgemaakt met dit pareltje en heb er geen seconde spijt van. Heb wel eerst de remake gezien die ik op bepaalde vlakken beter vond. Maar op andere vlakken is dit origineel dan weer de meerdere van de versie uit 2008. Zo zijn bijvoorbeeld het acteerwerk, het camerawerk en de score van hoogstaand niveau. Voornamelijk de bedreigende sound van onheilspellende dierengeluiden scheppen sfeer en zorgen voor een onbehaaglijk gevoel dat gedurende de ganse film de boventoon voert.

Het moraaltje achter het "mens vs natuur"-conflict zit mooi in elkaar en levert een bizarre confrontatie op. Op zich gebeurt er weinig en oogt het weinig spectaculair, maar de perfecte symbiose tussen beeld en geluid zorgt voor een erg bevreemdend effect. De remake is de moeite waard omdat hij met momenten spannender weet te zijn, beter gemonteerd is en daardoor ook meer schrikmomenten bevat. Bovendien gaat de moderne versie net dat beetje verder in bepaalde scènes. Iets donkerder en weirder, wat gezien het betrekkelijk brave thema voor een verrassende cocktail zorgt.

Wat Long Weekend daarnaast erg interessant maakt is dat de film qua inhoud op meerdere facetten werkt. Zo heb je naast het "mens vs natuur"-element een emotionele insteek over een relatie die op springen staat. Naast het onbehaaglijke gevoel dat de Australische wildernis voortbrengt zorgt deze insteek voor een onderhuidse spanning die de film van de nodige body en het nodige evenwicht voorziet. Geen straight forward horror met andere woorden, maar horror met een boodschap.

Wie deze film goed vindt moet dus zeker ook de remake checken en andersom. Wat mij betreft wordt Long Weekend terecht naar voor geschoven als een golden oldie uit de Australische genrecinema. Binnenkort maar eens wat meer horror van down under vergaren...

avatar van StevenMighty

StevenMighty

Deze film ontdekt en gezien na het kijken van de remake uit 2008. Dat bleek beetje verloren tijd want de 2 films zijn op een paar kleine details na identiek hetzelfde. Gelukkig gaat het hier wel om films met een erg goed plot, intens sfeertje en mooi camerawerk en de beelden van de ongerepte Australische natuur zijn altijd prachtig om te zien, dus dat maakte het 2x kijken niet helemaal een overbodige zaak.

Net als in de remake ergerde ik me dood aan de 2 asociale figuren waar het verhaal om draait, wat in dit geval de bedoeling ook is en betekent dat er goed wordt geacteerd in beide films. Het viel wel op dat ze iets beter met elkaar overweg kunnen dan het stel in de remake, en wie borsten wil zien anno 2008 is er ook aan voor de moeite want die zitten enkel in de 1978 versie

Het beste aan de Long Weekend films vind ik altijd de boodschap: rotzooi niet met de natuur of je wordt teruggepakt! Het zou maar eens echt zo moeten aflopen met al die vervuilers en vernielers

Ik geef deze film een halve ster minder dan de remake omdat ik hem niet ondertiteld zag en het Australische taaltje dan toch wel af en toe lastig te volgen is, en ook omdat de film uit 2008 wat aangenamer kijkt omdat de acteurs er moderner uitzien.

Conclusie: als je Long Weekend een keer wil kijken, kijk er dan eentje van want beide films zijn op een hanevol te verwaarlozen details na helemaal hetzelfde.

3,5 sterren

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Ik wou dat het een ieder die zich zo gedraagt verging.

Te gekke film trouwens.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Stel mensen gaat lekker kamperen in de vrije natuur en doen waar mensen zo goed in zijn: herrie maken, boompjes kappen op beesten schieten en meer van dat moois en nu pikt de natuur het even niet meer en wordt het nogal een vakantietripje from hell.

Tamelijk sfeervol, maar met maar twee potentiële slachtoffers en zo goed als "The Birds" wordt het ook niet. Laatste minuten hadden wat korter gemogen, maar het einde is tamelijk geweldig.

avatar van Basto

Basto

Ik trok het ruziënde Australische stel niet zo en dat was jammer. Verder is het een lekkere bleke eco horror waarbij de natuur de mens weer dwarszit. Heb sterk het idee dat dit verhaal als uitgangspunt voor De Poel heeft gediend.

avatar van Collins

Collins

In beginsel is het nog wel aardig. Kibbelend echtpaar. Beetje psychologische oorlogsvoering. Arrogant en respectloos gedrag tegen elkaar en tegen de natuur. Er ontstaat een voorzichtige gevoel van ontluikende beklemming. Een prima aanzet met de beloftevolle potentie om de relationele spanning heerlijk uit te bouwen naar nog meer haat en nijd en vandaar verder naar een ijzingwekkende wraakoefening van de natuur.

Dat relationele gebeurt een beetje, maar dat andere gebeurt dan weer niet. Wat volgt zijn veel langerekte scènes waarin eigenlijk maar weinig gebeurt. Weinig spanning en suspense. Dat ligt deels aan de povere effecten, maar ook deels aan de saaie uitbouw van een scène. Bijna elke scène duurt lang en bijna elke scène eindigt in een anticlimax, omdat er feitelijk niet veel gebeurt.

Men slaagt er niet in om het onbehaaglijke gevoel dat de personages overduidelijk schijnen te hebben, over te brengen op de kijker. Ik voelde de angst in ieder geval niet.

"Nature found them guilty". Klinkt heftig. De uitvoering van de straf valt behoorlijk tegen.